Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
roadrunner12
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2020 10:26

Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door roadrunner12 »

Hallo allemaal,

ik heb sinds 10 juli vorig jaar na lange tijd weer een kat in huis.
De vrienden van wie ik hem overnam gaven aan dat hij lijdt aan blaasgruis en RC Urinuary voer krijgt (brokjes en vleesvoer).
Nu valt het mij de laatste tijd op dat hij heel onrustig wordt, zich zelf overmatig schoonlikt en met zijn onderug "rolt",
Ben ermee naar de DA geweest en die vermoedt dat het FHS is, om erachter te komen of het echt dit is staat meneer sins 18-2 op RC hypoallergenic brokjes en als vleesvoer mag ik Samined Skin/Sensetive geven.
Nou de brokjes eet hij met zeer veel mate en het vleesvoer de 1e keer wel maar hij ging spugen en spoken (heeft me hele avond wakker gehouden).
Gisteren de assistente gesproken en die gaf als tip: geef het oude + nieuwe apart aan dan kan hij zelf kiezen..; hij kiest voor zijn oude voer.. nwe voer bekijkt hij niet meer.
Aangezien hij gisteren hele dag op brokjes geleefd had ie hij niet lust/en ook niet eet had hij gewoon honger en heb ik toen ik smiddags thuiskwam gewoon een zakje urinuary vleesvoer gegeven (+ mn excuses aangeboden omdat ie zo'n honger moest lijden).

Hij kreeg gelijk 's-avonds weer een kleine aanval van skin rolling/duurde maar 1/2 seconden en ik heb het grote vermoeden dat het de RC Urinuary voer is...
Heb al aan de vorige eigenaars gevraagd of zij aan kunnen geven hoe lang het geleden is dat er blaasgruis bij hem is vastgesteld.. en wacht nog op antwoord van de DA.

Heeft iemand ervaring met FHS?

gr Nashreen
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi Nashreen,
Ik heb heel veel ervaring met FHS. Mijn poes Froufrou heeft het al meer dan twee jaar. Ik heb er zelf een kleine cursus over gevolgd :grin: . Froufrou is nu een gelukkige kat!
Ik heb hier al uitgebreid uitleg over gegeven in mijn album en in 3 topics: Bij gedrag en opvoeding: Angstige katten in het topic "staartjagen" en het topic "Destress of samengestelde Bachbloesem" Daarin vind je ook de pagina's terug waar je over de FHS van Froufrou kan lezen. In het topic "spierspanning" (bij spieren en gewrichten) vanaf p. 3 vind je er ook wat over terug.
FHS heeft heel veel vormen en symptomen. Dus kan het heel goed zijn dat jouw katje niet helemaal dezelfde symptomen heeft. Maar de behandeling is voor elke kat grotendeels dezelfde.
Lees het eerst, en als je nog vragen hebt, laat maar komen. Ik ben wel al een tijdje ziek, maar ik zal mijn best doen om je topic te volgen en zo veel mogelijk helpen ;-) Het is moeilijk, maar niet onmogelijk!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

En...? Al antwoord gehad van de da?
FHS kan veel oorzaken hebben. Ook onbekende. Maar het is niet altijd zo dat als een kat zijn huid laat rollen dat hij FHS heeft. Het kan ook een uiting van stress zijn. Een filmpje kan handig zijn om te beoordelen.

FHS is niet te genezen maar wel (na lang puzzelen) onder controle te houden. En ik weet uit ervaring dat niet veel mensen er moeite willen voor doen :-(
Ik hoop jij wel...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik doe hier elke dag de moeite om naar dit topic te komen kijken om verder te helpen, maar zoals altijd stopt het onmiddellijk bij iedereen als ze te lezen krijgen hoeveel moeite er gedaan moet worden om het onder controle te houden.
Ik hoop dat de volgende zijn of haar kat niet zo snel opgeeft!
Ik verlies er wel de moed bij dat al mijn moeite die ik doe voor niets is!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Rik »

Dat kan ik me goed voorstellen. Helaas reageren sommige bij andere vragen ook niet meer na het stellen van de eerste vraag. Maar dit is natuurlijk een onderdeel waar jij de meeste ervaring me hebt (zeg maar expert) en het lijkt me inderdaad frustrerend te constateren dat er weer eentje afgehaakt is. En dan ook niet te weten of de diagnose ook echt FHS is/was en of de kat goed verzorgt gaat worden.

(Als je toch een vraag stelt of er ervaring met FHS heeft dan mag je toch wel opvolging verwachten :( )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hier wat extra info over deze aandoening:
https://www.researchgate.net/publicatio ... a_syndrome

Jammer genoeg te kort en onvolledig :-(
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb twee korte aanvalletjes zien aankomen en snel mijn camera genomen om het te kunnen filmen.
Zorg dat jullie katjes dit niet horen, want Froufrou gaat lelijk tekeer!

Kijk vooral goed naar de zwiepende staart van Froufrou op dit filmpje. Je ziet ook haar huid op de rug "rollen" helemaal in het begin.
Ik deel haar houding op in 3 "codes": Code groen: niets aan de hand. Code oranje: licht zwiepende staart, af en toe grommen, likt aan de lippen en blaast af en toe. Hier moet ik snel ingrijpen om een aanval tegen te gaan.
code rood: Het is te laat om iets te doen. Froufrou valt zichzelf aan, krijst, blaast, gromt. Vroeger kon dat uren duren, maar nu duurt dit gelukkig maar enkele seconden.


Op dit filmpje is het een beetje heviger:


Ik heb uit de filmpjes enkele "shots" genomen om beter te illustreren.

Hier zie je aan haar tong dat de stress aan het opkomen is:
Afbeelding

Ze wordt bang van wat ze voelt en begint te grommen en/of te blazen:
Afbeelding

Ze houd angstvallig haar staart in de gaten. Deze zal snel een mep krijgen als het vervelende gevoel niet overgaat:
Afbeelding

Op deze foto is het zover. Ze ontploft zowaar en valt zichzelf aan:
Afbeelding

Ik heb nog een filmpje: Hier is ze helemaal ontploft!

Wees gerust, het zijn heel wat foto's maar het hele gebeuren heeft nog geen minuut geduurd ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Anne »

Fijn voor alle baasjes met een kat zoals Froufrou dat je dit laat zien
Ook mooi de beschrijvingen erbij
Arme Froufrou!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

@Anne: Ja, ik doe het voor de mensen die hetzelfde probleem hebben, maar niet weten wat het is.

Ik heb nog wat oude foto's opgezocht met nog enkele voorbeelden:

Op deze foto heeft ze geen aanval, maar aan haar gedrag kan je wel zien dat ze overprikkeld is. Ze werpt zich op haar zij en begint heftig met haar achterpoten tegen haar voorpoten te stampen. Na enkele seconden springt ze overeind en sprint ze spuwend of blazend weg. Ik zal het later eens proberen te filmen.
Afbeelding

En hier zie je over haar rug een smalle "hanenkam" lopen. Hier heeft ze maar een heel klein beetje last. Maar als ik niet ingrijp kan het escaleren. Maar dat is niet altijd zo omdat ze ermee leren omgaan heeft.
Afbeelding

Volgende keer nog wat meer...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Pleuntje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2021 12:46

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Pleuntje »

Wat een nuttige informatie @zotvanpoezen. Wat vervelend dat je zoveel moeite doet en dan geen reacties terug krijgt.

Ik heb het vermoeden dat onze Pleuntje (Europese korthaar, Torbie volgens de dierenarts) misschien ook te maken heeft met dit syndroom. Kan het ook zijn dat ze er maar heel weinig last van hebben? Ze is nog jong, wordt volgende maand een jaar. Ze heeft een slechte start gehad bij wat later een broodfokker bleek te zijn.

Ze is veel te jong van haar moeder weggehaald, woog nog geen 500 gram en zat onder meer dan 100 vlooien waardoor ze ook bloedarmoede en een hartruisje had. Dat is gelukkig allemaal goed gekomen. Het is een heerlijk ondeugend katje, plaagt graag haar grote zus Guusje (4 jaar), maar kan ook heel snel schrikken. Als mini kroop ze helemaal weg in mijn nek om te gaan liggen slapen, maar dat wil ze nu niet meer. Ze is het meest aanhankelijk bij mijn man. De kinderen vindt ze niet heel geweldig geloof ik. Komt denk ik ook omdat onze dochter zo dol op haar is en haar telkens oppakt. Als ik haar roep komt ze vaak meteen en geeft dan kopjes en wrijft langs mijn arm of been.

Het valt me al een tijdje op dat ze een soort golvende beweging op haar onderrug heeft. Ze lijkt daar geen last of stress van te hebben. Ook geen pijnsignalen bij het aaien of krabbelen op onderrug. Wel slaapt ze vaak veel en klooit de afgelopen tijd met haar eten. Het gaat nu al weer een paar dagen heel goed, maar ze kan ook gerust maaltijden helemaal overslaan om dan 's avonds ineens wel weer normaal te eten. We hebben laatst een uitgebreid bloedonderzoek bij haar laten doen omdat ze toen heel erg slecht at, spuugde en bijna de hele dag onder ons bed lag. Dat maakte ons wel ongerust. Ze bleek koorts te hebben en heeft antibiotica gehad. Daar is ze gelukkig goed van opgeknapt. Misschien iets verkeerds gegeten.

Ook hebben wij een tijdje gedacht dat er iets afwijkends met haar achterlijf aan de hand is. Als ze heel hard aan komt rennen (bijvoorbeeld als ik haar roep voor het eten) dan glijdt ze vaak weg met haar achterlijf. Ze sprong ook eens van een hoge schutting en leek daarna ook pijn te hebben. We dachten dat er misschien iets met haar heupen zou zijn maar er is gevoeld door de arts en die vond niets bijzonders. Misschien toch maar eens een scan overwegen.

Het is dus geen eenduidig beeld, ze is ook niet agressief bijvoorbeeld en valt haar staart niet aan (of wij hebben dat niet gezien, dat zou goed kunnen omdat ze veel buiten is).

Ik was even benieuwd naar wat jij zou doen in onze situatie. Ik heb FHS dus nog niet besproken met de dierenarts, ook de huidrimpelingen niet omdat ik deze altijd als 'een beetje maf maar niets alarmerends' heb beschouwd. Totdat ik over `FHS las.

Alvast bedankt voor je aandacht!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,

Waarom denk je dat je katje FHS heeft? Alleen maar omdat ze haar huid laat "rollen"? Of zie je nog andere dingen?
Niet elke kat die haar huid laat rollen heeft dit syndroom. Soms doen ze het als ze jeuk hebben, soms doen ze het ook uit opwinding tijdens het spel.
Hier heb ik een filmpje van mijn kat Duvel die erg opgewonden is omdat hij een woelmuis probeert te pakken te krijgen.
Als je goed kijkt zie je dat zijn huid ook "rolt". Het is moeilijk te zien omdat hij veel beweegt, maar toch doet hij het herhaaldelijk: (Kijk in het begin vooral naar de flanken, daar zie je het ook. Als je hem van opzij ziet, kan je de huid op de rug zien rollen) Deze kat heeft géén FHS en is kerngezond!

(Jeetje wat is Duvel dik :shock: :lol: . )

Ik zie verder geen andere symptomen van FHS bij je katje.
Snel schrikken is ook niet per se een symptoom, maar wel een teken van stress. Je kan wel aan je kinderen vragen om het katje met rust te laten.
Ik heb mijn kinderen en kleinzoontje ook zo "opgevoed" :lol:
Je kan haar ook privéplekjes en verstopplekjes geven zodat ze zich ongestoord kan terugtrekken als ze daar behoefte aan heeft.

Wat ik zou doen is met het katje nog eens naar de da te gaan om die heup (en rug) beter te laten nakijken en er een röntgenfoto van laten nemen. Dat ze veel slaapt en slecht eet is ook niet normaal. Je kan ook nog eens bloed laten prikken als het al een tijdje geleden is om te kijken of er ondertussen nergens een ontsteking bijgekomen is. Hoe lang was het geleden dat de vorige keer bloed geprikt is?
Volgens mij is er iets anders aan de hand...


Probeer het eens te filmen terwijl ze zich volgens jou "anders" gedraagt en haar huid laat "rollen" zodat ik het ook kan zien.
Een filmpje is ook altijd nuttig voor de da.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Pleuntje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2021 12:46

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Pleuntje »

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga het filmen en reageer dan ook op je andere vragen!
Cocopoesshari
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2021 19:53

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Cocopoesshari »

Zotvanpoezen schreef: 22 feb 2020 09:18 Hoi Nashreen,
Ik heb heel veel ervaring met FHS. Mijn poes Froufrou heeft het al meer dan twee jaar. Ik heb er zelf een kleine cursus over gevolgd :grin: . Froufrou is nu een gelukkige kat!
Ik heb hier al uitgebreid uitleg over gegeven in mijn album en in 3 topics: Bij gedrag en opvoeding: Angstige katten in het topic "staartjagen" en het topic "Destress of samengestelde Bachbloesem" Daarin vind je ook de pagina's terug waar je over de FHS van Froufrou kan lezen. In het topic "spierspanning" (bij spieren en gewrichten) vanaf p. 3 vind je er ook wat over terug.
FHS heeft heel veel vormen en symptomen. Dus kan het heel goed zijn dat jouw katje niet helemaal dezelfde symptomen heeft. Maar de behandeling is voor elke kat grotendeels dezelfde.
Lees het eerst, en als je nog vragen hebt, laat maar komen. Ik ben wel al een tijdje ziek, maar ik zal mijn best doen om je topic te volgen en zo veel mogelijk helpen ;-) Het is moeilijk, maar niet onmogelijk!


Hoii,

Mijn kat heeft sinds vorige week de “diagnose” FHS gekregen. Ik ben niet met dit en vroeg me af of ik in contact kan komen met jou hierover. Je lijkt hier veel verstand van te hebben? De dierenarts heeft mij medicijnen meegegeven voor coco “gabapentine aurobindo”. Het schijnt een soort zenuwontspanner te zijn. Ik heb hier een kwart van de capsule van en sinds dien heeft hij geen last meer gehad. Hiervoor had hij de hele dag door last. Nu ben ik zelf toch wat tegen medicijnen maar als het mijn kat helpt dan doe ik het graag.. heb jij hier nog een mening over of iets aan toe te voegen? Alvast dank!!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Cocopoesshari schreef: 21 aug 2021 19:59
Hoii,

Mijn kat heeft sinds vorige week de “diagnose” FHS gekregen. Ik ben niet met dit en vroeg me af of ik in contact kan komen met jou hierover. Je lijkt hier veel verstand van te hebben? De dierenarts heeft mij medicijnen meegegeven voor coco “gabapentine aurobindo”. Het schijnt een soort zenuwontspanner te zijn. Ik heb hier een kwart van de capsule van en sinds dien heeft hij geen last meer gehad. Hiervoor had hij de hele dag door last. Nu ben ik zelf toch wat tegen medicijnen maar als het mijn kat helpt dan doe ik het graag.. heb jij hier nog een mening over of iets aan toe te voegen? Alvast dank!!
Wat fijn voor jou en je kat dat hij er geen last meer van heeft! Welke waren de symptomen? Reageerde hij ook op bepaalde prikkels (meestal is dat zo) en probeer je deze nu te vermijden? Denkt jouw da dat de kat zenuwpijnen heeft of denkt hij dat het een gedragsprobleem is (door frustratie en/of verveling)?
Of heeft jouw da daar niet over gepraat met jou en heeft hij alleen medicatie voorgeschreven?
Ik ben benieuwd omdat dit onderwerp me erg interesseert ;-)
Alleen medicatie is voor mijn poes onvoldoende. Zoals je waarschijnlijk gelezen hebt komt er nog een heleboel bij kijken ;-)

Froufrou krijgt ook Gabapentine sinds de diagnose (bijna 4 jaar). Volgens de da kan het geen kwaad dat ze het levenslang krijgt.
Het laatste bloedonderzoek heeft bevestigd dat ze in prima gezondheid verkeert.

Wat jouw kat betreft, hoeveel mg. gabapentine bevatten deze capsules? Heb je langzaam opgebouwd of heeft hij meteen de maximumdosis gekregen? Krijgt hij het 1x per dag of meer?
Het is beter om de exacte dosis door de apotheker in kleine capsules te laten doen om over- of onderdosering te voorkomen. Dat heeft wel een prijskaartje, maar dat neem ik er graag bij. Froufrou moet om de 8 uur 40mg hebben, en dat is moeilijk zelf af te wegen...

Mijn mening is dat je gerust de medicatie mag blijven geven als dat helpt tegen de aanvallen en als je kat het verdraagt (sommige katten kunnen een te hoge dosis niet verdragen waardoor ze de hele dag slapen of dronken rondlopen en dat is niet de bedoeling ;-) )Maar kijk ook eens hoe je hem nog meer kan helpen (prikkels vermijden, voedingsschema aanpassen indien nodig, genoeg "verrijking" en rust in huis,...)
Je mag echter nooit zomaar stoppen met medicatie geven omdat je denkt dat je kat "genezen" is. Want FHS geneest niet!
Plots stoppen met dit medicijn kan tot epilepsie leiden!
Wat je wel mag doen in overleg met de da, is de dosis langzaam minderen indien je vind dat er geen "fut" meer in je kat zit omdat hij een te hoge dosis krijgt. Gebruikelijke dosis is 4 tot 10 mg/kg. 3x per dag.
Tegen epilepsie is de dosis hoger, maar ik neem aan dat je kat dit niet heeft?

Vriendelijke groeten
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Pleuntje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2021 12:46

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Pleuntje »

Ik krijg het filmpje op de een of andere manier niet ge-upload, ben er mee bezig. Probeer het morgen nog eens.
Plaats reactie