Veel haarballen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Veel haarballen

Bericht door Siffie »

Hoi!

Ik hoop dat dit topic op de juiste plek staat, anders, sorry!

Ik heb mijn kat nu zo'n anderhalve maand.
Ik deze anderhalve maand heeft ze al 3x een flinke haarbal uitgebraakt. Ik dacht eerst dat het diarree was want het heeft echt de vorm van een lange drol maar het ruikt in principe nergens naar, en heb het vandaag eens uit elkaar geplukt 😅 er zit allemaal gras tussen (ze is een binnenkat maar ik heb altijd kattengras voor haar staan) en het was echt allemaal haar, en heel nattig.
Ik las dat sommige katten nooit een haarbal hebben omdat het meestal met de ontlasting meegaat, en anderen misschien 1 keer per jaar.

Is het erg dat mijn kat dit al 3 keer in anderhalve maand heeft gehad? Moet ik met haar naar de dierenarts?
Ze eet hardstikke goed (alleen hoogwaardig natvoer, met elke dag een klein handje brokjes) en plast ook erg goed (zo'n 4x per dag, in ballen ten grote van je handpalm). Poept ongeveer 1x daags.

Ze lijkt echt goed gezond maar zoveel haarballen snap ik niet helemaal!

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
EvaLynnSP
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2019 12:27

Re: Veel haarballen

Bericht door EvaLynnSP »

Haarballen zijn echt niet gek hoor, vooral niet tijdens deze tijd van het jaar. Ze verharen nu veel.

Wel is het heel vervelend voor je kat. Wat je kunt doen is, een anti haarbal pasta kopen, er zijn ook aantal haarbal tabletten.

Zoek maar eens op op zooplus.
kittentjes

Re: Veel haarballen

Bericht door kittentjes »

Ik geef ook anti haarbal pasta maar saar spuugt momenteel ook regelmatig een sigaar haarbal uit. Ze verharen enorm de afgelopen maanden dus het verbaast me niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Veel haarballen

Bericht door pinguin »

Hier nog een haarbal spuger maar die lust geen haarbal pasta.
Heb hen nu terug op rc sensible omdat ik het gevoel heb dat dat nu beter op zijn maar valt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Veel haarballen

Bericht door Siffie »

Ze haart echt enorm inderdaad - fijn om te weten dat het verder niet iets is om me zorgen over te maken. Ik heb wel zo'n anti haarbal pasta, maar ze eet elke dag netjes van haar kattengras. Moet ik dan ook nog de pasta geven? Is dit niet dubbelop?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Veel haarballen

Bericht door Rik »

Het kattengras zorgt ervoor dat de haarbal aan de voorkant eruit komt (omdat de maag dan 'geïrriteerd' raakt). Met haarbalpasta zou het zo moeten zijn dat de haren aan de andere kant eruit komen (door ze op te nemen in de ontlasting).

Zie ook https://www.medpets.nl/haarballen-bij-de-kat/
Het uitbraken van haarballen
Na verloop van tijd irriteert de maagwand en zal de kat de haarbal proberen uit te braken. Waarschijnlijk eten katten instinctief gras en wanneer niet voorradig ander groen in huis. Dit 'kattengras' irriteert de maag waardoor het braken opgewekt wordt.
Haarbalpasta
Verder kunt u tijdens de ruiperiode een speciale haarbalpasta - bijvoorbeeld amiQure Hairballs - toedienen aan uw kat. Deze pasta verweekt aanwezige haarballen en werkt licht laxerend, zonder diarree te veroorzaken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Veel haarballen

Bericht door Siffie »

Maar is de pasta dan een betere optie dan het gras? Gras lijkt me natuurlijker, al snap ik dat uitkotsen niet prettig is voor een kat.
Zou ik het gras dan moeten weghalen, en alleen de pasta geven?
Wat voor dingen zitten er allemaal in die pasta, is het niet ongezond?

De website waar je naar linkt raad ook aan om je kat regelmatig te borstelen, met bijvoorbeeld de furminator. Terwijl dat ding juist allemaal gezonde vacht wegrukt, dus dat maakt voor mij de bron al direct minder betrouwbaar.
Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: Veel haarballen

Bericht door Senshi »

Ja pasta werk zeker. Hier voor beide echt een traktatie. Ze krijgen een cm of twee elke dag.

Voorkomen van haren blijft het beste. dus borstelen helpt uiteraard!
Die Furminator hebben we ook.. ben er niet weg van. Is een vrij zware borstel met scherp blad dus je moet hem met beleid gebruiken. De rubberen borstel die je om je hand kan doen met puntjes werkt hier het beste.
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Veel haarballen

Bericht door Siffie »

Wat is precies je bron, want ik lees juist ook heel vaak dat borstelen de vacht ontregeld en je het beter niet kunt doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Veel haarballen

Bericht door Rik »

Klopt. Die furminator trekt de haren eruit en maakt meer kapot dan je lief is.

5 redenen om GEEN furminator te kopen

Ik gebruik af en toe dit ding. Zeer fijn ding.
Afbeelding

https://www.furbliss.com/

Toen was de naam nog petandme :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie