Bult oorschelp, biopt of niet?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Lovecat »

Mijn kat Dexter, 11 jaar, heeft al een aantal maanden een kleine verdikking op het puntje van zijn oorschelp. Soms ontstaan er wat schilfers op die ik eraf kan krabben. Zelf komt hij er niet aan en heeft hij er geen last van als ik er aan kom.

Ik heb het een paar maanden aangekeken, omdat hij er geen last van had en het 6 jaar geleden ook heeft gehad (iets kleiner toen wel) en het vanzelf weg is gegaan toen.

Ben nu bij de dierenarts geweest ermee omdat het nu niet overgaat. Er is een schimmelkweek gedaan die negatief was. Ik kreeg Aurimic mee, een antibioticum/corticosteroïd/anti-schimmel zalfje wat ik 2 x per dag moest aanbrengen voor een week/2 weken. Dit heeft niks gedaan.

Nu wordt er maandag a.s. een biopt genomen. Hij zal onder narcose moeten en omdat het een moeilijke plek is mist hij straks waarschijnlijk een stukje oor. Hij moet 10 dagen een kap om voor het eerst in zijn leven.

De andere optie is dat ik hem ga behandelen alsof hij een auto-immuunziekte heeft (Pemphigus bijvoorbeeld) en kijken of de behandeling aanslaat. Het biopt is er puur voor diagnose. Het zou misschien ook een tumor kunnen zijn?

Ik vind het zo moeilijk of deze 'operatie' het waard is voor een plekje waar hij geen last van heeft, maar wat mogelijk wel iets ergs kan zijn?

Ik ben niet zo handig met foto's plaatsen dus heb een link naar een album toegevoegd.

Wil eens peilen wat jullie zouden doen of dat iemand het herkent? En 10 dagen zo'n kap om??? Ik zie dat echt niet zitten :-(


https://myalbum.com/album/RqCy5mEjkbc2tg
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er over nagedacht, ik heb ook 3 katten van 11 en eentje van 12. Ik denk dat ik er voor zou kiezen, als hij dan toch onder narcose moet, om gelijk het hele aangedane stuk oor te amputeren.

Dan heeft hij misschien nog een half oor, maar dan kan het onderzocht worden en is hij er meteen vanaf. Ook zonder oor kan een kat prima leven. Bij verwilderde katten, die ze vangen om te castreren snijden ze ook het halve oor eraf om later te kunnen zien dat ze al gecastreerd zijn.

Misschien rigoureus, maar ik denk persoonlijk dat ik daar voor zou kiezen.

Sterkte maandag - ik hoop dat het goed komt. In plaats van een kap zou ik kiezen voor een speciale halsband. Maar als hij een kap moet, dan kun je die natuurlijk ook af doen als je er bij bent en op hem kunt letten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Lovecat »

castratenkoor schreef: 04 sep 2021 07:41 Ik heb er over nagedacht, ik heb ook 3 katten van 11 en eentje van 12. Ik denk dat ik er voor zou kiezen, als hij dan toch onder narcose moet, om gelijk het hele aangedane stuk oor te amputeren.

Dan heeft hij misschien nog een half oor, maar dan kan het onderzocht worden en is hij er meteen vanaf. Ook zonder oor kan een kat prima leven. Bij verwilderde katten, die ze vangen om te castreren snijden ze ook het halve oor eraf om later te kunnen zien dat ze al gecastreerd zijn.

Misschien rigoureus, maar ik denk persoonlijk dat ik daar voor zou kiezen.

Sterkte maandag - ik hoop dat het goed komt. In plaats van een kap zou ik kiezen voor een speciale halsband. Maar als hij een kap moet, dan kun je die natuurlijk ook af doen als je er bij bent en op hem kunt letten.

Dankjewel voor het meedenken!
Het is maar een klein plekje dus hij zal niet zn halve oor missen, maar ze zouden nu in ieder geval genoeg weefsel afnemen om alles te kunnen onderzoeken. Een vriendin van me had zo'n zwerfkat met een knipje van zn oor, dat was ook niet een half oor eraf en viel heel erg mee!

Bedoel je met speciale band zo'n opblaaskraag o.i.d.? Want had daar al voor gekeken maar best veel slechte reviews dat het niet bleef zitten en ging zweten en dat je hem regelmatig af moest doen?
Ik vond het lastig een goed alternatief vinden waarbij hij echt niet bij zn oor kan komen (rompers en handdoekjes met spelden wikkelen bijv. Is geen optie)

Zoals ik Dex een beetje ken, zal het drama worden om dat ding om te doen als hij eenmaal af is. Ik zal de volle 10 dagen bij hem zijn, dus als hij niet aan het plekje komt hoop ik de kap inderdaad af te kunnen laten. Maar als hij hem niet meer om wil daarna en ik met hem in gevecht moet steeds, lijkt me het beter voor hem het ding continu om te laten...

Ik vind het heel spannend, maar ga mn best doen me rustig te houden voor hem :icon_shifty:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door castratenkoor »

Er zijn mensen die goede ervaring hebben met halsbanden, ik persoonlijk niet. ooit zo'n ding gekocht voor Douwe, die had hem binnen een uur af. Je hebt ook stoffen halskragen, zelf geen ervaring mee, die kun je op maat laten maken. Dan kunnen ze hun nek niet buigen. Maar je hebt kans dat als hij wil, hij wel met zijn achterpoot aan zijn oor kan krabben. Maar toch moeilijker lijkt me. Ik zal de gegevens voor je opvragen. Toch het proberen waard.

Maar met die ingreep zou ik niet alleen een biopt laten nemen, ik zou gewoon alles weg laten halen. Dan hoeft hij niet nog een keer onder narcose als het fout is. Gewoon alles wat er "verdacht" uit ziet weg nemen. Het hele stuk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door castratenkoor »

Ligt hij wel een rechtstreeks in de zon? Zou het huidkanker kunnen zijn door zonnebrand?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Lovecat »

castratenkoor schreef: 04 sep 2021 11:44 Er zijn mensen die goede ervaring hebben met halsbanden, ik persoonlijk niet. ooit zo'n ding gekocht voor Douwe, die had hem binnen een uur af. Je hebt ook stoffen halskragen, zelf geen ervaring mee, die kun je op maat laten maken. Dan kunnen ze hun nek niet buigen. Maar je hebt kans dat als hij wil, hij wel met zijn achterpoot aan zijn oor kan krabben. Maar toch moeilijker lijkt me. Ik zal de gegevens voor je opvragen. Toch het proberen waard.

Maar met die ingreep zou ik niet alleen een biopt laten nemen, ik zou gewoon alles weg laten halen. Dan hoeft hij niet nog een keer onder narcose als het fout is. Gewoon alles wat er "verdacht" uit ziet weg nemen. Het hele stuk.
Ik heb nu deze besteld https://www.medpets.nl/zenpet-zen-collar/ die is er dan maandag al. Kan het altijd proberen.... Als ik nog iets op maat moet laten maken, zal het denk ik te lang gaan duren, maar ik ben benieuwd wat je hebt! Dank voor het opvragen.

Ik zal maandag vragen of ze het hele bultje kunnen verwijderen. Ze denken aan bijv. Phempigus, auto-immuunziekte van de huid. Dan is het met medicatie te behandelen. Vandaar eerst het biopt.

Hij ligt veel in de zon ja, dus kanker zou ook nog kunnen, maar als ik foto's en symptomen vergelijk, neigt het eerder naar Phempigus dan huidkanker.
Ik vind het een beste verminking als het niet nodig is, straks is het gewoon een vetbult.

Maar twee keer narcose, poeh, ik zal maandag nog even navragen inderdaad....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door castratenkoor »

Oh die zen-collar ziet er ook "fijner" uit dan zo'n kunststof lampekap. Ik denk een beter idee dan zo'n nekband waar ik het over had.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door castratenkoor »

kalpet.nl Dat is de website.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Lovecat »

castratenkoor schreef: 04 sep 2021 13:27 Oh die zen-collar ziet er ook "fijner" uit dan zo'n kunststof lampekap. Ik denk een beter idee dan zo'n nekband waar ik het over had.

Helaas werkte de band niet. Dex had hem binnen een minuut af. Ik vond de zen-collar ook niet echt veel voordelen hebben t.o.v. harde kap toen ik het ding in het echt zag.

Tis nog steeds een stevige kap, maar buigzaam waardoor het tegen z'n oorwond aankwam en de vensters om door te kijken... Nah, met de harde kap kan hij veel meer zien.

Misschien met een goed halsbandje werkt de zen-collar beter, maar de lussen waar je m mee bevestigt zijn van elastiek, dus ik weet het niet... Van de week nog even proberen met een halsbandje (het is nu met een lint geprobeerd)

De operatie is goed gegaan, ze hebben de hele bult verwijderd. Hij heeft nog wel een stuk oor over.
Uitslag pathologie volgt in 5-7 dagen....
Ben heel benieuwd, als het gewoon een vetbult is, ga ik mezelf wel rot voelen dat ik hem dit allemaal heb aangedaan. Maar ook een vetbult kan ontaarden in maligne, dus dan zit ik altijd met onzekerheid als ik het laat zitten.

Kap moet 14 dagen om. Hij ligt nu rustig op schoot.
Hij is een echte kopjesgever en wil altijd gekroeld worden rond z'n koppie. Echt sneu hem te zien proberen, ik probeer een beetje in de kap te aaien nu....

Hij had de harde kap ook al bijna af, maar kan het lint niet strakker doen, want er moeten twee vingers tussen passen. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen komende dagen.

Zal later nog wat foto's plaatsen en een update.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Lovecat »

castratenkoor schreef: 05 sep 2021 08:43 kalpet.nl Dat is de website.

Ah die had ik ook gezien, maar aan de hand van de bescherming geen optie omdat de wond aan z'n oor zit, helaas.... Want ziet er comfortabeler uit dan andere opties!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het achter de rug is. Balen van die kap, zullen lange 14 dagen worden. Maar als hij lekker ontspannen op schoot ligt heeft hij zich er misschien wel mee verzoend.

Schuldig voelen moet je je niet, juist blij zijn als het onschuldig is. Dan loop je geen risico dat er iets uit kan zaaien. Ik duim dat het onschuldig is. ook een vetbult die je laat zitten kan steeds groeien en irritatie veroorzaken.

Beterschap voor Dexter!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Lovecat »

castratenkoor schreef: 07 sep 2021 06:48 Fijn dat het achter de rug is. Balen van die kap, zullen lange 14 dagen worden. Maar als hij lekker ontspannen op schoot ligt heeft hij zich er misschien wel mee verzoend.

Schuldig voelen moet je je niet, juist blij zijn als het onschuldig is. Dan loop je geen risico dat er iets uit kan zaaien. Ik duim dat het onschuldig is. ook een vetbult die je laat zitten kan steeds groeien en irritatie veroorzaken.

Beterschap voor Dexter!
Dankjewel voor je support, ik ben toch blij dat ik je advies heb opgevolgd om de hele bult te verwijderen, dit wil ik hem geen tweede keer aan doen...

Ik ben verbaasd hoe goed hij het al doet. Vannacht heb ik hem bij mij op de slaapkamer gehouden. Hij haat opgesloten zitten, maar ik durfde hem niet door het hele huis te laten gaan nog totdat hij wat handiger is met springen enzo. En ook vanwege m'n andere kat. Vandaag eens kijken hoe dat gaat.

Hij heeft uiteindelijk een aantal uurtjes geslapen in m'n armen, kap op mijn gezicht :icon_shifty:
Eten en drinken lukt hem al, aantal keren geplast op de bak en springen probeert hij nu ook langzaam. Lopen doet hij nog als een pasgeboren hert...

Afbeelding

Zen-collar, wat een onding helaas..

Afbeelding

Zoveel is er van z'n oor af

Afbeelding

Hij loopt onrustig rond of legt zich ergens op de grond neer, hangend in de schouders, maar als hij bij mij kan liggen, is hij ontspannen. Hij springt ook regelmatig in m'n armen en wil dan kopjes geven...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Anne »

Veel beterschap voor jullie
Hopelijk vliegt de tijd om
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door castratenkoor »

Ach wat een aandoenlijke foto die eerste. Grote onzekere pupillen. Fijn dat hij het goed doet. Bewijst maar weer dat je een goede band met hem hebt als hij rustig wordt in je armen. Wat vindt Mosa ervan?

Dexter nu zo met een kleiner oor,
ben je nog steeds de knapste hoor!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bult oorschelp, biopt of niet?

Bericht door Lovecat »

Anne schreef: 07 sep 2021 10:38 Veel beterschap voor jullie
Hopelijk vliegt de tijd om
Dankjewel Anne!
castratenkoor schreef: 07 sep 2021 12:09 Ach wat een aandoenlijke foto die eerste. Grote onzekere pupillen. Fijn dat hij het goed doet. Bewijst maar weer dat je een goede band met hem hebt als hij rustig wordt in je armen. Wat vindt Mosa ervan?

Dexter nu zo met een kleiner oor,
ben je nog steeds de knapste hoor!

Dex is echt m'n schaduw, dus ben blij dat hij zo kan ontspannen bij me inderdaad. Gisteren heeft hij ook uren bij m'n vader gelegen en eindelijk wat geslapen.
Hij kan nu ook op stoelen springen en in de eerste etage van zn klimpaal (die komt tot het plafond, bovenste etage lukt hem nog niet, maar met deze vaart aan ontwikkelingen zie ik hem daar morgen ook nog wel zitten)
Hij heeft de kap zo goed als aanvaard, had ik niet verwacht zo snel....

Mosa loopt de meeste van de tijd met een boog om hem heen. Heeft hem wel een keer zn koppie gelikt, maar verder vindt hij het wat vreemd allemaal. En nóg minder aandacht voor Moos(Dex zit bijna altijd op schoot en Mosa mag bij gratie Dex er af en toe bij....)

Dat stukje oor kan hij inderdaad wel missen, hij blijft een prachtdier :verliefd:
Plaats reactie