Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Josjevv
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2020 10:21

Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door Josjevv »

Hallo allemaal,

Ik heb even een account aan gemaakt omdat ik me echt geen raad meer weet met mijn lieve poes Kees.

Kees likt al een tijdje haar buik kaal. Ze heeft een keer een prik prednisolon gehad, maar het kwam na een paar maanden terug. Toen heeft ze eerst pilletjes gehad en antibiotica, omdat er een infectie zat. Dit was twee weken geleden. Het ging niet over, dus ben teruggegaan en toen heeft ze weer een prik prednisolon gehad. Dat is nu een week geleden en de kale plek geneest naar mijn idee niet (snel genoeg).

Volgende week woensdag komt de kattenfluisteraar, maar tot die tijd moet er iets gebeuren met dat likken. Die cyclus moet doorbroken. Gister heb ik in overleg met de dierenarts een rompertje voor haar gekocht, dat ze nu aan heeft.

Ik weet dat katten apathisch kunnen worden van zo'n rompertje, maar ik herken haar niet meer terug. Ze vertoont alle tekenen van stress; ze trilt als een rietje, gapen, lippen likken, en ze is opeens super klef. Maar echt abnormaal, ze wil de hele tijd bij me op schoot kruipen op de meest onhandige momenten. Als ze loopt is ze aan het blazen, maar verder zit ze vooral stil.

Ik heb nu zo'n verdamper gekocht met feromonen van moederpoes. Ze mag nu van de DA het rompertje uit wanneer ze naar buiten gaat (gevaar met blijven haken), omdat ze buiten genoeg prikkels en afleiding zou hebben. Maar van dat hannesen met dat rompertje wordt ze ook niet gelukkig (grommen en blazen).

Ik ben een beetje bang dat dat rompertje meer schade aanricht, dan dat het goed doet. Vooral dat trillen maak ik me zorgen om. Ik weet niet zo goed wat ik nog kan doen om haar te helpen, misschien toch maar een nieuwe prik prednison halen? Liever niet, omdat het ook weer medicatie is maar dit is ook niet echt gezond lijkt me. Of gewoon nog even wachten tot ze gewend is, ze heeft het nu ongeveer 20 uur aan.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Jos,

Ik ben al 2 jaar aan het worstelen met mijn kat die gek wordt vd jeuk (veel likken, bijten, krabben, als raket door huis schieten). Heel veel medicatie en voersoorten zonder succes geprobeerd... 😥. Ook antibiotica en prednison hielpen niet.

Even een snelle vraag: dekt jouw kat ontlasting af in kattenbak? Dus gooit ze er zand/grit/klei overheen? Dit kan namelijk een clue zijn...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door Admin »

Hoi Josje,

Welkom op het forum.

Huidproblemen zijn een hardnekkig probleem bij katten. Wij hebben zelf ook een kat die ergens allergisch op reageert waardoor hij zijn buik en binnenkant van zijn achterpoten kaal heeft gelikt. Misschien eens per jaar likt hij een plekje tot een wondje. Hij krijgt om de zoveel tijd een Moderin-injectie (methylprednison) en dan blijft de jeuk weer een aantal maanden weg. Ondanks dat prednison wel kan helpen, erg gezond is het niet en het kent vele bijwerkingen. Er zijn dan ook veel voors en tegens mbt prednison.

Alvorens er een behandeling wordt gestart, zou er eigenlijk eerst gekeken moeten worden of het een voedings-, contact-, vlooien- of omgevingsallergie betreft. Er kan ook een schimmel aan ten grondslag liggen. Als je eigen dierenarts daar te weinig van weet, dan is er ook een allergiepoli, die in de eerste plaats voor honden is, maar met katten kunnen ze ook uit de voeten.

Persoonlijk zou ik geen kattenfluisteraar raadplegen, maar als het onder het mom is van "Baat het niet, dan schaadt het niet" en voor je eigen gemoedsrust, dan houdt niemand je tegen.

Een rompertje bij een kat kan veel stress geven, zeker als het dier het niet gewend is. De tekenen van stress die je beschrijft, komt dat door het rompertje of door de huidaandoening? Overigens is het slecht met stress kunnen omgaan ook een bijwerking van prednison. Dit is voornamelijk bij katten die het langere tijd krijgen, maar 2 keer kort op elkaar zou misschien ook deze bijwerking kunnen hebben:
Na het stopzetten van de behandeling kunnen zich tekenen van bijnierinsufficiëntie voordoen waardoor het dier niet gepast op stress kan reageren.
Ik begrijp dat je met de handen in het haar zit, maar een diagnose van het probleem zou de eerste aanpak moeten zijn.
Diagnostiek allergie bij de kat

Het traject dat moet worden doorlopen om tot de juiste diagnose te komen neemt vaak veel tijd in beslag! Dit is voor zowel eigenaar als dierenarts soms erg vervelend, maar bedenk dat de aanhouder meestal wint. Soms wijzen de verschijnselen al in de richting van een bepaalde vorm van allergie bij de kat, bijvoorbeeld de leeftijd van de kat of het seizoensgebonden aspect (uw kat is niet 2 maanden per jaar allergisch voor zijn voer en de rest van het jaar niet).

- Eerst zullen de gemakkelijkst uit te sluiten oorzaken voor jeuk worden uitgesloten, zoals parasieten (vlooien, luizen, mijten).

- Vervolgens moet altijd eerst een voedselallergie worden uitgesloten. Alle verdere vormen van onderzoek naar atopie (zoals allergietesten) zijn niet betrouwbaar als niet eerst is uitgesloten dat de kat allergisch is voor voedsel. Het uitsluiten van voedselallergie doen we door middel van een dieet. Dit kan door een commercieel dieet te gebruiken (via uw dierenarts, de hypoallergene diëten uit de dierenwinkel of van internet zijn voor dit onderzoek niet streng genoeg en dus zinloos) of door zelf te koken. Zelf koken is meer werk, maar wel betrouwbaarder. Per soort commercieel hypoallergeen dieet zal een klein deel van de voedselallergische dieren toch nog een reactie geven, dus als uw kat niet verbetert op een merk hypoallergeen voer, dan betekent dit nog niet dat hij/zij niet alsnog allergisch is voor voedsel. Het dieet moet zeer strikt worden opgevolgd voor een periode van 9 weken. Indien uw dier binnen die 9 weken niet duidelijk verbetert, is er geen sprake van voedselallergie.Verbetert uw kat wel, dan kunt u doorgaan met het gekozen commerciële voer of (indien u zelf kookt) moet er gezocht worden naar een dieet waar uw kat het goed op doet.

- Als de kat niet allergisch is voor voedsel, betreft het een atopie. Er bestaan testen om uit te zoeken waar de kat allergisch op reageert. Dit kan via bloedonderzoek of een intradermale allergietest (huidtest). Geen van deze testen is 100% betrouwbaar. Een combinatie van beide testen is het beste, maar gezien het financiële aspect wordt dit meestal niet gedaan. Bij katten zullen wij dit onderzoek niet vaak uitvoeren, omdat de op deze test gebaseerde therapie bij katten niet effectief is. - Bron
Naast de medische molen, worden er ook vaak goede resultaten geboekt door de kat langzaam op volledig versvoer te zetten. Lees bijv. eens de gebruikerervaringen op deze website.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door Synemios »

Dat rompertje werd ons ook geadviseerd en die heb ik dezelfde dag nog uit gedaan.
Lizzy deed niks meer die liet zich alleen maar vallen, werd er heel erg bang en ongelukkig van.
Als de prednison niet helpt tegen het buik-likken dan zou het ook nog stress kunnen zijn.
Bij Lizzy is het een combinatie van allergie voor meerdere dingen ( voedsel en omgeving) en stress en wij geven haar nu zylkene en histacalmine en dat geeft wel wat verbetering.

en ipv prednison kun je dus ook kiezen voor atopica of eerst histacalmine proberen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Denise,

Zylkene is dus een kalmeringsmiddel en histacalmine een anti-allergiemiddel? Kan je deze gewoon in een dierenwinkel kopen?

Na 2 jaar emmeren zijn de problemen bij Soeti er nog steeds. Maar het bloedverlies bij de ontlasting is gestopt nu ik Norit (uit wanhoop) door Soeti's eten doe.

Ik kwam op het idee toen ik in een forum las dat katten die hun ontlasting niet bedekken vaak last hebben van parasiet of iets dergelijks... De Norit werkt daartegen dus goed 😊 terwijl de antibiotica, Panacure en Prednison niet hielpen.

Nu nog iets tegen jeuk/krabben/opvliegers...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door Synemios »

Sorry ik kreeg geen melding dat er een reactie was.
De histacalmine moet op recept van je dierenarts, zylkene is wel vrij verkrijgbaar.
Dierenartsen, zooplus medpets etc verkopen zylkene.

de histacalmine zou tegen de jeuk kunnen helpen.
Ik zeg kunnen omdat het bij de ene kat wel en bij de andere niet werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door jinx857 »

Hier nog een wanhopige kattenmama
Goede tips gelezen. Ik wil lucky ook niet steeds prednisolon geven. Maar ben wanhopig ook. Kale plekken, over spuug met dikke haarballen...
Sterkte hoor
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 10 jun 2020 21:55 De histacalmine zou tegen de jeuk kunnen helpen. Ik zeg kunnen omdat het bij de ene kat wel en bij de andere niet werkt.
Hoi Denise,
Sorry voor de late reactie.

Inmiddels gaat het iets beter met Soeti 😻. Ze krijgt nu 3 weken dagelijks Norit en de ontlasting blijft goed (wel zwart). Ook is de jeuk afgenomen zolang ik een visdieet met pompoen aanhoud (veel afwisselen tussen soorten).

Toen ik daar een ontwormingskuur aan toevoegde, hield het krabben bijna helemaal op 😊👍.


Nu had ze wel onlangs oormijt (neusje gewreven met besmette buurtkatten) maar nu ze daar tegen behandeld is, is ook haarverlies gestopt 😊.

Dus de histacalmine hou ik even in gedachten. Dank voor de tip!
Laatst gewijzigd door mariekevanderleij op 18 jun 2020 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door Synemios »

Super goed nieuws en als het niet nodig is, alleen maar beter.
Ik hoop zo dat er voor jullie nu eindelijk rust komt,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ineke1964
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2021 17:59

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door Ineke1964 »

Ik ben laat met mijn reactie, maar wellicht heeft iemand er toch nog wat aan. Mijn kat likte zich ook helemaal kaal op de buik en ging buiten de bak poepen. Met opruimen merkte ik dat ze harde ontlasting had. Ik ben haar toen lactulosesiroop gaan geven, gewoon die van het kruidvat. 2 ml, 2 maal per dag door haar natvoer. Dat was de oplossing want langzamerhand is al het haar weer terug en likt ze haar buik ook niet meer zo fanatiek. Ze had gewoon pijn, zo zielig. Ik vind nog wel eens een keutel voor de deur, maar dat is nu een soort gewoonte geworden denk ik. Dat neem ik maar op de koop toe, ben al lang blij dat ze zich beter voelt nu. Je kunt de lactulose ook gewoon blijven geven, de darmen worden daar niet ‘lui’ van zoals iemand wel eens tegen me zei.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kale buik, prednison, rompertjes en kattenfluisteraar (de hele reutemeteut)

Bericht door Anne »

Dat is een hele goede tip van je
Als ik het goed begrijp zijn er meerdere redenen waardoor een poes haar buik kaal likt:
- pijn
-allergie
-stress?

Ik ben blij voor je Ineke dat jij de oorzaak hebt kunnen achterhalen met jouw kat
Je moet er maar net achterkomen wat de oorzaak is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie