Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
ginkelvanmichiel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2018 08:59

Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door ginkelvanmichiel »

Mijn het-kater van 13 vertoont raar gedrag. Hij heeft 12 jaar op straat geleefd, is aan het begin van dit jaar door mij geadopteerd (ik kende hem al een jaar als straatkat; ik heb hem toen opnieuw gedomesticeerd) hij is toen gecastreerd en tot zoverre ging alles goed.

al snel:
- kreeg hij huidproblemen: likt op plekken waar gewrichten zitten zijn vacht kaal. Gedacht werd aan stress vanwege de verhuizing: met een homeopatisch middel (lachesis) ging het een stuk beter.
- hele zomer geen problemen gehad
- start van de herfst ging de kachel aan: krabbel en bijten, en het wordt van kwaad tot erger. DA wil hem prednison geven, maar dat wil ik niet omdat dat m.i. de klachten onderdrukt en niet oplost.

in het kort:
-bijt in z'n poten
-krabt aan z'n nek
-bijt in z'n staartbeen en plast daardoor vervolgens op de plek waar hij z'n rug aanvalt
-gaat normaal naar z'n bak, geen diarree o.i.d, maar miauwt luid voordat hij een grote boodschap moet doen.
-hij valt niet af
-is behoorlijk hyper op bepaalde momenten, op andere momenten juist heel kalm en komt lekker op schoot zitten.

wat eet hij:
- lange tijd brokjes van Purina Beyond (met vis)
- Alexis natvoer (ook de vis-variant)

sinds de krabacties ben ik overgestapt op:
- brokjes van de dierenwinkel (met meer vlees en weinig vulstoffen)
- hart

Hij gaat dus normaal naar z'n bak en ziet er verder gezond uit. Ik weet echt niet meer waaraan het kan liggen.
Is er iemand die iets gelijks heeft meegemaakt? Ik ga proberen vanmiddag weer naar een DA te gaan (en dit keer naar een homeopatische arts die ook de Lachesis voorschreef waar hij goed op reageerde)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door Rik »

Overstappen op een andere brok wanneer er allergie problemen kunnen zijn heeft niet zoveel zin (tenzij het een echte hypoallergenic brok is). In elke brok zitten wel (slechte) vulstoffen en er is maar weinig voor nodig om er problemen van te krijgen.

Ik zou adviseren om helemaal op een kwalitatief goed natvoer over te schakelen (maar goed... ik heb dan ook wat tegen brokken :)).

Als dat niet lukt zul je een eliminatiedieet moeten volgen. Kijken voor welke stof hij allergisch is.

Een andere optie is natuurlijk helemaal door de medische molen met bloedonderzoek e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door Zotvanpoezen »

Je zegt dat hij zijn rug aanvalt, lijkt het soms ook of hij bang is van zijn staart en ernaar gromt, blaast en ernaar mept?
Sommige symptomen komen mij heel bekend voor. Zoals oa hyper zijn en dan weer niet, rug aanvallen, Zich krabben en bijten.
Geen warmte verdragen: de kachel maakt het erger. Al die zaken samen doen mij iets heel sterk vermoeden. Kun je nog wat extra info geven over zijn gedrag? Zoals bv of hij overgevoelig is voor geluid.,soms gestresst en dan weer niet, soms willen knuffelen om later heel hard te bijten, soms zich terugtrekken op donkere plaatsen? Als je zijn rug aanraakt, gaat zijn huid dan golven of trillen? Als het je bekend voorkomt, kan ik je waarschijnlijk helpen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ginkelvanmichiel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2018 08:59

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door ginkelvanmichiel »

- verwarming maakt het erger. Toen hij buiten leefde had hij het niet

- inderdaad hyper zijn en rondrennen en dan bijten en vervolgens ligt hij weer te slapen op de stoelleuning

- aanraken van z'n rug mag voor 2/3, bij laatste stuk schiet hij in een soort kramp. Hij is niet bang van zn staart.

- op schoot zitten wil hij altijd, soms ontspannen, maar meestal wast hij zich. Mij bijten doet hij nooit. Er zit geen kwaad in.

- terugtrekken op een donkere plek doet hij niet, maar hij trekt zich wel terug door ergens te gaan liggen.

-


-
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik heb een heel klein vermoeden dat jouw kat een lichtere vorm heeft van wat mijn poes heeft. Er zijn enkele voorbeelden dat mij dat idee geven, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Zij heeft hyperesthesie. Het is heel jong begonnen, nauwelijks merkbaar. De eerste tekenen waren soms overdreven hyperactiviteit (het leek wel of ze bezeten was), soms plots overdreven likken, krabben en bijten van vooral rug, staartbasis poten en flanken, een soort kramp krijgen van de rug vanaf het midden tot de staart en haar huid "rolde" als we haar daar aanraakten. Het werd steeds erger. Jouw kat is al ouder, dan ligt de oorzaak bij jouw kat ergens anders als bij mijn poes, maar het gevolg blijft hetzelfde. Het kan ergens een letsel zijn, pijn of een gezwel. Er is wel altijd een "trigger" nodig dat de "aanval" uitlokt. Bv stress, warmte, honger, aanraking van vooral de rug, lawaai, enz... Ik hoop dat jouw kat niet hetzelfde heeft als de mijne, want het is heeel moeilijk onder controle te houden tot men alle "triggers" gevonden heeft. Het is heel belangrijk om een volledige check-up door de da te laten doen om te zien of de kat ergens last van heeft. Soms is het simpel, maar meestal vind men niets. Meestal is het een gevolg van chronische onopgemerkte pijn of een neurologische oorzaak. Ik hoop van harte dat jouw kat iets anders voorheeft. Een allergie op latere leeftijd zou mij verbazen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 23 nov 2018 19:59Een allergie op latere leeftijd zou mij verbazen.
Mij niet. Een voedselallergie wordt ook pas gekregen op latere leeftijd.
Voedselallergie ontwikkelt zich. Een hond of kat is niet bij de eerste hap allergisch. Uw dier kan dus op latere leeftijd allergisch worden van een voeding die hij al zijn hele leven krijgt, hoe goed deze voeding ook is.
https://www.gezelschapsdierenkliniekroo ... ergie.html

Maar ik wil de door jou aangedragen aandoening ook niet uitsluiten. Een compleet onderzoek is dan inderdaad verstandig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door Emmajoja »

Hallo, ik weet niet of dit hetzelfde is maar de poes van mijn moeder likt overdreven veel. Tot kale plekken en wondjes toe. We hebben alles geprobeert en medicaties ook. Niks werkte. We zijn er achter gekomen dat ze Compulsive Licking disorder heeft. Naar mijn herrinering heet het zo. Anyway, daar was dus niks aan te doen en ze doet het nog steeds na al die jaren.

Verder inderdaad wat andere gebruikers zeggen. Wat dus niet werkte bij ons helaas. Maar ze leeft goed :)

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door Zotvanpoezen »

De aandoening die ik beschreef wordt ook wel eens OCD genoemd. Obsessive Compulsive Behaviour. Het is een repetitief ongewenst gedrag ten gevolge van een neurologisch, psychisch of fysisch probleem. Soms kan men de oorzaak achterhalen en het probleem verhelpen zoals bij mijn poes (overgevoeligheid van de huid), maar meestal lukt het niet. Ik geef hiervoor medicatie en moest de prikkels die de "aanvallen" uitlokten vinden. De symptomen waren veel heftiger, zoals krijsen en de staart aanvallen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kat krabt en bijt, likt zich kaal

Bericht door Emmajoja »

Zotvanpoezen schreef:De aandoening die ik beschreef wordt ook wel eens OCD genoemd. Obsessive Compulsive Behaviour. Het is een repetitief ongewenst gedrag ten gevolge van een neurologisch, psychisch of fysisch probleem. Soms kan men de oorzaak achterhalen en het probleem verhelpen zoals bij mijn poes (overgevoeligheid van de huid), maar meestal lukt het niet. Ik geef hiervoor medicatie en moest de prikkels die de "aanvallen" uitlokten vinden. De symptomen waren veel heftiger, zoals krijsen en de staart aanvallen.
Jeetje zeg. Gelukkig was bij ons nooit gekrijs maar gewoon intens likken. Maar het is indd wel heftig ja

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Plaats reactie