Ook n drama

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
esje1973
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2009 13:44

Ook n drama

Bericht door esje1973 »

Hallo, ik ben hier voor t eerst, sinds een tijdje in ieder geval want k scheen al aangemeld te zijn maar weet niet of k uberhaupt ooit al s iets heb gepost hier. Ik heb twee katten, een poes van 12 jaar Bella en een kater van ruim 9 Mowgli, Ik ben al jaaaren aan t tobben, met tussenpozen godzijdank. Na eerst jaren t supermarktvoer zoals wishkas te hebben gegeven kreeg bella last van kale plekken, wonden, jullie kennen t wel. Meerdere keren mee naar de da geweest en die dacht gelijk aan een voedselallergie, dus er werd ander voer geadviseerd, Natuurlijk poepieduur daaro en ik dacht nou we kijken t zo nog wel ff aan. Later begon mowgli ook met ellende, ze wisselden mekaar af echt ongeloofelijk. Vorig jaar is t een heel jaar goed gegaan, wat n hoop had k gekregen, ze kregen toen almo nature voer, nat voer brokken en snackjes en deden t allebei prima. Tot ergens dit jaar mowgli weer plekken kreeg op zn kop. Dus ermee naar de da, altijd een duur geintje. Nu duurde t geen jaar voor t terug kwam maar nog geen maand helaas. Ik snapte er niks meer van, als t een voedselallergie was, tja die heeft ie misschien opgebouwd bedenk k me nu... Toen was ik t zat dus ben k me Echt gaan verdiepen in hypoallegeen, T voer waar de meeste revieuws positief v waren was Sanimed sensitive, dus ik die besteld. Nou echt gretig waren ze er niet op, mowgli heeft geloof k anderhalve dag niks gegeten maar uiteindelijk kreeg ie toch wel erge honger. In die anderhalve dag raakte k lichtelijk in paniek omdat k last dat katten als ze niks eten leververvetting krijgen dus ik dacht k bestel rc hypo, twee kleine zakjes om te proberen. Gelukkig ging mowgli toch de sanimed weer eten dus toen dat op was ben k maar over gegaan op rc. Vonden ze veeeeel lekkerder. Ondertussen ook wat natvoer aangeschaft omdat ze dat bij mij Zo gewend zijn en ik t zielig vond dat ze nu alleen maar saaie droge brokken kregen. Mowgli vond dat heerlijk maar Bella moest er niks van hebben. Niet jammer want bella is toch al een forse poes. Na de eerste keer dat natvoer, van kattovit, had k t idee dat mowgli daar weer niet zo fijn op reageerde, weer meer jeuk had ik t idee. Terwijl dat na de eerste paar dagen sanimed al flink verminderd leek te zijn. Maar ff geen natvoer meer dus. Nadat die twee kleine zakjes rc op waren kocht k dan maar een grote zak van 4.5 kg want groter is voordeliger. Maar langzamerhand kreeg k t idee dat bella hier helemaal niet lekker op ging. Er zaten meerdere hotspots op dr koppie en kale plekken ook. Maar ik dacht dit kan toch niet dit is rc, de koning vh dierenvoer. Nu begint mowgli Ook weer plekjes te krijgen, dus ik heb de drie kilo rc die k nog over heb maar ff weg gezet en weer sanimed gekocht. Bella zit ondertussen al n week met zo"n verschrikkelijke kap om, blauw ook nog s hoe Verzinnen ze t?? Ik ben ondertussen zwaar hopeloos, K heb eigenlijk niet een echt duidelijke hulpvraag ofzo maar wil dit gewoon delen met mensen die ook Zo gek met hun katten zijn, zo verdrietig worden vd katten die dit leed hebben, je kan t ze niet uitleggen, tis alleen maar zorgen, zoveel verdriet dat ik t soms niet eens meer leuk vind dat ze er zijn...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ook n drama

Bericht door Rik »

RC, de koning van het dierenvoer... Mmmh, nou NEE.
Meer degene die de meeste reclame maakt en de 2 lesuren die de dierenartsen krijgen gedurende hun hele opleiding sponsoren.

Ik lees nog niets over een goed eleliminatie dieet. Heb je die wel eens gedaan?

In brokjes zit allerlei troep. Sowieso is kwalitatief goed natvoer beter. Maar dan moeten ze niet nét allergisch zijn van een van de ingrediënten. En inderdaad, allergie kunnen ze ook opbouwen.

Lusten ze vers vlees (KVV) en heb je dat wel eens geprobeerd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
esje1973
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2009 13:44

Re: Ook n drama

Bericht door esje1973 »

Nee een echt eliminatie dieet heb k nog niet gedaan. Moet eerlijk zeggen dat k niet precies weet hoe t werkt. Ja je moet ze iets geven waarvan t hoofdbestanddeel iets is wat ze nog nooit eerder hebben gehad toch? Maar volgens mij zit in de supermarkt brokjes bijna alles, vis rund gevogelte lam konijn is n twijfelgeval. Kvv ken k niet, En vers vlees k weet niet, waar kan k dat halen en is t enigszins betaalbaar?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Ook n drama

Bericht door Sansan »

He wat balen! De supermarkt gaat je niet kunnen helpen hiermee, behalve de rodi kvv hamburgers van scharrelkip. Maar ook dat is geen eliminatie want met een eliminatie voer je een voor je kat onbekend diersoort zoals bijv hert, eend, fazant, paard etc. Kijk eens naar trovet :) heeft ook een mooie website waar je alles kunt vinden, zoals hun eliminatie natvoer.

Is verder alles door de dierenarts uitgesloten kwa mijt, vlooien, schimmel, wormen etc?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Ook n drama

Bericht door Sansan »

Ah en je hebt meer merken met hypoallergene voeding zoals specific, vet concept, virbac, Hills ZD etc.
esje1973
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2009 13:44

Re: Ook n drama

Bericht door esje1973 »

Bedankt voor alle tips!! De da heeft inderdaad verder niks kunnen vinden dus we blijven doorzoeken. Voorlopig staan ze ff op sanimed en k weet inderdaad dat er nog veeeel meer soorten hypo allergeen voer zijn maar k zag ff door de bomen t bos niet meer. Is t niet erg als je katten alleen maar natvoer krijgen, of mag dat dan alleen maar voor kortere tijd om iets uit te sluiten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ook n drama

Bericht door Rik »

Kwalitatief goed natvoer (zoals Animonda Carny, Feringa, CLG en Mac's) zijn gewoon compleet (met veel vlees en zonder rare andere toevoegingen) en kun je dus permanent geven. (Maar dan moet je kat dus niet allergisch zijn voor een van die ingrediënten)

KVV (vers vlees) kun je permanent geven als de soort aangemerkt is als compleet. Anders moet je tot 4 diersoorten afwisselen. Ik geef hier af en toe een complete soort en 6 diersoorten afgewisseld met af en toe een eendagskuiken, sardientje en kippennekje voor het serieuzere kauwwerk (goed voor de tanden).

Een eliminariedieet is meestal eenzijdig een diersoort en kun je dan vaak niet permanent geven maar gebruik je om in 6 tot 8 weken tijd te kijken of de kat tegen die diersoort kan. Daarna kun je het uitbreiden en een voer zoeken die dus niet de ingredienten bevat die een probleem geven.

De allergie kan overigens ook komen van de koolhydraten (aardappel, mais, andere granen, erwten etc) wat in de brokken gepropt worden. Bij een hypoallergene brok proberen ze bepaalde dingen wel weg te laten maar ze moeten er toch bepaalde koolhydraten instoppen om er een brok mee te vormen.

In hypoallergene brok stoppen ze dan vaak ook weer extra vitamine en andere toevoegingen dat ze het wel compleet durven te noemen en permanent gegeven mag worden. Maar ik vind de ingrediënten dan zo karig dat ik het nooit zou willen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ook n drama

Bericht door Dinky »

Het is niet erg wanneer katten alleen maar natvoer krijgen. Het enige waar je op moet letten is of op het natvoer staat dat het een aanvullend voer of een compleet voer is. Hier zit namelijk nog wel eens verschil in. Een aanvullend voer is niet goed om als enige te geven maar alleen als aanvulling. Compleet voer mag wel alleen gegeven worden ;-)
Overigens kan het per smaak van een merk verschillen of het compleet of aanvullend is (meende in ieder geval dat bepaalde smaken van schesir wel en andere niet compleet waren).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ook n drama

Bericht door Anne »

Ik vind natvoer op dit moment niet zo belangrijk, je moet eerst de hoofdvoeding goed hebben en als ik dit zo lees is dat nog niet echt op orde?
Wat voor soort natvoer heb je gegeven, is dat ook hypoallergeen of sensitief? Hypoallergeen en sensitief is niet hetzelfde
op sensitief natvoer kunnen ze ook reageren. wat wel heel toevallig is dat je ze alle twee hebt met bijna dezelfde klachten
Heeft de da ook huidmonsters genomen en op kweek gezet?
Misschien een second opinion?
Is het geen vlooienallergie? De verschijnselen zijn bijna indentiek als die van voedselallergie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
esje1973
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2009 13:44

Re: Ook n drama

Bericht door esje1973 »

Nee er is niet naar n vlooienallergie gekeken. Wel of ze vlooien hadden en dat is niet t geval. Ze krijgen nu voorlopig alleen sanimed brokken en sowieso gaat t met mowgli alweer n stuk beter. Bella zit nog met een klein kapje op omdat k wil dat die ene wond op dr kop echt helemaal weg is
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ook n drama

Bericht door Anne »

Fijn dat het al iets beter met Mowgli gaat, lijkt me toch een indicatie dat de overgevoeligheidsproblemen bij het natvoer weg komen. Heeft Sanimed ook geen dieetnatvoer? Als ik jou was zou ik het bij deze brokken houden en bij Sanimednatvoer ( als dat er is)
Deze problematiek is te heftig om maar het een en ander uit te testen qua regulier natvoer
Ja het is zielig als een kat niet kan eten wat ze lekker vind, maar jeuk is vele malen erger/zieliger en is ook gevaarlijk,
een kat met veel jeuk slaapt minder en daardoor gaat de weerstand naar beneden en daar zit je ook niet op te wachten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ook n drama

Bericht door Synemios »

Het is belangrijk om als je begint met hypoallergeen maar 1 soort/ merk te geven en dat minstens 6 weken lang.
Sanimed en rc door elkaar geven werkt niet.
Rc hypoallergenic reageren veel katten nog steeds op helaas.
RC heeft ook Anallergenic die schijnt bij veel katten beter te werken.

Als je echt brokjes en natvoer wilt geven dan zou ik of voor sanimed gaan of voor hills z/d.
Die hebben beiden zowel brokjes als nat voer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie