Kat plukt zich kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Kat plukt zich kaal

Bericht door Zembla »

Goedemorgen.

Mijn kat plukt haren uit zijn staart en heeft hier nu een kale plek, hij begint nu over te gaan naar zijn rug.

Ik heb hem al ontvlooit en ontwormd maar geen verschil. Vrijdag zijn we naar de dierenarts geweest, ik merkte op dat hij er lang over deed om te plassen. Bij de dierenarts dachten ze aan blaasontsteking en ik moet zijn plas gaan opvangen en dit wegbrengen voor onderzoek. Helaas ging dat vrijdag niet meer vanwege sluitingstijd van de dierenarts dus hier kan ik morgen mee aan de gang.

Tot die tijd heeft hij een prik met pijnstillend en ontstekingsremmer gehad. Ik heb metacam meegekregen. De dierenarts vertelde me dat als hij zijn vacht uitplukt vanwege de blaasontsteking het dan direct over moest zijn vanwege de pijnstilling. Vanochtend heeft hij goed geplast maar hij plukt nog steeds zijn vacht met zijn bek kaal. Ik ben radeloos en hij zit onder de kale plekken wat iedere dag erger wordt. Heeft iemand een idee? Uiteraard bel ik morgen gelijk de dierenarts maar voor nu ben ik echt bezorgd en ik vind het sneu dat hij dit doet ik wil hem graag helpen...

Ik ben een maand overgestapt van voer wel van het zelfde merk maar wel ander voer, het enige wat ik me nog kan bedenken is dat het hier misschien mee te maken kan hebben?

Het betreft een gecastreerde kater van 2,5 jaar oud.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Rik »

Zembla schreef: 16 mei 2021 10:37 Ik ben een maand overgestapt van voer wel van het zelfde merk maar wel ander voer, het enige wat ik me nog kan bedenken is dat het hier misschien mee te maken kan hebben?
Ja, dat is dan ook het eerste waar ik aan zou denken. Gelijk weer terug op zijn oude voer of een hypoallergeen voer. Een liefst geen brokjes. Hij kan nu een allergie ontwikkeld hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Zembla »

Het liefst geen brokjes maar wat dan? Natvoer? Toen hij uit het asiel kwam kon hij niet tegen natvoer (diarree) dus ik geef hem altijd gewone harde brokjes. Ik was nu van royal canin actieve overgestapt op royal canin urinary omdat hij een tijdje terug ook al last had met plassen...

Als ik nu terug zou gaan op het oude voer, hoe lang duurt het voor ik weet of het aan het voer gelegen heeft? Ik kan me voorstellen dat als het een allergische reactie is het wel even duurt voordat dat eruit is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Rik »

Ja, ik ben een beetje anti-brok. Maar dat is persoonlijk hoor. Ik heb het gevoel dat sinds er brokken zijn dat bepaalde aandoeningen ook vaker voorkomen (blaasgruis wegens onbalans in ph urine, allergieën, suiker, etc).

Ik kan de ingredienten van active niet vinden. Het kan inderdaad wel even duren voordat je merkt of het echt werkt (hoewel ik wel zou verwachten dat je na een paar dagen het ergste ziet afnemen maar daar heb ik heb ervaring mee). Maar er kan nu ook een ander probleem zijn. Als hij een maand op urinary staat kan het dus ook zijn dat hij daardoor juist een allergie opgebouwd heeft. En als in active dezelfde hoofd ingrediënt zit dan kan hij daar nu ook allergisch voor zijn. En dan moet je dus naar hypoallergeen over of kijken met een eliminatiedieet welk ingrediënt hij een probleem heeft.

Uiteraard kan het ook nog steeds iets met een blaasontsteking (of gruis) te maken hebben dus dat is sowieso goed om te testen. Zeker als hij daar in het verleden ook al last van heeft gehad.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/v ... lergie-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Zembla »

O sorry het was royal canin regular fit wat hij kreeg. Geen idee waarom ik altijd met active in mijn hoofd zit.

Wat zou je aanraden terug naar oude voer van royal canin of beter gewoon gelijk op hypoallergeen voer overgaan?

En uiteraard gaan de onderzoeken omtrent de blaas gewoon door want ook dat moet verholpen worden.

Echter heeft hij in het verleden ook problemen met de blaas gehad maar toen nooit geplukt. Het plukken is echt nieuw en hij bijt de plukken haar eruit, krabt verder niet ofzo en de huid ziet er gewoon mooi uit waar de haren uitgeplukt zijn
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Rik »

Helaas heeft RC niet echt goed inzicht in wat ze erin stoppen. Gevolgelte eiwit kan van alles betekenen. En ook veel mais, rijst en tarwe....

Moeilijk te zeggen. Ben je overigens overgestapt op RC urinary care of op RC Veterinary Diet Urinary S/O? Ook dat is een verschil. Maar als ik de ingrediënten van de RC diets zie dan wordt ik daar helemaal niet vrolijk van (rijst is hoofd ingrediënt). Dan ben ik meer van elimineren met vers of in ieder geval een diersoort (natvoer) als eiwitbron (en niet rijst). (Zeker bij een kat met blaasproblemen is vocht heel belangrijk.)

Royal Canin Regular Fit 32
gevogelte-eiwit (gedroogd), rijst, maïs, maïsglutenvoer, plantaardige vezels, dierlijke eiwitten (gehydrolyseerd), plantaardig eiwitisolaat*, tarwe, bietenpulp, gist, mineralen, sojaolie, visolie, gist hydrolysaat (bron van mannan-oligosachariden), goudsbloem extract (bron van luteïne ).
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.
Royal Canin Urinary Care
gevogelte-eiwit (gedroogd), mais, planteneiwitisolaat*, rijst, tarwe, dierlijk vet, lignocellulose, maisbindmiddel, dierlijk eiwit (gehydroliseerd), maisvoermeel, mineralen, bietendroogsnijdsel, gist, sojaolie, visolie, afrikaantjesbloesemmeel (bron van luteine).
Royal Canin Veterinary Diet Urinary S/O Kattenvoer
Rijst, tarwegluten *, gevogelte-eiwit (gedroogd), maïsmeel, dierlijk vet, dierlijke eiwitten (gehydrolyseerd), tarwe, mineralen, lignocellulose, bietenpulp, visolie, soja-olie, fructo-oligosacharides, hydrolysaat uit schaaldieren (bron voor glucosamine),
goudsbloemextract (bron van luteïne).
* L.I.P. (laag onverteerbaar eiwit): Geselecteerde, licht verteerbare eiwitten van hoge biologische waarde.
Royal Canin Veterinary Diet Urinary S/O Kattenvoer
Rijst, gehydrolyseerde soja-eiwitisolaat, dierlijke vetten, plantaardige vezels, mineralen, bietenpulp, gehydrolyseerde kippenlever, sojaolie, visolie, sachariden, borageolie, goudsbloemextract (bron van luteïne).
Eiwitbronnen: gehydrolyseerde soja-eiwitisolaat, gehydrolyseerde kippenlever.
Koolhydraatbron: rijst
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Zembla »

De gewone dus RC urinary care.

Wat zou ik het beste aan hypoallergeen voer kunnen geven. Ik dacht aan die van RC maar als ik bovenstaande zo lees is een ander
Merk misschien beter?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Anne »

Als je beide ingredienten vd zakken voer eens vergelijkt, zitten er dan opvallende verschillen in?
Grote kans dat hij daar op reageert
Je hebt verschillende merken hypoallergeen voer
rc heeft er twee waaronder hypoallergenic, de andere de allergenic (als ik het goed heb ) is strenger maar wordt ook minder graag gegeten
Wat je kan doen is eerst het oude voer geven en kijken of het gepluk binnen een week afneemt
grote kans dat je dan op het juiste spoor zit
mocht dat niet helpen kun je alsnog overgaan op hypoallergeen voer
Maar je schrijft ook dat je poes eventueel last heeft van blaasgruis, dus dan moet hij toch op dieet voer lijkt me
ik zou dus nog even wachten met hypoallergeen, voor het geval je poes op een blaasgruisoplossend dieet moet
sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Rik »

Ik zou inderdaad ook eerst even het oude geven icm de urine test (ph en gruis en/of ontsteking).

Zelf geef ik vers vlees (kvv) maar dat zal waarschijnlijk een stapje te ver zijn ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Zembla »

Dan ga ik beginnen met het oude voer in afwachting van wat er uit het urine onderzoek komt. Nu niks doen zie ik niet
Meer zitten. Ben bang dat zijn hele achterste dan snel kaal is....

Die van mij krijgt weleens vers vlees, ik ben echt totaal niet bekend met kattenvoer en wat wel/niet goed is maar hij krijgt hier soms gekookte kip gewoon voor erbij omdat hij het heeerlijk vind en ik gelezen heb dat dit goed is voor een kat
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Rik »

Op zich is af en toe kip wel goed (hoeft niet eens gekookt te worden als je op de hygiëne let). KVV is net wat meer. Dat zijn worsten gemalen vlees, organen en bot. Het lijkt op natvoer qua structuur (iets groffer) maar heeft dus alles wat een prooi ook heeft. Dat krijgen ze hier rauw. Met af en toe een eendagskuiken, kippennekje of sardientje als extra om lekker te kluiven.

https://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv/

Hopelijk is je kat met het oude voer snel weer de oude en krijg je ook eventuele blaasproblemen snel onder de knie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Zembla »

Bedankt voor de info! Klinkt goed en smakelijk!

Ik ga jullie op de hoogte houden van zijn plukgedrag en urinewegen
Zembla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2020 11:25

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Zembla »

Vanochtend zijn urine kunnen opnemen en direct naar de dierenarts gebracht, nu wachten op de uitkomst. Intussen staat hij wel weer op zijn oude voer.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Hansratlook »

Zembla schreef: 17 mei 2021 10:23 Vanochtend zijn urine kunnen opnemen en direct naar de dierenarts gebracht, nu wachten op de uitkomst. Intussen staat hij wel weer op zijn oude voer.
Ik lees altijd [ bijna] alles hier, maar heb er totaal geen verstand van helaas.

Ik blijf alleen met een hele aparte vraag zitten...

Hoe vang je urine bij een kat op om naar de DA te brengen :roll: :lol:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat plukt zich kaal

Bericht door Anne »

Om urine op te vangen gebruik ik altijd een speciale bak daarvoor (deze mag enkel schoongemaakt worden met heet water, zeepresten kunnen de urine nadelig beinvloeden)
die is leeg en daar knip ik een schone vuilniszak in stukken en daar vul ik het mee
je kat zet je dan met bak apart op de kamer en je wacht net zolang tot hij\zij plast
Kan soms anderhalf dag duren
met een spuitje zuig je dan de urine op en doet deze in een goed omgespoelde potje
Nadeel is dat de urine heel snel bij de da moet zijn, je kan het niet te lang in de koelkast bewaren

Je hebt ook de pollepel techniek, gebruik de zoekfunctie bovenaan links maar

Spannend, de uitslag, hopelijk geen blaasgruis of blaasonsteking
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie