Schilfertjes en vettige huid

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Schilfertjes en vettige huid

Bericht door Mleen »

Hi allemaal,

Ik ben al een tijdje niet op dit forum geweest omdat het eigenlijk heel goed ging met mijn katjes, maar nu speelt er toch iets bij mijn katje Nina waardoor ik toch even om raad kom vragen.

Nina is een gewoon HTK-tje, dus geen raskat.
Eerst dacht ik dat ze gewoon even flink in de rui was, maar ze heeft eigenlijk al sinds mei overmatig haarverlies. Haar vacht glanst minder dan voorheen en bevat bij de flanken en richting de staart kleine witte schilfertjes. Als ik op de huid kijk zie ik ook allemaal wittige schilfertjes en de vacht is richting de staart ook wat vettig en piekerig/plukkerig.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Moet ik denken aan een allergie of bijv. een huidprobleem?

Ik ga ze uiteraard langs de dierenarts brengen, maar dacht: ik vraag het ook hier gewoon alvast even na. ☺️
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Sofietje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2019 16:26

Re: Schilfertjes en vettige huid

Bericht door Sofietje »

Hoi,

Moeilijk te zeggen. Het kan een allergie zijn, vlooien, of iets anders. Het kan ook stress zijn. Zou wel een groot bloedbeeld laten maken en alle ziektes uitsluiten. Is een hele geruststelling. Succes!!
Cerna

Re: Schilfertjes en vettige huid

Bericht door Cerna »

Die kleine witte schilfertjes kunnen roos zijn. Vaak helpt het om de achterhand te wassen met een milde shampoo, maar dat kan een gevecht worden. Onze Amber heeft er ook last van en een enkele keer (2x per jaar) was ik het voorzichtig. Leuk vindt ze het niet, maar ze is er dan wel voor maanden vanaf. Omdat ik niet de hele kat was, gebruik ik gewoon mijn eigen shampoo voor droog haar (The Body Shop Bananenshampoo) en geen speciale shampoo.

De doffe vacht kan door de voeding komen.
Vaak helpt het om iedere dag wat Omega-vetzuren te geven of zalmolie. Trias-Omega van De Groene Os vind ik geweldig, maar is wel erg vet dus wanneer een kat vaak spuugt zou ik er voorzichtig mee zijn.
https://www.medpets.nl/groene+os+trias+ ... as%20omega
Plaats reactie