Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Nicole V »

Hey Bibi, dat is een goeie vraag.
Bij de jaarlijkse controle hebben ze nooit iets vermeld over hart ruis of symptomen.
Vorig jaar ook een uitgebreide bloedanalyse laten doen en alles was perfect.

Zijn broer stief jaren terug op de zelfde pijnlijke manier.
Had nooit iets aan hem gemerkt vooraf. Pas achteraf vallen eigenlijk de puzzelstukjes in elkaar.
Vond hem in dat jaar 2 x op een vreemde plek in huis terug alsof hij in shock was of bang. Vroeg mij op die momenten af wat er gebeurd kon zijn, dacht eerder dat hij bij de buren verjaagd was geweest.

Sinds ik steeds thuis was bij de de aanvallen van mijn laatste kat zie ik de gelijkenissen.
Na een schreeuw aanval ook als in shock en lijkt te angstig om zelfs te maar te bewegen.
Kreeg hem er ook altijd uit met hem aan iets te laten ruiken waar hij normaal veel interesse voor had.
Zal vies klinken maar hij was verzot op gebruikte oorstokjes.

Of het met FHS verband houd weet ik wel niet, wil ook niemand bang maken!
Maar de aanvallen gingen telkens gepaard met heftige huidtrekkingen op de rug en stevig staartzwiepen.

Moet mij verder nog inlezen over dit onderwerp eigenlijk.
Kwam het ooit al tegen in een aflevering "my cat from hell" Maar kon de aflevering ook nooit meer terug vinden. Pas toen ik het filmpje hier boven zag had ik iets van, JA dat is waar ik al zo lang naar zocht
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Bibi Lapje schreef: 27 dec 2022 22:28 Is 3 x per dag 60 mg gaba teveel voor Bibi (Ze weegt 6.4 kg, dus te zwaar)🤔
Dit is niet teveel voor Bibi. Ze zou max. 6,4mg 3x per dag mogen hebben.
Indien het te zwaar zou zijn, zou ze bovendien suf zijn en veel slapen en niet meer en hevigere aanvallen krijgen.
Gaba heeft wel enkele weken tijd nodig om goed in het zenuwstelsel te dringen.

Ik vermoed dat het haar toch wat stress geeft dat ze niet thuis is.
Ofwel is er iets dat haar triggert (nieuwe geuren, nieuwe geluiden, meer activiteit in huis en dus minder rust,...)

@ Nicole: Froufrou heeft ook al enkele keren "in shock" geweest: helemaal verstijfd en ijskoud onder een kast, ogen opengesperd en grote pupillen. Ze had haar ontlasting 1 keer laten gaan terwijl ze zo lag. De eerste keer dacht ik dat ze dood was. De da zei me dat het epileptische aanvallen waren. Ik heb ergens een foto liggen van toen ik haar eens zo vond in een kast om aan de da te tonen. Ik zal hem eens opzoeken en hem in dit topic plaatsen.

(PS: Op youtube gisteren een reactie gekregen van iemand met een katertje met FHS ;-) )
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Nicole V »

Wist trouwens niet dat er medicatie voor bestond... vond eigenlijk enkele dagen terug pas uit dat het FHS heet.

moest al denken aan epileptie, da gaf steeds metacam mee en ab om blaasontsteking te verhelpen 😞 na zo'n aanval.

Heb ook een filmpje van zo'n moment maar kan het zelf niet aan, het krijsen gaat door merg en been. Ben hem ook nog maar kort geleden verloren.

Komt wel overeen wat je beschrijft, dank om mee te denken met foto van zo'n moment bij Froufrou.

kan je de link eventueel nog delen van het Youtube filmpje? ,
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hey Nicole,
De youtube filmpjes van Froufrou kan je bekijken op de eerste pagina van dit topic. Het derde filmpje is het heftigste.
Er staat ook heel wat nuttige info, tips en ervaringen met FHS in dit topic ;-) Misschien dat dit je wat meer duidelijkheid geeft.
Ik zal morgen de foto eens opzoeken die ik genomen heb tijdens een epilepsie aanval waar ze helemaal van de kaart was.

Wat jammer dat jouw da Metacam en ab voorschreef zonder de echte oorzaak te kennen van de aanvallen :-(
Wie weet was er helemaal geen sprake van een embolie...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Nicole V »

Dank je wel, vond de filmpjes met het gekrijs wel heftig het heeft me diep geraakt 😭
De kat Duvel die ook heftig een put ging delven was ook een herkenning.
De aanvallen bij mijn kat Satie duurden vaak langer dan 10 min, zijn laatste keer 1 uur lang met momenten van helderheid tussendoor. Maar het gekrijs...........................
Gewoon dat ik nu pas weet wat het was.................
Lijkt vaak bij katjes met overgewicht voor te komen of lijkt het maar zo?
Zie en hoor heftige pijn maar dat kan aan mij liggen misschien.
Toch eens trombose mee nemen om mogelijk meer dan alleen stress als oorzaak aan te nemen en overgewicht?
Het laat me ook niet gerust, vond het hartverscheurend om mee te moeten maken, raakte daar zelf in paniek van steeds 😭
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Froufrou had en heeft geen overgewicht.
Ze heeft een BCS van 4. Ze lijkt misschien mollig, maar onderaan haar buik zit alleen een flap vel, en ze heeft een dikke vacht.
Wat Duvel betreft: hij heeft geen FHS. Hij graaft een put om een woelmuis te vangen ;-) . Zijn huid schokt door de positieve stress (door opwinding van de jacht). Ik heb dit filmpje geplaatst om te tonen dat die schokjes niet alleen met FHS te maken kunnen hebben.

In het begin (toen Froufrou 1 jaar was) duurden de aanvallen wel 6 uur, tot ze van uitputting eindelijk in slaap viel.
Haar verhaal heb ik al ergens verteld, in dit topic of in mijn album.

Hier de (slechte) foto van Froufrou in een verstijfde toestand. Ze lag in de kleerkast en de flits van mijn gsm ging af. Ondanks het felle licht bleven haar pupillen groot.
Afbeelding

Op deze foto was het minder erg dan de eerste keer. Toen lag ook haar tong uit haar bek :-(
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Ach wat een zielig gezicht en dan voel je je zo machteloos. Heel fijn dat je het voor Froufrou zo goed als mogelijk beter hebt gemaakt. Dat geeft moed om zelf ook m'n uiterste best te doen. Wat me opvalt is dat de ene kat met FHS veel heftiger aanvallen heeft dan de andere kat. Bibi heeft nog nooit een aanval van 6 uur gehad, een aanval duurt niet langer dan 3 - 5 minuten.
De laatste 2 dagen van onze vakantie verliepen eigenlijk heel rustig. Het vervoer met de auto is nooit een probleem, ze is dan heel rustig.
Ik heb voorlopig de PON-brokjes geschrapt en geef Bibi alleen 6 x 30 gram natvoer per dag, om te kijken of dat helpt. Toch ben ik er nog niet wat haar precies trickert. Kom er nog wel achter.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Zotvanpoezen »

Bibi Lapje schreef: 01 jan 2023 17:30 Toch ben ik er nog niet wat haar precies trickert. Kom er nog wel achter.
Soms is het iets heel subtiel. Zoals plotse weersverandering, een zonnestraal op de vacht, bepaalde geluiden en/of lichtflitsen (televisie), ...
Nog mogelijke triggers zijn geknisper van papier, het eten van krokante dingen in de buurt van de kat zoals beschuiten, chips enz..., gesprekken in nabijzijn van de kat, stress in huis (kan ook veroorzaakt zijn door de kat voortdurend te focussen, een gestresst baasje of gewoon de stem van iemand in huis, verveling), honger, nood aan rust omdat de kat in overdrive zit er er niet alleen uitraakt, nog zoveel meer :-(
Een dagboekje bijhouden is heel nuttig om de trigger(s) te vinden... en te anticiperen.

Bij Froufrou was stress geen oorzaak, maar een gevolg. Zij heeft een probleem met het perifeer zenuwstelsel waarvan de oorzaak onbekend is.
Ik heb de zoektocht naar de oorzaak stopgezet en er vrede mee genomen. Ze heeft nu een normaal en gelukkig leven en dat is het belangrijkste. De enige trigger waar ik niets aan kan veranderen is het weer. Dan krijgt ze last van tintelingen aan de staartbasis en achterpoten. Ze heeft ermee leren omgaan en ik weet hoe ik een aanval kan vermijden. En dat weet ze. Ze komt me dan spontaan opzoeken omdat ze weet dat ik weet wat ik moet doen :grin:
In haar geval is haar eten geven en in de zetel gaan liggen zodat ze op mijn buik kan liggen trappelen, ronken en in slaap vallen. Vroeger moest ik boven op het bed gaan liggen met haar. Nu verdraagt ze de geluiden rondom haar (ook tv en de chips van mijn man :lol: ) en blijft ze liever beneden :grin:

PS: Gekrijs hoeft niet altijd door pijn te komen. Ik heb al vijandige katten krijsend tegenover elkaar zien staan zonder dat ze elkaar aanraakten. In het geval van Froufrou kan het wel zijn dat ze "steken" in de zenuwen krijgt, maar ik vermoed dat het een soort defensieve agressie tegen zichzelf is omdat op dat moment de tintelingen die ze voelt haar flink op de zenuwen werken. Toen ik de filmpjes maakte wist ik dat er een aanval kon komen omdat ze al lang buiten op pad was en dus dringend eten en rust nodig had. En misschien had ze gevochten met een andere kat? Haar staart was al aan het zwiepen en haar huid was aan het trekken...
Ik had deze aanvallen kunnen vermijden :oops: , maar wou het voor één keer filmen "voor het goede doel" en anderen mee helpen. En zoals ik het onder de filmpjes schreef heeft het echt niet lang geduurd.

(Sorry Froufrou :-( )
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Vrijdag heeft de DA Bibi Solensia injectie gegeven en er zijn röntgenfoto's gemaakt van haar rug. Hierop niets geks te zien en de injectie laat (nog) geen resultaat zien. Bibi is wel in 10 weken 4 ons aangekomen. Die aanvallen zijn heel heftig en voer geven biedt wat soelaas. Dilemma.........
Smokey_en_Baby
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2023 09:48

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Smokey_en_Baby »

Hallo allemaal,

Wat verdrietig om te lezen wat jullie katten, maar ook jullie als baasjes allemaal hebben moeten doorstaan. Zo nu en dan lees ik berichten op dit forum en zoek ik steun. Mijn vriend en ik zijn dus niet de enigste die dit mee moeten maken en schijnbaar zijn er dus wel degelijk mensen die meer weten over dit syndroom, dan wat de dierenarts tot nu toe heeft verteld...

Nadat onze kat Baby gisteren weer een flinke epileptische aanval heeft gehad heb ik besloten om nu echt actie te ondernemen. Ondanks dat iedere kat anders is, hoop ik toch in contact te komen met mensen die iets soort gelijks met hun kat hebben meegemaakt. Ik deel graag mijn ervaring met jullie, zodat we elkaar hopelijk nog verder kunnen helpen.


Baby is geboren op 20-03-2020. Ze is alweer bijna drie jaar bij ons. Sinds dat ze ongeveer 1,5 jaar oud was begon ze gek gedrag te laten zien. In eerste instantie zag het er erg grappig uit. We zeiden dan ook; 'baby heeft een dolle bui'.
Ze rende heen en weer, rondjes en weer terug.
Dit spontane gedrag liet ze steeds vaker zien. Eerst een paar keer in de maand en nu een paar keer in de week. Ook begon het er steeds minder onschuldig uit te zien. Het leek alsof ze er echt last van had en achterna werd gezeten door iets. Ook viel het ons op dat ze wat trok met haar vacht en veel likte, alsof ze ergens was geprikt door een insect. Wij noemde dit dan ook een jeukaanval. Op dit moment hadden wij nog nooit gehoord van het Feline Hyperesthesie syndroom

Op 14 november 2021 heeft Baby (naar ons idee) haar eerste epileptische aanval gehad. Mijn vriend was bij haar toen het gebeurde. Ze lag lekker te slapen op de bank, sprong op en liep tegen de kast. Vervolgens begon het heftige shocken met schuim uit haar bekkie. Na ongeveer een minuutje lag ze doodstil op de grond. Mijn vriend had niet door dat het ging om epilepsie en dacht dat ze dood was.
De dag daarna zijn we naar de dierenarts geweest. Die vertelde n.a.v. ons verhaal over de "jeukaanvallen" dat ze FHS heeft. Haar bloed is nog geprikt en hieruit kwam dat haar ontstekingswaarden wel wat verhoogd waren. De dierenarts heeft verder niks mee gegeven, maar dit wilde wij ook niet. Eerst maar even kijken of het een eenmalig iets is, dachten wij.

Inmiddels heeft Baby 3 keer een aanval gehad waar wij bij aanwezig geweest zijn. Wij vermoeden dat ze verder geen andere aanvallen heeft gehad.
Drie maand na de eerste heeft ze nogmaals een epileptische aanval gehad. Dit was om 06:00 in de ochtend. Deze was wat korter en iets minder heftig. Gisteren 11-2-2023 heeft ze wederom een erg heftige aanval gehad. Tussen de tweede en derde zat nog geen twee weken. Wij vermoeden dan ook dat een wat heftigere jeukaanval uiteindelijk leid tot epilepsie later op de dag. Alsof er tijdens die jeukaanval al een soort kortsluiting is. Een voorloper op de epilepsie. Maar goed ik ben natuurlijk ook geen dierenarts.

Verder zit ik na te gaan of er triggers kunnen zijn. Ik heb werkelijk geen idee. Tot drie keer toe lag Baby lekker te slapen en werd zijn vanuit slaap wakker en kwam ze in een epileptische aanval.
Wat betreft FHS, wij zijn er, na het zien van filmpjes en het lezen van ervaringen er heel zeker van dat ze dit syndroom heeft, omdat ze hier sterke kenmerken van laat zien. Gelukkig bijt ze dan weer niet op haar staart.

We zijn ten einde raad en weten niet wat te doen. We hebben besloten om over te gaan op alleen vleesvoer. Gisteren van granatapet een aantal blikken besteld. Verder maken we filmpjes en sturen we dit naar de dierenarts voor verder onderzoek.

Mijn vraag aan jullie is, zijn er meer mensen die een kat hebben met Feline Hyperesthesie Syndroom, waarbij er ook sprake is van epilepsie. En wat zijn jullie ervaringen of mogelijk oplossingen, waardoor ze een leven kan leiden zonder die nare rotziekte en epileptische aanvallen.
Gebruikersavatar
Bibi Lapje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2022 14:00

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Bibi Lapje »

Poeh poeh, heb net een reactie geschreven, druk ik op de verkeerde knop. 🤔 ik heb begrepen op dit forum dat Froufrou dezelfde soort symptomen heeft als Baby. Ik heb alle berichten van haar doorgelezen om meer kennis te krijgen hierover. Mijn kat Bibi heeft geen epilepsie. Maar ze heeft wel FHS en ik weet nog steeds niet helemaal welke zaken haar trickeren. Ik krijg veel steun van mn DA, die veel onderzoek doet naar dit fenomeen. Veel sterkte met jullie zoektocht naar een oplossing.
Petra_vd_poel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2023 23:01

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Petra_vd_poel »

Hallo allemaal, ik heb me net aangemeld op dit forum. Ik ben petra, 58 jaar oud en ben poezen mama van 2 mooie zwart wit poezen van 7 jaar oud. Het zijn binnen katten, boendie heeft sinds enkele weken de zelfde symptomen die hier worden
beschreven, ben nog niet naar de dierenarts geweest. Ze krijgen over de gehele dag felix brokken en s'avonds natvoer, ook felix en soms courmet. Ik weet niet of ik het filmpje hier op krijg dat ik net gemaakt heb.
stepha28
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2023 21:39

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door stepha28 »

goedemorgen,

ik
ben nieuw hier en sinds 1,5 jaar aan het sukkelen met mijn poes Lola, nu 7j. ik denk al geruime tijd aan FHS, echter heb ik moeten praten als brugman om
nu eindelijk de juiste medicatie te krijgen, althans hoop ik. Ben nu gestart met 3x daags Gabapentine 0,4ml x3
ben dit nu sinds 3w aan het geven. aanvallen lijken minder, maar nog niet verdwenen. Weet iemand hoe lang ik het de tijd moet geven voordat ik kan beoordelen of het werkt?
laatst keer bij dierenarts waren ontstekingswaarden in de urine heel
hoog. Uitslag bleek negatief. Ik was blij dat er niks ernstigs was, maar tegelijkertijd ook verbaasd, omdat de DA dit erg zorgelijk vind. Kan dit wel een indicatie zijn van FHS?

graag jullie reactie 🙏
gr stephanie
Lavender
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:13

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Lavender »

Zotvanpoezen schreef: 17 jun 2022 16:57 Ook goed nieuws, dus :grin:
Ze heeft wel redelijk snel geleerd hoe ze ermee moet omgaan :eclap:
Heb je al geprobeerd om de Gaba met iets lekkers te vermengen?
Ik zie dat ik nooit meer heb gereageerd, mijn excuses. Gekke tijd achter de rug ;) Heb ik geprobeerd, maar dat heeft ze direct door, haha. Ze is heel pienter, dat verbaasd me steeds meer. Maar ik geloof dat ze ook wel door lijkt te hebben dat ze de medicatie gewoon nodig heeft. Soms hobbelt ze nog een beetje weg voor de vorm, maar meestal incasseert ze het prima, dus daar ben ik heel blij mee. Daarnaast is ze ontzettend eenkennig. Ze komt altijd bij me liggen, loopt altijd achter me aan te kletsen, ik mag alles met haar doen, maar verder mag niemand haar aanraken, heel opvallend.
Nicole V schreef: 31 dec 2022 01:15 moest al denken aan epileptie, da gaf steeds metacam mee en ab om blaasontsteking te verhelpen na zo'n aanval.
Hee Nicole, ik was even aan het bijlezen en ik herken dit zelf ook erg. Fiep had in haar eerste jaren een aantal blaasontsteking, ook met bloed bij de urine en alleen in de wasbak willen plassen. Daar kreeg ze metcacam voor, maar uiteindelijk triggerde die blaasontsteking de FHS-aanvallen. Klinkt een beetje vergelijkbaar? Verdrietig ook dat krijsen erbij, lijkt me enorm heftig.

Wat heftig ook die foto van FrouFrou, dat verstijven. (Fiep heeft trouwens ook geen overgewicht, voor de nuance.) Mooi trouwens hoe je precies in kaart lijkt te kunnen brengen wat (mogelijke) triggers voor FrouFrou zijn. Ik denk dat wij ook al een eind zijn, maar ik dingen als eetgeluiden etc (krokant eten) heb ik nog niet over nagedacht. Zal daar ook eens op gaan letten.
stepha28 schreef: 28 aug 2023 09:32 goedemorgen,

ik
ben nieuw hier en sinds 1,5 jaar aan het sukkelen met mijn poes Lola, nu 7j. ik denk al geruime tijd aan FHS, echter heb ik moeten praten als brugman om
nu eindelijk de juiste medicatie te krijgen, althans hoop ik. Ben nu gestart met 3x daags Gabapentine 0,4ml x3
ben dit nu sinds 3w aan het geven. aanvallen lijken minder, maar nog niet verdwenen. Weet iemand hoe lang ik het de tijd moet geven voordat ik kan beoordelen of het werkt?
laatst keer bij dierenarts waren ontstekingswaarden in de urine heel
hoog. Uitslag bleek negatief. Ik was blij dat er niks ernstigs was, maar tegelijkertijd ook verbaasd, omdat de DA dit erg zorgelijk vind. Kan dit wel een indicatie zijn van FHS?

graag jullie reactie 🙏
gr stephanie
Hey Stephanie, wat rot en naar dat je zo je best heb moeten doen om medicatie te krijgen. Ik merk zelf ook dat onze dierenarts het niet kende en daarin ook erg voorzichtig was, maar zij hebben zich er gelukkig in verdiept en uiteindelijk helpen ze ons goed. Ik geef onze kat ook gabapentine (2x 7mg). Dat was de startdosis, die hebben we iets verhoogd, maar uiteindelijk zijn we weer langzaam gezakt naar 7mg. Toen ze het voorgeschreven kreeg, zat ze helemaal vast in de aanvallen. Er zat geen moment rust op een dag meer tussen. Ze had het puntje van haar staart tot bloedens toe gebeten en daar kon ze maar niet vanaf blijven tijdens een aanval. Het duurde ongeveer 4 dagen voordat de medicatie echt een beetje aansloeg en ik geloof - uit mijn hoofd - 3 weken voordat ze echt wat rustiger werd. In overleg met de da zijn we toen langzaam naar 8mg gegaan en dat hielp echt wel even. Daar heeft ze stabiel een paar maanden op gezeten totdat het echt beter leek te gaan, en toen zijn we langzaam naar de 7 gegaan en dat werkt tot nu toe perfect. Dit wordt een ellenlang bericht en ergens hierin heb ik al iets gezet over de blaasontstekingen van haar. Daar begon het destijds mee. Ze begon bloed te plassen en plaste ook ineens alleen nog maar in de wasbak. Daar kreeg ze destijds metacam voor en dat hielp wel iets gelukkig, maar schijnbaar krijgt zij (haar broer heeft dat ook) blaasontstekingen door veel stress en spanning wat uiteindelijk (in haar geval) FHS-aanvallen kan triggeren. Ben benieuwd of je daarin iets herkent, lees vaker blaasproblemen bij katten met FHS. Op advies van de da krijgt ze wel urinary-care brokjes, waardoor ze ook meer drinkt en heb het idee dat dat ook wel wat helpt voor haar.

En dan heb ik zelf nog een vraag, haha. Ik las net ook wat over binnen- en buitenkatten, en daar had ik nog wel een vraag over. Fiep is altijd een binnenkat geweest, maar het lijkt erop alsof we binnenkort gaan verhuizen naar een huis met een tuin (nu veel tegels, wordt groen). Nu zouden we haar (en haar zusje, die geen FHS heeft) graag daar naar buiten kunnen laten. We willen sowieso een tag of iets aan hen hangen, dat we altijd weten waar ze zijn, maar ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft: een binnenkat met FHS laten wennen aan een buitenomgeving. Ze is van nature best bang, dus ergens hoop ik niet dat ze een keer enorm schrikt en dan niet meer naar huis durft te komen, maar misschien ben ik zelf ook angstig en denk ik dat al teveel door. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. :)
Pim-pom
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2024 20:31

Re: Feline hyperesthesie syndroom (FHS/skin rolling)

Bericht door Pim-pom »

Hallo allemaal

Sinds enkele dagen gedraagt 1 ( pim ) van onze 2 ( pim en pom ) poezen zich anders dan anders. Gij slaapt niet meer bij mijn zoon op de kamer wat hij anders elke avond deed, blijft vaker beneden, schrikt van alles en nog wat, rolt met zijn vacht, heeft ongecontroleerde samentrekkingen van flanken,...Na wat opzoekingswerk denk ik aan FHS.
Ik heb geen flauw idee hoe het zo plots is gekomen. Volgens mij is er niets veranderd, zijn onze kinderen niet anders dan anders,...
Ik lees ook dat eten een trigger kan zijn. Bedoel je dan dat ander eten FHS kan uitlokken?
We zijn nog niet naar de dierenarts geweest.
Hopelijk kan er iemand een antwoord geven daar pim de lievelingspoes is van mijn hoogsensitieve zoon...

Alvast bedankt, een poezen-mama met veel vragen
Plaats reactie