Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Ziggy14 schreef: 07 jan 2022 09:24 Dat moet ik inderdaad gaan proberen! Bedankt voor de tip en wordt weer vervolgd.

Intussen zit hij ruim een week aan de Gabapentine, voor nu 1ml per dag. Hij zou tot 3ml mogen krijgen. Ik heb wel al het idee dat de aanvallen minder heftig zijn. Ik zie hem wel nog wat rollen met z'n huid, likken en naar z'n staart kijken. Maar hij heeft al een aantal dagen niet meer geslagen of geblazen naar z'n staart. Ook lijkt hij wat makkelijker te laten afleiden. Wat is jouw ervaring met hoelang de Gabapentine begint te werken?
Het gaat dus de goede kant op ;-) .
Bij Froufrou heeft het ongeveer twee maanden geduurd voordat ik verbetering zag omdat de dosis maar heel langzaam opgevoerd werd, en omdat het lang duurt eer de medicatie in de zenuwbanen trekt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Ziggy14
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2021 09:34

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Ziggy14 »

Toch weer even een update, misschien dat er mensen zijn die er nog wat aan kunnen hebben. :) Bij mijn vorige bericht had ik namelijk iets te vroeg gejuigd, want volgens mij diezelfde dag nog kreeg hij weer een aanval. Dit is in de weken erna nog herhaaldelijk terug gekomen. De afgelopen 2 weken in overleg met de DA de dosis verhoogd naar 2ml per dag en nu kan ik zeggen dat hij het hier heel goed op doet!
Gebruikersavatar
lunekat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2022 13:57

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door lunekat »

Hallo allemaal!

Sinds deze zaterdag heb ik thuis ook een katje met vermoedelijk FHS. Ik heb het filmpje doorgestuurd naar de dierenarts om het te laten vast stellen door haar, maar ik wou toch even wat extra ervaringen horen van jullie aangezien er toch wel wat mensen en katjes zijn met dezelfde problemen.

Bij ons is het pas gestart, de eerste dag was Kiko plots aan het rennen, hijgen en dan bleef hij zich krabben en vooral likken aan de staart/achterrug. Het hijgen deed me erg schrikken en wij zijn meteen naar de dierenarts gegaan, ze vermoede dat er misschien iets hem gestoken had en heeft hem dan een spuitje gegeven voor toxische reacties op beten etc. Helaas toen we terug thuis kwamen bleek hij nog steeds zo'n aanvalletjes te krijgen maar dan wel zonder het hijgen, ik heb dit erna dan gefilmd ik probeer het hier te uploaden.

Vandaag is het jammer genoeg de 4de dag en tot nu toe de ergste, hij kreeg in de ochtend al een aanval en heeft er tot nu toe al +10 gekregen op de gehele dag. Er zijn een aantal zaken veranderd in huis, nieuwe kattenbakvulling, nieuw voedsel (2maanden geleden mee begonnen) maar voor de rest lijkt me alles hetzelfde te zijn.

Kiko is zelf een heel energieke kat een hele zotte bol, hij woont samen met 2 andere katten waarvan hij altijd speelt met eentje en de andere bekijkt hij maar af en toe. Het is nooit echt een superstressy gebeuren als ze spelen met elkaar, maar soms moet ik hem toch van zijn broer afhalen omdat hij niet van ophouden weet, hij blijft echt doorspelen tot hij niet meer kan en moe word.

Misschien is het nieuwe eten een voedselintolerantie, of de kattenbak vulling die een allergische reactie veroorzaakt? Misschien is het ook wel gedragsproblematiek met zijn hyper persoonlijkheid. Het is een beetje moeilijk te zeggen.

Hij heeft ook altijd zo een 'hanenkammetje' gehad als rug, zijn haren staan bijna nooit volledig plat zelfs in rust of slapen bv.

Enige ervaringen zijn altijd welkom :)!

https://www.youtube.com/watch?v=lFK1A3ZRzbo
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Welkom op dit forum met je mooi wit katje :verliefd: !
Er zijn een heleboel dingen die mij meteen opvallen:
Dat hanenkammetje bv. Dat is echt iets typisch voor katjes met FHS. Zijn huid heeft een vervelend gevoel: tintelen, soms steken...
En ik zie ook die "schokjes" van de huid op de rug en de staart die hem dwarsligt. Die staart lijkt wel (tegen de zin van je kat) een eigen willetje te hebben.
Dat zenuwachtig likken is ook iets typisch. Dat rondrennen zonder ophouden en spelen tot hij erbij neervalt zijn ook typische kenmerken. Je kat raakt in "overdrive" en raakt er moeilijk uit. Wat de zaak alleen maar verergert!

Meestal wordt FHS de eerste keer altijd "uitgelokt" door iets. In jouw geval kan het de nieuwe kattenbakvulling zijn of de nieuwe voeding waartegen hij niet kan. Geef hem het oude terug (met de voeding niet te snel overschakelen) en kijk wat er gebeurt. Welk merk gaf je en welk merk geef je nu? Voeding met veel koolhydraten is niet goed!
Verder kan je proberen hem af te leiden en hem aan te moedigen om tot rust te komen als hij een aanval heeft. Het liefst nog net voordat een aanval begint. Probeer ook te observeren en te kijken onder welke omstandigheden hij een aanval krijgt. Na het eten? Voor het eten? Weersomstandigheden? Geluiden (televisie, geritsel van zakken , gepraat...)

Ik hoop voor jou dat het om een "gewone" voedselintolerantie gaat, maar ik zie toch veel gelijkenissen met FHS :-(
Mijn (witte) kat Filou heeft ook allergieën en krijgt af en toe ook likbuien en schokjes op de huid op z'n rug als hij bv een bord afgelikt heeft, maar zijn staart blijft stil en hij rent niet als een bezetene in het rond zoals mijn andere kat Froufrou in het begin deed en die wel FHS heeft.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
lunekat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2022 13:57

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door lunekat »

Zotvanpoezen schreef: 30 mar 2022 09:38 Hallo,
Welkom op dit forum met je mooi wit katje :verliefd: !
Er zijn een heleboel dingen die mij meteen opvallen:
Dat hanenkammetje bv. Dat is echt iets typisch voor katjes met FHS. Zijn huid heeft een vervelend gevoel: tintelen, soms steken...
En ik zie ook die "schokjes" van de huid op de rug en de staart die hem dwarsligt. Die staart lijkt wel (tegen de zin van je kat) een eigen willetje te hebben.
Dat zenuwachtig likken is ook iets typisch. Dat rondrennen zonder ophouden en spelen tot hij erbij neervalt zijn ook typische kenmerken. Je kat raakt in "overdrive" en raakt er moeilijk uit. Wat de zaak alleen maar verergert!

Meestal wordt FHS de eerste keer altijd "uitgelokt" door iets. In jouw geval kan het de nieuwe kattenbakvulling zijn of de nieuwe voeding waartegen hij niet kan. Geef hem het oude terug (met de voeding niet te snel overschakelen) en kijk wat er gebeurt. Welk merk gaf je en welk merk geef je nu? Voeding met veel koolhydraten is niet goed!
Verder kan je proberen hem af te leiden en hem aan te moedigen om tot rust te komen als hij een aanval heeft. Het liefst nog net voordat een aanval begint. Probeer ook te observeren en te kijken onder welke omstandigheden hij een aanval krijgt. Na het eten? Voor het eten? Weersomstandigheden? Geluiden (televisie, geritsel van zakken , gepraat...)

Ik hoop voor jou dat het om een "gewone" voedselintolerantie gaat, maar ik zie toch veel gelijkenissen met FHS :-(
Mijn (witte) kat Filou heeft ook allergieën en krijgt af en toe ook likbuien en schokjes op de huid op z'n rug als hij bv een bord afgelikt heeft, maar zijn staart blijft stil en hij rent niet als een bezetene in het rond zoals mijn andere kat Froufrou in het begin deed en die wel FHS heeft.

Hey! Hij at altijd urinary Care c/d van hills prescription En ik ben overgestapt naar de urinary health van hills. (Niet prescription)
Ik was misschien aan het denken hem een hypoallergeen dieet te geven om te bekijken of dit zou helpen.

Mijn dierenarts heeft het filmpje bekeken en gaat vrijdag een bloedonderzoek starten, is dit nuttig om fhs te bepalen of hoe kan een dierenarts dit het beste vaststellen met welke onderzoeken? Heeft u daar enig idee van?

Vandaag is het nog een erge dag voor Kiko, hij heeft elk uur wel 5-6 aanvallen, ook heb ik gisterenavond opgemerkt dat hij links een beetje manker loopt, dat ga ik ook laten onderzoeken door de dierenarts.

De triggers komen voor het eten soms, maar ook out of the blue als hij rustig even ligt of naast me slaapt. Als ik nu lees wat fhs is en zijn persoonlijkheid ermee vergelijk dan lijkt het inderdaad wel sterk aan te lijnen dat het dit kan zijn.
Gebruikersavatar
lunekat
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2022 13:57

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door lunekat »

Zotvanpoezen schreef: 30 mar 2022 09:38 Hallo,
Welkom op dit forum met je mooi wit katje :verliefd: !
Er zijn een heleboel dingen die mij meteen opvallen:
Dat hanenkammetje bv. Dat is echt iets typisch voor katjes met FHS. Zijn huid heeft een vervelend gevoel: tintelen, soms steken...
En ik zie ook die "schokjes" van de huid op de rug en de staart die hem dwarsligt. Die staart lijkt wel (tegen de zin van je kat) een eigen willetje te hebben.
Dat zenuwachtig likken is ook iets typisch. Dat rondrennen zonder ophouden en spelen tot hij erbij neervalt zijn ook typische kenmerken. Je kat raakt in "overdrive" en raakt er moeilijk uit. Wat de zaak alleen maar verergert!

Meestal wordt FHS de eerste keer altijd "uitgelokt" door iets. In jouw geval kan het de nieuwe kattenbakvulling zijn of de nieuwe voeding waartegen hij niet kan. Geef hem het oude terug (met de voeding niet te snel overschakelen) en kijk wat er gebeurt. Welk merk gaf je en welk merk geef je nu? Voeding met veel koolhydraten is niet goed!
Verder kan je proberen hem af te leiden en hem aan te moedigen om tot rust te komen als hij een aanval heeft. Het liefst nog net voordat een aanval begint. Probeer ook te observeren en te kijken onder welke omstandigheden hij een aanval krijgt. Na het eten? Voor het eten? Weersomstandigheden? Geluiden (televisie, geritsel van zakken , gepraat...)

Ik hoop voor jou dat het om een "gewone" voedselintolerantie gaat, maar ik zie toch veel gelijkenissen met FHS :-(
Mijn (witte) kat Filou heeft ook allergieën en krijgt af en toe ook likbuien en schokjes op de huid op z'n rug als hij bv een bord afgelikt heeft, maar zijn staart blijft stil en hij rent niet als een bezetene in het rond zoals mijn andere kat Froufrou in het begin deed en die wel FHS heeft.

Hey! Hij at altijd urinary Care c/d van hills prescription En ik ben overgestapt naar de urinary health van hills. (Niet prescription)
Ik was misschien aan het denken hem een hypoallergeen dieet te geven om te bekijken of dit zou helpen.

Mijn dierenarts heeft het filmpje bekeken en gaat vrijdag een bloedonderzoek starten, is dit nuttig om fhs te bepalen of hoe kan een dierenarts dit het beste vaststellen met welke onderzoeken? Heeft u daar enig idee van?

Vandaag is het nog een erge dag voor Kiko, hij heeft elk uur wel 5-6 aanvallen, ook heb ik gisterenavond opgemerkt dat hij links een beetje manker loopt, dat ga ik ook laten onderzoeken door de dierenarts.

De triggers komen voor het eten soms, maar ook out of the blue als hij rustig even ligt of naast me slaapt. Als ik nu lees wat fhs is en zijn persoonlijkheid ermee vergelijk dan lijkt het inderdaad wel sterk aan te lijnen dat het dit kan zijn.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Het is inderdaad nuttig om bloedonderzoek (en urineonderzoek) te laten uitvoeren om eventuele problemen uit te sluiten.
Ook de koorts laten opmeten. FHS is niet vast te stellen door deze onderzoeken, daarvoor moet de totale anamnese van je kat doorgenomen worden. Vraag ook aan je da om eventuele pijnlijke plaatsen op te speuren door palpatie. Vooral de rug niet vergeten. Je zegt dat hij mank loopt, maar dat komt niet altijd door een pijnlijke poot. Koorts, spierpijn of rugpijn kan ook manken veroorzaken. Mijn FHS poes mankte in het begin ook af en toe.

Je schrijft dat hij urinarycare eet. Heeft hij blaasproblemen? Blaasproblemen kunnen ook door stress komen. Een kat met FHS is zeer gevoelig voor stress.
Ik vermoed dat dit brokjes zijn? Bomvol koolhydraten, niet ideaal. Je kunt hem best op uitsluitingsdieet zetten als je voedingsintolerantie vermoed. Maar bij voedingsintolerantie wordt er wel meestal vooral aan de kop gekrabt denk ik.
Enkele maanden 1 enkele vleessoort voeren (liefst vers of blik) en eventueel aanvullen met een vitaminen en mineralen preparaat. Als dit goed gaat, kan je een andere vleessoort erbij voegen en uittesten. Er bestaan blikken met 1 enkele soort vlees waarbij je een preparaat kan toevoegen. Ik heb het bij mijn kat (niet degene met FHS) met vers vlees gedaan, en achteraf op zoek gegaan naar blik met alleen de vleessoort die hij verdraagt.
Maar ervaring met voeding voor blaasproblemen heb ik niet. Ik weet wel dat natvoer beter is tegen blaasproblemen dan brokjes. En zorgen dat er genoeg gedronken wordt. Ik doe bij elke maaltijd natvoer nog een extra scheutje water bij.

Een aanval vóór het eten kan ook een teken van stress zijn. Vaker voeren kan al een beetje helpen. Meer voeren ook, vandaar liefst geen brokjes of blik met veel koolhydraten...
Aanvallen krijgen terwijl hij slaapt is ook wel een aanwijzing voor FHS. Froufrou had het in begin ook als ze in de zon sliep of als er bepaalde geluiden waren terwijl ze sliep. Zelf gewoon het tikken op een toetsenbord kon een aanleiding zijn.
Ik hoop dat de da je kan helpen.
Veel moed! En blijf vooral rustig tijdens de aanvallen. Probeer hem af te leiden en weer rustig te maken. Aan jou om uit te vissen hoe want elke kat is anders. Bij sommige katten moet je spelen om af te leiden (vooral binnenkatten) maar bij sommige katten mag je niet spelen omdat het de zaak alleen maar verergert en moet je ze aansporen om te slapen.
En bij sommige katten helpt een (gezonde) maaltijd ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Nog een interessant linkje gevonden:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Hi lieve allemaal,

ik heb geen idee hoe actief dit topic nog is, maar bij deze wil ik toch een gokje wagen. Ik hoop dat ik het allemaal een beetje beknopt kan houden, maar ik wil een zo breed mogelijk beeld van de situatie geven en ik heb het idee dat er hier veel mensen zijn die een beetje mee willen/kunnen denken.

Vorig jaar hebben wij twee heel lieve kittens in huis gehaald; Fiep en Sop. Beiden 'gewone' Europeze korthaartjes uit een ongepland nestje. De vrouw in kwestie had er ook absoluut geen zin in en deed (soms geloof ik niet eens) de bare minimum. Zo speelden haar kinderen heel grof met ze (tot bijna 'gooien' aan toe) en lag er een matras op de grond waar ze hun behoefte op konden doen en wilden ze ze niet laten vaccineren en ontwormen. Destijds geprobeerd dit aan te pakken en uiteindelijk wel iets teweeg kunnen brengen (wel naar de dierenarts gebracht voor checks/inentingen etc), maar toen Fiep een gekneusd pootje bleek te hebben, ze met tien weken toch al in huis genomen (we wilden wachten tot 13 eigenlijk).
Afbeelding
Sop links, fiep rechts.

Fiep had in het begin een beetje moeite met zindelijk zijn (plaste wel eens op bed, door dat matrasje denk ik) en uiteindelijk gelukkig ook op de bak. Helaas vindt ze de wasbak in de badkamer toch het prettigst dus meestal houden we de deur daar dicht. In de loop van de weken begon ze zich wel anders te gedragen van Sop, vooral naar mijn vriend. Ze kan ineens snel omslaan, komt naar je toe en haalt ineens uit. Vooral naar mijn vriend blaast ze snel bij het zien van zijn handen (hij heeft heel grote handen wel). Hij had ook al snel gezien dat ze dan met het vel op haar rug gaat 'rollen', maar destijds nooit herkent alszijnde fhs omdat we het niet kende. Mijn vriend probeerde haar minder te benaderen, liet haar naar hem toe komen, begon het eten te geven ipv ik en speelde meer met haar, maar het hielp niet echt. Naar mij is ze echter heel aanhankelijk. Ik werk veel thuis en ze ligt graag op schoot. Babbelt veel, loopt achter me aan en het liefst slaapt ze 's nachts onder de deken tegen me aan (ik las later dat onder dekens liggen ook een kenmerk kan zijn, dat doet ze overdag ook graag, evenals in dozen liggen.) Ook viel het me op dat ze prikkels opzoekt en er niet voor wegloopt (naar het bezoek toe, aanhalig zijn, op schoot willen en dan ineens uitvallen en in de buurt blijven.

Nu heeft ze een tweetal weken geleden last van haar blaas gekregen. Ze begon vaak naar de bak te gaan en er kwamen alleen wat druppeltjes uit. In de urine konden ze geen bacterie vinden, dus metacam gekregen maar al snel plaste ze ook helder bloed (dat zag ik toen de badkamer een keer openstond en ze in de wasbak had geplast). Weer naar de dierenarts, blaas ingeprikt maar het bleef een mysterie.

Afgelopen week is het helemaal 'misgegaan', op het 'dieptepunt' van de blaasproblemen. Ze lag op schoot, sprong op en begon op en neer te rennen, echt razernij, en haar eigen staart kapot te trekken. Dit heeft de avond en nacht geduurd, maar met tussenvallen. De 'aanvallen', duurden een paar minuten, met een paar minuten rust ertussen.

Inmiddels zijn we twee dagen verder. Fiep is de dag na de aanval naar de dierenarts gegaan (die kennen haar inmiddels goed) en ze hebben haar daar een dagje ter observatie gehouden. Mijn vriend is gaan googelen in de tussentijd en kwam uit op dit forum en we herkennen haar 1 op 1 in dit syndroom, zeker met terugwerkende kracht kunnen we veel plaatsen.

Ze heeft meer metacam meegekregen voor een week, aangezien dat een eventuele trigger kan zijn voor de heftigheid in aanvallen die ze nu ervaart. Daarnaast heeft ze zylkene gekregen om haar wat te kalmeren in de hoop dat als ze minder stress ervaart, de blaasontsteking sneller overgaat en daardoor de aanvallen ook weer verminderen, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet zo goed weet hoe we de komende dagen, en vooral nachten, door moeten raken. De aanvallen zijn gelukkig korter, ze is meer aanspreekbaar en oké af te leiden, maar ik durf haar gewoon niet alleen te laten want dan zit alles direct onder het bloed. (helaas niet overdreven).

Afbeelding

Is er iemand die wellicht advies heeft? Vooral nu om de verminking aan haar staart wat te beperken om daarna verder te kijken hoe en wat? We spelen nu veel met haar (ze vindt haarelastiekjes ontzettend leuk) en dat is een leuke afleiding, we proberen haar minder te aaien (mits ze ons echt opzoekt) en we zijn aan het brainstormen over het maken van een soort vide met beschermplekjes, waarin ze zichzelf wat meer terug kan trekken op hoogte, maar dat lost nu dat bijten niet direct op natuurlijk.

Veel liefs,
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Welkom op dit forum.

Jeetje, dat ziet er zeer ernstig uit! Arme Fiep!
Ik heb nu eventjes geen tijd, ik kwam alleen maar heel snel op het forum kijken. Mijn excuses hiervoor :-(
Ik beloof dat ik hier later op terugkom.
Is het geen optie om heel tijdelijk een zwaarder antistressmiddel toe te dienen en eventueel een kraag om verdere letsels te beperken?
Bespreek het met je da eens...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Hoi hoi,

bedankt voor je reactie en je welkom, wat fijn en oprecht. Mijn vriend en ik hebben beiden veel berichten hier teruggelezen en we zijn heel dankbaar dat je een berichtje plaatst.

We zijn, net na mijn bericht hier, gebeld dat ze haar situatie hebben uitgezet naar een gedragsdeskundige in Utrecht (ik weet het fijne er niet precies van, ze hebben mijn vriend gebeld en die was op zijn werk) die het wilt bekijken. (Ik had de da een mailtje met foto's en een update gestuurd). Ze zijn daar wel bekend met fhs, maar ze hebben er niet de kunde voor om het daadwerkelijk echt aan te pakken. Ze wilden de staart ook niet verbinden, omdat de kans dat het meer een trigger zou worden te groot zou zijn en een kap zou haar nog gestresster maken, ik heb ook geen idee wat daarin verstandig is.

Ik wilde eigenlijk ook een ander middel voorstellen. Geen idee wat er qua antistressmiddel mogelijk is, maar de dierenarts heeft gezegd dat we het aan moeten kijken en aan de bel moeten trekken als de staart echt gaat pussen/ontsteken. Heel eerlijk begrijp ik niet zo goed dat dat het voor nu is, want dit lijkt me ook alles behalve ideaal zo. Het breekt echt mijn hart om de kastjes en vloer te moeten poetsen en haar zo van streek te zien. Ze heeft vannacht toch heel even onder de deken geslapen (we hebben een oud dekbed gepakt) en toen kwam ze wel tot rust, dus ik denk dat we het zo aan gaan pakken vannacht.

Ze is vandaag gelukkig alweer een stuk rustiger overdag. Ze is wel echt weer een beetje de 'oude' fiep die lekker babbelt en aandacht wilt en ook wel echt kan slapen tussendoor. Haar staart is nog steeds een trigger, ze kijkt er ineens heel panisch naar, maar ze is dus makkelijk af te leiden met haar elastiekjes.

Ik heb ook foto's van haar staart etc, maar wilde die niet direct plaatsen want ik vind het er best heftig uitzien. De vorige foto vond ik ook eigenlijk too much, maar het geeft wel een idee hoe heftig het is ineens. Misschien dat ik hem dadelijk ook wel weer weghaal, maar even voor de beeldvorming.

Heel erg bedankt voor je reactie, heel fijn.
Veel liefs.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hey,
Hier ben ik weer (voor eventjes ;-) )
Wat een trieste start hebben beide katjes gekregen!
Gelukkig zijn ze bij jullie terecht gekomen.
Je schrijft dat er in de urine geen bacteriën gevonden waren. Is er ook op blaasgruis onderzocht?
Ik heb helemaal geen ervaring met blaasproblemen, maar ik denk dat Metacam wel af te raden is.
Bovendien schrijf je dat ze bloed plaste na het geven van Metacam... :shock: Dan is er waarschijnlijk meer aan de hand!
En dan de raad om af te wachten tot die staart vol pus zit :shock:
Ik zou toch een second opinion vragen bij een andere da!

Het zou inderdaad goed zijn om ook nog een gedragskundige te raadplegen. Liefst iemand aan huis, dat geeft een beter beeld.
Zoals je misschien gelezen hebt, heb ik ook een kleine cursus gevolgd over FHS.
Daarin wordt wel vermeld dat gevallen van zelfverminking door stress eerst behandeld worden met zwaarder geschut zoals bv. Clomicalm, samen met therapie. Ik ben daar niet echt voorstander van. Maar soms kan het niet anders.
In het filmpje dat ik hier onlangs geplaatst heb, vernoemt deze (grappige) da ook dit soort kalmeermiddelen.
Mijn da had dat voor mijn poes ook voorgeschreven. Ze vermoedde een gedragsprobleem door stress, maar ik was zeker dat dit niet het geval was. Na 1 maand zag ik geen verbetering en dan pas heeft ze een gedragstherapeut aangeraden.
Gelukkig, want Froufrou haar FHS heeft een andere oorzaak.

Hou je me op de hoogte van het verloop?
Groetjes,
Carine
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Hi Carine,

bedankt weer voor je reactie. De metacam is voorgeschreven voor de pijn die ze door de blaasontsteking zou kunnen hebben, wat evt een trigger zou kunnen zijn voor de aanvallen die daarna plaatsvonden (ze was net van de metacam af toen de aanvallen begonnen). Ik heb het idee dat dat voor nu ook wel een beetje helpt. Mijn vriend is nu thuis en hij had de dierenarts gesproken (meestal bellen ze hem) en hij zei nog dat het bloed dat ze plaste ook door het persen kon zijn, maar hoe en wat weet ik ook niet precies.

Ik had begrepen dat ze een gedragsdeskundige hadden benaderd, maar mijn vriend weet niet zo goed meer wie ze hebben benaderd (net had hij het over een neuroloog), maar ik vermoed dat we morgen daar bericht over krijgen. Mocht het vannacht opnieuw niet goed gaat, dan zal ik ook echt aansturen op andere medicatie.

Ik houd je op de hoogte! :)

Liefs,
Lonneke
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Hi allemaal,

inmiddels zijn we een paar dagen verder. Fiep heeft Gabapentine voorgeschreven gekregen (2x0,75 - ze is 3 kilo, daarnaast krijgt ze ook nog de zylkene tot haar blaasontsteking rustig is), en ze lijkt al een stuk rustiger. Ik heb direct aangestuurd op echt kalmerende medicatie, aangezien de aanvallen dinsdag en woensdag echt ontzettend hevig waren. Ik kon haar niet meer afleiden, en het was echt een vreselijke dag.

We moeten het even aankijken en waar nodig nog wat sleutelen aan de dosis en ik vermoed dat deze misschien nog iets omhoog moet (soms moeten we haar wel echt actief nog afleiden, maar al veel minder en ze is dus echt een stuk kalmer en socialer weer). Ik heb gisteren en vandaag haar zelfs even alleen durven laten en dat ging ook helemaal goed. De blaasontsteking lijkt daarnaast ook wat minder te worden en Sopje - haar zusje - trekt ook weer meer naar haar (en ons) toe. Die heeft de afgelopen dagen ook wat meer afstand genomen, dus allemaal goede ontwikkelingen denk ik. Echter heeft ze wel echt flink op haar staart lopen bijten de afgelopen tijd en dit houden we nog even in de gaten hoe dit zich allemaal ontwikkelt, of het oké herstelt en de dierenarts kijkt hier ook in mee.

Mijn vriend heeft inmiddels ook een vlondertje gemaakt, maar daar heeft ze nog niet veel enthousiasme voor getoond. Wie weet moet ze er even aan wennen. Ik denk dat verveling bij haar ook wel meespeelt, aangezien ze echt een enthousiasme speler is, maar zich niet echt alleen goed lijkt te vermaken. Ik speel nu tussendoor veel met haar, maar ik kan niet elke dag uren met haar zitten natuurlijk, dus daar moeten we ook nog even naar kijken denk ik.

We hebben voor nu nog niets veranderd aan het eten. Ze krijgt twee keer per dag een afgemeten hoeveelheid brokjes (voor gesteriliseerde katten), maar ik heb hier veel gelezen dat natvoer het proberen waard is. Sowieso zat ik daar aan te denken om haar ook wat meer vocht binnen te geven met het oog op haar blaas, dus daar willen we ook naar kijken.

Veel liefs en fijn weekend alvast!
x
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Nog een berichtje :)

We twijfelden of we ze moesten verzekeren, en daardoor hebben we er nooit echt voor gezeten. We willen Fiep nu toch wel verzekeren (alleen de medicatie kost al 50e per maand en met het oog op een eventuele operatie van haar staart waar waarschijnlijk toch wat bot open ligt en kan gaan ontsteken), en we zijn uitgekomen bij de Ohra. Iemand daar ervaring mee? Een kat met fhs verzekeren? Iets waar we nog op moeten letten?

Liefs en fijne Pasen voor iedereen die het viert.
Plaats reactie