Prednison bij huidprobleem

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Prednison bij huidprobleem

Bericht door Neviathien »

Hoi allemaal,

Mijn kat Sam (7 jaar) heeft hoogstwaarschijnlijk een voedselallergie. Het uitte zich eerst af en toe met open plekken tussen zijn ogen en zijn oren die hij helemaal open krabte.
Hij kreeg toen, een jaar geleden, zijn eerste prednison prik. Ik heb toen geen bijwerkingen gemerkt.
Begin dit jaar uitte het zich weer en toen kreeg hij zijn tweede prik. Hij kreeg toen koorts en ik dacht; wat een rotspul is het eigenlijk. Ik moet het hem niet meer geven.
Hij is op dieet gegaan. Royal Cannin Annalergeen ging goed en toen over op de hypoallergeen. Na 3 weken aan de Hypoallergeen merkten we weer kortsjes, maar dit keer in zijn nek. En binnen een week waren dat weer grote plekken.
Kap om en maar weer bellen. Dit was vorige week.
De situatie is nu alleen maar een beetje ingewikkelder, want wij gaan over 4 weken verhuizen. Uiteraard gaat Sam mee, maar dat levert nogal wat stress op. Hij is heel stressgevoelig. Om hem zo weinig mogelijk stress te geven gaat hij in die hectische periode logeren bij mijn moeder. In overleg met de dierenarts hebben we hem toch maar weer Prednison gegeven. Prednison werkt namelijk 8 weken en dat zou dan ook de verhuisperiode overbruggen.

Dat was dinsdag. Gister was hij volledig lusteloos en nu vanochtend is hij ook ontzettend sloom. At nauwelijks en mijn vriend en ik hebben hem niet zien drinken. Nu viel het op dat hij wel water met een beetje melk dronk (waar ik echt heel blij mee was). (En terwijl ik dit typ hoor ik hem water met melk drinken, mijn hart maakt weer een klein vreugdesprongetje). Hij heeft gisterochtend overgegeven en dat ging zo ongelukkig dat hij zichzelf ook half heeft ondergekotst. Hij wast het er niet af, dus hij loopt nu al 24 uur met kots rond. Waarschijnlijk is het goor? Hij wil absoluut niet douchen, wat voor hem heel raar is want hij is gek op douchen. Hij heeft vanochtend 15 brokken Annalergeen gegeten. Hij krabt nog wel aan z'n krabpaal en markeert zijn voer door rondom zijn voerbak een graafbeweging te maken. Staart staat omhoog als hij rond loopt. Maar hij wil niet knuffelen, normaal kun je s'ochtends niet normaal uit bed komen, zonder dat hij eerst 10 minuten wil knuffelen.

Gister wilde hij wel heel graag ook naar 'buiten' (de portiek in, we wonen drie hoog). Dat heeft ie vanochtend ook nog niet gewild.

Maar de Prednison doet z'n werk, we hebben hem ook nog niet zien krabben... zou deze lusteloosheid enzo allemaal van de Prednison komen? Ik voel me er echt super ellendig bij. Voelt alsof ik dit hem heb aangedaan. En ik ben een zeer bezorgde cat mumma. Hebben jullie advies?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison bij huidprobleem

Bericht door Anne »

Ja ik heb advies. Ik zou nooit melk ( vol met rundeiwitten) gaan geven aan een kat met voedselallergie. Grote kans dat hij darmkrampen heeft en daarom niet wil eten.Ik snap dat je blij was dat hij überhaupt iets naar binnen kreeg, maar zo word hij nog zieker.
Ik vind overigens dat je zo snel mogelijk met hem naar je da moet. Die sloomheid duurt te lang

Tevens denk ik dat de hypoallergene voeding van rc niet voldoet in deze situatie. Overleg dit met je da
Wellicht hebben anderen nog advies voor je
Is een vlooienallergie uitgesloten overigens? Want dat kan op elkaar lijken

ps als de Royal Cannin Annalergeen goed ging, waarom daar niet terug op?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Re: Prednison bij huidprobleem

Bericht door Neviathien »

Dank je voor je reactie. Ik zal ophouden met de (verdunde) melk.

Hij is nu gelukkig wel levendiger. Hij eet weer. Alleen water drinken wil ie nog niet zo. Hij wil nog niet douchen. Hij dartelt ook achter ons aan. Gelukkig. Had de da gebeld vanochtend en die zei dat als hij er vanavond nog steeds als een levenloos vloerkleed bij lag dat ik dan moest komen. Maar dat hoeft gelukkig niet.
Sinds dinsdag zit hij weer op anallergeen. Misschien dat ik dat vanochtend niet goed had opgeschreven. Zat toen bomvol emotie. Hij wil zich echter nog niet wassen maar hopelijk komt dat snel terug.

Vlooienallergie is uitgesloten. Hij is er meerdere keren op gecontroleerd en er is nooit eentje aangetroffen. Ik ontvlooi hem heel trouw.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Prednison bij huidprobleem

Bericht door Synemios »

Het kan ook zijn dat hij een allergie heeft voor iets in de prednison injectie.
Maar het kunnen ook gewoon bijwerkingen zijn.
Weet jou dierenarts dat dit al de 2e keer is dat je kat zo reageert na het krijgen van prednison?
Lijkt mij een reden er nog voorzichtiger mee te zijn.
Wat is de reden dat je van anallergenic overgestapt bent naar de gewone hypoallergeen van rc.
Inmiddels is het wel duidelijk dat er toch veel katten zijn die het helemaal niet zo goed doen op de hypoallergeen van rc daarom is de anallergenic erbij gekomen en inmiddels 1e keus.

Een andere tip is dit voer:

ze hebben een insect/aardappel variant ( die krijgt Luna) en een zalm/tapioca variant.

https://www.medpets.nl/hpm-veterinary-d ... 6sEALw_wcB

Ik geef dat aan mijn kat die voor heel veel dingen allergisch is en nee ik heb geen aandelen :lol:
Alleen erg blij dat ik iets gevonden heb waar zij het goed op doet en dat deed ze niet op ander hypoallergeen voer ;-)
Prednison is soms nodig maar liever zo min mogelijk.

Bijsluiter prednison katten:

https://www.mcvoordieren.nl/prednison-hond-kat
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Re: Prednison bij huidprobleem

Bericht door Neviathien »

Hoi!

De dierenarts weet er van. We hebben het heel weloverwogen gegeven omdat we begin november verhuizen en de Prednisonprik werkt ongeveer tot Sinterklaas.

We zijn overgestapt op hypoallergeen omdat hij het goed deed op de annalergeen en we hoopten dat hij reageerde op zo iets als kip. Het was onderdeel van het eliminatie dieet en dan steeds iets toevoegen.

Vanochtend wilde hij weer douchen, goed teken!
Sjoerd345
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2022 03:37

Re: Prednison bij huidprobleem

Bericht door Sjoerd345 »

Hallo weet is een oude topic maar wil toch ff reageren mijn moeder had t zelfde probleem met haar kat, om de haverklap korsten door voedsel allergie en werd behandeld met prednison. Toen eigen dierenarts met vakantie was moest ze ermee naar een andere, die vertelde dat pretnison niet goed is voor katten en niet hielp tegen de allergie alleen tegen de symptomen. Ze schreef toen Atopica voor,moest die dagelijks krijgen eigenlijk voor de rest van zn leven. Toen die langere tijd nergens meer last van had is ze gaan afbouwen en heeft ze er helemaal mee kunnen stoppen zonder dat de kat weer klachten kreeg.
Plaats reactie