Kat wordt gek van jeuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Kat wordt gek van jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Mijn kat (10 jaar) wordt de laatste tijd gek van de jeuk. Rent en vliegt door huis als bezetene. Likt zich suf.

Nee, 't zijn geen vlooien (check regelmatig met vlooienkam), voor de zekerheid toch anti-vlooienmiddel toegediend, helpt ook niet.

Heeft geen schilfers, plekjes of iets dergelijks. Heeft mooie, volle vacht.

Drinkt de laatste tijd wel erg veel. Krijgt brokjes van Purina One Bifensis (Senior 7+), is ze gek op. Kan het daar aan liggen???

Hopelijk weet iemand raad!

Groetjes,
Marieke
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

Gebruikersavatar
evonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 08:42

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door evonne »

Een kat kan door diverse redenen ineens veel gaan drinken o.a :

Een nierprobleem. Als de nieren niet goed werken gaat het concentrerend vermogen van de nieren achteruit. Hierdoor verliest de kat meer vocht waardoor hij meer gaat plassen.

Een leverprobleem. Katten met een leverprobleem drinken en plassen vaak meer.

Een urineweginfectie. Zeker als deze zich in de nieren bevindt kan dit veel drinken en plassen geven. Zie ook een blaasontsteking bij de kat. Met name bij oudere poezen zien we zeer geregeld urineweginfecties.

Suikerziekte (diabetes mellitus). Katten met suikerziekte drinken en plassen zeer veel.

Maligne lymfoom. Hierbij kan een verhoogd gehalte aan calcium in het bloed optreden wat leidt tot veel drinken en plassen.

Een schildklierprobleem. Dit is een zeer veel voorkomende aandoening bij de kat waarbij de kat meestal meer gaat eten, gaat afvallen en vaak ook meer gaat drinken.
in sommige gevallen gaat de kat juist minder eten ( dit heb ik zelf mee gemaakt met onze kat )

Door een onderzoek van zijn plas / bloed zal je dit kunnen uitsluiten

Wat betreft het rennen door het huis en extreem likken zal je toch kunnen denken aan vlooien.
sommige katten ondanks vlooienpipet zijn extreem allergies voor vlooien ze hoeven dan maar dan door 1 vlooi gebeten te worden en raken helemaal gefrustreerd
Geniet elke dag al is het maar een klein beetje
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door 11joep09willem »

Ik zou bloed laten prikken dan weet je meer.

Jeuk kan optreden bij nierfalen (en veel drinken hoort hier ook bij) wanneer er teveel afvalstoffen in het bloed zitten. Dit is een link voor mensen, maar voor katten geldt hetzelfde:
https://www.nieren.nl/bibliotheek/24-sy ... de/44-jeuk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door nellebel »

de jeuk kan ook van binnenuit komen, zou hem toch laten checken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door Zotvanpoezen »

Als een gek door het huis rennen en veel likken, krabben en zichzelf bijten zijn ook symptomen van hyperesthesie. Maar daar hoort veel drinken dan weer niet bij. Zoals nellebel al zei : best volledig laten checken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Dank voor jullie reacties.

Ik heb afspraak met dierenarts voor morgen gemaakt.

Had eerder een oude poes (20j.) met nierproblemen, maar die vertoonde heel ander gedrag.

Bij Soeti is de vacht niet uitgedroogd, haar eetlust is uitstekend en ook is zij nog erg speels.

Toch maar even laten checken morgen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Alle bloedwaarden goed, geen vlooien, huidproblemen of parasieten door dierenarts waargenomen. Wel waren anaalklieren vol, dat zou mogelijk voor jeuk over hele lichaam kunnen zorgen. "Maar ik zie tegenwoordig geen kat meer met normale anaalklieren," zegt DA.

Verklaart vele drinken niet - mogelijk wel door Purina brokjes of anti-haarbalpasta???

Met beide stoppen en maand lang hypo-allergene brokjes (foto) uitproberen en kijken of jeuk vermindert. Hoop dat kieskeurige madam die wil eten AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door Rik »

Mmmmh :eeh: eigenlijk had ik dit al gedacht... hupekee RC Hyperalergenic meegeven :???:

Ik heb het al eens eerder geplaatst maar ik ben toch niet zo te spreken over die ingredienten:
Samenstelling:
rijst, soja (gehydrolyseerd), dierlijk vet, lignocellulose, mineraalstoffen, gevogeltelever (gehydrolyseerd), bietendroogsnijdsel, sojaolie, fructo-oligosaccharide, visolie, komkommerkruidolie, afrikaantjesbloesemmeel (bron voor luteine).
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... een/314482

Niets van vlees of iets dergelijks wat een kat nodig heeft.
Misschien kun je dit wel even geven maar het is absoluut geen oplossing voor langere termijn.
Normaal zou ik adviseren over te stappen op (goed) natvoer of zelfs een eliminatiedieet van vers.
Maar goed... ik ben geen dierenarts.
mariekevanderleij schreef: 05 okt 2018 11:05 "Maar ik zie tegenwoordig geen kat meer met normale anaalklieren," zegt DA.
Ik ben benieuwd of dat meestal bij brok-etende katten zal zijn?

Stukkie van facebook:
Dat verschilt per dier, maar veelgehoorde verschillen tussen het voeren van brok en vers zijn:
- geen jeuk meer
- niet meer zo stinken (lichaamsgeur, winderigheid, uit de bek stinken)
- minder vaak naar de de dierenarts
- mooiere vacht
- geen oorontstekingen meer
- geen volle anaalklieren meer
- minder vaak poepen en kleinere opraapbare drollen
- minder vaak wormen en/of vlooien
- minder hyperactief, maar wel actief

Hoe kan dat?

Doordat verhitte voeding zorgt voor veel afvalstoffen, worden de afvalstoffen op verschillende andere manieren uitgescheiden, bijvoorbeeld via de interne organen, via de vacht (doffe vacht, jeuk, stank), via de darmen (daar kan het dier winderig van worden), via de oren (oorontsteking). Daarnaast is de ontlasting op verhit voer te zacht om de anaalklieren uit te drukken, maar een goede vers vlees drol zorgt er vanzelf voor dat de anaalklieren leeggedrukt worden. De functie van de anaalklieren is om een geurtje mee te geven aan een drol, zodat anderen die de drol ruiken weten van wie die is. Als de ontlasting te zacht is, lukt dit niet, en blijft de geurstof in de anaalklieren zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Dat heeft hij niet gezegd. Oorzaak ligt volgens hem eerder in het feit dat katten niet meer natuurlijk leven. Wilde katten zouden anaalklieren normaliter legen bij markeren territorium, "Maar welke huiskat doet dat tegenwoordig nog?," aldus DA. Nu ja, mijn heeft een tuin tot haar beschikking...

Ingrediënten zijn inderdaad disputabel (rijst, soja, bietenpulp? zie ik ook niet als natuurlijk kattenvoer), maar nemen proef op de som.

Als het niet werkt dan overstappen op onbewerkt voer. Koolvis is ze gek op en is betaalbaar.

Dank voor je inzicht!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door Rik »

mariekevanderleij schreef: 05 okt 2018 11:28 Dat heeft hij niet gezegd. Oorzaak ligt volgens hem eerder in het feit dat katten niet meer natuurlijk leven. Wilde katten zouden anaalklieren normaliter legen bij markeren territorium, "Maar welke huiskat doet dat tegenwoordig nog?," aldus DA.
Hihi, ja, katten leven niet meer natuurlijk omdat ze brokken voorgeschoteld krijgen ;) Ik denk niet dat een kat bewust de anaalklieren aan kan sturen om te markeren op de drol. Dat doen katten volgens mij nog steeds als de ontlasting goed is. Maar ik lees uit het stukje dat, omdat de ontlasting vaak zacht/afwijkend is op brok dat de anaalklieren hierop niet uitgedrukt kunnen worden. Ik moet ook zeggen dat de drollen van katten op KVV/vers een heel stuk harder zijn (dat zie ik hier ook).

Helaas zit in koolvis niet zoveel voedingsstoffen voor de kat. Maar is wel lekker om eens als extraatje te geven (want Bowy was er vroeger ook dol op). Uiteindelijk KVV is het makkelijkste. Of anders een heel kwalitatief goede natvoer met hoog vlees percentage.

Maar eerst inderdaad kijken hoe ze het nu doet op Hyperalergenic voor een maandje. Hoedanook zul je daarna een beslissing moeten nemen wat je gaat geven want levenslang Hyperalergenic lijkt mij ook niet goed.

Hopelijk wil ze het eten en is ze ook snel van de jeuk af.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Een paar constateringen uit eigen ervaring met Soeti:
- vroeger kreeg ze alleen zacht voer, toen was ontlasting inderdaad harder - maar regelmatig vlogen stinkende anaalflodders in de rondte - vooral bij schrikreactie (dus blijkbaar leegde harde drol klieren onvoldoende).
- zo'n 3 jaar geleden deels op brokken overgestapt vanwege tandsteen (dat was nu inderdaad verminderd) - maar sindsdien 'zuipt' ze als een Tempelier... Lol ... en geen verschil in anaalflodders (had ze al vanaf het begin - staat dus waarschijnlijk los van het voer). Soeti was al een schrikachtig katje (uit wilde moeder geboren in asiel) toen ik haar adopteerde.


De jeuk (voedselallergie) kan dus in 3 jaar tijd opgebouwd zijn sinds ze aan brokjes begon. Als deze nieuwe brokken niet helpen, ga ik terug naar zacht / vers voer en dan neem ik de tandsteen voor lief. Bij een grote beurt laten verwijderen kost niet zoveel. Haar verlost te zien van jeuk is me meer waard!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door Rik »

Brokjes helpen eigenlijk niet tegen tandsteen. Dat is een fabeltje (wat al vrij lang bekend is). Er zijn wel speciale anti-tandsteen brokjes maar dat is niet omdat het een brok is maar omdat er extra stoffen inzitten die het tandsteen enigszins te lijf gaan. Maar het fabeltje dat brokjes uit zichzelf goed is voor de tanden is dus niet waar.

http://www.purrfectcat.nl/brokjes-helpe ... -tandplak/

Brokjes bevatten zelfs meer koolhydraten en suikers wat dus zelfs slechter is voor de tanden.

Het beste tegen tandsteen is BARF. Dus echt vers vlees (grote stukken) en vleesbot (kippennekjes e.d.). KVV is gemalen en is op zichzelf dus ook niet beter voor tanden. Maar je kunt wel af en toe een eendagskuiken en kippennekje geven naast KVV of naast gewoon natvoer. Dan komt er in ieder geval nog iets langs te tanden.

Maar inderdaad... eerst van die jeuk af.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Update na 3 maanden:
Het hysterische gedrag is over. Blijkbaar lag het aan de brokjes van Purina (waarbij ze overigens zoop als een Tempelier! -water, geen bier).
De hypo-allergene brokken van Royal Canin bevatten geen granen, hier reageert ze goed op; mogelijk is Soeti dus granenintolerant? Wel wordt ze er snel dik van...

Deze week theorie getest met brokjes met 'intollerances-protection' van Schesir, kat werd binnen het uur gek vd jeuk - en ging weer enorm veel drinken. Ingrediënten bevatten gerst! (weer een graansoort).

Goed opletten bij de aanschaf, dus.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door Dinky »

Bedankt voor de terugkoppeling en wat fijn dat het nu goed gaat :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wordt gek van jeuk

Bericht door Rik »

Fijn dat het nu goed gaat. Ik vind brok nog steeds niet ideaal meer als die jeuk over is ben je in ieder geval een heel eind verder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie