Poes zit minder mooi in vacht.

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Bibi_1977 »

Dag allemaal,

In het kort even onze situatie. Mila is onze 6 jaar oude poes, sinds 3 jaar bij ons, altijd alleen geweest.

Afgelopen augustus is Nine erbij gekomen, was geen succes met Mila dus daarom is Lexi er nu ook bij.

De kittens hebben het reuze leuk samen, Mila veel meer rust.
Echter Mila doogt de kittens, ze accepteert ze niet. Ze gromt en blaast als ze te dichtbij komen. Als het haar uitkomt passeert ze ze zonder grommen. Mila Heeft goede en slechte dagen, dagen dat ze veel "moppert" dagen dat ze weinig "moppert"

Kortom onze dame heeft nogal wat stress ondervonden en nog. Ze zit op blaasgruisvoer ivm stenen in het verleden, gelukkig zijn haar plasjes nog steeds 1 tot 2 per dag en voldoende. De stress heeft hier dus geen betrekking op.

Echter, het valt mij op dat ze minder mooi in haar vacht zit. Haar vacht, bovenop haar rug, is plukkerig en piekerig ipv mooi glad. Dit had ze nooit. Kan dit ook door stress komen? Ik vraag mij dit af, overweeg toch maar eens een check bij de da voor de zekerheid (Al levert dit haar wel weer een enorme dosis stress op) graag hoor ik jullie meningen.
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Synemios »

Het kan door stress komen maar ik zelf sluit altijd eerst andere zaken uit.
Dus ik zou wel een bezoekje brengen aan de da, ook omdat ze last heeft gehad van stenen.
Grommen, blazen en nukkig zijn kan ook een uiting zijn dat ze zich niet lekker voelt.

Aan de andere kant een bezoek aan de da geeft stress, als ze erg stress gevoelig is zou je ook eerst even kunnen bellen om te vragen wat zij ervan denken.

Merk je verder geen andere dingen? veel slapen, minder goed eten, minder knuffelen of meer drinken?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Bibi_1977 »

Nee verder merk ik geen andere dingen. Ze eet goed, plast & poept goed. Slaapt niet meer/minder als normaal, doet haar normale dingen. Ze is wel humeuriger, dat kan ze wel uiten door minder te kunnen verdragen van de overige familieleden (Ik en zoon zijn favoriet)

Ze zoekt mij nog steeds veel op al merk ik dat ze zich in de woonkamer met de baby's erbij minder kan ontspannen en constant alert is. Eenmaal op de gang richting boven verandert ze direct in mijn oude vertrouwde Mila (baby's mogen niet naar boven) zodra de deur dicht zit van gang naar woonkamer en ik mee loop om naar bed te gaan zie ik aan haar direct een verandering.
Als in heh heh rust en het vrouwtje voor mijzelf. Ze wijkt dan niet van mijn zijde ♡ loopt en schurkt strak tegen mijn benen aan richting toilet en daarna naar boven. Samen even kroelen en dan kruipt ze in haar mandje naast het bed.

Ik heb haar de afgelopen week heel goed ik de gaten gehouden en geobserveerd. Buiten de vacht bovenop haar rug, zeg maar de strook die ze ook opzetten als ze heel boos zijn, valt mij niets anders op aan haar.

Wat blijft is dus de humeurigheid, dat is dag verschillend en haar vacht.

Belletje plegen kan altijd inderdaad. Bezoekje zou ik zeker doen indien noodzakelijk, echter ze is nogal een dame.... Ik ga haar daar geen plezier mee doen en het liefst wil ik haar natuurlijk niet nog een shot stress aandoen.

Mijn gevoel zegt me dat het de veranderingen zijn, toch Maak ik mij zorgen. Als ik naar haar kijk en al zeg "Mila...." maakt mijn zoon mijn zin al af.... "zit niet mooi in haar vacht"
Veel gehoorde uitspraak deze week 🙈
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Synemios »

Ik vind dit ook wel een lastige, als je duidelijk verandering merkt zodra je alleen met haar bent zou het toch het meest voor de hand liggen dat het stress is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Bibi_1977 »

De laatste week hebben we ook met regelmaat een vreemde (overigens joekel) van een kat in de tuin gehad. Midden in onze tuin Staat een afscheiding met poort voor onze katten.
De vreemde kat zat aan de andere kant van de poort en Mila aan de huiskant.

Ze was bloedje link en schreeuwde moord en brand, schrok me wezenloos de eerste keer. Ik d8 dat ze ergens klem zat en pijn had. Mila was echt woest en viel zelfs mijn schoen aan toen ik de poort wilde openen om de kat te verjagen.

Dit soort niet gewaardeerde "bezoekjes" jagen haar adrenalinepijl ook tot ongekende hoogtes. Ben hier ook niet blij mee, zeker niet gezien het feit dat ze al onder stress staat.

De vreemde poes heeft ons daarna nog 2x bezocht, ook heeft er een (weer een andere?) poes tegen onze voordeur geplast.... daaronder zit een betonnen drempel met een geul erin dus mooi dat r iets onder de deur doorkwam. Miels reageert sterk op dit soort acties. Alles bij elkaar dus een best portie voor haar.

Ik vind het ook een lastige, ik blijf haar gewoon goed lezen, belletje ga ik in ieder geval doen.
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Anne »

Dit kan heel goed stressgerelateerd zijn. Maar altijd goed om met de da te overleggen.
Sinds ik "my cat from hell"' kijk ben ik me pas bewust geworden van de invloed die andere buitenkatten kunnen hebben op je katten binnen. Hier heeft er ook een paar keer een buitenkat tegen onze voordeur geplast. Met als gevolg dat onze katten aan de binnenkant van de voordeur gingen zitten plassen.
Ik hoop voor jou dat deze buitenkat gauw verdwijnt, stress is zowiezo ook niet goed voor Mila gezien haar blaasgruis
Ik ben echt superblij met onze afgezette tuin. Daar kan geen buitenkat van buiten in gelukkig
Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Bibi_1977 »

Anne wij hebben en gedeelte van de tuin afgezet. Onze tuin is 20 meter diep. Ongeveer 7 meter is voor de poezen. En vreemde kat kan dus niet in het afgezette gedeelte komen maar wel ervoor. Er zit dan dus een transparante poort tussen. Echter zitten ze wel pal tegenover elkaar.

Weet dat niet iedereen hetzelfde erover denkt maar ik baal er wel van dat ik mijn katten binnen houd. Ten eerste voor hun veiligheid ten tweede omdat ik niet wil dat anderen er last van hebben, maar dat mijn poes dus wel stress en last ondervindt van een ander zijn kat.

Ga zeker bellen met de da na het weekend, kan nooit kwaad.
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Synemios »

Ik heb ooit plas katten gehad en wat wij in huis zelf ook deden niets hielp.
En toen kwam ik erachter dat er steeds een andere buiten kat tegen onze voordeur aan sproeide.

Ik denk er net zo over als jij bibi.
Wat je nog kunt doen is kijken of je ervoor kunt zorgen dat Mila het niet kan zien.

Ik kijk net als Anne naar my cats from hell en dan zie je inderdaad hoe heftig de gevolgen kunnen zijn van katten die last hebben van buurt katten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Bibi_1977 »

Ik lees wel vaker over cats from hell, volgens mij heb ik ooit het eens voorbij zien komen op tv. Is dat met een man die katten leest alla Cesar Millan dat met honden doet?

Hoe ging het destijds met jouw plaskatten toen jij ontdekte wat de oorzaak was? Ging het beter?
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Synemios »

Ja het was weg toen we maatregelen namen, uiteindelijk zijn we verhuisd ( niet om die reden) maar toen hebben we er nooit meer last van gehad.

Het is inderdaad een soort Cesar Millan maar dan voor katten.
Jackson Galaxy heet hij.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Bibi_1977 »

Welke channel word dat uitgezonden?
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Anne »

Op tlc
Misschien kun je de transparante poort dicht maken, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien?
Ik neem elke werkdag een aflevering op, echt interressant maar ook wel schokkend hoor
Bijv. een poes die al langer dan een jaar bloed plast en pas als Jackson zegt dat ze naar de dierenarts moeten en er dan pas achter komen dat zijn blaas vol met stenen zit :-x het arme dier !!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Bibi_1977 »

Dicht maken zou inderdaad een optie zijn, ik kijk het nog even aan, Mila heeft een speciaal hoekje bij de tussen poort waarbij ze de hele tuin in kan kijken daarachter en daar zit ze uuuuuren. We gaan het voor nu eerst goed in de gaten houden buiten.

Echt serieus? Al een jaar bloed in de urine?? 😱 ai ik weet niet of ik dat zou kunnen kijken 🙈 tips natuurlijk altijd goed maar dat soort dingen grijpt me naar mijn keel 😊
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes zit minder mooi in vacht.

Bericht door Anne »

Hier hebben ze ook kijkgaten in de schutting, daar zitten ze ook regelmatig te kijken :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie