Poes likt zichzelf kaal, anti allergie injectie helpt maar nu aan de zylkene?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Sanne2021
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2021 16:27

Poes likt zichzelf kaal, anti allergie injectie helpt maar nu aan de zylkene?

Bericht door Sanne2021 »

Hoi iedereen,

Ik heb binnen 2 poezen, een van 6 jaar en 1 van 4.
Bij de poes van 4 jaar ben ik vorig jaar er achter gekomen dat zij haar buikje is gaan kaal likken. In die periode ben ik gaan verbouwen en dacht natuurlijk dat dit waarschijnlijk daar aan lag. Doordat ze geen wondjes had en geen ander gedrag vertoonde ben ik gaan aankijken of dit mogelijk de oorzaak zou zijn.

Nou we zijn nu een jaar verder en uit het niets begint ze bijna dwangmatig zichzelf steeds te likken waardoor haar buik en pootjes nu kaal begint te worden en blijkt ze een plekje (schaafwond?)gecreëerd te hebben. Rond dezelfde tijd vond ik ook een plekje op mijn been (ringworm?).

Toen ben ik natuurlijk gelijk de dierenarts gaan bellen en heb het hele verhaal uitgelegd (kat kaal, verbouwing, schaafwondje en ringworm) zegt de DA laten we eerst blaasontsteking uitsluiten dan hoeft de poes niet mee (minder stres) en is makkelijk uit te sluiten dus ik dacht prima laten we het proberen. Lang stukje verkort. Kat wil niet plassen met katkor en het gaf teveel stress aan beide katten dus heb ik uiteindelijk gebeld met het lukt niet en vraag me überhaupt af of dit het probleem zou zijn omdat ze niet klaagt voor het plassen of buiten de kattenbak plast. (In de tussentijd een anti wormen kuur gegeven).

Dus uiteindelijk toch maar langs gekomen heeft ze een anti vlooien middel en anti allergie injectie gekregen dat rond de jaarwisseling zou uitwerken. Dit heeft wonderbaarlijk goed gewerkt bij haar! Ze was weer rustig en haar haar begon weer terug te groeien!

Nu zijn wij in het nieuwe jaar en jammer genoeg begint het anti allergie injectie uit te werken dus ben ik weer gaan bellen voor de volgende stap en zegt de DA dat we nu anti stressmiddel (zylkene) een maand lang moeten proberen om dit uit te sluiten.

Nu komt eindelijk de vraag (sorry voor het lange verhaal):

Maar ik vraag mij af of dit wel de beste volgende stap is? Zegt de goede werking van het anti allergie middeltje niet juist dat het niet pijn of stress gerelateerd is? Kan ik niet beter een allergie test uitproberen, aan een hypoallergene voeding gaan of zelfs de ringworm uitsluiten? Ik vind het prima om de zylkene uit te proberen alleen snap ik die omslag niet zo goed en om pas na 3 weken zylkene te kunnen merken of het de stres is terwijl dat misschien niet voor de hand ligt vind ik lang en zielig. Heb ze ook al opnieuw gebeld om toch even na te vragen of dit de beste volgende stap is maar ze blijven bij hun antwoord.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

Sanne
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes likt zichzelf kaal, anti allergie injectie helpt maar nu aan de zylkene?

Bericht door Zotvanpoezen »

Sorry voor de late reactie.
Ik zou toch urine laten prikken bij de da. OK, dat geeft stress, maar het is voor haar bestwil. En als je dan toch bij de da bent, misschien ook bloed laten prikken? Klinkt vergezocht, maar ik doe het ook met mijn katten als er ergens twijfel is...
Zich niet goed voelen geeft ook stress.
Als je da het niet wil doen, zoek dan een andere?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cerna

Re: Poes likt zichzelf kaal, anti allergie injectie helpt maar nu aan de zylkene?

Bericht door Cerna »

Ik had dit topic ook niet gezien. :oops:

Ik vermoed dat je kat een cortalone-prikje (prednison) heeft gehad en dat werkt inderdaad tegen allergie, maar geeft ook een gevoel van algeheel welbevinden.
Wanneer ze zich dus lekker voelt, zal ze stoppen met likken en groeien de haren weer aan.

Ik heb ooit (35 jaar geleden) ook een kat gehad met een blote buik. Het was een stresskatje dat als ukkepuk in een container was gevonden en zij had meerdere, stress-gerelateerde problemen waaronder dus die buik. Wij hebben er nooit zo'n probleem van gemaakt. Ze was niet te pillen en deed het het beste wanneer we haar zoveel mogelijk met rust lieten.

Ik weet ook niet of obsessief likken een teken kan zijn van een allergie.
Onze oudste kat heeft de huid rondom het oor wel eens helemaal stuk gekrabd. Bij toeval kwamen we er achter dat ze niet tegen rauwe kip kon en toen ze dat niet meer kreeg, hield het krabben ook op. Jeuk kan dus wel een teken van allergie zijn, maar likken?

Ik denk daarom dat de dierenarts gelijk heeft en dat het stress is en dat pillen misschien wel wat oplossen, maar dat het beter is wanneer je gaat kijken waardoor ze stress kan hebben (ik neem aan dat de verbouwing inmiddels achter de rug is?) en of er een mogelijkheid is om die stresssituatie te verminderen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5136
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zichzelf kaal, anti allergie injectie helpt maar nu aan de zylkene?

Bericht door Synemios »

Lizzy had ook een kale buik door allergie. ( met kapotte schaafplekjes)
Zij heeft voedselallergie maar zij is ook allergisch voor huisstofmijt ( verbouwing komt veel stof vrij meestal) en pollen ( laatste vermoeden we)
Bij haar hielp prednison maar omdat dat voor haar een contraindicatie is zijn we overgestapt op histacalmine.

Is wel lastig te krijgen want virbac verkoopt dat niet in Nederland dus de dierenarts moet dat voor je bestellen via virbac.
En zij krijgt ook pea om haar immuunsysteem op te krikken.

Luna heeft ook kale achterpootjes gehad en dat werd ook veroorzaakt door allergie.

Krabt ze ook veel? Of is het alleen likken?

Ik zou ook eerst toch urine na laten kijken.
En stress is inderdaad ook vaak een oorzaak.
Naast zylkene heb je ook nog destress of telizen.

Je dierenarts heeft goede opties gegeven, de oorzaak is best lastig om uit te zoeken en het kost allemaal tijd.
De middelen tegen stress hebben vaak tijd nodig om te werken.
Ook als je een allergie echt wilt uitsluiten kost dat tijd.
Hypoallergeen voer geven kan natuurlijk weinig kwaad maar dat helpt niet als je kat allergisch is voor iets uit de omgeving,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie