Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Het heet Catsan Active fresh (doos), gekocht bij Jumbo.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Maar dat verklaart dan toch niet dat er meteen een reactie is na het eten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Anne »

Ik duim ervoor dat deze kattebakvulling goed gaat werken voor jullie.
Ik weet ook niet zo goed of stof een allergeen is, ik weet wel dat de huisstofmijt een allergeen is maar in hoeverre komt deze voor in kattebakvulling?
Hoe minder allergenen, hoe hoger de weerstand en een verminderde kans op kruisreacties.
Alsnog sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 16 aug 2019 20:35 Maar dat verklaart dan toch niet dat er meteen een reactie is na het eten?

Dat weet ik ook niet zeker. Misschien dat eten de allergeen in actie zet?

@Anne: thanks! We wachten af.
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

We zijn weer een paar weken verder en wijzer. De jeuk wordt gelukkig niet veroorzaakt door de silica-kattenbakvulling.

Oorzaken vd jeuk:
* Tot dusver alle soorten brokjes - ook die zonder soja (alhoewel 7 stuks per dag geen last geven en 14 of meer weer wel)
* Blikjes, pakjes, zakjes met plantaardige bijproducten, rijst of suiker
* Vlees/vis gebakken in olijfolie

Wat verdraagt Soeti wel:
* Verse vlees- of vissoorten gekookt in water (maar geen kip of rund)
* Menu moet continu afgewisseld worden, hele dag hetzelfde geeft problemen
* Alles gekookt: zalm, koolvis, kippenlevertjes (dat dan weer wel vd kip, yuch!), kalkoenfilet, varkenslapjes, varkensgehakt
* Tonijn in water uit blik (eerst goed zout eruit spoelen)

t Is tijdrovend om te maken en Soeti krijgt aardig wat gewichtstoename van dit dieet.
Ontlasting is minder frequent, uitwerpselen zijn langer dan normaal maar zien er gezond uit qua samenstelling (en geen bloed meer).

Het blijft een beetje hannessen, maar nu heb ik in ieder geval iets meer variatie tot mijn beschikking.

En de jeuk is over!! :)

Dank allemaal voor het meedenken!


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

lijkt een beetje alsof vooral plantaardige producten problemen geven.
Luna reageert ook op rijst, mais, tarwe en vermoedelijk ook soja maar weer niet op erwt en aardappel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Anne »

Wat fijn dat je achter de oorzaken bent gekomen van de jeuk en dat de ontlasting ook stabiel word!! Zal wel een hele puzzel zijn geweest!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 08 okt 2019 18:49 lijkt een beetje alsof vooral plantaardige producten problemen geven.
Luna reageert ook op rijst, mais, tarwe en vermoedelijk ook soja maar weer niet op erwt en aardappel.
Inderdaad! Ik ben er nog niet achter wat erwt of aardappel doen, maar gezien Soeti's gewichtstoename is dat misschien ook helemaal niet handig om ze nu toe te voegen.

Wordt Luna ook zo dik van vers vlees/vis?
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Anne schreef: 09 okt 2019 14:46 Wat fijn dat je achter de oorzaken bent gekomen van de jeuk en dat de ontlasting ook stabiel word!! Zal wel een hele puzzel zijn geweest!
Hai Anne,
Jazeker een hoop gepuzzel. 't Grappige is nu wel dat de kat (vaak) mijn dieet bepaalt! Want als ik toch iets voor haar moet kopen, och dan bedenk ik tevens gelijk een maaltijd met iets dergelijks voor mezelf :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Ik kan Luna maar weinig vlees geven want ze reageert bijna overal op en vis alleen tonijn dus die krijgt hypoallergene brokjes met insect en aardappel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 10 okt 2019 16:28 Ik kan Luna maar weinig vlees geven want ze reageert bijna overal op en vis alleen tonijn dus die krijgt hypoallergene brokjes met insect en aardappel.
Hoi Synemios,
Heb inmiddels ook aardappel toegevoegd en dat verdraagt Soeti goed! :grin:
Daarbij heb ik ontdekt dat gekookte aardappel met stukjes schil de jeuk vermindert & de ontlasting verder verbetert (droger). Nu vermoed ik dat een bepaalde stof in de schil helpt bij darm- (of maag?) herstel.

Nieuwe lijst wat Soeti vedraagt:
* Verse vlees- of vissoorten gekookt in water (maar geen kip of rund)
* Menu moet continu afgewisseld worden, hele dag hetzelfde geeft problemen
* Zalm (liefst met huid voor voedingsstoffen), koolvis, kippenlevertjes of -niertjes, (dat dan weer wel vd kip, yuch!), kippenhartjes (gaat ze veel van plassen, dus niet te vaak), kalkoenfilet, varkenslapjes of -gehakt (sporadisch varkensvlees, te vaak veroorzaakt ook jeuk)
* Tonijn in water uit blik (eerst zout uitspoelen)
* Sardientjes uit blik in water (eerst zout uitspoelen)
* Mengen met gekookte aardappel met stukjes schil - lijkt genezend te werken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Dat is wel fijn dat dat ook nog helpt tegen de jeuk en de ontlasting steviger maakt.
Ik zal dat ook eens proberen hier bij de meiden, hoewel Luna het erg goed doet op haar brokjes.
Maar je hebt het er druk mee, wel heel fijn dat het eindelijk wat beter gaat.

En door jou ben ik er ook achter dat Luna ook reageert op soja en dat zit in heel veel hypoallergeen voer, vandaar dat zij ook bleef reageren maar ook op de zalmolie.
Beiden zit niet in haar huidige voer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Anne »

Wat fijn dat de lijst zich aan het uitbreiden is :-P
En eet Soeti de gekookte aardappels uit zich zelf of prak je die door het vlees?
Mooi zo dat je hebt uitgevonden wat wel of niet goed gaat bij Soeti
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 05 feb 2020 14:26 En door jou ben ik er ook achter dat Luna ook reageert op soja en dat zit in heel veel hypoallergeen voer, vandaar dat zij ook bleef reageren ...
At your service! Blij dat ik andere katten & hun baasjes kan helpen door deze informatie te delen! Zo leren we wat van elkaar :grin:
Anne schreef: 05 feb 2020 15:48 Eet Soeti de gekookte aardappels uit zich zelf of prak je die door het vlees?
Nadat ik een flinke hutspotstamper ter hand heb genomen, gaat het erin als koek :lol: ! Maar de aardappels kook ik mee met vlees of vis dus er zit al een lekker smaakje aan.



Overigens, alleen de sardientjes (op water) geef ik eens per twee weken zonder koken en aardappels (blikje van Princess bij o.a. Jumbo). Uitgelekte sardientjes in beker doen, kokend water erop, afgieten en dan voeren.

Zo krijgt ze wat extra voedingsstoffen binnen omdat huid en andere onderdelen er nog aan zitten (in tegenstelling tot koolvis of kabeljauw). Maar als ik het te vaak geef, krijgt ze toch weer jeuk.

Succes allemaal :)
Plaats reactie