Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door shaartje86 »

Hallo,

Mijn kat van 4 is veeeel aan het likken en aan het bijten. Hij krijgt nu kale plekken/likstrepen bij zijn staart en iets daarvoor bovenop zijn ruggetje. Niet aan de zijkanten of buikje.
Hij is sowieso veel aan het krabben. Geen vlooien, dat heeft de DA al gecheckt.

Wat kan dit zijn? De DA heeft hem vanochtend een coritsol spuitje gegeven maar nu eind van de dag is het nog steeds veel likken en bijten. Ik ben te einde raad :(
Moet ik het nog tijd geven?

Hij zit al langere tijd op royal canin dental.

Mijn kat is 1,5 maand geleden wel opgenomen geweest in het dierziekenhuis, we waren bang dat hij een giftige plant hadden gegeten. Nu helemaal de oude. Het was wel een stress ervaring: 2 nachten daar, infuus en kathetertje... zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Hoop dat iemand hier weet wat ik moet!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door Dinky »

Is het begonnen na zijn opname?
Wanneer het jeuk zou zijn verwacht je volgens mij wel snel vermindering van de klachten na cortisone.

In dat geval is het de vraag of het misschien een reactie is op pijn (dus likken op pijnlijke plek voor verlichting). Wat je ook kan proberen is andere voeding. Het zou zelfs een droge huid kunnen zijn dat kriebels geeft en mogelijk dat je dat bij kan sturen door voeding. Vooral omdat de cortisone nog geen verlichting lijkt te geven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door shaartje86 »

Dinky schreef: 04 jan 2019 17:56 Is het begonnen na zijn opname?
Wanneer het jeuk zou zijn verwacht je volgens mij wel snel vermindering van de klachten na cortisone.

In dat geval is het de vraag of het misschien een reactie is op pijn (dus likken op pijnlijke plek voor verlichting). Wat je ook kan proberen is andere voeding. Het zou zelfs een droge huid kunnen zijn dat kriebels geeft en mogelijk dat je dat bij kan sturen door voeding. Vooral omdat de cortisone nog geen verlichting lijkt te geven.
Nee pas na 3 weken ofzo. Ik dacht dat het mss goed was om even af te wachten wat de cortisone zou doen. Andere voeding zou ik inderdaad nog kunnen proberen, maar dat zou ik raar vinden omdat hij al zo lang op RC dental zit?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door Rik »

Voedselallergie kan goed na verloop van tijd opbouwen. Dan merk je jaren niets en gaat het in een keer mis.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/v ... lergie-kat


(met de ingrediënten van RC dental zou me dat ook niet verbazen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Saartje, mijn kat werd ook helemaal dol van de jeuk. Blijkt allergie te zijn voor granen. Zit in bijna alle brokjes en vaak ook kuipjes, blikjes, zakjes, pakjes...
Je kan een paar weken gekookte koolvis proberen, als het verbetert weet je waar het aan ligt. Maar koolvis alleen bevat niet genoeg nutriënten.

Dierenwinkels verkopen ook hypo-allergene brokken en zachtvoer zonder granen (let op, gerst is ook een graansoort), daar doet mijn kat het uitstekend op.

Bij die brokken van RC, drinkt jouw kat ook zoveel? Mijn kat zoop als een Tempelier bij brokken van Purina en werd hyperactief. Bij graanloze brokken is dat stukken minder.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door shaartje86 »

Dinky schreef: 04 jan 2019 17:56 Is het begonnen na zijn opname?
Wanneer het jeuk zou zijn verwacht je volgens mij wel snel vermindering van de klachten na cortisone.

In dat geval is het de vraag of het misschien een reactie is op pijn (dus likken op pijnlijke plek voor verlichting). Wat je ook kan proberen is andere voeding. Het zou zelfs een droge huid kunnen zijn dat kriebels geeft en mogelijk dat je dat bij kan sturen door voeding. Vooral omdat de cortisone nog geen verlichting lijkt te geven.
Nu al 2 dagen geleden dat hij cortisone heeft gehad. Vind dat ie nog steeds te regelmatig likt. Misschien is het wel ietsje minder maar niet heel veel minder.
Wat nu?
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door shaartje86 »

Dinky schreef: 04 jan 2019 17:56 Is het begonnen na zijn opname?
Wanneer het jeuk zou zijn verwacht je volgens mij wel snel vermindering van de klachten na cortisone.

In dat geval is het de vraag of het misschien een reactie is op pijn (dus likken op pijnlijke plek voor verlichting). Wat je ook kan proberen is andere voeding. Het zou zelfs een droge huid kunnen zijn dat kriebels geeft en mogelijk dat je dat bij kan sturen door voeding. Vooral omdat de cortisone nog geen verlichting lijkt te geven.
Nu al 2 dagen geleden dat hij cortisone heeft gehad. Vind dat ie nog steeds te regelmatig likt. Misschien is het wel ietsje minder maar niet heel veel minder.
Wat nu?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door Rik »

Ik zou even compleet switchen met voer. Want ik neem aan dat je dat nog niet gedaan hebt.

Zoals Marieke al aangaf, hypoallergene of een kwalitatief goed natvoer zonder tarwe, mais, rundvlees, vis of kip. (De hypoallergene is vaak het makkelijkste om dingen uit te sluiten, zeker als ze brokken gewend zijn)

http://www.purrfectcat.nl/beste-hypoall ... attenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Help! Kat likt, bijt en krabt zichzelf kaal

Bericht door shaartje86 »

Rik schreef: 06 jan 2019 18:16 Ik zou even compleet switchen met voer. Want ik neem aan dat je dat nog niet gedaan hebt.

Zoals Marieke al aangaf, hypoallergene of een kwalitatief goed natvoer zonder tarwe, mais, rundvlees, vis of kip. (De hypoallergene is vaak het makkelijkste om dingen uit te sluiten, zeker als ze brokken gewend zijn)

http://www.purrfectcat.nl/beste-hypoall ... attenvoer/
Nee, ik dacht eigenijk dat als het jeuk/allergie zou zijn van voer oid dan zou het likken wel moeten minderen met cortisone..
Plaats reactie