Bultje borst/buik kitten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Bultje borst/buik kitten

Bericht door SOPHIE3 »

Hoi!

Één van mijn 2 ragdoll-kittens (17 weken) heeft voelbaar een klein bultje op haar buik/borst. Het bultje is ter grootte van een kleine speldenknop en is lichtroze/huidskleur-achtig van kleur. Nala lijkt er geen last van te hebben. Ik mag er gewoon aanzitten als ik over haar buik kriebel.

Is dit iets om me zorgen over te maken of kan het ook een onschuldig bultje zijn (zolang het niet in grootte toeneemt)? Nala is nog niet krols geweest.

Vorige week ben ik nog met dr bij de dierenarts geweest om te checken of ze wel voldoende groeit (ze woog vorige week woe 1270). Ik weet niet of het bultje er toen al zat, maar de dierenarts heeft er niks over gezegd. Volgens de dierenarts is Nala gezond en moet ik aan de bel trekken als ze niet meer aankomt of afvalt. Verder eet en drinkt ze goed en speelt ze veel. Ze oogt zeker niet ziek.

Groetjes Sophie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door Rik »

SOPHIE3 schreef: 02 aug 2022 19:58 Nala is nog niet krols geweest.
Ik zou er ook voor zorgen dat ze niet één keer krols wordt. ELKE krolsheid (dus ook de eerste) is een aanslag op het lichaam en heeft exponentieel grote kans op baarmoederkanker en melkklieronstekingen. Dus ik zou er op tijd bij zijn.

Bultje kan natuurlijk van alles zijn. Cyste, vetbult, kanker, etc. Ik denk dat de DA dat het beste kan beoordelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door SOPHIE3 »

Mijn dierenarts steriliseert pas vanaf 6 maanden. Dus in oktober mogen de dames gesteriliseerd worden. Al zei de dierenarts wel dat ze het liefst hebben dat ze al wel een keer krols geweest waren dan.. geen idee waarom.. zodra ze de 6 maanden aantikken worden ze gesteriliseerd ;-).

Is de kans groot dat het bultje bij zo'n kleintje al ernstig is? Kanker ed is toch meestal wel bij wat oudere katten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door Rik »

SOPHIE3 schreef: 02 aug 2022 22:19 Mijn dierenarts steriliseert pas vanaf 6 maanden. Dus in oktober mogen de dames gesteriliseerd worden.
Fijn.
SOPHIE3 schreef: 02 aug 2022 22:19 Al zei de dierenarts wel dat ze het liefst hebben dat ze al wel een keer krols geweest waren dan.. geen idee waarom.. zodra ze de 6 maanden aantikken worden ze gesteriliseerd ;-).
Heel raar. Ik heb altijd begrepen (en lees dat ook overal, ook van dierenartsen) dat ELKE krolsheid ongezond is. Dus ook de eerste keer. Dus ik vind het raar dat een dierenarts dit zegt.
Ons advies is om poezen te laten steriliseren op een leeftijd van 6 maanden, dus vóór de eerste krolsheid. De dieren zijn dan oud genoeg om de narcose zo veilig mogelijk aan te kunnen. Bovendien wordt de kans op melkkliertumoren op latere leeftijd maximaal verkleind.
https://www.sterkliniekamsterdam.nl/ind ... an-de-poes
SOPHIE3 schreef: 02 aug 2022 22:19 Is de kans groot dat het bultje bij zo'n kleintje al ernstig is? Kanker ed is toch meestal wel bij wat oudere katten?
Ja, ik denk dat de kans op cyste of vetbultje wel wat groter is (wilde je er ook niet ongerust om maken hoor :)). Maar een dierenarts kan het bultje ook voelen (zit het los, dus is het omkapseld, hoe groot is het, structuur, dat soort dingen) en kan dan waarschijnlijk met zijn ervaring meer zeggen over zo'n bultje dan dat wij kunnen uit een stukje tekst ;)
Bezoek je dierenarts als je kat een oppervlakkige wond heeft die niet geneest of als je een knobbel voelt. Een knobbel hoeft niet persé te betekenen dat je kat kanker heeft. Het kan ook een cyste, abces, wrat of vetbult zijn. Als er sprake is van kanker, geldt: een tijdige behandeling kan levensverbeterend en –verlengend werken! Wacht dus niet met je dierenartsbezoek.
https://dierenzorggids.nl/artikel/kanker-bij-katten
Wat kan de bult bij jouw kat zijn?
Bulten, bobbeltjes en knobbeltjes komen voor in allerlei soorten, vormen en maten. De oorzaak kan bijvoorbeeld een ontsteking (abces), een overvulde talgklier of een insectenbeet zijn. Daarnaast kan het een tumor zijn, zowel goed- als kwaadaardig.
http://dierenkliniekpoolseweg.nl/kat-bult
Wanneer naar de dierenarts?
Als een bult plotseling op komt zetten en je kat heeft er ook last van dan is het verstandig om je huisdier te laten onderzoeken door de dierenarts. Dit is ook het geval als de bult plotseling opzet en je kat is daarnaast ziek, bijvoorbeeld sloom en niet willen eten/drinken. In dat laatste geval kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een abces waar je kat ook ziek van is geworden.

Soms komt een bult plots opzetten en heeft je kat nergens last van, dit kan het geval zijn bij een insectenbeet. Je kunt dan aankijken of de bult niet vanzelf na een aantal dagen wegtrekt.

Als een bult niet (snel) vanzelf verdwijnt is het verstandig om in een vroeg stadium langs de dierenarts te gaan.
Ze heeft er nu dus nog geen last van. Ik zou het zeker de komende tijd heel erg goed in de gaten houden en kijken of het weer weg trekt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door SOPHIE3 »

Rik schreef: 02 aug 2022 23:21
Heel raar. Ik heb altijd begrepen (en lees dat ook overal, ook van dierenartsen) dat ELKE krolsheid ongezond is. Dus ook de eerste keer. Dus ik vind het raar dat een dierenarts dit zegt.
Ik snap het ook niet zo goed. Maar ze doen het vanaf 6 maanden, dus ik hoop dat ze voor die tijd gewoon nog niet krols geweest zijn.. Ze zijn nu bijna 4,5 maand waarbij de 1 heel hard groeit en de ander gewoon netjes rond de 100 gram per maand aankomt.

Wat betreft dat bultje. Superfijn! Stelt me enigszins gerust :). Ik hou het sowieso in de gaten en hoop dat ik het op de foto kan krijgen ook. Eind vd maand ga ik sws mn nieuwe ontwormingstabletten ophalen bij de dierenarts, dus anders vraag ik het dan ook meteen/laat ik de foto zien. Mocht het bultje nou groter worden trek ik eerder aan de bel natuurlijk!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door TessaB »

Misschien heel dom, maar is dat geen tepeltje? Ik wist bijvoorbeeld niet dat katers dat ook hadden en toen hij nog een kitten was voelde ik ook een bolletje ter grote van een speldenkop. Als je dan keer was het ook roze. Heeft ze het ook niet op andere plaatsen op haar buik/borst?
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door SOPHIE3 »

TessaB schreef: 03 aug 2022 07:54 Misschien heel dom, maar is dat geen tepeltje? Ik wist bijvoorbeeld niet dat katers dat ook hadden en toen hij nog een kitten was voelde ik ook een bolletje ter grote van een speldenkop. Als je dan keer was het ook roze. Heeft ze het ook niet op andere plaatsen op haar buik/borst?
Hi!
Het zijn wel poesjes allebei, maar is dat ook al te voelen bij poesjes van 4,5 maand? Bij Luna voel ik niks (heeft wel een dikkere vacht?) En bij Nala dus maar op 1 plek.. of kan dat gewoon haha?
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door TessaB »

Ik heb geen flauw idee, maar zoals je het beschrijft, lijkt het me een tepel. Heeft bij mij ook even geduurd voor ik de andere tepeltjes had gevonden 😅
Wij moesten toen voor vaccinatie gaan en heb dat toen gevraagd. Heel dom, dierenarts moest er mee lachen...
Ik zou het in het oog houden. Zolang het niet groter wordt, top!
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door SOPHIE3 »

TessaB schreef: 03 aug 2022 19:02 Ik heb geen flauw idee, maar zoals je het beschrijft, lijkt het me een tepel. Heeft bij mij ook even geduurd voor ik de andere tepeltjes had gevonden 😅
Wij moesten toen voor vaccinatie gaan en heb dat toen gevraagd. Heel dom, dierenarts moest er mee lachen...
Ik zou het in het oog houden. Zolang het niet groter wordt, top!
Haha oke. Ik heb er wel over nagedacht, maar omdat ik bij Luna niks voel/zie leek me dat stug. Ook omdat het maar 1 bultje is..Maar het kan dus wel bij kittens al ;-). Ik hou het goed in de gaten en anders vraag ik het de volgende keer ook gewoon bij de dierenarts! Thanks :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door Rik »

Even op de rug op je benen leggen en dan op zoek gaan. Lekker kroelen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Bultje borst/buik kitten

Bericht door SOPHIE3 »

Rik schreef: 03 aug 2022 20:32 Even op de rug op je benen leggen en dan op zoek gaan. Lekker kroelen :lol:
Haha zelfs dan voel ik bij Luna niks en bij Nala maar 1 :p
Plaats reactie