Kitten krijgt steeds meer jeuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Kitten krijgt steeds meer jeuk

Bericht door Boef »

Mijn kitten Rizzo is nu 4 maanden oud en heeft sinds een maand jeuk in haar hals.
Waarschijnlijk ontstaan na een vlooienbeet.
Opeens zag ik een wondje dus ik naar de dierenarts.
Ik kreeg Vetaderm van de dierenarts maar na een paar dagen was de wond nog veel erger en groter. Ze likte en krabde nog veel meer dan daarvoor.
Weer naar de dierenarts (een andere) en kreeg Dermiel (honingzalf) en een medical pet shirt. 3x per dag smeren en pakje 2 weken non stop aan.
Nageltjes geknipt en een huidafkrabsel gedaan (zo zielig!) om mijten uit te sluiten.
De wond ging vrij snel dicht en ook het vorige rode van haar huid is weg.
Alleen nu... nu krabt ze meer en meer. Het wordt veel erger de jeuk.
Ik weer naar de dierenarts en ze vond de wond er goed uit zien en de huid rustig. Niet ontstoken.
Ze adviseerde met de honingzalf te stoppen en verder niets te doen. Het pakje moet ze aanhouden en als de korstjes er af zijn, mag ze het pakje weer uit. Ze zegt we moeten nu niks doen wat de huid kan irriteren en het haar lichaam zelf laten oplossen.
Maar nu.. vannacht.. Ze krabt en krabt en likt en likt. Zelfs met haar hals langs de krabpaal en blijft doodstil zitten als ik er over heen wrijf.
Het pakje heeft ze nog aan want ik ben als de dood dat ze het weer open krabt.
Ze heeft het pakje nu 3 dagen aan.. Ik weet niet wat ik moet doen want ze heeft zo'n jeuk en ik vind het zo zielig..
.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten krijgt steeds meer jeuk

Bericht door Mleen »

Ai, een herkenbaar verhaal! Onze Spookje (8 maanden oud) heeft het ook (zie voor foto’s in mijn album)...

Wat me opvalt aan je verhaal is dat je dierenarts redelijk makkelijk zegt “waarschijnlijk ontstaan door een vlooienbeet”. Maar goed, is dat wel zo? Wellict heeft ze een voedingsallergie of een omgevingsallergie. Een vlooienallergie kán het natuurlijk ook zijn. Het is dan eigenlijk zaak om uit te gaan sluiten.
Bij een voedingsallergie kun je de kat tijdelijk voor 6-8 weken op hypoallergeen voer zetten. De huid zou dan even tot rust kunnen komen. Geef je daarna haar normale voeding weer en de jeuk/allergische reactie komt terug, dan weet je dus dat het aan het voer ligt en kun je een eliminatiedieet gaan doen om uit te zoeken waar ze precies allergisch voor is.
In het geval van een omgevingsallergie of atopie wordt het lastiger. Helaas kun je allergieën bij katten niet aantonen door bloedonderzoek. Ze zou dan medicatie moeten nemen om de allergie onder controle te houden.

Ik zou er dus niet meteen vanuit gaan dat het hier gaat om een geirriteerde vlooienbeet, maar nog even doorzoeken naar de oorzaak.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten krijgt steeds meer jeuk

Bericht door Zotvanpoezen »

Indien er bij bloedonderzoek de waarden van de eosinofiele granulocyten te hoog zijn en de kat is pas ontwormd, kan dit ook op een allergie wijzen. Bij mijn kat was dat ook zo. Die waarden waren veel te hoog. Na jarenlang hypoallergeen dieet, samen met een uitsluitingsdieet van telkens 1 soort vlees gedurende enkele maanden, ben ik overgestapt naar complete blikvoeding met alleen de soorten vlees die hij verdroeg. Natuurlijk alleen de blikvoeding met puur vlees zonder granen en plantaardige toevoegingen. Vorige week is zijn bloed gecheckt, (ook na een ontworming om parasieten uit te sluiten) en die waarden waren normaal geworden. De Hypoallergene brokjes ben ik langzaam aan het afbouwen omdat natvoer toch wel beter is. Dus heel veel geduld met het uitzoeken van de oorzaak is wel nodig.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Boef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2018 16:19
Locatie: Zaanstad

Re: Kitten krijgt steeds meer jeuk

Bericht door Boef »

Bedankt voor t meedenken.
Het is niet waarschijnlijk dat het voedselallergie is maar ik hield daar wel al rekening mee in het aanbieden van voer.
De dierenarts vind haar met haar 4 maanden te jong voor hypo allergeen voer?
De wond is inmiddels mooi geheeld en ze krabt iets minder.
Ik heb dr shirtje nog wel aan omdat ze nog wel krabt.. ook zodra t af is.
Plaats reactie