Wonde aan staart na operatie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Wonde aan staart na operatie

Bericht door Katrien81 »

Hallo, mijn kat is bij de geboorte door de moeder gebeten in de staart waardoor een stukje huid beschadigd is. Hierdoor groeide de huid niet voldoende soepel mee met de staart en kreeg hij een bloederig staart puntje. De DA heeft een ingreep aangeraden en er zijn 2 botkootjes geamputeerd. Zijn staartje is helemaal kaal en het uiteinde is genaaid. Hij zal 3 weken een kap op moeten tot de hechtingen eruit mogen. Hij is nog maar 21 weken dus erg speels, dat wordt een uitdaging. De DA zei me wel dat een staart moeilijk heelt. Heeft er iemand hier ervaring mee of tips die ons kunnen helpen dit tot een goed einde te brengen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde aan staart na operatie

Bericht door Synemios »

Ja ik heb er ervaring mee.
Tommy had geen kap, maar mijn dierenarts heeft een soort koker om zijn staart heen gemaakt en die kreeg hij er echt niet af.
Maar hij was toen al 3 maar wel erg druk.
Wat je ook nog kunt doen is een kap laten maken bij

http://www.kalpet.nl/

En dan aan haar vragen welke geschikt is want een staart is lastig ( kunnen ze vaak toch bij)
Daarom heeft mijn dierenarts dus geen kap geadviseerd maar zelf iets bedacht.
Dan kan hij ook gewoon fatsoenlijk eten en het zit een stuk prettiger.

Afbeelding
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde aan staart na operatie

Bericht door Synemios »

Die koker beschermde ook tegen stoten.
Katten bewegen nogal veel met de staart.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Wonde aan staart na operatie

Bericht door Katrien81 »

Dankjewel! De DA zei dat een afscherming van de staart niet mogelijk was maar blijkbaar dus wel...
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Wonde aan staart na operatie

Bericht door Katrien81 »

Nog een vraagje: uit welk materiaal was de koker gemaakt? En moest die er dagelijks af voor verzorging? Vandaag staartje laten nakijken, er zat een korst op de wonde dus we dachten dat het ok was maar de DA had het korstje wat proper gemaakt en het liet direct los en hieronder zat een open wonde 😒 Ook alle hechtingen waren er al uit dus nu moeten we een de wonde goed verzorgen maar het probleem van de staart blijft 😒
Plaats reactie