De vacht van Minou

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

De vacht van Minou

Bericht door Minoumi »

Hallo!
Mijn katje heeft vandaag een pechdag.
Vanmiddag is haar hoektand afgebroken door een onhandige val veroorzaakt door mijn dochter. Deed ze echt niet expres maar ik was natuurlijk flink boos.

Minou had flink pijn, dierenartsen gebeld, ze vonden het geen spoed.
Ik wel, dus maar naar Duitsland gebeld, konden direct terecht.
Haar tand is getrokken onder narcose, ze kreeg AB injectie en pijnstilling en mocht uurtje later weer mee naar huis.

Thuisgekomen was ze nog wat suf maar knapte daar snel van op, ze eet weer (nat en hard voer!) en loopt weer als een schoothondje achter me aan.

Waarom deze vraag nu bij vacht?
Omdat minou twee kale plekken heeft in haar halsje. Bij de dierenarts vlogen de vlokken haar door de lucht. Stress gaf de DA aan.
Maar thuis was ze ook al een paar dagen flink in de rui. Ik kan er niet tegenop stofzuigen.

De vraag dus: zou dit echt komen door de stress vandaag of is dit gewoon een gevolg van de rui? Ze eet goed, is levendig en speels, wast zich niet overmatig en krabt zich eigenlijk bijna nooit (geen vlooien)

Ik vind haar vacht er een beetje ongelukkig uitzien. Zal foto toevoegen!
Wat kan ik doen om haar vachtconditie te verbeteren?
Hoop op jullie ervaring en advies!
Laatst gewijzigd door Minoumi op 29 apr 2019 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: De vacht van Minou

Bericht door Minoumi »

Ohw aan die foto hebben we niks.
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: De vacht van Minou

Bericht door Minoumi »

Sorry met de foto wil het niet lukken.
Minou is een langhaar en het is net of haar hoofdje er los op zit, haar nekje lijkt beetje kaal.
Ik zie geen uitslag, roodheid of andere dingen op die plek en ik mag het ook gewoon aanraken.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: De vacht van Minou

Bericht door Embillie »

Zonder foto is dat lastig te beoordelen, maar je kan zelf wel het 1 en ander uitsluiten:

-heeft ze frequent enorme stress gehad en wast ze zichzelf meer? (DA bezoek)
-heeft ze vlooien of allergieën? Ook voedselallergie kan haaruitval veroorzaken
-heeft ze veel jeuk?
-zijn er meerdere katten of andere dieren in huis en kunnen zij mogelijk een aanvaring hebben gehad?
-zijn er kleine kinderen thuis? Ondanks hun goede bedoelingen, kunnen zij de kat soms wat onhandig aanpakken

De rui heeft mijn dieren nog nooit kale plekken gegeven, ik zou het dus zelf eerder in een andere hoek zoeken.
Veel haarverlies daarentegen ;)
Stress kan een oorzaak zijn als de kat van zichzelf zeer gevoelig is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: De vacht van Minou

Bericht door Dinky »

Vraag is ook wel hoe de huid er uit ziet op de kale plekken. Is de huid gewoon rustig of is het rood en geïrriteerd. Wanneer het alleen kaal is zou ik afwachten wat er gebeurd wanneer er niet meer zoveel stress is en of het een blijvend iets is of eenmalig.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie