Atopie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Sanne1006
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2019 15:40

Atopie

Bericht door Sanne1006 »

Hoi allemaal,

Onze kat heeft een allergie. Dit is vastgesteld na het afnemen van een biopt. Een voedselallergie is uitgesloten: helaas heeft dieetvoeding (Hills Z/D) geen verbetering opgeleverd.

De dierenarts wil nu overgaan op medicatie, Atopica. Werkzame stof: Cyclosporine.
Ze moet dit haar hele leven lang gaan krijgen. Het is vloeibaar medicatie, ik moet het elke dag in haar bekje doen met een spuitje.

In mijn verslagenheid heb ik niet gevraagd naar de prijs, dit ben ik gaan googlen. Ik las dat een kat 0.07ml moet hebben per kg.
En dat een flesje van 7ml al €104 euro kost!
Hopelijk valt het nog iets mee, maar dit is even afwachten. Ik heb vrijdag weer contact met de dierenarts om het behandelplan af te stemmen.

Iemand ervaring met dit medicijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Atopie

Bericht door Rik »

Ik ben ook al 17ml voor €97 tegengekomen (100mg/ml).
Waar betaal je €104?

Waar is ze allergisch voor?

Is er ook naar sporimune gekeken?
Misschien is dat goedkoper.

(ik heb er geen ervaring mee)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sanne1006
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2019 15:40

Re: Atopie

Bericht door Sanne1006 »

Hoihoi!

Bedankt voor je reactie. Ik zag op een website in NL €104 voor 17ml.

Onze dierenarts werkt met het merk Atopia, vandaar dat ik heb gekeken naar dit merk. Wellicht dat de prijs nog een beetje afwijkt, maar ik wilde alvast kijken wat mij te wachten staat.

Waar ze allergisch voor is, is onbekend. Ze heeft een biopt gehad. Mijt, schimmels en parasiet is uitgesloten. En een voedselallergie ook. De DA denkt aan een omgevingsallergie maar welke dit precies is is lastig te testen bij katten.. Vandaar overgang op medicijnen.
Wel heel spannend, hopelijk gaat het werken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Atopie

Bericht door Rik »

Je kunt als alternatief dus ook kijken naar sporimune. Bevat dezelfde actieve stof. Of het goedkoper is weet ik niet. Je moet dan ook kijken naar de 50 mg/ml of 100 mg/ml en kijken wat de desbetreffende dosissen zijn.

Tevens zul je straks ook in de praktijk moeten kijken hoe ze het er op doet. Anders moet je dus overschakelen.

Tot er een reactie met ervaring is kun je rechtsboven de zoekfunctie gebruiken en even zoeken op atopie, atopica, sporimune en cyclosporine of ciclosporine.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Atopie

Bericht door Synemios »

Ik gebruik voor Lizzy histacalmine.
alleen weet je van te voren niet of het werkt.
Bij Lizzy zijn haar klachten echt een stuk minder geworden, haar hele buik was kaal en dat is nu weer aan het aangroeien.
Ook zijn de wondjes boven haar ogen weg en krabt ze een stuk minder.
Lizzy heeft verschillende allergieën. ( voedsel en omgeving)
Misschien anders toch even noemen bij je dierenarts, ik weet niet waarom ik daar tot op heden niets over hoorde van andere dierenartsen maar het wordt door dermatologen ook vaker voorgeschreven bij katten.
Atopica is inderdaad duur en heeft meer bijwerkingen.
Dit zou wel ook onze volgende optie worden.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/kop ... lling-kat/

Ook mijn 2 katten bleven op Hills Z/D reageren maar toch is er bij hen wel degelijk ook sprake van voedselallergie.
De kans dat ze erop reageren is klein maar het kan altijd.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/category/allergie/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Atopie

Bericht door Anne »

heeft je da geen ander hypoallergeen dieet voorgesteld?
En is een vlooienallergie uitgesloten?
Want deze kunnen erg op elkaar lijken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Atopie

Bericht door Rik »

Sanne1006 schreef: 01 apr 2020 18:58 Onze kat heeft een allergie. Dit is vastgesteld na het afnemen van een biopt.
Wat was dan eigenlijk de medische omschrijving van deze vaststelling?
Is dat iets wat ze dan gewoon 'algemeen' vast kunnen stellen via een biopt?


Ps. Ik neem aan dat je ook altijd facturen en uitslagen op papier of per e-mail krijgt. Zo niet, vraag daar dan altijd om. Het is altijd handig om achteraf de data en inhoud van de behandelingen en uitslagen te weten. Al is het alleen maar voor je eigen archief.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Atopie

Bericht door Synemios »

Er wordt via een biopt vooral uitgesloten Rik:
Waar ze allergisch voor is, is onbekend. Ze heeft een biopt gehad. Mijt, schimmels en parasiet is uitgesloten. En een voedselallergie ook.
Maar voedselallergie meteen uitsluiten na maar 1 soort hypoallergeen voer vind ik wel erg voorbarig.
Vandaar ook dat ik die linkjes erbij geplaatst heb,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Atopie

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 02 apr 2020 19:36 Er wordt via een biopt vooral uitgesloten Rik:
Ja, daarom vond ik het al raar dat er in de openingspost gesteld werd dat de allergie vastgesteld is na een biopt.
Sanne1006 schreef: 01 apr 2020 18:58 Onze kat heeft een allergie. Dit is vastgesteld na het afnemen van een biopt. Een voedselallergie is uitgesloten: helaas heeft dieetvoeding (Hills Z/D) geen verbetering opgeleverd.
Als de biopt alleen maar dingen uitgesloten heeft, dan ga je verder met zoeken, toch?

Ik denk dat er inderdaad nog heel wat uit te zoeken is, maar dat zal niet lukken als er nu medicatie gegeven gaat worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Atopie

Bericht door Synemios »

Volledig met je eens.
Levenslange medicatie kan daarna alsnog als er meer onderzocht/geprobeerd is.
Atopica is dan wel milder dan prednison maar ondanks dat heeft het ook helaas een hoop bijwerkingen.
En ik weet dat het vaak een lange weg is maar ik zelf ben blij dat ik het wel gedaan heb.
Ik hoop dat TS hier nog komt lezen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie