Allergisch voor een specifieke kat

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Lamp
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2020 11:55

Allergisch voor een specifieke kat

Bericht door Lamp »

Hoihoi,

Wij hebben sinds kort een nieuwe kortharige kat thuis, kater van ongv. 2,5 jaar met overgewicht en veel haarverlies. Ik en mijn huisgenoten zijn nooit allergisch geweest voor katten, ik heb er bij mijn ouders twee, en vroeger ook katten gehad en daarbij nooit problemen gehad als ze veel verhaarden. Maar wij hebben deze kat nu een paar weken, en ik loop nu al tijden rond met een ontstoken oog. Het is eventjes over geweest, maar zodra ik weer veel met de kat in aanraking kwam laaide de ontsteking weer op. Gisteren heeft een huisgenootje met de kat op de bank gelegen en ook rode geïrriteerde ogen, idem dito voor een andere huisgenoot. Het is een binnenkat. Waar zou dit aan kunnen liggen? Wij willen de kat niet zomaar wegdoen, maar de oog irritatie is niet te houden. Ook moeten we daarbij niezen. Het is vrijwel zeker dat het aan de kat ligt, want zodra we weg zijn, of niet met de kat in aanraking zijn geweest gaan de symptomen weer liggen.

Heeft iemand tips?

Gr.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Allergisch voor een specifieke kat

Bericht door Coraline »

Hè, wat vervelend voor jullie!
Ik kan geen advies geven hierin. Wel ken ik iemand die na jaren allergisch werd voor katten (en ook hooikoorts kreeg). Zij had toen zelf al jarenlang 2 katten en op hun nooit een reactie gehad. Dit kwam bij een test voor allergieën naar voren.
Toen zij een nieuwe kat adopteerde merkte zij meteen dat zij allergisch reageerde. Maar zij had van haar arts destijds gehoord dat je resistent kan worden voor jouw eigen katten (vandaar destijds geen reactie op haar andere 2 katten). En dat werd zij ook. Bij de 2de kat die zij daarna adopteerde gebeurde dit ook.

Nu heb ik eerder verhalen hier gelezen van mensen die allergisch blijven en dus hun kat niet teveel aanhalen. Het is niet zo dat je per definitie resistent wordt.
Soms is het ook niet te verklaren. Laatst kwam iemand op bezoek terwijl ik tijdelijk 8 katten in huis had. Hij vertelde dat hij bij een ander allergisch (erg benauwd en tranende ogen) te reageren op 2 katten (Europese korthaar).
Maar bij mij, met 8 katten, ook Europese kortharen, en de ochtend net gestofzuigd (niet handig met allergieën, dan kunnen de haren nog rond dwarrelen) geen enkele reactie.
Hij verbaasd natuurlijk. Wij ook 😁. Hij is een hele dag gebleven en heeft de katten gewoon aangehaald.
Het is dus niet te verklaren waarom wel of niet en of je dan op alle katten allergisch reageert.

Sterkte.
Plaats reactie