Vreemde korstjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TommyenDaisy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2018 10:19

Vreemde korstjes

Bericht door TommyenDaisy »

Hallo mede katten liefhebbers,

Ik heb een account aangemaakt omdat onze kat Tommy al een tijd met een probleem zit.
Wij hebben twee katten Tommy (3 jaar kruising tussen Siamees en Ragdoll) en Daisy (6 jaar) die we 4 jaar geleden uit het asiel hebben gehaald.
Tommy is een kater van +/- 4 jaar oud en heeft op een plaskater na nog nooit problemen gehad.
Sinds de plaskater geven wij Prins Vitalcare Cat Resist gevolgelte droogvoerg waar beide katten goed op lijken te reageren.

Momenteel zitten wij met het volgende probleem:

Sinds een maand heeft Tommy opeens kale plekken en korsten op zijn oren, tussen zijn pootjes en bij zijn neusje. Ook komt Tommy versuft over en lijkt hij meer te slapen dan voorheen.
Normaal gesproken is hij altijd erg aanwezig met dominant gedrag, maar dit lijkt nu volledig te zijn verdwenen.
Eerst dachten wij aan vlooien, maar we hebben geen vlooien kunnen vinden.
Daisy heeft vlooien allergie, als ze gebeten wordt door een enkele vlo dan heeft ze hier gelijk zichtbaar last van.
Daisy heeft deze symptomen de afgelopen tijd niet laten zien.
Voor de zekerheid hebben wij Bolfo Gold vlooienpipetten gehaald om vlooien uit te kunnen sluiten.

Omdat we zo snel mogelijk actie wouden ondernemen zijn we met Tommy naar een naar de kattenkliniek in Groningen gegaan.
De dierenarts die Tommy behandelde gaf aan dat het van alles zou kunnen zijn en rade ons aan om de korstjes los te weken en te verwijderen waarna de wondjes ingesmeerd moesten worden met een zalf die honing bevat.
Dit vonden wij erg raar aangezien korstjes meestal aanwezig zijn voor het helen van de wondjes, om deze zelf te verwijderen vonden wij eigenlijk tegen de natuur in gaan.
Toch hebben wij dit geprobeerd aangezien we dit advies van de dierenarts kregen, er vanuit gaande dat de dierenarts verstand van zaken heeft.
Dit bleek echter niet te helpen en maakte de plekjes erger omdat ze wondjes steeds opnieuw open gingen.

Een vriend van ons die in de supplementen voor honden zit, vertelde ons dat het een eiwitvergiftiging zou kunnen zijn.
Hij rade ons aan en rade ons aan om een tonic aan te schaffen met aminozuren.
Omdat Tommy een binnen kat is zou hij moeite kunnen hebben met het verwerken van eiwitten uit de voeding die hij krijgt.
Door deze aminozuren toe te voegen aan de voeding zou Tommy de eiwitten beter kunnen verwerken.
Onze kat Daisy krijgt de aminozuren nu ook, deze heeft er nog nooit zo mooi uit gezien!

Na een week zagen wij nog steeds geen vooruitgang bij Tommy en zijn we naar een andere dierenarts gegaan (de zelfde als die ook de plaskater behandeld heeft), omdat we geen vertrouwen meer hadden in de kattenkliniek.

Deze dierenarts heeft Tommy een injectie gegeven waar o.a. prednison in zat en gaf ons een oor cleaner mee. (Surosolve oor reiniger)
In het begin knapte Tommy iets op, maar na een week hebben wij het gevoel dat het nog steeds niet beter word.
Deze dieren arts heeft ook een uitstrijkje gemaakt van de korstjes die ter onderzoek naar het lab is gestuurd.
Uit deze test is helaas niks gekomen, het lab heeft niks kunnen vinden.
Nu zijn we om totaal bijna een maand verder en lijkt er nog geen verbetering te komen in de situatie van Tommy.
Tommy is nog steeds sloom en de korstjes / wondjes zijn nog steeds aanwezig.
Het gekke is dat onze ander kat Daisy nergens last van heeft.

Wellicht dat iemand deze situatie herkend en ons kan helpen met het zoeken naar de oorzaak.
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Ik heb foto's toegevoegd via onderstaande linkjes

Op deze foto zie je het begin:
https://afbeelding.im/Qs7WtPNQ

Nu ziet er er zo uit:

https://afbeelding.im/B6cwoEdB
https://afbeelding.im/0LL5Ol1E
https://afbeelding.im/9jlvotxj
https://afbeelding.im/wyRvPhJy
https://afbeelding.im/eVSgbs7F
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Rik »

TommyenDaisy schreef: 15 nov 2018 10:39 Sinds een maand heeft Tommy opeens kale plekken en korsten op zijn oren, tussen zijn pootjes en bij zijn neusje. Ook komt Tommy versuft over en lijkt hij meer te slapen dan voorheen.
Yep, bij zulk afwijkend gedrag gelijk naar de dierenarts.
Deze dierenarts heeft ook een uitstrijkje gemaakt van de korstjes die ter onderzoek naar het lab is gestuurd.
Uit deze test is helaas niks gekomen, het lab heeft niks kunnen vinden.
Dat had natuurlijk al bij de eerste dierenartst moeten gebeuren.

Ze krijgen dus nog steeds de Prins Vitalcare Cat Resist? Tommy kan over de loop van de tijd een allergie ontwikkeld hebben tegen een van de ingrediënten van dat voer. Ik zou direct daarvan afstappen en een eliminatiedieet volgen. Je zou dit met brokken kunnen doen maar ik ben absoluut geen voorstander van brokken (met de onnatuurlijke ingrediënten die het heeft voor katten).

https://www.voerwijzer.com/voedselaller ... nd-en-kat/
http://www.purrfectcat.nl/eliminatiedieet-bij-katten/
http://www.purrfectcat.nl/beste-hypoall ... attenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou eerst een volledig bloedbeeld willen om uit te sluiten dat er geen onderliggende aandoening aan te grondslag ligt. Komt daar niets uit http://www.dierendermatoloogvroom.nl/oo ... n-het-oor/
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
TommyenDaisy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2018 10:19

Re: Vreemde korstjes

Bericht door TommyenDaisy »

Bedankt voor alle reacties, we gaan kijken naar hypoallergeen kattenvoer.
Ze kregen tot vandaag Prins Vitalcare Cat Ressit omdat we niet wisten dat het daar aan lag, hier zijn we sinds vandaag mee gestopt.
Vanochtend hebben ze nat blikvoer gekregen waarna we nu op zoek gaan naar een goede vervanger van het Prins voer.
Het probleem is wel dat we ook uit moeten kijken dat Tommy niet weer last krijgt van blaasgruis/struviet.

Het natvoer van onderstaande pagina lijkt ons inderdaad een prima alternatief.

http://www.purrfectcat.nl/beste-hypoall ... _je_letten

Mocht er geen zichtbare verbetering zijn, dan gaan we inderdaad een bloedtest laten doen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken met ons!
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Emmajoja »

Het kunnen ook vlooien zijn. Er is ook een parasiet (wormen) soort die zorgt voor kale plekken enzo. Dat kan het ook zijn.
Verder inderdaad allergie. Maar ook stress.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Bibaloes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2019 08:18

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Bibaloes »

Hallo, ik heb hier een kat met ogenschijnlijk hetzelfde probleem; wondjes op de kop. Gedacht werd aan een eiwit allergie en inmiddels zit hij al 2 maanden op een speciaal voer: Specific Hypo Allergen Management.

Helaas helpt dit niet en ben ik al 3x naar de dierenarts geweest waarvan 1x naar de dermatoloog. Uit de eerste test, waarbij er cellen zijn weggenomen om te onderzoeken, is niets bijzonders gekomen.

Zijn jullie al verder met wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn anders dan een eiwit allergie? Hij krijgt niets anders dan zijn speciale brokjes. Het is een binnen kat, maar wordt wel behandeld tegen vlooien dus dat kunnen we uitsluiten. Hij is verder best actief. Op zijn rug heb ik ook een paar korstjes ontdekt. Verder nergens.

Ik zit dus behoorlijk met mijn handen in het haar, want vind het bovenal zo sneu voor hem dus ik hoor het graag.

Greetz,
Annelies
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Rik »

Ten eerste zou ik stoppen met behandelen tegen vlooien. Zeker als er geen vlooien zijn gevonden. Antivlooienspul is naar spul (eigenlijk gif) en zeker als het niet strikt noodzakelijk is zou ik het niet gebruiken. En je hebt een vlooienallergie toch al uitgesloten.

Ik neem aan dat er ook al bloedonderzoeken geweest zijn en dat daar niets uitgekomen is.

Dan zou ik als laatste een eliminatiedieet volgen. Alleen allergen is geen eliminatiedieet want daar kunnen nog steeds dingen in zitten waar hij allergisch voor is.

http://www.purrfectcat.nl/beste-hypoall ... attenvoer/
http://www.purrfectcat.nl/eliminatiedieet-bij-katten/

Vaak helpt overstappen op vers en daarmee een eliminatiedieet volgen ook erg goed, maar vers is niet voor iedereen weggelegd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bibaloes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2019 08:18

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Bibaloes »

Hallo Rik,

Allereerst dank voor je snelle reactie.

Het vlooienmiddel heeft hij pas sinds 2 weken. Daarvoor niet echt regelmatig gedaan omdat hij toch niet buiten komt. Alleen op het balkon. Maar goed, het werd door de dierenarts (dermatoloog) aangeraden. Okay, zij willen uiteraard ook wel iets verdienen, want vlooien had en heeft hij niet.

Het internet afstruinen naar wat het mogelijk kan zijn levert alleen de term atopie op, die helaas uit wel erg veel componenten bestaat en je daardoor nog altijd geen duidelijkheid hebt in de oorzaak. Wel lees ik herkenbare punten als op de tenen bijten. Erg veel jeuk heeft hij niet, maar die korstjes jeuken uiteraard wel. Het ene moment lijkt er verbetering in te zitten en dan plotseling zijn de plekjes weer terug. Hij is ook veel aanhankelijker geworden en dat is ook iets dat ik teruglees onder atopie verschijnselen.

De voeding. Bij het ontstaan van de eerste plekjes ben ik het daarin gaan zoeken en allerlei merken in huis gehaald. Zo werd het even minder, maar dat was vaak van korte duur. Daarop naar de dierenarts en die gaf mij Vetramil mee. Aangezien de klachten niet verminderden wederom naar de dierenarts. Een andere deze keer en er werd Hydrocortiderm meegegeven en de Specific.

Ook hier geen enkel positief effect dus door naar de dermatoloog. Zij heeft wat monsters genomen van de wondjes maar hier kwam niets bijzonders uit.

We zijn nu ruim 2 maanden verder en nu ben ik een speurtocht gestart. Tenslotte weten we met elkaar vaak meer. Uit jouw reactie maak ik op dat vooral natvoer de voorkeur heeft als het om een voedselallergie zou gaan.

Wat mij overigens wel opvalt is dat zijn eetlust er niet onder lijdt.

Enfin, hartelijk dank voor nu. Mocht de oplossing zich aandienen dan meld ik dat uiteraard hier weer even.

Greetz,
Annelies
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Rik »

Bibaloes schreef: 07 jan 2019 12:50 Uit jouw reactie maak ik op dat vooral natvoer de voorkeur heeft als het om een voedselallergie zou gaan.
Bij mij heeft natvoer eigenlijk altijd de voorkeur boven brokjes. Brokjes zijn eigenlijk niet echt natuurlijk en om een brok te kunnen vormen moeten er dingen in gestopt worden die niet natuurlijk voedsel zijn voor een kat. En in natvoer zit ook lekker veel vocht, iets wat katten echt nodig hebben want veel katten drinken ook te weinig uit zichzelf. Helaas lusten niet alle katten natvoer omdat ze in een vroeg stadium al 'verslaafd' geraakt zijn aan de vele smaakstoffen die in brokjes zitten. Dit geldt overigens ook voor de minder kwalitatief natvoeren.

Mijn voorkeur gaat uit naar kwalitatief goed natvoer. Hoog vleespercentage en weinig (rare) toevoegingen. Liefst natuurlijk nog vers vlees (zoals KVV) maar niet iedereen wil dat geven (worsten die je dan uit de diepvries moet halen e.d.).

Maar ook zomaar natvoer geven hoeft niet perse te helpen als je natvoer geeft met een ingrediënt waar hij allergisch voor is. Vandaar dat er dan een eliminatiedieet gevolgd moet worden. Je geeft nu al Specific Allergen Management (brok). Heeft normaal niet mijn voorkeur zeker ook omdat Rijst & rijsteiwit de eerste (en dus grootste) ingrediënten zijn. Maar soms kun je niet anders om dingen gewoon uit te sluiten. Als dit echter niet helpt kun je ook nog een andere hypoallergene dieetvoeding proberen (ook in brokvorm). Bijvoorbeeld RC Hypoallergenic. Ook met (veel) rijst maar de ingrediënten kunnen misschien nét iets anders zijn.

Verder wordt voor het eliminatiedieet wel geadviseerd dit 6 weken (of zelf 9 tot 12 weken) vol te houden. Als je nu pas 2 maanden bezig bent kan het dus zijn dat je nog niet het volle effect ziet van het dieet.

Wanneer je een dieet gevonden hebt wat helpt zou ik wel doorzoeken naar betere kwaliteit (liefst met vlees). Ik zou bijvoorbeeld een hypoallergene dieetvoeding niet onbeperkt blijven vanwege de ingrediënten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bibaloes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2019 08:18

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Bibaloes »

Op zich sta ik niet negatief tegenover natvoer, vers of uit blik om het uit te proberen al is dit een stuk lastiger als je niet altijd thuis bent lijkt mij.

Inderdaad is 2 maanden misschien nog net even te kort om er iets van te zeggen, maar als je keer op keer weer die wondjes ziet dan word ik er niet blij van en hij ook niet. Iemand sprak over nat eczeem en dat omschrijft de plekken wel het beste.

Maar ik ben blij met je reactie en ga dan ook zeker verder met deze informatie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Rik »

Ja, bij natvoer zul je naar maaltijden moeten gaan. Nu ben ik toch wel voorstander van maaltijden over free-feeding. Ik geef 's-ochtends voor het werk, 's-avonds bij thuiskomst en nog wat voor het slapen gaan (drie maaltijden dus).

Als een kat gewend is aan free-feeding dan moet je natuurlijk wel langzaam overschakelen.

Was er eigenlijk een bloedonderzoek gedaan? Naast allergie kun je natuurlijk ook nog aan andere dingen denken. (glucose onbalans door teveel koolhydraten en suikers, hormoon onbalans etc.)

Ook atopie zou daarmee vastgesteld kunnen worden.
Hoe stel je de diagnose van een atopie bij de kat?
Deze kan gesteld worden door middel van bloedonderzoek en huidtesten. Bij bloedonderzoek wordt gekeken naar antistoffen tegen bepaalde allergenen (de stoffen die de allergie veroorzaken zoals bijv. boompollen). Bij huidtesten worden er kleine prikjes gegeven in de huid met allergenen. Hierna wordt gekeken of er een allergische reactie ontstaat (een rood jeukend bultje). Het beste kan beiden gedaan worden.
https://dierenziekenhuizen.nl/katten/al ... topie-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bibaloes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2019 08:18

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Bibaloes »

Inderdaad staan er nu altijd brokjes voor ze klaar. Dit is het meest handig aangezien ik weleens 2 dagen afwezig ben en ik altijd gedacht heb dat dit beter voor het gebit zou zijn. Daarnaast kregen ze regelmatig natvoer als extraatje en nu heb ik het natvoer van Specific erbij. Echt lekker vinden ze dit niet.

Nee, er is nog geen bloedonderzoek gedaan. Alleen die test van de huidcellen. Volgende maand moet ik weer terug naar de dermatoloog met hem.

Ik las dat atopie behoorlijk complex is en dat het in pollen, huisstofmijt, voeding etc. zou kunnen zitten. Een behoorlijke puzzel dus. Pollen sluit ik nagenoeg uit omdat hij nauwelijks buiten (lees groot balkon) komt en op de dagen dat ik niet thuis ben al helemaal niet. Huisstofmijt, tsja daar ontkomt niemand aan, maar regelmatig stofzuigen en de mandjes/ kleedjes uitwassen gebeurt zeer regelmatig.

Meest waarschijnlijk is dus de voeding, omdat hij onmiddellijk reageerde op ander voer. Helaas was dit met alles van zeer korte duur.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde korstjes

Bericht door Rik »

Dat brokjes beter zijn voor het gebit is in ieder geval een fabeltje. Maar zelfs bij het asiel waar ik mijn kittens vandaan heb zeiden ze... "Je moet absoluut geen natvoer geven. Brokjes is veel beter." Nou ik weet wel beter :)

Katten zijn carnivoren en hun gebit is bedoeld om prooi aan stukken te scheuren. Alleen dan krijgt het gebit en goede "work-out". Brokjes bijten ze op (als ze die al bijten) en vallen direct uit elkaar. Dus dat doet niets voor de tanden. Het bevorderd zelf tandplak. Ook natvoer uit de supermarkt (met suikers, granen e.d.) zorgt ook voor tandplak. Alleen barf komt een beetje in de buurt van een echt prooi-dieet. Zelfs KVV voorkomt tandplak niet naar is wel weer beter voor het gestel dan supermarkt natvoer en brokjes. (Er zijn wel speciale brokjes met bepaalde enzymen voor het gebit maar de 'normale' brok behoort hier dus niet toe.)

Als je wat Engels kunt lezen:
Does Dry Food Clean the Teeth?
10 Reasons Why Dry Food Is Bad for Cats & Dogs

Free-feeding is een wat moeilijker topic (waar niet iedereen het over eens is).
Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat
Maar als je vaak lang weg bent is dat inderdaad een stuk lastiger.

Atopie is inderdaad een verzamelnaam voor huidproblemen en kan dus verschillende oorzaken hebben. Vandaar ook dat, mocht er niet echt iets gevonden worden, een bloedonderzoek ook nog tot de mogelijkheden behoort om een oorzaak te vinden.

Ik hoop dat je snel een echte oorzaak kunt vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie