HULP gezocht: kat blijft likken!!!!

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Lizzie_2020
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2020 12:21

HULP gezocht: kat blijft likken!!!!

Bericht door Lizzie_2020 »

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn radeloos :-(

Al ruim 6 maanden hebben we een probleem met onze kat: hij blijft zijn tepel open likken.

Het begon met eczeem, maar dat is nu verdwenen; nu is het een gewoonte van onze kat en blijft hij het open likken.

Wij zijn radeloos en weten niet meer wat te doen.
Al geprobeerd:
- medisch pakje; ging broeien. Werkte niet.
- zalf; werkte niet.
- anti lik pleisters; likt hij er gewoon af.

Nu heeft hij al maanden een "lampenkap" om; maar hier zijn we ook wel een beetje klaar mee... en hij ook.

Hij heeft een uitzonderlijk ruwe tong; het is net schuurpapier. Wij gunnen onze kat (en onszelf trouwens ook) dat deze zorg niet meer hoeft; maar voor nu lijkt het iets wat levenslang zal moeten....

Wat wij nog gaan proberen is zo'n kraag ipv de kap. Allemaal niet geschikt wat ons betreft voor de rest van zijn leven....

Wie heeft dè lange termijn oplossing?! Alle tips, adviezen, wat wij nog niet hebben geprobeerd, zijn heel erg welkom!!!

Alvast bedankt en hopelijk weet iemand iets.

Gr. De radeloze Lizzie en Peter.
kittentjes

Re: HULP gezocht: kat blijft likken!!!!

Bericht door kittentjes »

Vervelend. Klinkt of je alles al geprobeerd hebt, behalve de kraag dan. Die zou ik dan inderdaad nu willen voorstellen. Ik weet niet of er middeltjes zijn die vies smaken en het likken onaantrekkelijk maken?

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: HULP gezocht: kat blijft likken!!!!

Bericht door mariekevanderleij »

Is de kat er ook onrustig bij? Heen en weer schieten door het huis? En misschien ook veel krabben en haarverlies?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: HULP gezocht: kat blijft likken!!!!

Bericht door Synemios »

Ik heb een buiklikker maar dat komt bij haar door voedsel en omgevingsallergie.
De oorzaak achter halen is het belangrijkste en aangezien eczeem vaak ( niet altijd) samen gaat met allergie.
Weet je zeker dat de jeuk ook echt verdwenen is? Want al is de eczeem niet meer zichtbaar, dan nog kan de jeuk er nog steeds wel zijn.

Heb je deze spray al eens geprobeerd?

https://www.medpets.nl/dermacool+allerd ... gKcUvD_BwE

Ik spray eerst op een doekje en breng het dan op.

En Lizzy krijgt histacalmine maar dat moet via de dierenarts.
En anders zou ik toch naar een dermatoloog gaan als jullie er echt niet uitkomen.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/ant ... edicijnen/

Wat wij bij Lizzy en Luna doen is ze afleiden maar ja je ziet het niet 24/7.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: HULP gezocht: kat blijft likken!!!!

Bericht door TessaB »

Hey,
Wat een vervelend probleem. Ik zou inderdaad de kraag proberen. Baadt het niet, dan schaadt het niet, zou ik zeggen. Is de kat ondertussen al wat beter?

Zelf heb ik zo'n probleem nog nooit bij mijn kater gehad, maar we hebben vroeger een hond gehad die erg fanatiek steeds zijn poot openbeet (na weghalen van gezwelletje). Een kap kreeg hij steeds uit. We waren ook wanhopig, maar hebben toen, op aanraden van een kennis, uierzalf gekocht. Dit smeerden we er dagelijks aan en bonden het dan dicht met verband. Dat was echt een wondermiddel, want na een week was de wonde zo goed als dicht. Hij heeft er nooit meer aan gelikt of gebeten.

Misschien kan je dat proberen? Bij een kat is dat natuurlijk lastiger, want op de buik zijn het meestal langere haren dan bij een hond. Ik dacht, ik geef het gewoon mee. Wie weet is het een optie.

Veel succes!
Plaats reactie