Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

Hallo, ik ben nieuw hier.
Bink is een 7 jarige kater eigenlijk een gezonde kater.
Vorig jaar begon hij met zijn ruk te trekken/rollen en rond te rennen net of hij gestoken werd..en zijn oortjes bleef hij aan krabben.(ik dacht een oorontsteking)toen naar de dierenarts geweest daar zijn zijn oortjes na gekeken ook onder de microscoop is zijn oorsmeer wat hij niet heel veel had na gekeken.. maar dat zag er keurig uit. En ben dus naar huis gestuurd dat het mogelijk feline hyperesthesie syndroom is. Nu ben ik dit jaar weer geweest om dat hij zich overmatig waste met zen koppie bleef schudden. Weer is er op van alles gecheckt maar kwam er uit dat hij eigenlijk kern gezond is. Hij heeft toen een injectie moderin gekregen. Waar hij heftig op reageerde.. ik ben de volgende dag terug gegaan na de dierenarts om dat hij zo lusteloos was. Maar daar is mij toen gezegd dat hij te heftig op de injectie reageerde. En dit dus ook niet meer krijgt mits het zeer dringend is en het heeft ook niet gedaan wat we hadden gehoopt. Ik moest v.d assistente hypoallergeen voer gaan proberen. Dat geprobeerd het leek te werken. Maar bink heeft speciaal voer voor zijn darmen royal canin fibre response. Door het hypoallergeen voer te mengen met zijn oude brokken en zo langzaam over te stappen gaat het goed maar zodra hij volledig op het nieuwe voer zit raakt hij verstopt. Iemand misschien tips wat ik kan doen? Moet hij wennen aan die brokken zodat hij uiteindelijk wel ontlasting krijgt? Ben onderhand wel radeloos. Je gaat van de ene probleem naar de andere probleem. Ik betwijfel ook of het wel een allergie is. Bink heeft geen wondjes en zit heel mooi in zijn vacht.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Al die tijd dat ik lid ben van dit forum (bijna 3 jaar) was ik de enige met een poes met FHS en had er nog niemand van gehoord.
Nu "regent" het plots katjes met dit syndroom :shock:

Is er ook bloed geprikt geweest? Ik denk dat je hiermee kan zien of er sprake is van allergie (eerst ontwormen om te uitslag niet te beïnvloeden)Ik weet niet naar welke waarde je moet kijken, ik ben geen bloedonderzoek expert ;-)

De symptomen die jij beschrijft passen zowel bij FHS als bij allergie. Alhoewel ik vermoed dat er bij allergie nog andere dingen bij komen kijken zoals diarree, overgeven (bij mijn kat Filou ook) Korstjes op de huid (ook bij mijn kat Filou)wat bij jouw kat niet het geval is.

Allergie kan ook een aanval van FHS uitlokken... Ingewikkeld, hé ;-)

Zo ik het begrijp wil jij vooral dat je katje zijn hypoallergeen voer goed eet zonder geconstipeerd te raken...
Brokjes zijn sowieso slecht voor katten met FHS (te veel koolhydraten) Je kan proberen met een uitsluitingsdieet voor je kat met steeds 1 enkele vleessoort gedurende een tweetal maanden uit te proberen. Daarna kan je op zoek gaan naar natvoer met uitsluitend dit soort vlees en zonder plantaardige toevoegingen. Ik heb ook een allergische kat dat ontlastingsproblemen heeft (Filou, dus), maar geen FHS. (Ik heb trouwens ook een kat met FHS zoals ik eerder zei, maar géén allergie heeft :lol: )Ik meng dagelijks wat psylliumvezels door zijn natvoer met een flinke scheut kookvocht van vlees bij. Droog werkt het averechts. Vandaar dat ik nooit begrepen heb waarom ze psylliumvezels in de brokjes van RC Fibre (en zoveel andere brokjes) toevoegen. Niet erg logisch.
Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt, want iets uitleggen is niet mijn strafste kant :oops:

Of wou je vooral hulp om de symptomen van FHS tegen te gaan?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

Zotvanpoezen dankjewel voor je reactie!
Het is zeker duidelijk. Bloedprikken wouden ze nu nog niet doen om dat het voor katten nog erg onbetrouwbaar is en nog in de kinderschoenen staat.
Bink heeft inderdaad geen korstjes of wondjes. Zijn vacht glanst heel erg mooi. En aan welke psylliumvezels moet ik denken als ik die wil aanschaffen? En wat voor voer zou jij me aan raden? Vers voeren word heel lastig.. en ik werk fulltime en bink eet natvoer of vers voer niet meer als het te lang staat(erg kies keurige kater) heb al verschillende voeren geprobeerd. Vis bijvoorbeeld lust hij al niet en anallergenic trekt hij ook zijn neus voor op. Dit levert hem ook heel veel stress op om dat hij in hongerstaking gaat als het hem niet aan staat. Om weer naar de dierenarts te gaan zie ik momenteel niet zitten bink is een gevoelige kat en heel erg vatbaar voor stress.. dit is ook met de dierenarts besproken wat telefonisch kan doen we telefonisch. En wat je zegt dat de symptomen van fhs en een allergie veel op elkaar lijken had ik inderdaad gelezen. Alleen zie je aan bink helemaal niks wat het ook zo lastig maakt. Moderin injectie gehad helpt niet voldoende.. voer is lastig om dat hij snel zijn neus op trekt.
Maar voorals nog dankjewel voor je duidelijke uitleg.
Mocht je nog tips hebben hoor ik het graag!!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Eerst had ik deze psyllium gekocht:
https://www.brekz.be/gevoelige-maag-en- ... gLeHvD_BwE
Met 1 potje kom je heel lang toe. Ik geef een half maatschepje per dag met natvoer en een goede scheut vocht. Dat vocht erbij is heel belangrijk, anders werkt het averechts.

Deze keer heb ik deze besteld:
https://www.farmaline.be/apotheek/beste ... vezel-bio/
Goedkoper en bovendien bio :grin:
Ik had het maatschepje toch al.

Hier vind je tips voor een eliminatiedieet:
https://www.catmoneo.nl/eliminatiedieet-bij-katten/

Ik zou me niet alleen focussen op een allergie.
Observeer je kat en noteer de ogenblikken wanneer ze zich "anders" gedraagt.
Ik dat direct na het eten? Of een beetje erna? Of zomaar willekeurig (volgens jou) doorheen de dag? Zijn er bepaalde triggers die het krabben, likken en kopje schudden uitlokken? Ziet ze er soms gestresst uit? (snellere ademhaling, neusje likken met de tong, pootje heffen, kort likken en/of krabben, onrustige slaap, ...)Triggers kunnen bepaalde geluiden zijn, weersomstandigheden, geuren, jouw gedrag en gemoedsstemming,...

Een filmpje zou wel handig zijn als het lukt ;-)
Eerst op youtube plaatsen, daarna de link naar hier kopiëren tussen [media][/media]
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb hier 2 topics gevonden (van dezelfde persoon)die wat bij jouw verhaal passen ;-)
viewtopic.php?f=55&t=32544
viewtopic.php?f=55&t=33274
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

Dankjewel voor je reactie!
Bink schrikt snel. Zijn gedrag is ontstaan vorig jaar toen de corona uit brak. En ik dus heel veel thuis was dat was ook in het voorjaar/zomer dat ik heel veel thuis was. En dus klusjes in huis ging doen zoals schilderen bijvoorbeeld. Maar toen bedacht ik me dus ook dat hij een andere kattenbak moest krijgen om dat hij bij de andere met zijn bibs langs de bak ging en dat de ontlasting er buiten lag. En door dat hij die nieuwe bak heeft gekregen besloot meneer zijn ontlasting op te houden hij weigerde er in te gaan. Daar is hij verstopt geraakt. Daarom zit hij aan de fibre response van royal canin. En een tijdje daarna begonnen de klachten van trekken met zijn rug veel wassen met zen oortjes/ kop schudden. En soms als een gek door het huis rennen of als een dwaas op de grond rollen pootjes bijten en met zijn huid rollen. Ik merkte wel dat het in de winter minder is en nu 2 maanden terug begon het weer ik dacht dat hij oorontsteking hadt. Dit hadt hij niet hij is helemaal na gekeken zijn oorsmeer ook. Paar weken later nog een keer om dat de klachten bleven van zijn oortjes rollen met de rug krabben en veel wassen. Toen heeft hij een moderin injectie gehad. Waar de jeuk nauwelijks mee weg ging. En hij er als een zielig hoopje bij lag. Dus nog een keer naar de dierenarts omdat ik dacht dat ik hem ging verliezen(zo slecht lag hij er bij) maar bink bleek er niet heel goed tegen te kunnen. Ik heb toen alles gevraagt moet hij dan niet bloedprikken om andere dingen uit te sluiten? De dierenarts vond dat niet nodig omdat bink de symptomen van bijvoorbeeld nier aandoening of schildklier aandoening niet heeft zijn drink en eet gedrag is normaal. Zijn vacht is heel erg mooi zelfs hij glanst enorm. Heb verschillende voeren geprobeerd luste hij dus niet. Maar met jou antwoorden kom ik al een heel eind. Ik heb sinds vorig jaar ook feliway in de stop contact moet zeggen dat het wel werkt bij bink. Hij krijgt zalm olie en ik speel elke dag met hem.

Filmen ga ik proberen maar meestal als ik wil filmen stopt hij er mee.
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

En als je brokken zou moeten kiezen welke zou je dan nemen? Toch royal canin hypoallergeen of een andere?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Zotvanpoezen »

In deze link (die ik vorige keer al getipt had ;-) ) staan er betere merken ;-)
https://www.catmoneo.nl/eliminatiedieet-bij-katten/
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

Dankjewel ik heb momenteel hypoallergeen voer.. alleen meer weigert het te eten.. dierenarts zeg dat ik moet door zetten.. maar je voelt je zo radeloos je wilt hem helpen maar hij manipuleert je gewoon in de hoop dat je wat anders neer zet:(
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

Dankjewel ik heb momenteel hypoallergeen voer.. alleen meer weigert het te eten.. dierenarts zeg dat ik moet door zetten.. maar je voelt je zo radeloos je wilt hem helpen maar hij manipuleert je gewoon in de hoop dat je wat anders neer zet.. :???:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Veertje1992 schreef: 31 aug 2021 09:03 .. dierenarts zeg dat ik moet door zetten..
Wat een onzin! Dat gaat nooit lukken. :
Je kat eet niet, dan laten hongeren?

Een kat gaat niet vanzelf eten als ze voldoende honger heeft, dat is echt een misverstand. Als ze het eten niet vertrouwt of niet lust, zal ze zich eerder doodhongeren dan van het bakje met dieetbrokken te eten. Hoe langer een kat vast, des te kleiner wordt haar zin om te eten. Grijp dus bijtijds in. In sommige gevallen is het beter dat de kat iets eet dan je druk te maken over wat hij eet!
Bron: praktijkvoorkattengedrag.nl

Je moet het geleidelijk aan vermengen met het oude voer. Probeer desnoods een ander merk. Keuze genoeg. Hypoallergeen natvoer bv. Het is wel beter te starten met een eliminatiedieet om te weten wat hij wel of niet verdraagt en je voeding daarop te kiezen.
Mijn kat Filou verdroeg trouwens de RC hyopallergenic niet wegens te veel ingrediënten die niet thuishoren in een hypoallergeen dieet ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

Dat is precies wat ik ook tegen de dierenarts zij.

Ik ga het nu mengen. En dat eet hij gelukkig wel😊
Zal een lange adem worden... maar alles voor men lieverd! Ik ga het merken of hij er tegen kan.
Ik laat het nog weten hoe het met hem gaat!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Synemios »

Heb je het idee dat het voer iets doet?

Ik ben het wel eens met Carine om niet alleen op de allergie te focussen.

RC Fibre was bij Oscar het enige wat hielp tegen obstipatie.

Over de testen, een allergie test is bij katten niet betrouwbaar.
Maar bij sommige katten zie je dat bij een algemeen bloedonderzoek bijvoorbeeld dat de eosinofielen verhoogd zijn wat kan wijzen op een immuunreactie ( allergie)
Maar die waardes moet je echt zien in zijn totaliteit en bij sommige katten die toch heel erg allergisch zijn zie je geen afwijkingen.
Die waarde kan ook wijzen op parasieten dus je hebt echt het totaal plaatje nodig.

RC hyopallergenic werkte hier ook niet.

Ik geef Luna nu voer van virbac HPM a1 en daar doet ze het goed op.
Ze hebben ook een zalm variant maar Luna kan niet tegen zalm of zalmolie


https://www.virbac.nl/Veterinary-HPM/Ka ... /A1-Insect

Lizzy krijgt speciaal voer multifunction hypoallergeen-nierdieet van RC maar ze krabt nog steeds.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Veertje1992
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2021 18:34

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Veertje1992 »

Sorry voor het late bericht.

Bink zit nu bijna 3 weken op hypoallergeen voer van royal canin. Het lijkt beter te gaan. Maar nu heeft hij droge ontlasting. Voor heen heeft hij verstopt gezeten omdat ik een nieuwe kattenbak heb gekocht en hij dacht maar daar ga ik niet op. Toen heeft hij een klysma gekregen. En royal canin fibre response. Ik moest v.d dierenarts zijn hypoallergeen brokjes nat maken.. wat denk je meneer weigert het te eten.wat nu??
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Eerst een diagnose feline hyperesthesie syndroom, nu mogelijk een allergie?

Bericht door Synemios »

Als ik hier voer nat maak eten ze het ook niet op.
Met hypoallergeen voer kun je geen Fibre response geven

Dus dan zou ik toch psyllium vezels geven ik gaf deze:

https://www.medpets.nl/puur+psyllium+hk/

Maar Carine had ook nog een aantal linkjes voor de psyllium.

en als dat niet helpt kun je Lactulose of smaakloze macrogol geven.
Maar dat zou ik wel als laatste optie doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie