Ringworm kat (ten einde raad)

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Ginap
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2019 09:32

Ringworm kat (ten einde raad)

Bericht door Ginap »

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op deze site, maar aangezien ik helemaal wanhopig ben geworden... wil ik graag onderzoeken of jullie meningen/tips mij uit de put kunnen halen.
In december twee Maine coon kittens in huis gehaald. Ik had al een 6 jaar oude kat en een konijn (die losloopt in de woonkamer).
Na een paar weken is ontstond er een kale plek en na een kweek bij de dierenarts bleek dit ringworm :-( uiteindelijk heb ik een bericht van de fokster ontvangen dat zij er ook achter kwam dat deze ringworm bij haar vandaan kwam.
Meteen de 7 weken kuur itrafungol gedaan met alle dieren. En mn huis dagelijks poetsen met schoonmaakmiddel waar de da haar behandelkamer mee poetst.
Aan het einde een negatieve test, jippie.
Helaas 3 weken laten een klein plekje bij mijn oudere kat, schimmelkweek positief.
Ondertussen had mijn da bij een ander koppel een negatieve ervaring met itrafungol (kat omgevallen omdat de lever niet meer werkte) dus mijn da ziet het niet zitten om nog een kuur itrafungol te geven.
In overleg lamisilcreme op het plekje gesmeerd en na 3 weken wat dit plekje volledig weg.
Nu heeft 1 van de kittens weer kale plekken op zijn oor.
Ik ben ten einde raad. De ene dierenarts zegt wassen... de andere zegt dat het geen zin heeft en dat ik moet scheren. Alleen: scheren is weer met een roesje en ruim €100 per Kat.
Echter, als na he scheren en wassen nog
1 spoor achter is gebleven in mijn huis (en mijn inziens krijg je nooit 100% alle sporen weggepoetst) dan kan de schimmel gewon weer terugkomen.... dus wat heeft dit dan voor zin??
Is het ook zo dat de weerstand de schimmel zelf kan oplossen? Dus dat ik gewoon de plekjes blijf behandelen en met het ouder worden de weerstand de rest van het werk doet?
Mijn konijn (die intensief met mijn katten sameleeft en knuffelt) heeft overigens nooit plekjes gehad.
Ik ben echt ten einde raad. Iedere dierenarts en iedere website zegt iets anders....
Ik zou heeel graag realistische tips ontvangen, die ook uit te voeren zijn.
Alleen al het wassen van een kat ziet er zo onmogelijk uit.... (denk mijn ‘kittens’ zijn nu 7 maanden en ruim 7 kilo)
Ik hoop dat iemand mij in ieder geval uit dit gevoel kan halen, want ik ga hier zelf echt aan onderdoor :???:
Plaats reactie