Kater likt buik en achterpoten kaal - niets helpt

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Boefje987
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2019 14:18

Kater likt buik en achterpoten kaal - niets helpt

Bericht door Boefje987 »

Hoi allemaal,

We hebben de allerliefste knuffelkater (Europees korthaar, 5 jaar oud, hij mag naar buiten wanneer hij wil (kattenluik)) die sinds meer dan een jaar zijn achterpoten en nu ook de buik kaal likt. Het begon op een klein plekje op de rechter achterpoot in augustus 2020. Sindsdien lopen we met hem bij de dierenarts maar niets helpt. Hij is bekent met een vlooienallergie en daartegen krijgt hij maandelijks Stronghold Plus. Kat plast en poept alleen maar buiten. Toen we hem van onze buren overnamen had hij al eens een plekje op de linker achterpoot maar die is weer dichtgegroeid. De huid op de kale plekken is meestal rustig, soms door het likken geïrriteerd maar dat trekt over nacht weer weg en heel heel soms bloederig gelikt (en heelt weer). Nu lijken er ook enkele kleine witte bultjes te ontstaan die op talgklieren lijken (vandaag voor het eerst gezien, ook bij zijn nek waar het niet kaal is)

Gedrag:
- Hij likt zich heel vaak, trouwens niet alleen op de plekken die kaal zijn en het lijkt meestaal op een complete wasbeurt.
- Hij schud met zijn oren (maar er is geen mijt gevonden)
- Hij krabt zich aan hals, op kop en aan de zijkant van het lichaam. Soms ontstaan erdoor korstjes.
- Hij likt zich ook tijdens het spelen en gaat dan ineens op zijn rug likken of zich uitgebreid wassen (echt al na een minuut of zo, daarna speelt hij verder)
- De huid op de rug rolt soms maar hij springt dan niet op
- Soms tijdens het slapen trekt een been (maar ziet anders uit dan dromen wanneer alles beweegt maar mss hoort dit er toch bij)
- Hij eet soms heel veel en dan weer minder
- Zijn vacht hangt snel los als je hem bv aait (hij heeft heel veel vacht)
- Hij gedraagt zich verder zo als altijd, mss wel iets schrikachtiger maar dat is voor een paar secondes en dan vergeet hij het ook weer (alleen met vuurwerk is hij bang). Hij is aanhankelijk zoals altijd, slaapt op schoot (ook op zijn rug) en speelt
- Hij vindt andere katten niet leuk (daarom moest hij bij zijn oude thuis ook weg want hij kon niet met de tweede poes). Buiten vecht hij met andere katten of negeert ze. Er is alleen een andere kater die hij wel ok lijkt te vinden, daar speelt hij soms mee.

Wat er tot nu toe gedaan is:
- Injecties (cortison achtig) - geen effect
- anti jeuk pillen (eigenlijk voor de hond, off label use)- geen effect
- onderzoek op parasieten (met het oog en UV licht) - hij wordt maandelijks ontvlooid met Stronghold Plus en er is ook niets gevonden
- hypoallergeen dieet (2x met verschillende brokken (gehydrolyseerd)- geen effect
- Feliway- geen effect
- Zylkene- geen effect
- Urineonderzoek (lichte blaasontsteking, geen gruis)
- Nu wil de dierenarts dat ik Gabapentine probeer (nog niet mee begonnen)

De dierenarts weet het allemaal niet meer. Ze wil nu bloed onderzoeken, een echo doen en een biopt nemen van de kale plekken maar verwacht er niets van. Als er niets uitkomt denkt ze dat het stress is en wil hem Clomicalm opschrijven zodat het likgedrag wordt doorbroken.

Ik vind het moeilijk te geloven dat hij gestrest is omdat ik toch een heel ander beeld van een gestreste kat heb. Kan me hooguit voorstellen dat dat door een andere kat buiten komt maar zou niet weten welke en kan er natuurlijk ook niets tegen doen. Bij ons in de buurt zijn heel veel katten. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt waar ook niets hielp? Ik ben ten einde raad en vind het zielig dat hij zo veel jeuk lijkt te hebben en we er niets tegen kunnen doen. Hebben jullie nog ideeën?

Als hij voor onderzoek moet, mag hij een aantal dagen niet naar buiten. Ik zie er onwijs tegen op omdat hij graag naar buiten gaat en ons huis sloopt als hij binnen moet blijven. Hebben jullie nog tips?

Ik hoop dat ik niets vergeten ben.

Thx!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater likt buik en achterpoten kaal - niets helpt

Bericht door nellebel »

weet je zeker dat hij een vlooienallergie heeft? mijn eerste kat gaf ik ook standaard anti vlooi middel. die krabte zich ook kapot. bleek uiteindelijk van dat spul te zijn. het ging over toen ik daarmee stopte.
jaren later kwam het terug maar toen bleek het stress te zijn. zij krabte ook niets kapot, dat was heel anders daarna.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kater likt buik en achterpoten kaal - niets helpt

Bericht door ErikPhilippus »

Waarschijnlijk is er toch aan aanleiding, waardoor jouw kat nog steeds stress ervaart - ondanks dat jij een heel ander beeld hebt van een gestreste kat (...). Ik denk toch aan vechtpartijen met andere buurtkatten, en ik ben ook wel verbaasd dat de opmerking 'buiten vecht hij met andere katten' in jouw verhaal een ondergeschikte rol lijkt te spelen. Katten vechten meestal niet zonder zwaarwegende aanleiding. Wellicht is het cat-proof maken van de tuin iets om te overwegen?

Afgezien daarvan: als het kaal likken al zo lang duurt, kan het ook een patroon, een gewoonte zijn geworden terwijl de oorzaak mogelijk al niet meer aanwezig is. Onze Lumi heeft vanwege de komst van de jonge Mikki zich ook een jaar lang kaal gelikt, Feliway, Zylkène en Calm brokjes hielpen ook niet echt. We zijn toen in contact gekomen met een homeopatische dierenarts, en nu is het sterk verbeterd. Maar in jouw geval denk ik dat homeopatische pilletjes (of gabapentine) niet veel zullen uitrichten tegen vechtpartijen met buurtkatten.....
Boefje987
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2019 14:18

Re: Kater likt buik en achterpoten kaal - niets helpt

Bericht door Boefje987 »

ErikPhilippus schreef: 22 feb 2022 08:55 Waarschijnlijk is er toch aan aanleiding, waardoor jouw kat nog steeds stress ervaart - ondanks dat jij een heel ander beeld hebt van een gestreste kat (...). Ik denk toch aan vechtpartijen met andere buurtkatten, en ik ben ook wel verbaasd dat de opmerking 'buiten vecht hij met andere katten' in jouw verhaal een ondergeschikte rol lijkt te spelen. Katten vechten meestal niet zonder zwaarwegende aanleiding. Wellicht is het cat-proof maken van de tuin iets om te overwegen?

Afgezien daarvan: als het kaal likken al zo lang duurt, kan het ook een patroon, een gewoonte zijn geworden terwijl de oorzaak mogelijk al niet meer aanwezig is. Onze Lumi heeft vanwege de komst van de jonge Mikki zich ook een jaar lang kaal gelikt, Feliway, Zylkène en Calm brokjes hielpen ook niet echt. We zijn toen in contact gekomen met een homeopatische dierenarts, en nu is het sterk verbeterd. Maar in jouw geval denk ik dat homeopatische pilletjes (of gabapentine) niet veel zullen uitrichten tegen vechtpartijen met buurtkatten.....
Sinds gisteren denk ik dat je een punt hebt Erik. Hij vertoont namelijk ook agressie naar mij toe (ca. 1x per twee maanden of zo). Dit is relatief nieuw gedrag. Na wat googelen lijkt dat het meeste op omgerichte agressie. Hij bijt en krabt mij uit het niets en is verder überaanhankelijk. Ik vermoed nu een verband tussen het een en het ander. Ik zal dit nieuwe vermoeden ook even aan de dierenarts voorleggen en aan een kattengedragstherapeut. Mocht je nog tips hebben wat de agressie betreft hoor ik het graag. Naast dit plotselinge aanvallen heeft hij ook spelagressie maar die is gemakkelijker te voorkomen door met hem te spelen met hengel, touwtje, papierpropjes.

Het is trouwens niet zo dat hij dagelijks vecht oid maar wel een aantal keren per jaar. Ik denk dat hij moeite ermee heeft dat er zoveel katten in onze wijk wonen en buiten rond lopen. Het cat-proof maken van de tuin lijkt mij lastig gezien onze eigen kat dus verder gaat dan de tuin en er ook uit moet maar ik zal eens kijken wat er mogelijk is mss met een luik op chip voor hemzelf in de tuindeur.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kater likt buik en achterpoten kaal - niets helpt

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik ken de kat niet, en ook niet de situatie - maar ik heb toch echt het gevoel dat het agressie is van/naar buurtkatten, misschien territorium-gedrag. Zeker nu je vertelt dat er sprake lijkt te zijn van gespiegelde agressie. Ook al omdat hij uit een omgeving komt waarbij er sprake was van een slechte relatie met een andere kat. En soms zijn er maar een paar heftige schermutselingen nodig om chronische stress en daarmee verband houdend likgedrag op te wekken. Likken zet bepaalde hormonen vrij, en een kat kan daar op termijn 'verslaafd' aan raken.

Ik zou heel terughoudend zijn met clomicalm: daar leg je de kat eigenlijk mee plat, en dan is hij een gemakkelijke 'prooi' voor andere katten. Bovendien lost dat niks op, en heeft serieuze consequenties voor de (geestelijke) gezondheid van je kat. En zoals je zelf al aangeeft: veel met hem spelen: 2x kwartier per dag. Heeft hij een hoge ligplek, voldoende krabpalen e.d.? Af en toe kortdurend laten spelen met van die speeltjes met kattenkruid of valeriaan wil ook wel eens afleiden. En als hij brokjes eet, zou je calm-brokjes kunnen proberen?

Ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat jullie tuin te klein is voor de kat - wie weet vind hij het wel prima als hij ontdekt dat er geen andere katten meer in zijn territorium kunnen komen? En mocht dat niet zo zijn dan is een chip-gestuurd luik in de tuindeur wellicht een optie - hoewel hij dan nog steeds ruziënde katten kan tegenkomen buiten de tuin....
Plaats reactie