Kitten bultjes in hals

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Flien
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:40

Kitten bultjes in hals

Bericht door Flien »

Beste forummers,

Sinds 4 weken heb ik 2 kittens waar ik me zorgen over maak. In het begin hadden ze dunne, stinkende ontlasting. De dierenarts heeft ze onderzocht en niets afwijkends gevonden. Ik heb ze allebei laten testen op giardia, beide negatief. Ik kreeg vezels mee, moest ze op een dieet van uitsluitend gekookte vis zetten. Dat maakte alles alleen maar erger. Uiteindelijk na zelf wat voer uit te proberen, ben ik uitgekomen op brokjes van Applaws kitten. Als ik alleen dit geef, geen natvoer (heb verschillende soorten uitgeprobeerd), wordt hun ontlasting steeds vaster. Dat gaat gelukkig de goede kant op. Nu heb ik bij beide bultjes ontdekt. Eén kitten heeft er eentje in haar zij, net onderhuids en je kunt het goed vastpakken. Haar zusje heeft er een paar in haar hals en dat breidt zich nu uit, er lijken meer onregelmatige verdikkingen in de huid bij te komen dan echte bultjes. Deze kitten heeft ook heel licht last van verkoudheid lijkt het. Wat ook opvalt is dat ze wel eens haar evenwicht lijkt te verliezen. Ze valt wel eens uit het krabmeubel en ze stapt nogal eens mis als ze op schoot wil. Laatst viel ze ook meerdere malen om toen ze zichzelf zittend wilde wassen. Ik ben maandag terug geweest naar de dierenarts en hij bevestigde bij beide kittens de bultjes. Vooral de kitten met meerdere bultjes/verdikkingen in de hals vond hij wel vreemd. Zij heeft ook opgezette lymfeklieren. Hij noemde wat opties als biopt nemen, antibiotica, maar wilde toch geen van alle toepassen. Het evenwichtsprobleem vond hij opvallend, maar ging hij verder niet op in. Hij hamerde er vooral op dat ik vast heel slecht voer gaf en dat ik beter op het voer van zijn kliniek kan overstappen. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan zonder onderzoek/behandeling/meer wijsheid.

De kittens komen van een dierenopvang en gisteren heb ik overleg gehad met de assistente van hun dierenarts. Zij denkt bij de kitten met de vele bultjes/verdikkingen aan een allergie, noemde de optie om prednison te geven. Mogelijk zouden ze ook vlooien hebben en daar allergisch op reageren. De dierenopvang wil de kittens verder onderzoeken als ze daar over een aantal weken gesteriliseerd worden. Mocht het verergeren, kan ik eerder langskomen. Omdat de dierenopvang niet bij ons in de buurt zit, kiezen we vooralsnog voor een dierenarts in onze eigen stad. Omdat er aan vlooien gedacht werd, heb ik gisteren bij een dierenarts pipetjes tegen vlooien en een vlooienkam opgehaald. Ik heb ze gekamd en niets gevonden. Ze krabben ook niet, ze likken zich niet overmatig. Dat lijkt het dus ook niet te zijn.

Ik heb het internet afgespeurd, ook op Engelstalige sites. Ik kom niets tegen over de bultjes/verdikkingen zoals het ene kitten dit heeft. De dierenartsen lijken ook niet te weten wat ze heeft en denken in verschillende richtingen. Jaren geleden heb ik ook twee poezen gehad en mijn ervaring toen was dat dierenartsen snel medicijnen geven om maar uit te proberen of het werkt. Daarom ben ik nu terughoudend om weer een andere dierenarts te zoeken, maar mijn gevoel zegt dat er toch echt iets met ze aan de hand is.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring en een tip voor mij en de kittens?
Plaats reactie