Nageltje ontstoken?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Nageltje ontstoken?

Bericht door Pikachu »

Wij waren net nageltjes aan het knippen bij de katten, en Wolfje heeft iets geks. Hij begon klaaglijk te miauwen toen ik eraan kwam. Onder zijn nageltje "hangt" er iets, alsof er een zenuw uitstulpt ofzo. Niet omdat ik erin geknipt heb dus! Het hing er al voor ik begon te knippen. Het lijkt alsof het 'leven' van de nagel er onderaan uit komt. Maar de nagel is niet te kort, want vooraan is er nog een heel stuk dode nagel waar het leven niet in zit. Het 'ding' komt er echt langs de onderkant uit.

Ik heb er voorzichtig over geveegd met een vochtig doekje, en dat deed hem pijn, het is heel gevoelig. Dus ik heb het maar zo gelaten. Maandag ga ik naar de DA. Het is denk ik geen spoed, hij heeft er verder helemaal geen last van, hij is hevig aan het spelen nu. Maar het is dus gevoelig bij aanraken.

Is er iemand die dit herkent? Ik vind er niet veel over online.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat je een echt kattennagelschaartje hebt? Met een normaal nagelschaartje plet je de nagel n.l. en dat kan de nagel ook beschadigen.

De nagel zou beschadigd kunnen zijn en dat het leven daardoor naar buiten komt.

Dat leven heet in het Engels live dermis ofwel quick.
Daar zoekt misschien makkelijker.

Zie b.v. ook de foto's in dit topic (pijltje klikken om foto's te zien).
https://www.petcoach.co/question/?id=482635
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door Pikachu »

Dankje voor je reactie. Ja hoor, ik heb een echt kattennagelschaartje dat 'rond' knipt.

Het lijkt niet alsof zijn nagel echt gespleten is, maar kan natuurlijk zijn dat het niet goed zichtbaar is. Lijkt eerder alsof er vanonder een gat zit ofzo waardoor iets naar buiten komt? Is moeilijk uit te leggen :)

Ik zal eens zoeken met de engelse term. Dankje!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door TessaB »

Hoe is het ondertussen?
Mijn kater heeft een aantal maanden geleden een ontstoken nagel gehad, maar dat ruik je echt wel. Ben je erachter gekomen wat het was?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door Pikachu »

Ik ben uiteindelijk niet naar de DA gegaan omdat het er zondag nog beter uitzag, en hij me nu ook gewoon toelaat eraan te komen en er geen pijn meer van lijkt te hebben! Ik hou het nu elke dag in de gaten, vanaf het moment dat het er erger uitziet gaan we meteen.
Cerna

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door Cerna »

Lijkt het niet op eelt?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door Pikachu »

Eelt op een nagel? Dat bestaat toch niet?
Cerna

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door Cerna »

Nee, niet op een nagel, maar eronder.
Van die zwarte, harde puntjes, 2 à 3 mm lang die aan de voetzooltjes groeien.

Onze Jip heeft daar last van en ik had het nog nooit gezien, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik zijn nagels kort houd, het eelt eraf slijt. Soms knip ik het ook kort.
http://messybeast.com/horned-paws.htm
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nageltje ontstoken?

Bericht door Pikachu »

Oh nee het zit echt op de nagel zelf, niet aan de kussentjes. Zal eens kijken of ik een keer een foto kan maken.

Intussen lijkt het hem nog steeds geen last meer te geven :D
Plaats reactie