Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
JSDiesel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:04

Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door JSDiesel »

Hi,

Onze Diesel heeft een bloedoor/schrompeloortje. We hebben hem nu 1,5 jaar en hij komt uit het asiel.
Hoe hij aan dit oortje komt weten we dus niet.
Sinds we hem hebben komt er (zwarte) troep uit het oortje.

In het begin had hij ong. eens per maand last van het oor (krabben, veel schudden met zijn kopje en overmatig poetsen). Dan behandelden we hem met Recicort oordruppels en was het weer een maand rustig.

Alleen het laatste halfjaar wordt die 'rustige' periode steeds korter en krabt hij ook nog eens regelmatig zijn huid stuk rondom het oor. Hij doet dit meestal 's nachts wanneer je er niet bij bent.

Onze vorige kat had ook een bloedoor, maar daar kwam veel meer zuurstof bij. Diesel zijn oor zit best wel dicht.

Zijn er wellicht mensen met ervaring met een steeds ontstoken oortje bij de kat?
Ik zoek vooral naar iets anders dan oordruppels wat we kunnen proberen, denk aan oor spoelen o.i.d.
Ik vind het geen probleem om het oor vaak te moeten behandelen, alleen dat hij het nu kapot krabt maakt het erg vervelend. (Ook voor hemzelf want dat betekent dat hij dan een kap op moet).

Al het advies en tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door Zotvanpoezen »

Zijn er al staaltjes van de zwarte troep onder de microscoop onderzocht? En van de huid achter het oor?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door Anne »

Heb je al eens hypoallergeen voer geprobeerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JSDiesel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:04

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door JSDiesel »

Zotvanpoezen schreef: 01 nov 2021 16:11 Zijn er al staaltjes van de zwarte troep onder de microscoop onderzocht? En van de huid achter het oor?
Nee dat is nog niet gedaan. Wat zouden we daarmee kunnen achterhalen?
JSDiesel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:04

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door JSDiesel »

Anne schreef: 01 nov 2021 19:08 Heb je al eens hypoallergeen voer geprobeerd?
Ja hij krijgt hypoallergeen voer. Toen we hem net kregen was hij vaak nogal fanatiek aan het krabben (over zijn hele lijf) en toen zijn we overgestapt op hypoallergeen voer. Dat krabben (over zijn hele lijf) is stukken beter geworden!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door Anne »

Je zou eens een ander hypoallergeen dieet kunnen proberen
Oorontstekingen kunnen ook allergische achtergrond hebben
Of jeuk aan het oor
Wat zegt de da ervan?
Het lijkt me geen pretje voor je kat en jou
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door Zotvanpoezen »

JSDiesel schreef: 02 nov 2021 17:29 Nee dat is nog niet gedaan. Wat zouden we daarmee kunnen achterhalen?
Er kan aangetoond worden of er sprake is van bacteriën en indien ja, welke.
Er kan ook aangetoond worden of er sprake is van een schimmel.
En indien nodig een gepaste behandeling geven.

Mijn kat heeft ook last van zwart oorsmeer, niet erg diep, en het bezorgt hem soms veel jeuk. De eerste da gaf hem een cortisonenzalfje omdat hij oormijt "vermoedde".
Het kwam echter steeds terug en van het zalfje ging hij verschrikkelijk veel sproeien in huis :shock:
De andere da heeft het wel onder de microscoop onderzocht: geen schimmel, gisting, bacterie of parasiet gevonden. Gewoon overtollig oorsmeer ten gevolge van allergie. Omdat jouw katje ook allergisch is zou het kunnen dat, zoals Anne zegt, het door een allergie komt. En zijn de oordruppels die hij krijgt niet geschikt voor hem.

Wat ik nu doe is elke keer met een zacht doekje rond mijn vinger de binnenkant van zijn oorschelpen reinigen en masseren. Van dat gepeuter in zijn oortjes kan hij eindeloos genieten :lol:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
JSDiesel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:04

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door JSDiesel »

Zotvanpoezen schreef: 02 nov 2021 19:33 Er kan aangetoond worden of er sprake is van bacteriën en indien ja, welke.
Er kan ook aangetoond worden of er sprake is van een schimmel.
En indien nodig een gepaste behandeling geven.

Mijn kat heeft ook last van zwart oorsmeer, niet erg diep, en het bezorgt hem soms veel jeuk. De eerste da gaf hem een cortisonenzalfje omdat hij oormijt "vermoedde".
Het kwam echter steeds terug en van het zalfje ging hij verschrikkelijk veel sproeien in huis :shock:
De andere da heeft het wel onder de microscoop onderzocht: geen schimmel, gisting, bacterie of parasiet gevonden. Gewoon overtollig oorsmeer ten gevolge van allergie. Omdat jouw katje ook allergisch is zou het kunnen dat, zoals Anne zegt, het door een allergie komt. En zijn de oordruppels die hij krijgt niet geschikt voor hem.

Wat ik nu doe is elke keer met een zacht doekje rond mijn vinger de binnenkant van zijn oorschelpen reinigen en masseren. Van dat gepeuter in zijn oortjes kan hij eindeloos genieten :lol:
Goed om te weten! Dit ga ik zeker bespreken met mijn da.
Dat masseren van de oorschelp is herkenbaar, daar geniet Diesel ook enorm van!
Ben daar alleen mee gestopt omdat de da aangaf dat ik het daarmee erger verstopt raakt.
Ik neem weer even contact op met de da, ben gewoon nog niet happy met hoe het nu 'opgelost' is!
JSDiesel
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:04

Re: Chronisch ontstoken oor (bloedoor)

Bericht door JSDiesel »

Anne schreef: 02 nov 2021 18:50 Je zou eens een ander hypoallergeen dieet kunnen proberen
Oorontstekingen kunnen ook allergische achtergrond hebben
Of jeuk aan het oor
Wat zegt de da ervan?
Het lijkt me geen pretje voor je kat en jou
De da zegt dat het komt omdat zijn oortje zover dicht zit en dus steeds troep ophoopt.
Krabben kan ook van een allergie zijn werd aangegeven, maar het krabben is zo gericht op zijn oor dat hij wel echt specifiek van dat oor last heeft.
Er is gesproken over poliepen, maar dat blijkt het niet te zijn.
Ik ga weer contact opnemen en wellicht wel kijken naar second opinion o.i.d.
Mijn da zegt dat we het moeten blijven behandelen met de oordruppels (liefst eens per maand als het zover te rekken valt), maar ik maak me zorgen omdat we steeds vaker moeten behandelen en het krabben daar sinds kort bij is gekomen.
Plaats reactie