Wanneer kap afdoen?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Mijntje01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019 20:11

Wanneer kap afdoen?

Bericht door Mijntje01 »

Hoi, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb 2 lieve stoere katers van 3 jaar. Jannes en Guus. Jannes heeft laatst een fikse schaafwond aan zijn staart opgelopen :shock: . Hoe dat gekomen is weten we niet precies. Doordat hij eraan bleef likken wilde het moeilijk genezen en kwam er een kleine ontsteking bij. Na een bezoek aan de dierenarts nu dus aan antibiotica 10 dagen en pijnstillers en een kraag om. Zoals vermoedelijk alle katten vindt hij dat verschrikkelijk. Het is een echt buitenkat, dus heeft stress dat hij binnen moet blijven, dat hij op de kattenbak moet, en die kap is natuurlijk vreselijk. Hij is angstig en bijna een beetje depressief lijkt het. Ik doe 1x per dag de kap even af en dan gaat hij meteen wassen en direct de wond wassen. Ik durf daardoor de kap eigenlijk niet meer af te doen. De wond is dicht. Er zitten korstjes op. Ik verzorg het nog steeds met honingzalf. Wanneer is het veilig om de kap af te doen, ben zo bang dat hij het open maakt en we weer van voren af aan kunnen beginnen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Moet het korstje er eerst helemaal af zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer kap afdoen?

Bericht door Rik »

Zolang er een korstje op zit heb je natuurlijk kans dat het irriteert en dat hij er aan probeert te likken/bijten/knagen. Dat zie je natuurlijk zelf ook wanneer je de kap even af doet. Als hij dan weer gaat likken en er zit nog een korstje, dan is het waarschijnlijk nog te vroeg om de kap permanent af te laten.

Verder kun je de kap van de kattenbak afhalen (maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt) zodat hij gewoon makkelijk de bak op kan. En naar buiten zou je kunnen doen met een lijntje, dat je hem in eigen tuin een beetje 'uitlaat' zodat hij toch nog een beetje rond kan snuffelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wanneer kap afdoen?

Bericht door pinguin »

Kan je hem niet afleiden van zijn soms likken als die het doet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Mijntje01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019 20:11

Re: Wanneer kap afdoen?

Bericht door Mijntje01 »

We gaan morgen toch even terug naar de dierenarts. De wond is dicht, maar ineens toch een stuk gevoeliger geworden, we mogen er niet meer aanzitten. Dus maar even laten checken. Kan ik meteen vragen hoe lang zij denken dat die kap nog nodig zal zijn. Hopelijk snel eraf. Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wanneer kap afdoen?

Bericht door pinguin »

Kijk ook naar de kat wat betreft de kap en er zijn veel verschillende kappen evt een andere proberen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Poesonlijn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2022 14:44

Re: Wanneer kap afdoen?

Bericht door Poesonlijn »

Hoi Mijntje01,

Ik lees je verhaal over Jannes en zijn kap.
Ik heb een Siamees van 7 met een grote staartwond van een beet. Hij heeft ook net een kap om en hij vindt het afschuwelijk!
Ik kan hem geen seconde alleen laten en hij probeert alles om naar buiten te komen en is heel onrustig. Zo zielig!

Wat een ramp dat dit nog een week moet!

Hoe is het nu met Jannes? Is zijn wond uiteindelijk genezen?
Ik hoop heel erg dat hij weer helemaal gezond is en dat jullie fijn van elkaar genieten.

Veel poezegroeten,
Plaats reactie