Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Roosenrocky schreef: 21 okt 2022 22:33 Zo blij met dit forum, hoop dat er nog mensen reageren. Vandaag ben ik voor de tweede keer bij de da geweest met Rocky. De eerste keer een buitenlandse arts en die gaf een cortisol injectie, maar dat hielp niks. Rocky is 5 jaar en vanaf kitten al samen met zijn broer bij ons. Sinds een paar maanden heeft hij deze rugrillingen en bijt tot bloedens toe in zijn staart met grommende geluiden, echt heel zielig. Gelukkig de laatste weken niet meer tot bloedens toe, maar wel meerdere keren per dag. Nu vandaag de diagnose gekregen van FHS en dit is pcies wat de klachten zijn. Vandaag ook gabapentine gekregen, maar moet 1x per dag 50 mg geven, nu las ik dat jullie veel minder geven, dus ik vraag me af of ik nu niet te veel geef.. Rocky weegt wel 6,5 kilo, misschien is dat een reden..? Ik hoor graag jullie reactie.
Roos
Hallo, welkom hier!
Sorry dat ik niet eerder reageerde, ik zie jouw bericht nu pas.
Normaal Wordt er met Gabapentine altijd met een lichte minimumdosis gestart en daarna langzaam opgebouwd.
De maximum dosis is, zoals ik eerder ergens vermeld had, 3x 10mg/kg lichaamsgewicht. Froufrou neemt al jaren de maximumdosis.
Maar niet alleen de medicatie is belangrijk. De kat goed kunnen lezen is nog belangrijker zodat je weet welke triggers de aanvallen uitlokken zodat je ze kan vermijden, én weten hoe je de kat moet leren om met deze aandoening om te gaan.
Tot mijn grote opluchting is het al lange tijd niet meer te merken dat Froufrou FHS heeft. De tv mag luid staan, ze komt elke avond op mijn buik slapen en geeft geen kik meer. Ze gedraagt zich zoals elke normale kat.
Ik blijf de medicatie nog geven omdat ik wel nog aan sommige kleine details merk dat het niet "weg" is. Dat heeft ze levenslang. Maar Froufrou geniet volop van haar leven, en ik geniet volop van de liefde die ze me geeft :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Hallo, sinds begin oktober 2022, heeft bibi (lapje) last van FHS. We hebben haar op 2 januari 2020 opgehaald uit het Haags dierencentrum. Bibi heeft mij uitgekozen als degene waarop ze zich geheel richt. Ze is een schatje. Mn man wordt getolereerd en is alleen in beeld als ik niet thuis ben. Vanaf het begin heb ik gedoseerd eten moeten neerzetten, want ze schrokt alles in een keer naar binnen (overwegend natvoer o.a. animonda, en rosie's en beetje droogvoer power of nature). Desondanks is haar gewicht te hoog geworden. Ze is moeilijk in beweging te krijgen, dus werden de droge brokjes gegooid, waar ze achteraan rende.
Dat is wel veranderd sinds de FHS geconstateerd is. Ik heb eerst op Internet gezocht en vond filmpjes van katten die heel ernstige symptomen lieten zien van het FHS syndroom. Ik ben naar mn DA voor onderzoek gegaan met een filmpje van Bibi waarin duidelijk de symptomen te zien zijn. Het onderzoek heeft rugklachten, jeuk en voedselallergie uitgesloten. Ze is een binnenkat en komt zelden op balkon.
Er is op 21 oktober jl gestart met 6 ml meloxidyl en 50 mg gabapentine pd. Half november ben ik gestopt met meloxidyl omdat Bibi ervan ging overgeven. De gabapentine is verhoogd naar 100 mg 2xpd. Meestal krijgt Bibi een aanval vlak voor en na een maaltijd. Ik krijg haar wel rustig met een paar brokjes en kriebelen onder de kin. Toch merk ik dat de medicatie niet altijd even lang werkt. Dat maakt me onzeker, want het is heel vervelend gezicht, als er weer een aanval komt.
Overigens heeft m'n DA een seminar bijgewoond, waarin FHS onderwerp was. Er blijkt een medicijn te zijn, die een gunstige invloed heeft op de symptomen. Het betreft een injectie die 1x pm toegediend moet worden. Mogelijk dat ik hiermee ga starten in 2023 als Bibi heel veel last heeft. Heeft iemand hier mogelijk ervaring mee?
Het is een lange introductie geworden, moest het even van me afschrijven. Groetjes leny
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, weet je hoe dit nieuwe medicijn heet? Dan kan ik eens kijken of ik hier iets over terugvind in mijn cursus.
Met binnenkatten is het altijd lastiger om FHS te behandelen dan buitenkatten.
Hoeveel weegt Bibi? Want 2x per dag een dosis Gaba van 100mg vind ik een vreemde dosis...

Veel moed, geduld, liefde voor je kat en succes gewenst ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Ik dacht vannacht al gereageerd te hebben, maar kan het niet vinden.🤔 Het medicijn heet Solensia, deze naam ben ik hier al tegengekomen voor katten met artrose. En Bibi is nogal zwaar 6.5 kg, maar zij krijgt rond 12.30 uur 50 mg en rond 23.00 uur 50 mg, dat klopt toch wel?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik dacht dat ze twee keer per dag 100mg kreeg.
De gebruikelijke maximumdosis is 10mg/kg lichaamsgewicht 3x per dag.
Dus krijgt Bibi een lichte dosis. Wat heel normaal is als startdosis. Dat wordt gewoonlijk langzaam opgebouwd.
Met Solensia geen ervaring. Nog nooit gehoord dat dit gebruikt wordt bij FHS.
Ik weet wel dat net zoals bij Gabapentine het medicijn een poos nodig heeft eer het effect geeft.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Fijn dat je zoveel expertise hebt rond FHS. De filmpjes van Froufrou zijn ook heftig. Zelf ben ik er nog niet helemaal achter wat Bibi trickert. Gisteren waren we een paar uurtjes weg, dan weet ik niet wat ze doet, maar ze kreeg een aanval om 23 uur, dus kreeg ze haar eten, maar ook daarna ging de aanval door, dus ook een paar brokjes gegeven. Op het moment dat ze eet is ze gefocust op het eten. Daarna begint de rollercoaster opnieuw. Ik ben op 21 oktober gestart met 50 mg gabapentine per dag en sinds 14 november dus 2x 50 mg per dag. Bibi heeft sowieso 3 x per dag een aanval van een aantal minuten. Is er een regel om de hoeveel tijd ik/men de dosis kan verhogen. Voor Bibi denk ik dan 3 x 50-60 mg per dag.
Mn DA ging in eerste instantie uit van 50 mg per dag, maar ze heeft zich goed ingelezen in de problematiek van FHS, dus staat ze positief tegenover een hogere dosis.
Ben benieuwd, want elke maand een injectie halen geeft denk veel stress.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoe vaak per dag krijgt Bibi eten? Als ze gefocust is op haar eten en telkens schrokt zit er misschien te veel tijd tussen de maaltijden. Of krijgt ze te weinig.
Heb je onder de filmpjes van Froufrou de reacties op youtube gelezen? Er was iemand die een natuurlijk anti-stressmiddel geprobeerd heeft, en dat heeft haar kat goed geholpen.
Kan je misschien ook een filmpje van Bibi in dit topic posten? Dan kan ik het ook eens bekijken ;-)

Wat mij opvalt, is dat ik nog geen enkel katertje met FHS tegengekomen ben. Alleen maar poezen...
Misschien zijn poezen gevoeliger?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Rik »

Schijnt dus niet zo te zijn (maar dat zegt natuurlijk niets over jouw eigen ervaring).
FHS can occur in cats of any age, but it is commonly seen in cats aged 1 to 5 years. Males and females are equally affected. While all breeds can be affected, Siamese, Burmese, Persian, and Abyssinian cats are more commonly afflicted.
https://www.vetfolio.com/learn/article/ ... a-syndrome
Like schizophrenia, feline hyperesthesia syndrome affects males and females equally and usually begins in early adult life. Cats with FHS sometimes appear irritable or tense and, as mentioned, sometimes display explosive aggression, as do schizophrenics. The explosive aggression seems to occur when cats, like their human counterparts, falsely construe that others are trying to harm them.
https://www.veterinarypracticenews.com/ ... enic-link/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Klopt! Ik spreek uiteraard uit eigen ervaring hier op het forum en op de youtube reacties in Froufrou's "fanclub" ;-)
In de cursus kwam ook een studie ter sprake waarin uitkwam dat geslacht of ras geen belang had. Wel was er een piek te zien bij katten tussen de 1 en 6 jaar. Tevens kwam dit syndroom meer voor bij binnenkatten.
Bij de raskatten die jij vernoemd werd er "gesuggereerd" dat er meer gevallen van FHS voorkomen, maar er zijn gewoon te weinig gegevens om deze studie als duidelijk voorbeeld te gebruiken.
In "mijn" studie zitten alleen maar binnenpoezen. Alleen Froufrou heeft het privilege om een "vrij" leven te leiden.

PS: Bedankt voor de link! Hoe meer info, hoe beter ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Zotvanpoezen schreef: 23 dec 2022 14:08 Hoe vaak per dag krijgt Bibi eten? Als ze gefocust is op haar eten en telkens schrokt zit er misschien te veel tijd tussen de maaltijden. Of krijgt ze te weinig.
Heb je onder de filmpjes van Froufrou de reacties op youtube gelezen? Er was iemand die een natuurlijk anti-stressmiddel geprobeerd heeft, en dat heeft haar kat goed geholpen.
Kan je misschien ook een filmpje van Bibi in dit topic posten? Dan kan ik het ook eens bekijken ;-)

Wat mij opvalt, is dat ik nog geen enkel katertje met FHS tegengekomen ben. Alleen maar poezen...
Misschien zijn poezen gevoeliger?
Bibi krijgt 5 x per dag natvoer en wat brokjes erbij als ze haar voeding met medicijn wil laten staan. Zo kan ik haar bedotten. Ik ga nog uitzoeken hoe ik een filmpje plaats. We zijn een weekje op vakantie met Bibi, die zich totnutoe heel goed staande houdt. Ze heeft nog geen aanval gehad en ligt heel rustig op haar dekentje in de kamer.
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Dit is inderdaad echt typish FHS.
Is haar maag al onderzocht? Het eten lijkt wel een trigger...
Normaal heeft eten een positieve invloed op aanvallen.
Ze is inderdaad wat te dik ;-) . Op dieet zetten is geen goed idee met FHS. Wat je wel kan doen is kijken naar het vetgehalte van de smaken natvoer dat je geeft. De smaken met rund en vis van Animoda Carny zijn veel vetter dan de smaken zonder rund of vis. Deze geef ik ook niet aan mijn katten.
Prettige vakantie!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Toch even een vraag vanuit ons vakantiehuisje in beekbergen. Ik had een beetje de hoop dat Bibi een fijne week zou krijgen, gezien de eerste 2 dagen, die heel rustig verliepen. Maar..... Het is toch erger geworden met de aanvallen, zo zielig voor haar. Ik ben er nog niet uit wat haar trickert. Meestal gebeurt het als de gaba bijna is uitgewerkt. Dan raakt ze helemaal in paniek en krijg ik haar alleen rustig als ze direct eten krijgt. Maar daarna moet ik Bibi nog focussen door haar rustig toe te spreken en onder haar kinnetje te krabben.
Is 3 x per dag 60 mg gaba teveel voor Bibi (Ze weegt 6.4 kg, dus te zwaar)🤔
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Nicole V »

Mijn laatste katje had hier ook last van. Dacht vaak dat hij gewoon een vlo had opgepikt.
Op een keer met heel luid schreeuwen en gillen.
In paniek naar de dierenarts en hij begon te proberen om blaasgruis uit te drukken.
Maar had daar niks mee te maken... ik dacht later dat het door constipatie kwam, als hij er last van had dan begon hij als een wilde overal putten te graven buiten tijdens vachttrekkingen en ging steeds in de houding zitten om te poepen.

Maar vermoed dat het allemaal lichte tromboses zijn geweest. 2 weken voor hij stierf schreeuwde hij ook luid en trok met zijn vel, het moment dat hij stierf ook vreselijk uitschreeuwen en stuiptrekkingen en steeds verstijft uitrekken, pffffff... trombose is zeer pijnlijk in het achterlijf. Hij had ook overgewicht en was in de maand voor hij stierf rustiger, koos meer afgezonderde slaapplekjes en was vermagerd. hij werd 15
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Mijn kat is net 6 jaar en een binnenkat. Ze is wel angstig voor onverwachte geluiden, bewegingen, vreemde mensen enz. Ze maakt weinig geluid en antwoordt wel als ik haar roep. De aanvallen van FHS zijn langer en frequenter, ondanks de gaba. Dus hoe hou ik de moed erin, om de juiste dosis te vinden en de ondersteuning te bieden die Bibi nodig heeft om zich lekker te voelen. Vraag: hoe kom je erachter dat je kat trombose heeft?
Plaats reactie