Atopie, wel of niet testen?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
MissMirjam
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2019 14:23

Atopie, wel of niet testen?

Bericht door MissMirjam »

Hai allemaal,

Ik zit met een probleem met 1 van mijn 2 katten. Ze zijn sowieso allebei zorgenkindjes maar Pippin spant toch wel de kroon.
Even wat voorinformatie: Ze zijn 3,5 jaar oud, broertjes van elkaar en ze zijn allebei gecastreerd en binnenkatten.

Merry heeft chronische niesziekte en vermoedelijk een vorm van voedingsallergie maar sinds hij op anallergeen voer van Royal Canin zit heeft hij geen wondjes meer gehad.

Pippin daarentegen, blijft reageren. Hij blijft zichzelf openkrabben. Hij zit op prednison waar hij het een hele tijd goed op deed (1 pil per week) maar sinds ongeveer 4 weken helpt dat helaas niet meer en blijft hij zichzelf weer openkrabben op zijn kop. Nu heb ik dingen gelezen over een allergietest bij katten met Atopie. Ik heb hier nu 2 dierenartsen over gesproken en 1 is voorstander en de andere totaal niet omdat de uitslag niet betrouwbaar is en het behandelplan weinig effectief.
Nu is mijn vraag: Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met zo’n test en het eventuele behandelplan dat daarop volgt? En is het het waard om daar geld in te steken of kan ik beter rondkijken naar andere mogelijkheden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien verdraagt hij de Royal Canin niet? Mijn kater verdroeg die ook niet. Ik heb hem op een uitsluitingsdieet met telkens 1 vleessoort (vers) gezet en dan naar kwalitatief goed natvoer met alleen de vleessoorten die hij wel verdraagt en zonder plantaardige toevoegingen, conserveermiddelen, kleurstoffen, lokmiddelen en bewaarmiddelen. Het werkt. Geen korsten meer sindsdien :grin: Ook geen cortisonen meer nodig!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
MissMirjam
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2019 14:23

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door MissMirjam »

Zotvanpoezen schreef: 05 jan 2021 17:56 Misschien verdraagt hij de Royal Canin niet? Mijn kater verdroeg die ook niet. Ik heb hem op een uitsluitingsdieet met telkens 1 vleessoort (vers) gezet en dan naar kwalitatief goed natvoer met alleen de vleessoorten die hij wel verdraagt en zonder plantaardige toevoegingen, conserveermiddelen, kleurstoffen, lokmiddelen en bewaarmiddelen. Het werkt. Geen korsten meer sindsdien :grin: Ook geen cortisonen meer nodig!
Dit heb ik helaas ook al geprobeerd. Hier reageerde de andere kat juist weer heel heftig op. En daarbij ontstond er ook stress tussen beide katten (voerbakjes wel ver uitelkaar, maar toch was het blazen en grommen terwijl ze anders rustig met z'n 2en in 1 mandje liggen te slapen). Het anallergene voer is het enige voer waarbij het redelijk onder controle is. Maar aangezien Pippin nog steeds ergens op reageert is de kans groot dat hij reageert op iets in de omgeving, vandaar de test die ik misschien zou willen doen.
En zo ben ik al 2,5 jaar aan het sukkelen met beide katten🙈
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik had met mijn da ook besproken om allergietesten te laten uitvoeren. De ene da zei dat het nutteloos was en de uitslag onbetrouwbaar, de andere zei dat de testen te duur en te moeilijk zijn en ook niet 100% betrouwbaar.
Heb je het artikel al gelezen over allergieën bij katten op de kattensite? (helemaal bovenaan het forumoverzicht)
Misschien staan er tips die je nog niet met je da besproken hebt.
Er staan ook tips in het artikel om de jeuk te verminderen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Synemios »

Ik heb meerdere artsen gezien met Luna en Lizzy en zelfs de dermatoloog in Utrecht zegt dat allergie testen bij katten niet betrouwbaar zijn.

Atopie hebben ze hier ook naast voedselallergie
Maar sommige katten reageren ook puur slecht op hypoallergeen voer en ook op vers voer kunnen ze reageren.
Het blijft zoeken naar wat voor jou kat wel werkt.

Ik weet dat Luna ook reageert op rijst en soja.
Ook zij deed het niet goed op de Anallergenic.

Waar zitten de krabplekjes?

Hier wat meer uitleg:

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/

Samenstelling annalergenic:

Analytische bestandsdelen
Samenstelling
Maïszetmeel, lentehydrolysaat met laag molecuulgewicht (bron van L-aminozuren en oligopeptiden), kopraolie, sojaolie, plantaardige vezels, mineralen, dierlijk vet, visolie, cichoreipulp, fructo-oligosacchariden, maltodextrine, mono- en diglyceriden van palmitine en met citroenzuur, dextrose en goudsbloembloemen veresterde stearinezuren (bron van luteïne).
Eiwitbron: veerhydrolysaat met laag molecuulgewicht.
Koolhydraatbron: maïszetmeel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
MissMirjam
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2019 14:23

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door MissMirjam »

Bedankt voor je reactie en de uitleg!

Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om Pippin wel te laten testen. De uitslag had vorige week al binnen moeten zijn maar die is er helaas nog steeds niet. En ik ga de overstap maken van Anallergenic naar Sanimed Sensitive omdat ik daar ook wel veel positieve berichten over heb gelezen.

Pippin krabt voornamelijk aan zijn kop (wangkant tussen oog en oor in) maar hij heeft ook weleens plekjes aan zijn poot (hak bij de achterpoot of tussen de tenen). Ook heeft hij af en toe ineens een dik opgezet oog (vrijwel altijd zijn rechteroog). Dat komt vanuit het niks opzetten, soms duurt het een uurtje en dan zakt het weer af, heel soms duurt het een dag.

Ik hoop dat de uitslag snel binnen is en dat we er dan ook nog wat mee kunnen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Synemios »

Heb je inmiddels al een uitslag en kun je er iets mee?
Sanimed vonden ze hier super lekker maar konden ze ook niet tegen.
Maar ja dat blijft toch per kat verschillend.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
MissMirjam
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2019 14:23

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door MissMirjam »

Synemios schreef: 04 feb 2021 21:48 Heb je inmiddels al een uitslag en kun je er iets mee?
Sanimed vonden ze hier super lekker maar konden ze ook niet tegen.
Maar ja dat blijft toch per kat verschillend.
Sorry voor de late reactie😅 de uitslag was dat hij inderdaad heel hoog scoorde op een omgevingsallergie en aangezien hij een binnenkat is gaan we ervanuit dat hij allergisch is voor huisstofmijt. Sinds ik die uitslag heb ben ik bezig gegaan met het huis aan te passen (vloerkleed de deur uit etc.) En na 3 maanden is dit plekje eindelijk verdwenen🤗
Qua voer doen ze het op Sanimed gelukkig prima.

Nu is het vooral hopen dat het met een goede schoonmaakroutine en dit voer, onder controle te houden is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Synemios »

Dat is goed nieuws en bedankt voor je berichtje.
Wij hebben alles al aangepast hier omdat ik er zelf ook allergisch voor ben en tegen pollen kunnen we ook niet meer doen dan we nu al doen.
Maar fijn dat de test jullie duidelijkheid heeft gegeven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoe hebben ze dat eigenlijk getest?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
MissMirjam
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2019 14:23

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door MissMirjam »

Zotvanpoezen schreef: 18 mar 2021 19:40 Hoe hebben ze dat eigenlijk getest?
Met een bloedtest. Maar dit was alleen een screeningstest, volledige test kan uiteindelijk met hetzelfde bloed gedaan worden.
Maar dat vond ik nog niet nodig om meteen te doen (stukken duurder en we wisten toen nog niet zeker of het wel een allergie was, al gingen we er wel al vanuit). Maar mocht het toch weer verslechteren dan kan dat altijd nog en ik geloof dat ze dan ook meteen een hyposensibilisatiekuur maken op basis van de bloedtest.
Voedselallergie is trouwens niet in die test te zien maar daar schijnt nog weer een andere test voor te zijn.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Heel erg bedankt voor de info!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
MissMirjam
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2019 14:23

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door MissMirjam »

Zotvanpoezen schreef: 20 mar 2021 13:39 Heel erg bedankt voor de info!
Geen probleem!

Waarschijnlijk ga ik binnenkort toch ook nog de uitgebreide test doen en de voedselallergietest.
Het leek een tijdje beter te gaan maar ondanks alle maatregelen en aanpassingen, is hij helaas toch weer begonnen met krabben.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door Anne »

Kan dat geen reactie zijn op pollen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
MissMirjam
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2019 14:23

Re: Atopie, wel of niet testen?

Bericht door MissMirjam »

Anne schreef: 01 apr 2021 14:34 Kan dat geen reactie zijn op pollen?
Die kans is ook aanwezig. Ik heb binnen geen planten maar vanwege de grote kans dat het een allergie is voor huisstofmijt, heb ik nu wel regelmatig de ramen open. Ik laat hem volgende week testen, hij moet eerst helemaal medicatie vrij zijn (hij zat nog steeds op onderhoudsdosis prednoral van 1 pilletje per week)
Plaats reactie