Kale buik, alopectyl, second opinion?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Millie88
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2020 01:04

Kale buik, alopectyl, second opinion?

Bericht door Millie88 »

Hallo allemaal.
Ik heb een poes Millie van 6 jaar oud.
Toen ze 2 jaar oud was begon ze haar buik kaal te likken.
Ze is toen helemaal door de molen gehaald. Urine was goed. Ze had geen parasieten. Ze heeft 8 weken op een hypo allergeen voer gestaan. (Hielp niks) Medicijnen tegen stress gehad. (Hielp ook niet) Bloed onderzoek waar niks uit kwam.
Als laatste hoop kreeg ze alopectyl. En dat werkt goed. Met 1 pil per week zit ze prachtig in haar vacht.
Ze krijgt nu 4 jaar lang die alopectyl.
En ik vraag me af of er geen betere opties zijn. Ook gezien de mogelijke nare bijwerkingen.
Is het zinvol om naar een andere dierenarts te gaan voor een second opinion?
Ik heb meerdere keren geprobeeerd om te stoppen met de pil. Maar na 5 tot 7 dagen begint ze weer heftig met krabben.

Alvast bedankt voor het mee denken.
(Millie is gecastreerd).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kale buik, alopectyl, second opinion?

Bericht door Anne »

Als je denkt dat het allergeengerelateerd is zou je ook een andere hypoallergene voeding kunnen proberen. Maar als het omgevingsgerelateerd is valt er denk ik niet veel aan te doen dan die pilletjes blijven geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Millie88
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2020 01:04

Re: Kale buik, alopectyl, second opinion?

Bericht door Millie88 »

Dankjewel voor je reactie.
Qua voeding hebben we al verschillende dingen geprobeerd.
Ik hoop eigenlijk dat er een keer andere medicatie komt.
Alopectyl is eigenlijk gewoon de poezenpil toch?
Ze krijgt extreem veel honger van de pil en heeft ook best wat pondjes teveel.
Ook kreeg ze bulten op haar buik, die heb ik toen laten onderzoeken, maar daar kwam alleen vet uit gelukkig.

Helaas is niks doen ook geen optie.
Ze is dan de hele dag bezig met krabben, tot bloedens toe. Dat is ook geen fijn leven als je nergens anders aan kan denken. :-|
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Kale buik, alopectyl, second opinion?

Bericht door jinx857 »

Mijn kater kreeg alopectyl. Die kreeg kale plekken na castratie. Bij hem hielp het goed.
Wist niet dat het de poezen pil was😃
Wel dat de kaalheid hormoon gerelateerd was.
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Kale buik, alopectyl, second opinion?

Bericht door jinx857 »

Hoi ,ik heb een vraag. Mijn Lucky zit nu ook aan de alopectyl..gisteren begonnen met een half pilletje,die mag hij 1 keer per week.
Op internet lees ik weer dat je driemaal per week moet geven en dan afbouwen. Hoe heb jij het gedaan?
Gebruikersavatar
Millie88
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2020 01:04

Re: Kale buik, alopectyl, second opinion?

Bericht door Millie88 »

Hey, ik zie dit berichtje nu pas, sorry! Waarschijnlijk overbodige info inmiddels, maar ik heb destijds inderdaad meerdere keren per week moeten geven en dat afbouwen naar een onderhoudsdosis van 1 pilletje per week. Hoe gaat het inmiddels met Lucky?

Mijn dierenarts is afgestapt van de alopectyl i.v.m. de mogelijke nare bijwerkingen. Millie krijgt nu Dexacortone. Dat hielp haar eventjes, maar de werking nam langzaam af en nu heeft ze terug een kale buik. Ik ga dus binnenkort weer naar de dierenarts. Millie is 8 jaar inmiddels.
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Kale buik, alopectyl, second opinion?

Bericht door jinx857 »

Hoi Millie,

Het gaat weer slecht met Lucky. Door de alopectyl was de jeuk weg. Haar groeide niet terug.
Nu weer rode plekken en schilfers. En jeuk.
Hopeloos.
Ik moet hem twee keer per week een halve tablet geven..ik wil niet meer geven ..lijkt me niet goed. Heb toch het idee dat het omgeving gerelateerd is.
Hoe gaat het nu met jou katje?
Plaats reactie