Kater likt zich kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
dvl017
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018 17:14

Kater likt zich kaal

Bericht door dvl017 »

Hoi allemaal,

Mijn jaar oude kater heeft sinds een tijdje een beginnend kalende plek op zijn testikels..
Hij heeft zwarte puntjes in de vacht, ik ging er van uit dat dit vlooien/vlooienpoep was. Pipetje gekocht en 2 weken geleden behandeld. Ook huis behandeld met spray.

Nou had hij sowieso nergens anders op de huid/ in zijn vacht enig spoor van vlooien. Daarom snap ik er helemaal niks van! Wel begin ik aan hem te merken dat hij er echt last van heeft (hij zit constant te likken), maar aangezien het wel heel erg lijkt op vlooien wil ik niet meteen naar de DA gaan.

Zou het kunnen dat de vlooienbehandeling niet is aangeslagen, plus waarom zou het dan alleen op die plek zitten? Heel vreemd..

Excuus alvast voor de hele charmante foto ;p

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater likt zich kaal

Bericht door Zotvanpoezen »

Die zwarte spikkels lijken een beetje op acné dat je soms op de kin van een kat kan zien. Vlooienuitwerpselen bevinden zich verspreid op het lichaam. Je kunt de haren van je kat op de rug uit elkaar doen zodat de huid zichtbaar wordt. Op die plaats zijn de zwarte spikkels (de uitwerpselen) makkelijk te zien. Dan moet je zo een korreltje op een nat stuk wit keukenpapier leggen. Als het rood kleurt, is het vlooienpoep! Indien de spikkels op jouw kat zijn testikkels niet rood kleuren, is het iets anders en de da kan er een staaltje van nemen om te onderzoeken. Tegelijk kun je beter een afspraak maken om hem te laten castreren!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kater likt zich kaal

Bericht door mariekevanderleij »

Hai DvL,

Dit kan ook huidmijt zijn. Is erg besmettelijk. Katten kunnen elkaar mee aansteken, maar het kan ook overgaan op mensen. Snel behandelen voordat de plek groter wordt.

De plek die mijn kat op haar kin had reageerde erg goed op Dettol. Ik doopte dan een wattenstaafje in Dettol en wreef dat 1 à 2x per dag over haar kinnetje. Verbetering trad bijna gelijk op, maar heb het voor de zekerheid een week volgehouden.

Ik weet niet of je dit bij jouw kater op testikels mag doen gezien de gevoeligheid van deze plek. Anders eerst even dierenarts raadplegen?

Succes!
Plaats reactie