Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Vol verwachting kijk ik naar mijn kat die zojuist gedineerd heeft. Ze zit op de keukenvloer. Wanneer komt de explosie van gekte?

Twee minuten verstrijken, een derde, een vierde... Gebiologeerd kijk ik hoe ze haar pootjes likt en als washandje gebruikt. Rustig. Op haar dooie akkertje.

Geen happerig, paniekerig gelik, geen wilde sprongen met krassen op het laminaat waarmee ze als een raket door het huis schiet -alsof ze chilipeper heeft gegeten...

Na bijna een jaar van ellende krijgt Soeti nu een 'gekookte rijst met kip'-dieet.

Het teken aan de wand (voor mij) was dat de aanvallen telkens 1 à 2 minuten na het eten begonnen. Dan komt het vertereringsproces dus op gang. En dat ze na verloop van tijd in intensiteit toenamen. Op het laatst werkte ook Royal Canin Hypo-allergene brokken als een rode lap op een stier. Bovendien kreeg ze er stinkende, crèmekleurige diarree van en stuiterde ze als een razende door mijn huis telkens haar vacht aanvallend...

De dierenarts drong weer aan op Stronghold anti-vlooi en -worm. Of die nieuwe anallergeen brokken van RC (45 euro) en daarna endoscopisch onderzoek - of iets dergelijks. Maar ik heb er geen vertrouwen meer in. Al 10 jaar geen enkele vlo, neet, schilfer of wat dan ook in de kam gevangen! En ze moest al zoveel ellende doorstaan (bloedtesten, onderzoeken, anaalklierverwijdering).

Omdat Soeti op alle voersoorten (brokken, anti-allergeen, granenvrij, rauw of gekookte vlees (alle soorten) of vis, etc.) zo reageert, vermoed ik dus dat het geen voedselallergie of -intolerantie is, maar een probleem van het spijsverteringskanaal en met name de maag. Die moet dus eerst even kalmeren met prikkelvrije voeding. Als dat gelukt is gaan we voorzichtig weer wat toevoegen.

Voor nu ligt ze rustig te slapen :grin: Dat is een unicum!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Oké, dus hoe maak je een 'gekookte rijst met kip'-dieet in de juiste verhoudingen?

Na overleg met dierenarts, kom ik uit op 100 gram van dit dieet per dag. Dat wil zeggen, 30 gram rauwe kip en 30 gram rauwe rijst (dit wordt na koken circa 100 gram).

*Weeg rijst, doe in kopje en gooi het in een pan.
*Giet nu minimaal dubbel zoveel kokend water als rijst in het kopje - toevoegen in pan.
*Voeg stukjes kipfilet (liefst met klein beetje vet) toe in pan.
*Koken voor circa 8 minuten.
*Afgieten hoeft niet - kat vindt rijstwater met kipsmaak lekker.
*Laten afkoelen.
*Stukjes kipfilet zijn nu makkelijk uit elkaar te trekken (kan je natuurlijk ook vooraf al snijden).
*Om maag te laten kalmeren, eerst kleine porties geven. In overleg met dierenarts besproken 3xdaags circa 33 gram te geven.
*Eetsmakelijk snorremans!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Anne »

Succes, ik hoop en duim dat dit de oplossing is van de ellende van de afgelopen tijd. wat een zorgen moet jij wel niet hebben gehad!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Dankjewel Anne!

Ik kreeg twijfels bij verhaal dierenarts toen gekookte koolvis van vorige avond er vanmorgen haast onverteerd weer uitkwam...

Dit dieet is misschien wat Spartaans (en onvolledig) maar voor nu ben ik al zo blij dat ze rustig is!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Anne »

Ja natuurlijk ben je blij dat ze zo rustig is!! Hoe gaat het nu? Vind ze het lekker, eet ze het goed?
Zie je al wat verbeteringen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

De jeuk is helemaal weg :grin: !

Wat ben ik blij dat ik geen zwaar chemisch anti-vlooienmiddel heb toegediend!

Ontlasting was vandaag half hard, half zacht - dus dat is ook een verbetering. Helaas zat er nog wel bloed bij. Ditmaal geen donker rood maar bijna lichtrood - hetgeen aangeeft dat de irritatie in het spijsverteringskanaal dus niet meer in het hogere deel zit maar blijkbaar aan het zakken is? Hopelijk komt haar maag nu tot rust...

Soeti vindt het dieet best lekker maar filtert eerst de kip eruit en laat een aardig deel vd rijst staan. Dus heb ik besloten de formule om te gooien. Ze krijgt nu 150 gram kip op 30 gram ongekookte rijst - hetgeen na koken ongeveer 90 gram wordt + rijstwater (genoeg voor 4 à 5 porties). Het rijstwater vindt ze erg lekker, dus heb ik waterhoeveelheid verdrievoudigd.

't Is even puzzelen maar de moeite waard om Soeti te zien opknappen. Hopelijk beklijft het!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Anne »

Nou wat fijn dat er een stijgende lijn zichbtaar is! Ik heb geen ervaring met bloed bij de ontlasting maar zou wel de da hiervan op de hoogte stellen, maar zoals te lezen is het vaker gebeurt?
Mooi dat Soeti de rijst ook lekker vind en dat ze op deze manier ook veel vocht binnen krijgt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Dinky »

Waar ik mij wel zorgen om maak is de taurine. Door het koken van de kip maak je de taurine kapot. In tegenstelling tot honden kunnen katten niet zelf taurine aanmaken waardoor je het risico loopt op taurine tekort.
Daarnaast zit er volgens mij ook geen enkele vorm van calcium in je huidige menu.

Wanneer mogelijk zou ik bijvoorbeeld dit toevoegen aan het menu: https://www.medpets.nl/trovet+balance/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Dinky,

Ja ik weet het!

Dank voor de tip, maar ik durf op dit moment van rust geen andere stoffen toe te voegen.

Met DA besproken dat eerst spijsverteringskanaal tot rust moet komen en dat we dan voorzichtig weer iets gaan toevoegen.

Ook stond hij erop - om alle andere oorzaken uit te sluiten - dat ik Soeti tóch met Stronghold en Panacur 250 voor 5 dagen zou behandelen. Daar dus vandaag mee begonnen.

De jeuk is al gestopt - dus dat is al winst. Hopelijk verbeteren de medicijnen de stoelgang nog meer. Daarna zien we wel verder! Wie weet komt Trovet Balance dan alsnog in beeld...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Lastig dit ik heb 2 zusjes die beiden allergisch zijn voor voedsel en voor verschillende dingen.
ik heb er hier 1 die echt heel ziek wordt als ik haar rijst geef, of kip, of rund of hypoallergeen voer van rc, hills etc.
Meeste hypoallergeen voer zit rijst in.
Luna heeft het een tijd heel goed gedaan op taste of the wild canyon River maar ook daar werd ze ineens ziek van.
Nu krijgt ze van virbac voer met insect en aardappel en dat gaat voorlopig goed.
Ze is ook allergisch voor dingen in de omgeving, zelfs voor een inenting toen zaten we binnen 20 minuten weer bij de da omdat ze bijna geen lucht meer kreeg.

Lizzy daarvan hebben we ook het vermoeden dat het een combinatie is van omgeving en voedsel.
Maar die deed het goed op Anallergenic maar die at het ineens niet meer, en zo blijven we hier ook aan de gang.

Dus ja ik,kan me echt zo goed voorstellen hoe blij je bent dat dit wel werkt.

Schesir heeft blikjes met kip en rijst zonder verdere toevoegingen als je het aan durft zou dat nog een optie kunnen zijn.
Cosma en Thrive hebben het volgens mij ook
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Synemios,

Echt heel lastig als je in zo'n situatie zit! Wie weet speelt de toenemende klimaatopwarming ook een rol? (Vacht te droog?) Ik heb zo'n ventilator met vochtvernevelaar en heb het idee dat jeuk dan sowieso iets minder is.

Van Scheshir heb ik zonder succes de brokjes gegeven. Als Soeti wat is opgeknapt, kan ik misschien de blikjes proberen. Of één van jouw andere tips.

DA adviseert ook om Soeti binnen te houden omdat katten elkaar kunnen aansteken en buiten aan van alles en nog wat knabbelen... Dat is zoiets als zakgeld afpakken bij een kind! ... Maar ja, voor haar gezondheid is het wellicht beter.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Frustrerend is het als niets lijkt te werken.
Ik heb nu een luchtreiniger aangeschaft vooral voor Luna en Lizzy, maar ik zelf heb ook allergisch astma.
Ik ben oa allergisch voor de katten 😂

Het is wel echt erger geworden ook bij mij, ook de hooikoorts.
Het lijkt bij Lizzy gelijk op te gaan met mijn eigen klachten.

Vorige week heb ik een koeler terug gestuurd ( die koelt en reinigt de lucht dmv water) maar daar kreeg ik het heel benauwd van omdat de luchtvochtigheid te hoog werd.
Ik heb wel overal van die mini vocht vernevelaars staan en dat werkt wel beter moet ik zeggen.

Schesir brokjes durf ik hier echt ook niet aan.

Ik heb binnen katten, ze komen niet verder dan een afgeschermd balkon en dan is het wel makkelijker.
Maar ja om een buiten kat ineens binnen te houden....
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Misschien heeft droge lucht dan toch met jeukklachten te maken? Wel typisch dat het gelijk opgaat met jouw astmaklachten!

Vorig jaar had ik ook mini-vernevelaars (die witte boxjes), maar die gingen snel stuk. Exemplaar wat ik nu heb is een staande fan op wieltjes met flink waterreservoir die een ultra fijne mist verspreidt. Ik ben er tevreden over.

Wat Soeti betreft: vanavond was ontlasting half hard/zacht met nog een miniem spoortje bloed. We gaan dus de goede kant op! Ook is ze een stuk levendiger en 'praat' meer met me :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Droge lucht en te vochtige lucht kunnen beiden klachten veroorzaken.
Ik heb er een meter voor de luchtvochtigheid moet tussen de 50-60% zitten en hier zat hij met die koeler veel hoger.
Maar als je geen last hebt van je luchtwegen merk je dat niet.
Mijn man had nergens last van en ik bleef maar naar mijn inhalers grijpen, ik zat al bijna aan de prednison ( had het al in huis) tot we die link legde.
En nu heb ik weer veel minder last,

Dat Soeti levendiger is en meer praat is een teken dat ze zich beter voelt.
Bijna geen bloed bij de ontlasting is helemaal goed nieuws, dan zou ik ook even niets veranderen en kijken of het de komende tijd nog beter wordt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Soeti heeft nu 4 tabletten Panacur gehad maar de problemen zijn nog niet helemaal over.

Goede nieuws is dat de ontlasting steeds harder wordt, maar helaas ook nog (deels) dun met wat bloed.

Ook heeft ze af en toe weer jeukaanvallen sinds ze met de Panacur is begonnen. Komt dat daardoor? Bijsluiter claimt 'geen bijwerkingen bekend'.

Daarnaast plotseling ook jeuk aan de oren. Oormijt? Ik dacht dat de Stronghold dit had moeten bestrijden....

Poezenpuzzelmysterie, dit :edoh:, ik bel de DA maar weer...
Plaats reactie