Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kimmie358
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2020 10:32

Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Bericht door kimmie358 »

Hallo allemaal!

Sinds december heb ik mijn lieve kat Pebbles. Pebbles komt uit het asiel en is gevonden als zwervertje op straat. Peb is naar schatting nu ongeveer twee jaar. Sinds begin april heeft Peb een probleempje wat alleen maar erger lijkt te worden. Peb heeft in maart drie weken in een pension gezeten ivm mijn vakantie die al geboekt was. Tijdens haar verblijf in het pension was er nog niks aan de hand. Bij thuiskomt heeft ze vijf april een pipet frontline (voorheen kreeg ze advantage )gekregen. Sinds die tijd heeft Peb een kale plek in de nek. Het is begonnen met een heel klein plekje waar Peb geen last van leek te hebben. Inmiddels heeft ze nu al ruim 1,5 week echt jeuk. Ze schudt met haar kopje en krabt met haar nageltjes. Echter lijkt ze op andere plekken op het lichaam ook jeuk te hebben, maar haar nek is het ergste. We zijn naar de dierenarts geweest vorige week. De dierenarts vond het aannemelijk dat het een reactie was op de frontline. Echter ben ik gisteren nogmaals langs geweest omdat de plek veel groter is geworden en inmiddels ook geïrriteerd is. Ze heeft nu een prik tegen de jeuk gekregen (48 uur werkzaam) en ab omdat er veel bacteriën te zien waren.
-ze heeft geen vlooien
-afkrabsel onder de microscoop toonde naast bacteriën niks bijzonders
- da dacht niet aan schimmel
- oren zijn schoon
-Peb krijgt sinds dat ze bij ons woont Jarco brokjes (eend) en natvoer van Almo in diverse smaken. Ik heb gisteren trovet smaak konijn brokken en natvoer besteld in de hoop dat ze het beter doet op ander voer.

Dierenarts blijft erbij dat het van de frontline kan komen. Kan dit na drie weken nog zo n heftige reactie geven? Je zou toch denken dat de reactie dan af zou nemen ipv toe nemen.
Hoe snel zou de invloed van een andere voeding zichtbaar moeten zijn?
Daarnaast vraag ik me af of dit nog een verlate stress reactie kan zijn van het pension? Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Ik zou er het liefst een foto bijvoegen, maar ik begrijp nog niet echt hoe dit werkt. Heel erg bedankt voor het meedenken alvast.

Groetjes van mij en pebbles!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
kimmie358 schreef: 29 apr 2020 10:47 -ze heeft geen vlooien
Waarom dien je je kat gif toe als deze geen vlooien heeft??? :shock:

Komt ze veel buiten? En als ze buiten komt, komt ze dan in een gebied met veel vlooien?

Ik zou mijn katten nooit gif geven (want zelfs een pipet wordt door het lichaam opgenomen). Alleen als zou blijken dat ze in een risicogebied zouden komen en vaak met vlooien thuiskomen, of dat ze echt allergisch zijn voor vlooien, zou ik preventief iets met vlooienmiddel doen. (Maar bij mij komen ze niet verder dan mijn eigen tuin dus die kans is klein)

Ik heb ook liever een keertje een vlooienplaag dan mijn katten gif toe te dienen.

Door het toedienen van gif kan je kat ook allerlei andere gezondheidsproblemen krijgen. Er zouden zich zelfs allergieen kunnen ontwikkelen voor bijvoorbeeld voer. Echt... dat spul is een belasting voor de lever en nieren en je beschadigd het immuunsysteem van de kat waardoor deze gewoon veel zwakker wordt.

Ik hoop dat pebbles snel weer in orde is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
kimmie358
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2020 10:32

Re: Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Bericht door kimmie358 »

Dankjewel voor je reactie Rik.
Pebbles is mijn eerste kat, dus ik moet nog veel leren.
Wij hebben Peb vanaf het begin elke maand netjes haar pipet gegeven, omdat dit aan ons geadviseerd was. Peb komt buiten en gaat ook de tuin uit dus ik heb er geen zicht op waar ze precies uit hangt. Nu Peb zo n heftige reactie heeft gehad op de huid ben ik zelf ook van mening dat ik het niet meer toedien als ze niks heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Bericht door Rik »

Als je regelmatig door de vacht gaat zul je vlooien vrij snel kunnen ontdekken.
(en je leert je kat lekker 'hands-on' te zijn... lekker knuffelen en gelijk de vacht controleren)

En wanneer je vlooien ontdekt dan kun je op dat moment ook nog ingrijpen met een pipet.
En als het daarna nog een keer zou gebeuren, dan pas zou je kunnen beslissen om het preventief vaker te doen.

Maar inderdaad... zeker nu, zou ik het gewoon achterwege laten.
Hopelijk verdwijnen de plek en jeuk dan snel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
bridie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2018 23:54

Re: Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Bericht door bridie »

Hoi,

Mijn kater heeft dat ook gehad een paar jaar geleden.

Als kitten gaf ik mijn 2 katten( ook mijn eerste poezen ;-) ) ook van die pipetten omdat dat werd geadviseerd.
Ik ben er echter snel mee gestopt omdat ik er geen goed gevoel bij had om ze telkens aan die gifstoffen bloot te stellen.
Nooit last van vlooien gehad.

Maar 2 jaar geleden kreeg mijn kater een ernstige acute darmontsteking en het eerste wat de dierenarts deed,was hem zo'n pipet toedienen( achteraf snap ik daar niks van). En een tijdje later( hij heeft een heel dikke vacht) zag ik een kale plek in zijn nek precies waar dat spul was gespoten. De da heeft het ook opgemerkt en laten noteren dat ie allergisch reageerde op dat merk. Kat had er ook jeuk en pijn van.

Vlooien kan je ook gewoon met zeep en water( wel goed verdunnen) weg krijgen. Kammetje natmaken en haar kammen.

Ik zou je kat net zoals Rik al adviseert niet meer van die pipetten geven. Behalve misschien als je hele huis vol zit ofzo :grin:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Bericht door Synemios »

Er bestaan pipetten die tegen vlooien en wormen zijn.
Vlooien kunnen voor wormen zorgen en die kunnen weer darmproblemen veroorzaken.
Dus ik denk dat dat de reden is geweest Bridie.
Ook ik geef geen vlooienmiddelen preventief, tenzij er nieuwe katten in huis komen maar daar zit altijd jaren tussen ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
bridie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2018 23:54

Re: Kale plek en veel jeuk door frontline ?

Bericht door bridie »

Klopt Synemios,
Het was inderdaad ook tegen wormen maar aangezien de ontsteking( bleek later pancreatitis) zich vooral manifesteerde in overgeven en dan vooral hele plassen water en gal(zonder wormen ;-) )en stoppen met eten, vind ik het achteraf toch geen goede keuze.
Al begrijp ik het wel.
Gelukkig is hij uiteindelijk na maandenlange zorgen goed opgeknapt.
Plaats reactie