Jeuk en teatree oil van Jean Peau

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ingjard
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2016 09:57

Jeuk en teatree oil van Jean Peau

Bericht door Ingjard »

Hoihoi,

Ik heb een binnenpoes van ongeveer 5 jaar. Zij heeft (gelukkig) nog niet eerder problemen gehad in het verleden met haar gezondheid, maar we hebben wel ooit eens een beste vlooienplaag gehad.

Het was een flink gevecht om die vlooien uit te roeien maar uiteindelijk is het geluk. Alleen Poes bleef jeuk houden en likte overmatig haar rug. Ik ontdekte daar korstjes, wat nu echt snel erger begint te worden. Ik controleer zo vaak op vlooien, maar dat is (godzijdank) niet het probleem. Het wordt ook niet minder of ergers als ik ze eens aan ander voedsel zet.

Natuurlijk ga ik snel naar de DA om even te laten checken wat het probleem is, maar zelf heb ik het idee dat het komt door in het begin de jeuk van vlooien, maar later werden het korstjes en als korstjes gaan genezen jeukt het nog meer en zo loopt het uit de hand. Maar dat is enkel een vermoeden.

Iemand heeft mij ooit eens een fles met Teatree Oil spray van Jean Peau gegeven en gezegd dat daar de jeuk minder van kan worden en dat ik dan kan zien of dat verbeteringen oplevert, want dat was bij zijn kat wel goed gegaan.

Maar nu lees ik waarschuwingen over teatrea oil, dat dat giftig is voor katten en dat ik dat niet moet gebeuren. Maar de variant van Jean Peau is speciaal gericht op huisdieren met jeuk e.d. dus ik ben lichtelijk door de war.

Iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jeuk en teatree oil van Jean Peau

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat je op dit moment ook niet meer preventief anti-vlooienmiddel toedient?

Verder geen ervaring met teatrea oil. Maar ik lees wel dat het levensgevaarlijk is voor katten.
Echter voor katten is teatree olie levensgevaarlijk.
http://www.paradijsvogel.nl/teatree.htm
Dan kan het misschien wel geschikt zijn voor 'dieren' in het algemeen maar dus niet voor katten.
Voorzichtig met gebruik van etherische olie bij katten
Gebruik geen Melaleuca (Teatree) olie bij katten of vogels, ook niet verdund. Bij katten ook geen citrus etherische olie gebruiken.

Zeker bij katten is het erg oppassen want de lever van een kat verwerkt de etherische olie heel anders dan de lever van een mens of hond. Als je etherische olie bij een kat verkeerd gebruikt dan vergiftig je de kat langzaam en omdat een kat niet snel laat zien dat hij/zij ziek is, kan bij het onjuist gebruik van etherische olie je kat zelfs hier na een lange lijdensweg aan sterven. Daarom is het voor katten nog belangrijker om sterk verdunde mengsels te gebruiken en tea tree olie en citrus etherische olie liever geheel te vermijden. Als je niet zeker bent van je zaak raadpleeg dan een dierenarts of arometherapeut die hier ervaring mee heeft en ga niet zelf iets uitproberen.
https://aromalifestyle.nl/aromatherapie ... or-dieren/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie