Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Bericht door TessaB »

Hey allemaal,

Ik worstel al een tijdje met het op punt stellen van de ontworming en ontvlooiing van mijn kater...

Hij heeft een tijdje geleden vlooien gehad (september 2019). Ik had toen verkeerd gelezen hoe vaak je het pipetje voor ontvlooiing moest geven. Bovendien stond op het product dat ik gebruik (stronghold) dat het ook voor wormen is. Dus ik ga nooit iets extra tegen wormen. Nu kom ik er twee weken geleden achter dat ze met 'wormen' de hartwormen bedoelen...
Ondanks mijn goede bedoelingen, is er steeds iets dat ervoor zorgt dat mijn kater besmet raakt met wormen of vlooien. En het duurt altijd zoooooo lang voordat ze weg zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: twee weken geleden merken we lintworm bij onze kater. Meteen naar de dierenarts voor een pilletje. Gegeven en moeten we twee weken later (7/07) nog een keer geven. In de tussentijd mag ik geen ontvlooiing geven, want dat zou te straf zijn. Normaal zou hij echter nog een pipetje moeten gekregen hebben 2 weken geleden...

Nu heeft hij net bij mij op bed geslapen. Toen hij recht stond zag ik erg veel kleine bruin/zwarte beestjes van nog geen mm groot over mijn wit laken lopen. Je kan ze pletten en dan hoor je precies een kleine plof. Ik heb zo'n beestjes nog nooit op hem gezien. Ze springen ook niet en lopen relatief traag over het laken.
Omdat hij op mijn bed slaapt, heb ik hem toch maar zijn pipet tegen de vlooien, mijten en luizen gegeven. Heeft iemand een idee wat die beestjes kunnen zijn?

En hebben jullie raad om de ontvlooiing en ontworming beter te laten verlopen? Hoe doen jullie dat bijvoorbeeld? En welke producten gebruiken jullie?

Ik heb dus nu ook dat pipetje gegeven, maar ik zou normaal binnen 2 dagen zijn tweede pilletje tegen de wormen moeten geven. Dat is toch te veel in eens? Zou het beter zijn om het bijvoorbeeld volgende week te geven?
Ik zou naar de dierenarts bellen, maar ik ben daar de laatste week al zeker 4 keer naartoe geweest omdat een ander dier van ons ook problemen heeft. Ik wou dus eerst hier eens naar de raad luisteren...

Alle tips zijn welkom! Ik ben echt wanhopig. Ik ben er echt al 3 jaar mee bezig...

Ps: het is een buitenkat en hij vangt regelmatig muizen en vogels. Hij eet deze dan ook op.
Ik ben midden mei ook nog eens naar de dierenarts geweest omdat hij veel krabde, maar ze vonden niets. Ze dachten aan allergie en hebben cortisone gegeven. Toen leek het beter, maar nu begint de miserie opnieuw...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Bericht door nellebel »

ik zou toch even de DA bellen voor overleg. mijn katten krijgen dit spul nooit, heb 2 binnenkatten, oftewel balkon katten. echter toen we 3 jaar geleden gingen verhuizen naar een huis waar de vorige eigenaar zwerfkatten had gehad kregen de onze ook ineens vlooien. ik kreeg toen een tablet mee. dat was voor vlooien en wormen beide. echt binnen een half uur na inname van de tablet zag je de vlooien van de kat afvallen. daarlangs veel kammen met de vlooien kam in kommetje met dreft en ze waren er zo vanaf. schijnbaar kunnen ze resistent worden tegen de pipetjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Bericht door Anne »

Ik zou ook de da bellen voor advies en stop 1 van die beestjes in een potje en laat je da er naar kijken
Die weten vast wel wat het is. Vlooien springen weg over het algemeen dus wat het dan wel is, daar ben ik ook benieuwd naar ( krijg er al jeuk van) :grin:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Bericht door Synemios »

Eens met mijn voorgangers.
Het lijkt uit je beschrijving om vlooien te gaan, alleen het niet springen is vreemd.
Een allergie door vlooien geweest misschien?
Maar ik zou die beestjes vangen en sowieso aan de dierenarts laten zien of even een foto maken.
En nu zelf niks meer geven zonder overleg.

Ik zou dan toch in de toekomst voor ontvlooien gaan voor Advantage en voor wormen Milbemax of mansonil.
Dus niet meer de stronghold, misschien is je kat er resistent voor.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Bericht door TessaB »

Dankjewel voor de reacties,

ik zal nog eens naar de dierenarts gaan. Ik hoop dat ze een abonnement hebben, want amai, ik ben daar echt al vaste klant!
Voor ontworming geven ze ons nu Milbemax.
Ik zal vragen of we advantage kunnen krijgen in de plaats van stronghold.
Ik heb er een filmpje van kunnen maken, dus hopelijk zien ze het daar wat het is.
Volgens een van mijn vrienden zou het gaan om mijten van kippen... We zijn met de kippen ook nog geweest een week geleden en die hadden toen helemaal niets van vieze beestjes...

Echt weer typisch, dan wil je goed zorgen voor je beestjes en dan krijg je zoiets
Ik heb nog steeds jeuk als ik eraan denk!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Bericht door Geert »

Misschien eens googelen op vogelmijt of bloedluis. Een kat kan dit wel tijdelijk overnemen van kippen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Ontworming/ontvlooiing wanhoop...

Bericht door TessaB »

Heb ik inderdaad gedaan. We hebben kippen, dus dat is zeker mogelijk!

Ik vermoedt nu dat het een mijt van de kippen was. Die ga ik zo snel mogelijk behandelen daarvoor. Hopelijk is de miserie dan gedaan!
Plaats reactie