Welke brok proberen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Welke brok proberen

Bericht door jinx857 »

Hoi, nu lucky zijn kiezen zijn verwijderd,
En hij brokjes eet, welke brok zal ik halen voor hem? Hij eet nu purina pro plan. Vind hij lekker gelukkig.
Maar de prednisolon prik is uitgewerkt, en hij heeft jeuk en overal kale plekken. Wat is dat toch, dat steeds meer katten en honden allergisch zijn??
Liefst geef ik brokken die ze alledrie kunnen eten ivm kosten..
Of hem toch apart geven? Met risico dat hij steelt van de anderen? Eerlijk gezegd zie ik het best somber in. Mijn reserves zijn opgegaan aan de rekeningen van de dierenarts. Mijn hoop is nu op een goed voer voor hem, wat niet al te duur is...maar welke..
Gr Eveline
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Welke brok proberen

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Eveline,

Ik voel met je mee! Heb ook bakken met geld aan dierenarts & speciaal voer weggegooid.

Ik vermoed dat de allergie komt door soja dat in bijna al het fabrieksvoer zit. En wie weet welke andere troep nog meer? Extra lastig is dat als sojapercentage onder de 1% is, het niet vermeld hoeft te worden...

Wat mijn kat enorm helpt is aardappel met schil door voer. Gewoon zakje aardappelschijfjes met schil à 80cent bij Lidl met vis of vlees meekoken en stampen (zie mijn draadje 'kip en rijst tegen jeuk'). Zelfgemaakt is best voordelig, bovendien 😊

En ja, ik zou Lucky apart voeren en weghouden van de andere voerbakjes...

Veel succes! :epray:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke brok proberen

Bericht door Synemios »

Ik heb je hier al eens eerder antwoord op gegeven.
Als hij blijft stelen van de rest kun je hem hypoallergeen blijven voeren maar dat gaat dan niet helpen.
Levens lang prednison blijven geven is denk ik ook geen optie.
Daarbij is prins sensitive niet hypoallergeen.

Dit voer is met aardappel/ insect en zonder soja, rijst etc.


Helaas is deze wel duur.
Maar de da kosten zijn duurder als je er steeds heen moet ivm jeuk en krabben,
Deze brokjes zijn wel groot en Lucky is zijn tandjes al kwijt.

https://www.medpets.nl/dieetvoer+kat/?attribute=982

Maar ze hebben nog meer.

https://www.medpets.nl/dieetvoer+kat/?attribute=982

Calibra schijnt soms goed te werken en redelijk betaalbaar te zijn.
Trovet heeft hele kleine brokjes en best veel smaken.

En anders kom je uit op zelf koken maar dan moet je wel eerst uitzoeken wat goed werkt en niet en dingen toevoegen omdat je kat anders tekorten oploopt, maar ook dan mag Lucky niets anders hebben,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke brok proberen

Bericht door Anne »

Ik ben het met Denise eens
Ik vind het wel sneu voor je kat dat je wat dat betreft geen moeite doet
Is vlooienallergie uitgesloten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Welke brok proberen

Bericht door Coraline »

Hoe is het nu met Lucky?En met jou? Want zo zorgen maken is ook niet fijn.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Welke brok proberen

Bericht door Zizi »

Ik ga even proberen met je mee te denken. Wat Synemios al zegt: als Lucky ook van ander voer kan snoepen dan heeft het geen enkele zin om (duur) hypoallergeen voer aan Lucky te voeren. Wat mij betreft moet je dus echt 100% voorkomen dat Lucky iets kan stelen/mee-eten.

Als je brok wil blijven geven zijn er een paar opties:
- Twee voerhokjes met chipluikjes. Ene hokje voor Lucky met hypoallergene brok, andere voor je andere twee katten met andere brok
- Twee chipvoerbakjes, is qua aanschaf wat duurder. Zelfde verdeling als hierboven
- Alledrie zelfde hypoallergene brok voeren, is qua voerkosten wat duurder dan als alleen Lucky dit voer hoeft
- Een aparte ruimte waar je in de toegangsdeur een chipluikje doet waar alleen je andere twee katten in kunnen. Daar zet je gewoon voer neer en daar kan Lucky dan niet bij. In het algemene vertrek kun je dan hypoallergene brok zetten en dan hopen dat de andere twee daar niet heel veel van mee-eten (en hun gewone/eigen brok lekkerder vinden). Ook een aantrekkelijke optie prijstechnisch gezien.
- Voer niet meer laten staan. Driemaal daags voeren en erbij blijven tot ze weglopen en dan meteen het voer opbergen (evt. Lucky in een aparte ruimte). Alleen Lucky hoeft op de hypoallergene brok. In principe de goedkoopste oplossing.

Dan alternatieven. Ik weet niet hoever je bent met uitsluiten van allergenen en of er bepaalde diersoorten niet mogen, maar als het vooral op soja zou berusten zoals iemand hierboven suggereert dan zou je ook kunnen kijken naar vers vlees (KVV) en natvoer/blik. Als je voor blik/natvoer gaat kies dan een voer waar uitsluitend vlees en ingewanden in zitten en geen conserveringsmiddelen, kleurstoffen, smaakversterkers, soja en suiker.
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Welke brok proberen

Bericht door jinx857 »

Een update. Het ging een tijdje beter , maar sinds een week of twee is het weer mis. Over moeite doen:
Ben de hele dag aan het opletten of meneer nergens iets pikt. Hij scheurt verpakkingen open, dus alles achter slot en grendel. Hij krijgt nu brokjes met insect.
Hij wordt netjes elke maand ontvlooit. Ik denk dat er meer speelt bij hem. Denk ook zelf aan de kattenbak stenen. Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie