ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Bericht door yana »

Aan de ene kant goed nieuws; het continue braken van Spotje is opgelost met RC hypoallergeen voer. (dus je zóu zeggen dat de allergenen nu dan weg zijn/gaan).
Ze blijft echter zwaar krabben en veel wassen. (jeuk neem ik aan).
Ook zag ik dat ze soms een dikke onderlip krijgt. (ik vrees eosinofiel granuloom). Echter is dit na zo'n 20min al weer stuk beter. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of die lip écht nieuw is en zo ja per wanneer. Ik ben natuurlijk erg gefocused geweest op braken laatste weken.
Zijn er katten van jullie die óók allergisch zijn voor RC hypoallergenic?
Dat diersoort specifieke 'eliminatie voeren' niet altijd helpen snap ik, omdat dat gewoon nog dierlijk eiwit in zit maar dan 1 specifiek soort. vb lam of eend... maar RC zou geen herkenbare allergene moeten bevatten alleen gebroken eiwitten.

Wel een kanttekening; ik vermóed dat Spotje dat met die lip vorig jaar zomer óók al had in lichte mate maar toen dacht ik dat het wat anders was (dat ze lipje wat liet hangen of bekje wat open had). Met de ervaringen van nu dénk ik dat ze het toen ook al had. Of ze toen ook al meer krabde weet ik niet meer. Dat braken had ze toen in elk geval níet.
Líjkt dus dat die allergie al veel langer speelt, steeds heviger is geworden/meer symptomen heeft gekregen.

Door al het gekrab/gewas heeft ze veel last van haarballen. Daarom ben ik haar extra gaan kammen. Maar nu denk ik; beter niet doen misschien. Ze hééft al veel jeuk. Misschien is het helemaal niet goed om nu te kammen en moet ik het zoveel mogelijk met rust laten. Omdat het de jeuk misschien alleen verergert en zorgt voor extra prikkeling.
Aaien misschien ook wel.

Ze heeft nu bijna 3 weken dat RC voer. Ik weet dat het tot 9 wk kan duren voor huid en niet-GI problemen weg zijn. Ik hóóp maar dat alles ex-voerallergie gerelateerd is. Dat ze niet óók allergisch is voor RC of nog ergens anders voor.. :-|
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Bericht door Dinky »

Mocht ze licht allergisch blijken voor rc dan zou je ook nog kunnen kijken naar speciaal voer van trovet: http://www.trovet.nl/hypoallergene-dieten-voor-katten/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Bericht door mariekevanderleij »

Hai Yana,

Her kan inderdaad wel zo'n 6 weken duren eer alle allergenen uit het lichaam zijn verdwenen. Bij mijn kat is het probleem waarschijnlijk niet het eiwit, maar de granen in gewone brokjes/voer.

Daar kwam ik achter omdat de situatie voor 90% verbeterde op RC hypo-allergeen. De overige 10% van de jeukaanvallen werd veroorzaakt door de anti-haarbalpasta (die ook granen bevat) die ik door gekookte koolvis deed. Nu overgestapt op 1 gistsnoepje per dag dat zeewier bevat. Gaat prima. Braken én krabben opgelost 😼!

Maar zodra ik haar per ongeluk een gewoon pakje/zakje zachtvoer geef, schiet ze weer als een razende bol door het huis.

Gelukkig is koolvis goedkoop en heeft dierenwinkel steeds meer keuze in granenvrije brokjes.

Succes!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Bericht door yana »

Ik zie Trovet niet als hypoallergeen. Maar als eliminatie dieet. Het bevat gewoon nog volledige dierlijke eiwitten alleen van niet-dagelijkse diersoorten.
Ik zag RC Anallergenic. Dat is, denk ik, stapje extremer nog dat hypoallergenic (hypo=laag allergeen). Dat wordt ook op speciale lijn geproduceerd die speciaal wordt schoongemaakt voor gebruik, ze testen het op dierlijk DNA etc. Op basis van veer-eiwit?

Ja klopt duurt 6-9 weken volgens Medpets site. En dat zei DA óók. Vind het echter rraar dat die dikke lip nú ineens komt opzetten. Dat maakt dat ik dus vrees dat ze óók weer op reageert op RC. Aan de andere kant. Dat braken is vooralsnog over. Maar misschien had ze die lip al maar lichtere mate en heb ik het niet gezien, kan ook. Was zó op braken gefocust. Kán ook zijn dat het opgevlamt is door kattegras misschien. Die lip was vanaf vrijdag avond op zn ergst volgens mij en ik had ze nét vrijdag middag kattegras gegeven. Biologische. En dat wordt geteeld op...dierlijke mest..Weet niet óf het zover mee kan spelen maar wie weet.
Ja haarbalpasta mag ze óók niet. De lecithine daarin, kan gemaakt zijn van eieren nl.. :( En er zit in deze levertraan. Is vis maar aangezien we niet weten wélke eiwitten het betreft..
Ben nu alleen maar bang dat alle ellende (braken) weer van voren af aan begint.. :(
Morgen hoor ik hopelijk meer, weer retourtje DA.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn kat (Filou, natuurlijk) heeft zijn eerste 3 jaar zware gezondheidsproblemen gehad: om de haverklap ziek, veel braken (zelf zijn drinken) veel jeuk door allergie waardoor hij zijn eigen oog verwond had en nog veel meer. Dit alles is pas gestopt na een cortisonen inspuiting omdat de da zelf ten einde raad was, gevolgd door dagelijks vloeibare Celestone om zijn immuunsysteem wat tot rust te brengen. Eerst een dagelijkse hoge dosis, dan heel langzaam afgebouwd naar een heel lage dosis om de 2 dagen. Dit moet ik levenslang geven. Zijn bloed wordt regelmatig gecontroleerd om te zien of het medicijn geen schade toebrengt. Ik heb voorzichtig ook een eleminatiedieet geprobeerd (enkele maanden per vleessoort) en daarna zijn RC hypoallergenic langzaam vervangen door blikjes met alleen de vleessoorten die hij verdraagt. (Zonder granen en planten!) Blijkbaar verdraagt hij alleen rund en vis niet. Iedere kat is anders, dus vraag niet onmiddellijk aan je da een cortisonen inspuiting, want dat verbergt alleen het probleem, en lost het niet op.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Bericht door Dinky »

Tja, ik weet dat hier op het forum een kat is geweest die allergisch reageerde op hypo allergene voeding maar niet op de trovet konijn. Trovet konijn was het enige voer dat die kon verdragen. Vandaar dat ik het je mee geef als optie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: ook allergisch voor RC hypoallergeen?

Bericht door yana »

Cortison krijgt ze niet, wel prednison, de minst kwaaie. Volgende keer (maar hoop niet dat het hoeft) ook eens vragen naar cyclosporinen. Dat is nieuwer, werkt eender en heeft minder bijwerkingen. Er is voor honden met jeuk ook wat nieuws; lokivetmab. Lijkt op cytostatica vlg mij. Hoop dat het snel beschikbaar komt voor katten (of meer info over off-label use).

Dikke lip was inderdaad eosinofiel granuloom wat ik al dacht. Door allergie getriggerd. Het was níet zo dat de RC niet meer werkte of ze daar niet tegen kon zei DA. Dus ik blij. :)
Haar immuunsysteem is gewoon nog erg vd rit (en mogelijk dus al een jaar af en aan). Dikke lip getriggerd zijn door iets doms als 1 vlo dus ook ontvlooid. (ookal vond ze op geen vd 2 katten een vlo met de vlooienkam). Tevens grote anti vlo schoonmaakt ;) . Huid werd wel roze vd antivlo. Dat kán bijwerking zijn maar kan het me niet herinneren uit het verleden. Zal ook met immuunsysteem van doen hebben. Maar vlo impact moest uitgesloten worden zei DA.
Pred spuit werkt 3 weken. Daarna verder kijken.
Verder doet ze het goed. Gister heeft ze flink gespeeld. Ook uit zichzelf. Kan me niet meer heugen wanneer ze dat voor het laatst gedaan heeft. Ja in elk geval vóór dat braakgedoe begon. (> 1 mnd terug). Ook niet gebraakt sinds ruim een week.

Ik begrijp het Dinky en ik waardeer de input van iedereen die meedenkt!
Plaats reactie