Kat plukt buik kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

Hallo,
Mijn kat plukt nu al ruim een jaar haar vacht op haar buik kaal, ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar niets leek te helpen.

Ik heb mijn katten allemaal een grondige vlooienbehandeling gegeven en heb daarbij meerdere vlooien middelen geprobeerd, uiteindelijk ben ik uitgekomen op een merk van de dierenarts. (Ik heb ook mijn huis op vlooien behandeld.)

Verder heb ik haar op dierenarts advies hypoallergeen brokken gevoerd, ze eet deze brokken nu al bijna een jaar lang, en het 'leek' goed te gaan, ze krapte minder al leek haar haar niet helemaal terug te groeien.

Maar nu, sinds de laatste 3 weken begint ze WEER heel hard te krabben en te plukken en de vacht op haar buik tot bloedens toe open te trekken...

De dierenarts zegt het niet helemaal te weten, ik heb het gevoel in een kringetje te lopen en niet verder te komen...

Hebben jullie misschien tips?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Zotvanpoezen »

Kan het zijn dat ze het uit verveling of van de stress doet?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

Ik zou niet weten wat de stress of verveling moet veroorzaken, ik ben afgekeurd en ben erg veel thuis en besteed daarom ook redelijk veel aandacht aan de katten.

Het viel me wel op dat sinds de katten weer naar buiten gaan de jeuk opeens weer terug is...
Misschien is het dan een allergie?
Cerna

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Cerna »

Kan het een vreemde kat zijn die voor stress zorgt?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door sandy »

Dat kan ja, als andere eventuele oorzaken zijn uitgesloten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

Ik heb vandaag contact gehad met een andere dierenarts dan mijn gebruikelijke voor een second opinion en ze zijn het er mee eens dat gezien ik al allemaal andere dingen heb geprobeerd een allergie inderdaad voor de hand light. Ik heb een afspraak gemaakt voor dinsdag en krijg dan pillen mee of mijn kat krijgt een injectie die de symptomen moet onderdrukken.

(blijkbaar is het onmogelijk om katten op een allergie te testen...)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door TessaB »

Hey, hoe zit het nu met je kat? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. De enige opties volgens mijn gebruikelijke dierenarts zijn: cortisone geven (wil ik niet, omdat hij buiten komt en graag vecht) of atopica (waar hij van moet overgeven. Hiervoor willen ze dan NOG pilletjes geven)... Hij heeft sinds vandaag ook een kale plek op zijn achterpoot van het veelvuldig likken . Ben benieuwd wat die second opinion jou heeft opgebracht.
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

De dierenarts heeft mijn kat een injectie gegeven om te kijken of ze er op reageert, zo ja dan is ze ergens allergisch voor.
Dan heb ik 3 opties.

1. Iedere 2 weken dezelfde injectie halen (weet zo niet meer hoe het middel heet), maar dit wil ik niet omdat het slecht is op de lange termijn imv nare bijwerkingen en de kans op ziektes.

2. Pillen van hetzelfde middel maar een lagere dosis en dus beter te reguleren, maar dit wil ik ook niet omdat er ook bij deze pillen op de lange termijn kans is op nare bijwerkingen.

3. Een iets duurder medicijn, een drankje. Hier zijn voor zover ik heb begrepen geen nare bijwerkingen bij, maar is wel wat prijziger, maar wel werkbaar voor meer dan 3 maanden (50 dagen).

Ik ga denk ik voor het drankje, al moet ik nog ff afwachten of ze überhaupt reageert op het medicijn en dus allergisch ergens voor is. Met 10 dagen moet ik verschil kunnen merken.

Ik zal dan meteen ff navraag doen naar de namen van de medicijnen.
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

TessaB schreef: 02 jul 2021 23:16 Hey, hoe zit het nu met je kat? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. De enige opties volgens mijn gebruikelijke dierenarts zijn: cortisone geven (wil ik niet, omdat hij buiten komt en graag vecht) of atopica (waar hij van moet overgeven. Hiervoor willen ze dan NOG pilletjes geven)... Hij heeft sinds vandaag ook een kale plek op zijn achterpoot van het veelvuldig likken . Ben benieuwd wat die second opinion jou heeft opgebracht.
Even een update.

De 2 medicijn opties zijn:

Sporimune
Dit is een drankje en moet dagelijks gegeven worden. Ik kies hiervoor omdat er geen nare lange termijn bijwerkingen bij zijn, maar het is wel duurder.

Prednison
Hiervoor moeten ook dagelijks pillen gegeven worden, maar hier zijn mogelijk nare bijwerkingen voor op de lange termijn. Deze geef ik mijn kat dus niet, maar is een optie.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door TessaB »

Sorry voor de late respons, was dit even uit het oog verloren!

Heel erg bedankt voor je reactie. We moeten binnenkort nog eens naar de dierenarts, dan vraag ik eens naar de medicijnen die je doorgaf. Bedankt!!
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

Hoe is het gegaan?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Synemios »

Ik heb bij Lizzy histacalmine gebruikt ( moet wel via de dierenarts besteld worden) en dat werkte redelijk goed.
Lizzy had ook een kale buik en die heeft naast voedselallergie ook last van omgevingsallergie, je vertelde ook dat het erger werd toen ze buiten kwam.

Misschien staat hier nog iets bij waar jullie iets aan hebben.
Helaas is dit een lastig oplosbaar probleem voor veel katten.
Zeker als het gaat om een combinatie qua allergieën.

Merkte je verschil met het geven van medicijnen Sonea?

https://www.huidadviesvoordieren.nl/ant ... edicijnen/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

Synemios schreef: 29 sep 2021 19:15 Merkte je verschil met het geven van medicijnen Sonea?
Ja, JiJi heeft weer een buikje vol met pluizige donshaartjes en ze krabt ook niet meer. Al overweeg ik om een drankje van het merk Puur te proberen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Synemios »

Dat is wel fijn dat het helpt en dan kun je andere dingen ook uitsluiten zoals stress etc.
De puur derma hebben wij geprobeerd maar er zit alcohol in en ook met het laten verdampen ervan vond Lizzy het echt heel vies.
Maar het is wel het proberen waard.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sonea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2019 11:50

Re: Kat plukt buik kaal

Bericht door Sonea »

Werkte het wel?
Het drankje die ik nu geef vind JiJi ook heel erg vies, dus erger dan dit kan haast niet.
Ik moet dagelijks bijna vechten met haar om het medicijn te kunnen geven.
Plaats reactie