Wonden door allergie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
dagenlang
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2018 16:23

Wonden door allergie

Bericht door dagenlang »

Hallo,

Sinds eind november hebben mijn huisgenoten en ik een poes, we hebben haar overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Toen we haar kregen zag haar vacht er mooi uit, ze had nergens last van. Wel begon ze steeds meer te krabben en bijten. Ik dacht meteen aan vlooien, en heb deze gelijk behandeld. Het krabben en bijten ging echter door. Er ontstonden steeds meer wonden. Vooral boven haar ogen, en eentje net boven haar staart. Uiteindelijk zijn we toch maar naar de dierenarts gegaan. Deze dacht aan voedselallergie. Omdat ze bij haar vorige baasje nergens last van had, stelde de dierenarts voor om eerst terug te gaan naar haar oude voer. Dit is Whiskas Rund. Dit zouden we 9 weken moeten volhouden. Ondertussen kreeg ze prednison voor de genezing van de wonden. Met de prednison ging het gelijk stukken beter, maar zodra ze hiermee klaar was keerde het meteen terug. Ook was er de pech dat iemand in huis haar het verkeerde voer gegeven heeft, waardoor we opnieuw moesten beginnen met de 9 weken. We hebben er nog een prednison kuurtje achteraan geplakt, maar bij deze twede kuur krabde en bijtte ze er vrolijk doorheen. Na het stoppen van deze kuur moest ze nieuwe vlooiendruppels. Twee dagen later zat er op de plek van de spot-on een grote wond in haar nek. Ook krabde ze weer rondom haar ogen. Dit bleef redelijk hetzelfde voor een aantal weken. Het werd niet erger maar ook niet beter. Nu heeft ze vorige week opnieuw vlooiendruppels gekregen, en sindsdien is het weer heviger dan ooit. Er zit een nieuwe wond op de plek van die spot-on, en ze krabt en bijt de hele dag. Ze heeft een wond in haar nek die eindelijk geheeld was weer opengekrabd, en ze zit nu zelfs weer aan haar goed herstelde wond van boven haar staart. Ik ben ten einde raad, ik word zo gestresst van zo'n beestje die de hele dag zichzelf toetakelt. Als de 9 weken voorbij zijn gaan we over op een ander voer, dat is gewoon geduld hebben en uitproberen, maar nu met de vlooiendruppels erbij wordt het extra verwarrend. Zou ze zowel voor voer als voor de vlooiendruppels allergisch kunnen zijn? De vlooiendruppels die ze nu krijgt zijn van de DA, Vectra Felis. Hiervoor kreeg ze Bolfo Gold, daar reageerde ze prima op. Maar bij de eerste pipet van Vectra Felis ook. Ik wil liever niet nog een keer aan de prednison omdat het de laatste keer niet genoeg hielp. Zalven lukt niet, dan sputtert ze te veel tegen. Misschien toch een kapje, maar dat lijkt me al helemaal sneu. Ik hoor graag jullie bevindingen! Dankjewel.

Iris
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wonden door allergie

Bericht door Dinky »

Ik zou kiezen voor een voeding van de da bij voedselallergie in de hoop dat het daarmee tot rust komt.
Daarnaast zou ik de da vragen naar andere vlooien druppels omdat je aangeeft dat irritatie ontstaat op de plaats van de spot on.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: Wonden door allergie

Bericht door kittentjes »

Ik zou sowieso even geen vlooiendruppels meer geven, het is behoorlijk heftig chemisch spul en je kunt in de toekomst beter alleen behandelen indien nodig en niet preventief.

Dan inderdaad de allergie voor wellicht het voer, ik zou zeker eerst een goed voer proberen van de DA of via internet wat speciaal voor gevoelige katten is. Whiskas lijkt mij niet ideaal om uit te proberen.

Vervelend allemaal hopelijk gaat het snel beter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wonden door allergie

Bericht door Rik »

Komt ze buiten of is ze een binnenpoes? Waarom toch altijd die vlooienmiddels??? Ik heb Bowy in 20 jaar nooit vlooienmiddel gegeven en mijn katten nu ook niet. Het is echt de meest vieze troep en werkt het lichaam tegen (en allergieën, dus ook voor voedsel, in de hand). Ik lees in 4 maanden tijd dat je "iets" gegeven hebt tegen vlooien (december?), daarna nog een keer spot-on en dan nog eens Bolfo Gold en als laatste Vectra Felis. IN 4 MAANDEN TIJD !! Zonder indicatie dat ze vlooien heeft (maar wel grote gezondheidsproblemen).

Geef alleen vlooienmiddel als het blijkt dat ze echt vlooien heeft.

Nu inderdaad stoppen met alle troep en alleen het hoognodige geven.
Ik hoop dat het snel beter met haar gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wonden door allergie

Bericht door pinguin »

Heeft ze echt vlooien want dan geef je ze en behandel je de omgeving goed om herbesmetting tegen te gaan.
Zo nee stoppen met de vlooien druppels en koop een vlooien kam dan kan je altijd kijken of je kat vlooien heeft of niet.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
dagenlang
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2018 16:23

Re: Wonden door allergie

Bericht door dagenlang »

Bedankt voor de reacties.

Ze komt buiten. Toen we haar net hadden heb ik vlooien gevonden. Vandaar het behandelen en het herhalen hiervan. Ik heb geen zin in een huis vol vlooien, want daar kom je zo moeilijk van af. Ik heb begrepen dat de spot on slechts een maand werkzaam is, dus dan kom je zo aan vier keer behandelen. Een vlooienkam is momenteel geen doen met alle wondjes. En in eerste instantie was er geen verband met de vlooiendruppels en jeuk.

Het blijft gewoon typisch dat ze precies op het moment dat ze bij ons is gekomen klachten kreeg, maar wellicht is dit botte pech. Ik word er gewoon een beetje moedeloos van dat het zo'n zoektocht is, en dat ze ondertussen zichzelf maar blijft pijnigen. Ik kan wel weer naar de DA gaan, maar het probleem is dat deze ook niet weet wat het is, en dat het vooral dingen uitproberen is. Nu is de vraag wat we in de tussentijd kunnen doen. Toch weer een Prednison kuurtje, of een kap. Lastig.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wonden door allergie

Bericht door Rik »

Je zou eens moeten weten wat het vlooienmiddel (=gif) met het immuunsysteem van een kat kan doen.

Kreeg ze voor november (toen ze bij jullie kwam) ook altijd vlooienmiddel? Waarschijnlijk niet want je hebt dus vlooien gevonden toen ze bij jullie kwam. Dan lijkt mij de kans dus groot dat de wonden komen door een slechte reactie op dat gif. Misschien dat het eerste krabben wel door wat vlooien kwam maar het kan goed zijn dat de opvolgende problemen dus door het vlooienmiddel zelf veroorzaakt is.

Je kunt wel zeggen dat je geen zin hebt in vlooien maar preventief ontvlooien belast een kattenlichaam heel erg. En sommige katten ontwikkelen daardoor (soms blijvende) gezondheidsproblemen.

Behandelen wanneer er vlooien zijn kan wel maar indien ze er niet meer zijn zou ik er nooit mee doorgaan. Zeker niet preventief. Tenzij ze je echt elke maand met een vlooienplaag zit omdat ze in een gebied komt waar veel vlooien zitten.

Maar goed... je kunt er vrij makkelijk zelf achter komen of dat de problemen veroorzaakt heeft. Geen vlooienmiddel geven tot ze er compleet vanaf is en eventueel die tijd binnen houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Wonden door allergie

Bericht door Lieselotje »

Toen mijn kittens bij mij kwamen hadden ze vlooitjes, ze zijn toen ontwormt en anti vlo gekregen.
Daarna hier goed gestofzuigd (dagelijks) en steeds kammen.
Bij mijn dierenarts wordt gezegd dat het anti wormmiddel afdoende is mede tegen vlooien.
Als het kan geef ik ze geen anti vlo middel meer.
Ik zou in jou geval stoppen met het toedienen van anti vlooimiddel en dan kijken hoe het gaat.
Waarschijnlijk komt het toch daardoor.
Een kap of een prednison kuurtje zou ik zelf niet weer doen, laat haar maar eerst eens bijkomen van al die rotzooi
van vlooimiddeltjes.Misschien nog een aantal weken aankijken en haar regelmatig lekker borstelen en kammen (met een vlooienkam) dan zie je snel genoeg of ze vlooien heeft.
Succes
Plaats reactie