Jeuk, haaruitval, slecht eten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
MrDuman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 23:54

Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door MrDuman »

Hallo,

Ik heb 7 maanden geleden een kitten toen van 12 weken overgenomen. Is nu 8 maanden oud.

Toen ik de kitten overnam, had ik heel veel voeding van van de vorige eigenaar gekregen, zoals Royal Canin en Purina. Ik las op verschillende sites over de ingredienten en welke brokjes wel en niet goed zijn. Vervolgens zijn we toen gegaan voor Celtic Connection Kip en Eend. Dit vond hij prima en de brokjes kon ik vaak weer aanvullen. De andere voeding Royal Canin en Purina hebvik toen weggezet en niet meer gegeven. Toen de brokjes van Celtic op waren, dacht ik laat ik Royal Canin en Purina geven, vond het zonde om het weg te gooien. De Royal Canin vond hij lekker, maar langzaam zag ik dat hij minder ging eten, en ik minder snel zijn voerbak moest aanvullen. Langzaam verergerde ook het haaruitval. Dus wij weer Celtic Connection gekocht maar helaas hij at het niet meer als vroeger. Gaf je hem soepje ging het vlot, maar de brokjes lagen voor een lange tijd in de bak.

Intussen merkte ik op dat hij steeds vaker ging krabben onder zijn nek. Na een klein inspectie voelde ik op 3 plekken kleine wondjes, niet makkelijk zichtbaar. De haaruitval verergerde, geen kale plekken zichtbaar maar onze kleding lag helemaal onder de haren. De DA gebeld voor de haaruitval die verwees me door naar de dierenwinkels voor supplies. Vervolgens op Internet een Visolie besteld en 2 weken lang gebruikt maar zie geen vooruitgang maar meer verergering. 1 week geleden heb ik een pipet gebruikt en het krabben is gestopt. Maar het eten gaat slecht, laat de brokjes vaak links liggen en wil alleen soep eten. Als hij geen soep krijgt, eet hij paar brokjes om alleen op energie te blijven. Ook vitamine gebruikt maar heeft niet geholpen.

Wat te doen. Contact opnemen met DA voor een bloed onderzoek?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Ani »

Als het kitten geen brokjes wil eten, dan wel natvoer of vlees/vis?
Mijn kitten wilde met drie maanden geen brokjes meer eten (ook Royal Canin) en ik was mij al aan het inlezen over gezonde voeding. Brokjes koop ik niet meer.

Zij eet met veel plezier barf een paar keer per week (beetje vis, biovlees, en binnenkort producten van Oervoer) en gewoonlijk dagelijks 2 x 12 gram vlees/vis “brokjes”’ van Ziwi Peak (luchtgedroogd en samengeperst vlees/vis wat tot ’brokjes’ is gehakt) en 2x natvoer van hetzelfde merk. Beide producten bestaan ongeveer 94% uit vlees, met benodigde aanvulling, maar zonder graan, suiker en hormonen.) Haar vacht glanst en met borstelen komen er weinig haren los.

Bij zorgen is het verstandig om toch je da te raadplegen en te overleggen inzake bloedonderzoek lijkt mij.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Anne »

Jouw verhaal doet me een beetje aan onze Hobbel denken
Hobbel heeft ook jeukende wondjes in haar nek, hals
en zij heeft de pech dat ze niet kan jeuken ivm het missen van de achterpoot aan de kant waar de jeuk zit
Dus probeer ik haar zoveel mogelijk te krabben als ik zie dat ze jeuk heeft
Ook kreeg ze daar een kale plek
Aangezien Hobbel al een verleden heeft met overgevoelig reageren op voeding (zij kreeg diarree van haar voeding ineens, na een sensitief dieet ging dit vanzelf weer over)
heb ik haar op een hypoallergeen dieet gezet en ja, het jeuken werd minder na een week of vier
Dus dit zou je kunnen proberen
Hobbel verliest op de plek waar ze jeuk heeft ook veel haren maar verder niet overdreven
Omdat het de laatste tijd zo goed ging en de wondjes verdwenen dacht ik haar te plezieren met een hypoallergeen natvoer van een ander merk maar ik stop er weer mee want de jeuk komt weer terug :-| terwijl ze het wel erg lekker vind

een kat die haar voeding ineens niet meer wil eten, dat kan een aanwijzing zijn dat er een gevoeligheid voor het eten bestaat, katten kunnen buikpijn er van krijgen en een gevoel van misselijkheid

Een allergietest bij de da levert vaak vals-positieve uitslagen op
Ik zou me daar niet blind op staren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
MrDuman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 23:54

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door MrDuman »

Gisteren merkte ik dat hij een opgezwollen buik had. Vandaag langs DA geweest en helaas slecht nieuws gekregen. Hij heeft FIP :( vochthoping in de buikholte..

Het is over. Hij at vandaag ook geen mattevoeding. Arts gaf hem nog max 2 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Anne »

Wat vreselijk :cry:
wat een rot nieuws
Zo jong nog, zo vol met leven, en dan dit
Ik hoop dat je de kracht vind dit te verwerken
ik wil je heel veel sterkte wensen met dit veels te vroege verlies :-|

rust zacht lief poesje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Ani »

Nieuws dat je hart doet breken, ach arm katje. Wat heftig zeg..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Demajai »

Jeetje wat heftig!
Love Taiger en Toby
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Ani »

MrDuman schreef: 02 jan 2021 14:30 Gisteren merkte ik dat hij een opgezwollen buik had. Vandaag langs DA geweest en helaas slecht nieuws gekregen. Hij heeft FIP :( vochthoping in de buikholte..

Het is over. Hij at vandaag ook geen mattevoeding. Arts gaf hem nog max 2 weken.
Hoe gaat het met je en hoe is het verder verlopen voor je kitten, als je dat wil delen? Ondanks dat ik je niet ken merk ik dat jullie geregeld door mijn gedachten gaan. Sowieso sterkte gewenst..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
MrDuman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 23:54

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door MrDuman »

Vanmiddag ging het goed. Er was even niemand thuis en hij lag bij ons bed. Wat ik merkte is dat hij sinds de constatering van FIP, niet alleen wilde zijn. En hij volgde ons ook iedere moment. Als we naar de keuken gingen kwam hij mee, naar de woonkamer of slaapkamer. Gisteren kwam hij zelfs ‘s nachts in onze kamer liggen. Slapen ging niet meer. Had een camera geplaatst toen hij op de tweede verdieping lag, zag achteraf dat hij iedere minuut van houding veranderde. Trap lopen ging heel moeilijk, springen op de bank ging ook niet. Eind vanmiddag, ging het snel achteruit. Hij had helemaal geen kracht, leek wel of hij verlamd was. Staan kon hij niet meer, zijn hoofdje in de lucht houden ook niet meer.

Zijn buikje was groter geworden, en na 5 dagen met weinig eten en alleen water was hij 100 gram bijgekomen. En voelde hele tijd warm aan op zijn buik.

We waren veel aan gehecht. Mijn vrouw en ik zijn altijd vroeg thuis, ik werk dagelijks thuis en hierdoor kreeg hij veel aandacht, maar ook omgekeerd natuurlijk. Het groeten als we thuis aankwamen, of het miaauw als hij me zag. Ik ga hem missen. Vanavond 21 uur is hij overleden..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door nellebel »

sterkte met het verlies. heb helaas ook een kitten overleden aan FIP. wat een vreselijke rot ziekte. mijn odie ging ook heel snel. zijn buikje groeide en groeide.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Demajai »

Sterkte met het verlies.
Love Taiger en Toby
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door Ani »

Wat verdrietig. En wat heftig allemaal. Ook van mij sterkte gewenst..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
MrDuman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 23:54

Re: Jeuk, haaruitval, slecht eten

Bericht door MrDuman »

Bedankt allemaal.
Plaats reactie