Kale plekjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
lizanne-m
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2022 11:31

Kale plekjes

Bericht door lizanne-m »

Hoi! Wij hebben nu een jaar een poes in huis, ze is meegenomen door de vriend van mijn moeder. Ze is bijna 4 jaar en zit wel goed op haar plek hier. Ze trekt enorm naar mij toe en ik ben echt haar baasje. Nu had ze 3/4 maanden geleden ineens een kaal plekje naast haar staart. Ze leek er geen last van te hebben en wij mochten er ook gewoon aanzitten. Verder niks geks gemerkt. Toen een tijd geleden had ze bij haar nek ineens een kale plek. Zelfde verhaal, geen last en verder niks raars. Nu weer ineens een kale plek aan de zijkant van haar buik. Het komt steeds uit het niets. Ze zit niet steeds heel veel te krabben, ze reageert niet anders, ze heeft er geen last van, ze heeft nog altijd hetzelfde eten. Ik weet niet wat het probleem kan zijn en of dit kwaad kan maar het lijkt mij ook niet normaal. Ze heeft wel eens ruzie met een kat in de buurt maar er zit geen wondje of iets dus daar zal het ook niet van zijn. Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kale plekjes

Bericht door Rik »

Wat krijgt ze te eten?
Het zou een voedselintolerantie kunnen zijn.
En die kunnen ze in de loop der jaren opbouwen.

https://degroeneos.nl/waarom-een-elimin ... iet-werkt/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lizanne-m
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2022 11:31

Re: Kale plekjes

Bericht door lizanne-m »

Ze krijgt brokjes en nat vlees van Whiskas, is ze helemaal dol op. Altijd dezelfde brokjes als het goed is en het nat vlees komt altijd in een verpakking met verschillende smaken. In haar vorige huis at ze mee met de honden en at ze dus hondenbrokjes, dus nu sinds een jaar krijgt ze Whiskas
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kale plekjes

Bericht door Rik »

Whiskas brokjes en natvoer zitten vol koolhydraten en smaakmakers. Het bevat ook maar bar weinig echt vlees (vaak maar 4%).

Er bestaat dus een kans dat ze nu een intolerantie of overgevoeligheid voor iets opgebouwd heeft.
Dan zou je dus moeten gaan elimineren. Dat kan een een lastig proces kan zijn. Zeker als ze ook buiten komt en je niet weet wat ze waar eet.

https://www.anicura.nl/kennisbank/kat/v ... oeligheid/

Maar het kan natuurlijk ook nog gewoon iets anders zijn.
Maar als de plek elke keer op andere plaatsen terugkomt lijkt het mij toch wel een probleem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lizanne-m
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2022 11:31

Re: Kale plekjes

Bericht door lizanne-m »

Ik zal daar eens naar kijken!
En dat denk ik ook inderdaad. We gaan binnenkort maar even langs de dierenarts
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale plekjes

Bericht door Synemios »

Inderdaad wat Rik al zegt, wat ook nog kan is stress of vlooien.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kale plekjes

Bericht door Rik »

Bleef ze nu ook meer binnen of komt ze buiten en loopt ze nog bij jan en alleman binnen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie