Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Rik »

Lavender schreef: 16 apr 2022 08:15 We willen Fiep nu toch wel verzekeren (alleen de medicatie kost al 50e per maand en met het oog op een eventuele operatie van haar staart waar waarschijnlijk toch wat bot open ligt en kan gaan ontsteken), en we zijn uitgekomen bij de Ohra.
Uh, maar Fiep is toch al gediagnotiseerd? En die staart ligt toch al open? Zover ik weet kun je een kat niet aanmelden voor bestaande aandoeningen. Of die zullen dan in ieder geval uitgesloten zijn van vergoeding.

Heb je de voorwaarden eigenlijk al eens doorgenomen? Het staat zelfs op punt 1 bij Ohra.
Wij vergoeden onder de module Ziektekosten nooit kosten van:
1. aandoeningen, letsel (door ongeval) of medische klachten die uw huisdier al vóór deze verzekering had. Ook de complicaties die voortkomen uit bestaande aandoeningen of letsel door een ongeval, vergoeden wij niet
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Hee Rik,

bedankt voor je bericht! Dat idee had ik ook, bij de kostenbereking had ik het allemaal doorgegeven en was er geen probleem dus het was me nog wat onduidelijk. Ik heb de Ohra in ieder geval gecontact hierover.

Groet,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Rik »

Lavender schreef: 16 apr 2022 08:50 ... bij de kostenbereking had ik het allemaal doorgegeven en was er geen probleem
Meestal is het ook geen probleem tot het moment dat ze moeten gaan uitkeren. De verzekering kan natuurlijk wel altijd aangegaan worden voor nog niet bestaande aandoeningen en letsel. Dus dat zullen ze nooit een probleem vinden (maar dan sluiten ze het het bestaande wel ff uit).

Maar als ze schriftelijk aangeven dat de medicijnen van reeds gediagnosticeerde FHS en bestaand letsel aan de staart uit zullen keren is het geen probleem. Maar of je dat ook schriftelijk van hun krijgt... :?:

Ik kan me niet voorstellen dat als je zegt dat ze al medicijnen heeft en voortaan nodig zal hebben van €50/mnd dat ze zullen zeggen "o, dat vergoeden we wel". Dan zou iederen dat doen.
Laatst gewijzigd door Rik op 16 apr 2022 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Hee Rik,

bedankt voor je snelle reactie! Ja begrijpelijk inderdaad. Officieel heeft ze geen diagnose (alleen hoge vermoedens), maar alles wijst er natuurlijk wel op. Ik heb hen in ieder geval gecontacteerd, bedankt voor je info.
Gebruikersavatar
lunekat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2022 13:57

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door lunekat »

Hey! Wat jammer om te horen dat jullie katje dit allemaal heeft meegemaakt, ik reageer even omdat onze kat ook problemen had met blaasontsteking en onze Da ons dan onmiddellijk heeft laten overschakelen naar voeding voor blaasgruis tegen te gaan, ik weet niet of dit voor jullie ook een oplossing is, van die voeding gaan ze meer drinken, ook hebben we nadien 2 fonteintjes in huis geplaatst en water geven bij de korreltjes. Ik hoop dat alles goed komt en deze medicatie terug wat rust in huis brengt voor jullie en je lieve kat.

Even een update over Kiko die vermoedelijk fhs heeft, bloedresultaten en andere labo onderzoeken hebben goede resultaten opgeleverd waaruit niets te blijken valt volgens onze Da. Hij heeft het een hele week goed gedaan , amper nog aanvalletjes en leerde hier precies beter mee om te gaan. Maar sinds deze week is het weer erger, weer 5-7 aanvallen in een uur, deze keer wel korter. Nog steeds niet de echte trigger gevonden, hij gaat precies gewoon in overdrive in alles wat hij doe en ziet en dan begint het plots. Ik ga opnieuw contact opnemen met mij Da en eventueel nog proberen om een uitsluitdieet te geven om allergieën uit te sluiten, maar ik vermoed toch misschien dat het wel neurologisch is omwille van zijn persoonlijkheid en gedrag. We blijven hier zoeken naar een oplossing.

Fijne Pasen voor iedereen gewenst!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Lavender schreef: 15 apr 2022 21:06 Hi allemaal,

inmiddels zijn we een paar dagen verder. Fiep heeft Gabapentine voorgeschreven gekregen (2x0,75 - ze is 3 kilo, daarnaast krijgt ze ook nog de zylkene tot haar blaasontsteking rustig is), en ze lijkt al een stuk rustiger. Ik heb direct aangestuurd op echt kalmerende medicatie, aangezien de aanvallen dinsdag en woensdag echt ontzettend hevig waren. Ik kon haar niet meer afleiden, en het was echt een vreselijke dag.

We moeten het even aankijken en waar nodig nog wat sleutelen aan de dosis en ik vermoed dat deze misschien nog iets omhoog moet (soms moeten we haar wel echt actief nog afleiden, maar al veel minder en ze is dus echt een stuk kalmer en socialer weer). Ik heb gisteren en vandaag haar zelfs even alleen durven laten en dat ging ook helemaal goed. De blaasontsteking lijkt daarnaast ook wat minder te worden en Sopje - haar zusje - trekt ook weer meer naar haar (en ons) toe. Die heeft de afgelopen dagen ook wat meer afstand genomen, dus allemaal goede ontwikkelingen denk ik. Echter heeft ze wel echt flink op haar staart lopen bijten de afgelopen tijd en dit houden we nog even in de gaten hoe dit zich allemaal ontwikkelt, of het oké herstelt en de dierenarts kijkt hier ook in mee.

Mijn vriend heeft inmiddels ook een vlondertje gemaakt, maar daar heeft ze nog niet veel enthousiasme voor getoond. Wie weet moet ze er even aan wennen. Ik denk dat verveling bij haar ook wel meespeelt, aangezien ze echt een enthousiasme speler is, maar zich niet echt alleen goed lijkt te vermaken. Ik speel nu tussendoor veel met haar, maar ik kan niet elke dag uren met haar zitten natuurlijk, dus daar moeten we ook nog even naar kijken denk ik.

We hebben voor nu nog niets veranderd aan het eten. Ze krijgt twee keer per dag een afgemeten hoeveelheid brokjes (voor gesteriliseerde katten), maar ik heb hier veel gelezen dat natvoer het proberen waard is. Sowieso zat ik daar aan te denken om haar ook wat meer vocht binnen te geven met het oog op haar blaas, dus daar willen we ook naar kijken.

Veel liefs en fijn weekend alvast!
x
Gabapentine wordt vaak voorgeschreven bij FHS. Het is heel normaal dat er met een lage dosis gestart wordt om bijwerkingen te voorkomen. En dit is ook de beste manier om de juiste dosis te vinden.
Bedenk wel dat er ondanks medicatie aanvalletjes af en toe zullen opduiken. Je zal hem levenslang moeten helpen door te anticiperen om de aanvallen te beperken of tegen te gaan.
Ik hoop dat het voor jullie ook leefbaar zal worden!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

lunekat schreef: 16 apr 2022 12:19
Nog steeds niet de echte trigger gevonden, hij gaat precies gewoon in overdrive in alles wat hij doe en ziet en dan begint het plots. Ik ga opnieuw contact opnemen met mij Da en eventueel nog proberen om een uitsluitdieet te geven om allergieën uit te sluiten, maar ik vermoed toch misschien dat het wel neurologisch is omwille van zijn persoonlijkheid en gedrag. We blijven hier zoeken naar een oplossing.

Fijne Pasen voor iedereen gewenst!
Als Kiko makkelijk in ovedrive raakt, moet je hem leren om tot rust te komen. Te actief zijn kan ook een trigger zijn!
Geef hem vaak natvoer (ook goed voor zijn blaas), en ga met hem naar een rustige plek zonder hem te aaien. Tenzij hij zelf aandringt.
Ga naast hem zitten (of beter: liggen) en kijk hem aan terwijl je heel langzaam met je ogen knippert. Hij zal je nadoen en rustig worden. Waarschijnlijk zelf in slaap vallen. Hier lukt het altijd! In het begin duurt het eventjes, maar nu heb ik amper enkele seconden meer nodig :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Zotvanpoezen schreef: 17 apr 2022 07:14 Gabapentine wordt vaak voorgeschreven bij FHS. Het is heel normaal dat er met een lage dosis gestart wordt om bijwerkingen te voorkomen. En dit is ook de beste manier om de juiste dosis te vinden.
Bedenk wel dat er ondanks medicatie aanvalletjes af en toe zullen opduiken. Je zal hem levenslang moeten helpen door te anticiperen om de aanvallen te beperken of tegen te gaan.
Ik hoop dat het voor jullie ook leefbaar zal worden!
Hoi hoi,

bedankt voor je reactie! Inmiddels weer een paar dagen verder. Ze is echt zichtbaar rustiger en kalmer, maar niet suf. Ze heeft nog wel eens de neiging om, tijdens het wassen of net na het eten, een beetje panisch naar haar staart te kijken en licht te bijten, maar het is echt al zoveel minder. De da had nog gezegd dat we naar de 1 ml kunnen gaan, maar dat houden we voor nu even achter de hand. De staart lijkt verder ook mooi te helen. We dachten dat er een stukje bot uitstak, maar de da heeft gezegd dat we het prima aan kunnen kijken en er niet direct zorgen om zijn. Daarnaast krijgt ze ook nog elke avond zylkene en zijn we 's avonds overgegaan op natvoer. Vind haar zusje ook dikke prima.

Mijn vriend heeft inmiddels een vlondertje voor haar gemaakt en dat is ze nu ook aan het ontdekken. Ik werk 4 dagen waarvan 1 op kantoor en vorige week thuisgebleven. Gisteren toch geprobeerd en dat is helemaal goed gegaan ook dus het lijkt allemaal de goede kant op te gaan.

Verder zijn we nu bezig om te kijken hoe we haar kunnen kalmeren, maar omdat ze niet echt een aanval heeft gehad zijn we daar nog zoekende in. Ze is in ieder geval algeheel een stuk rustiger. :)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

lunekat schreef: 16 apr 2022 12:19 Hey! Wat jammer om te horen dat jullie katje dit allemaal heeft meegemaakt, ik reageer even omdat onze kat ook problemen had met blaasontsteking en onze Da ons dan onmiddellijk heeft laten overschakelen naar voeding voor blaasgruis tegen te gaan, ik weet niet of dit voor jullie ook een oplossing is, van die voeding gaan ze meer drinken, ook hebben we nadien 2 fonteintjes in huis geplaatst en water geven bij de korreltjes. Ik hoop dat alles goed komt en deze medicatie terug wat rust in huis brengt voor jullie en je lieve kat.

Even een update over Kiko die vermoedelijk fhs heeft, bloedresultaten en andere labo onderzoeken hebben goede resultaten opgeleverd waaruit niets te blijken valt volgens onze Da. Hij heeft het een hele week goed gedaan , amper nog aanvalletjes en leerde hier precies beter mee om te gaan. Maar sinds deze week is het weer erger, weer 5-7 aanvallen in een uur, deze keer wel korter. Nog steeds niet de echte trigger gevonden, hij gaat precies gewoon in overdrive in alles wat hij doe en ziet en dan begint het plots. Ik ga opnieuw contact opnemen met mij Da en eventueel nog proberen om een uitsluitdieet te geven om allergieën uit te sluiten, maar ik vermoed toch misschien dat het wel neurologisch is omwille van zijn persoonlijkheid en gedrag. We blijven hier zoeken naar een oplossing.

Fijne Pasen voor iedereen gewenst!
Hee Lune,

bedankt voor je lieve reactie! Vervelend dat je er ook veel van herkent. We zijn nog een beetje zoekende, maar omdat er niet echt gruis werd gevonden, werd er niet per se aangeraden om nu te switchen. Ze krijgt nu wel 1 keer per dag natvoer (eerst was dat droogvoer), en ze is sinds gisteren van de metacam af. Voor nu lijkt het alsof het allemaal goed gaat, geen bloed in de urine, plast mooie hoeveelheden en ook gewoon weer op de bak (eerst dus in de wasbak steeds). Maar sowieso goed om dit te horen en in gedachte te houden. Zo te lezen heeft het bij jullie in ieder geval geholpen!

Wat akelig dat Kiko ineens weer terug aanvallen kreeg.. Ik hoop dat de da er snel iets meer over kan zeggen en er een passende oplossing gevonden wordt.

liefs en succes! x
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Altijd fijn, die updates :grin:
Ik ben benieuwd hoe het met al deze katjes nu gaat.
Met Froufrou gaat het nog steeds goed. Ik moet niet vaak meer anticiperen, ze neemt nog steeds haar medicatie, eet en rust voldoende tussendoor overdag en neemt iedere nacht héél veel plaats in in bed :lol:

Een héél klein aanvalletje van enkele seconden af en toe moet ik er maar bijnemen... en niemand maakt er een probleem van ;-) Froufrou gelukkig, de rest ook :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Hoi hoi,

wat fijn om te lezen van FrouFrou! Klinkt alsof ze goed in haar vel zit! :)

Hier met Fiep ook alles goed! Ook heel af en toe een mini aanval van een seconde (vooral als ze plots wakker wordt uit een diepe slaap), maar that's it. Haar staart is ook mooi en snel weer genezen (had ik eigenlijk niet echt verwacht, het zag er zo beroerd uit). Ze is ontzettend aanhankelijk, babbelt heel veel en heel mensgericht (moet altijd overal bij zijn, slaapt 's nachts ook tussen ons in).

Ze vindt het ook heerlijk om miauwend op de galerij te rennen, maar wacht altijd tot er iemand met haar meeloopt. Ze is echt heel lief en gezellig. Wel kan ze soms nog switchen in gedrag naar mijn vriend en blaast ze als hij te dichtbij komt. Dat is wel een stuk minder vergeleken met een paar maanden geleden gelukkig. Hij kan het nu beter accepteren en Fiep trekt zich nu ook sneller terug als ze wat overprikkelt (zo noem ik het maar even) is, waar ze dat eerst niet deed, dus ik heb het idee dat ze het zelf ook wat beter aan kan voelen. Ze krijgt nu twee keer per dag 0.7 mg gabapentine (die was eerst iets hoger, rustig in overleg iets afgebouwd) en 1 keer per dag in de avond zylkene. De medicatie vindt ze niet leuk, maar ze neemt het als een champ elke keer, en wil daarna vooral even knuffelen en spelen en dan is alles goed. Overal een heel fijn en positieve update dus!

Liefs!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Ook goed nieuws, dus :grin:
Ze heeft wel redelijk snel geleerd hoe ze ermee moet omgaan :eclap:
Heb je al geprobeerd om de Gaba met iets lekkers te vermengen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door mariekevanderleij »

Na talloze onderzoeken, medicijnen en 100'en voersoorten, heb ik bij toeval het euvel ontdekt. Soeti reageert uiteindelijk allergisch (rollen met huid, krabben, happen, bijten, tegen muren opvliegen, etc.) op al het voer TENZIJ ik het verdun met warm water.

Dus scheutje water aan brokjes of blikvoer toevoegen en mijn kat blijft rustig 😊!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Synemios »

Zou het dan niet eerder een verteringsprobleem zijn? Of een combinatie van meerdere dingen?
Want een allergie heeft met blootstelling van bepaalde eiwitten te maken dus of je het nu verdund of niet, als het eiwit erin zit krijgen ze een reactie.
Tenzij de eiwitten kapot gemaakt zijn maar dat lukt niet door warm water toe te voegen.
Veel katten blijven ook op meerdere soorten hypoallergeen reageren..

Maar wel Fijn dat jij nu eindelijk iets gevonden hebt wat wel werkt Marieke.

Ik wil mensen wel waarschuwen dit niet zomaar te gaan doen, als ik Luna kip of zalm of heel veel andere dingen geef verdunt of niet krijgt ze geen lucht meer.
Ook zij bleef op van alles reageren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Roosenrocky
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2022 22:16

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Roosenrocky »

Zo blij met dit forum, hoop dat er nog mensen reageren. Vandaag ben ik voor de tweede keer bij de da geweest met Rocky. De eerste keer een buitenlandse arts en die gaf een cortisol injectie, maar dat hielp niks. Rocky is 5 jaar en vanaf kitten al samen met zijn broer bij ons. Sinds een paar maanden heeft hij deze rugrillingen en bijt tot bloedens toe in zijn staart met grommende geluiden, echt heel zielig. Gelukkig de laatste weken niet meer tot bloedens toe, maar wel meerdere keren per dag. Nu vandaag de diagnose gekregen van FHS en dit is pcies wat de klachten zijn. Vandaag ook gabapentine gekregen, maar moet 1x per dag 50 mg geven, nu las ik dat jullie veel minder geven, dus ik vraag me af of ik nu niet te veel geef.. Rocky weegt wel 6,5 kilo, misschien is dat een reden..? Ik hoor graag jullie reactie.
Roos
Plaats reactie