Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Loyke222 »

Hallo iedereen,

Mijn kat Romy is nu bijna 4 jaar oud. Sinds vorig jaar heeft ze regelmatig wondjes. Ze heeft regelmatig alles bij haar oren en boven haar ogen open gekrabd. Wij zijn toen met haar naar de dierenarts geweest en zij dachten in eerste instantie dat ze een zonneallergie had. We hebben de wond toen behandeld met een crème en bij de dierenarts had ze een injectie gehad. Ik weet even niet meer wat. Uiteindelijk is de wond genezen. Helaas bleef het terugkomen en vermoedde de dierenarts een voedselallergie. Ook kreeg ze wondjes op haar buik en was ze hier veel aan het likken. Dit maakte het van kwaad tot erger. Elke keer weer naar de dierenarts. Daar werd de wond schoongemaakt en kregen we een spray om de wond sneller te laten genezen. Ook kreeg ze bij de dierenarts een injectie (Cortison volgens mij). Ook zit ze nu al een half jaar op Royal canon hypo-allergeenvoer. Vooral de laatste maanden zijn we erg secuur geweest in het voeren hiervan. Aangezien we nog drie andere katten hebben, is het soms lastig om de katten niet van elkaars bakje te laten eten. In het begin snoepte ze dan ook wel eens met een andere kat mee, maar inmiddels letten we er heel goed op dat Romy niks anders binnen krijgt.

Helaas was het vorige week weer raak. Ze was zich weer aan het likken aan de wond. Inmiddels is het 8 weken geleden dat ze voor het laatst de Cortison-injectie gehad heeft. Ze heeft wat rode vlekjes, heel minimaal. We zijn net met haar weer bij de dierenarts geweest. De dierenarts zegt dat ze waarschijnlijk geen voedselallergie heeft aangezien ze nog altijd jeuk heeft. Tenzij Romy nog wel eens heeft mee gesnoept. Nu hebben we heel goed opgelet, maar het kan natuurlijk zo zijn dat er ergens een brokje heeft gelegen en zij deze perongeluk heeft opgegeten. 100% zeker weet ik het dus niet. Een vlooienallergie is ook uitgesloten. Ze is al een aantal keer nagekeken en heeft geen vlooien.

Nu kunnen we haar elke keer een Cortison-injectie geven, want hier reageert ze goed op. Toch zie ik dit niet helemaal zitten. Ze is pas 4 jaar en ik ben bang dat ze er veel bijwerkingen van gaat krijgen. Daarom plaats ik dit bericht op het forum. Mijn vraag is of jullie hier ervaring mee hebben en/of jullie tips hebben. Is er misschien iets dat ik nog kan proberen?

Ik hoor het graag,

Groetjes.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Dinky »

Mogelijk dat in de rc toch nog ingrediënt zit waar ze niet tegen kan.

Zeker plekken rondom oren/ogen wijst op allergie.
Je zou eens kunnen kijken naar trovet: http://www.trovet.nl/product/hypoallergenic-rabbit-kat/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Rik »

Wacht even. Je gaat (voor de zoveelste keer) naar de DA en die zegt "waarschijnlijk geen voedselallergie" en geeft een Cortison-injectie en laat je dan weer gaan? Met welk advies? Met welke afspraak? Schijnbaar weet de DA het niet meer en is het dus tijd voor een andere (of iets anders). Ik ben het met Mirjam eens dat het toch nog steeds allergie kan zijn. In alle brokjes zitten wel bepaalde bestandsdelen die gewoon nodig zijn om een brokje te maken. Naast een ander hypoallergeen merk zou je ook natvoer of zelf KVV kunnen proberen (eliminatiedieet). Ik wil niet zeggen dat dat altijd de oplossing is maar schijnbaar weet de DA het ook niet meer. Zijn er allergietesten gedaan?
Per soort commercieel hypoallergeen dieet zal een klein deel van de voedselallergische dieren toch nog een reactie geven, dus als uw kat niet verbetert op een merk hypoallergeen voer, dan betekent dit nog niet dat hij/zij niet alsnog allergisch is voor voedsel.
Het uitsluiten van voedselallergie doen we door middel van een dieet. Dit kan door een commercieel dieet te gebruiken (via uw dierenarts, de hypoallergene diëten uit de dierenwinkel of van internet zijn voor dit onderzoek niet streng genoeg en dus zinloos) of door zelf te koken. Zelf koken is meer werk, maar wel betrouwbaarder.
https://www.keerhoeve.nl/artikel/allergie-bij-de-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Loyke222 »

Dinky schreef: 19 feb 2018 21:28 Mogelijk dat in de rc toch nog ingrediënt zit waar ze niet tegen kan.

Zeker plekken rondom oren/ogen wijst op allergie.
Je zou eens kunnen kijken naar trovet: http://www.trovet.nl/product/hypoallergenic-rabbit-kat/
Bedankt voor de tip!
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Loyke222 »

Rik schreef: 20 feb 2018 10:21 Wacht even. Je gaat (voor de zoveelste keer) naar de DA en die zegt "waarschijnlijk geen voedselallergie" en geeft een Cortison-injectie en laat je dan weer gaan? Met welk advies? Met welke afspraak? Schijnbaar weet de DA het niet meer en is het dus tijd voor een andere (of iets anders). Ik ben het met Mirjam eens dat het toch nog steeds allergie kan zijn. In alle brokjes zitten wel bepaalde bestandsdelen die gewoon nodig zijn om een brokje te maken. Naast een ander hypoallergeen merk zou je ook natvoer of zelf KVV kunnen proberen (eliminatiedieet). Ik wil niet zeggen dat dat altijd de oplossing is maar schijnbaar weet de DA het ook niet meer. Zijn er allergietesten gedaan?



https://www.keerhoeve.nl/artikel/allergie-bij-de-kat/
In eerste instantie dacht de dierenarts dus aan een voedselallergie. Toch ging het paar maanden geleden weer mis. Dit was waarschijnlijk omdat ze tussendoor nog wel eens iets anders te eten kreeg. De laatste twee maanden zijn wij erg secuur geweest in het voeren, waardoor de kans erg klein is dat ze iets anders gesnoept heeft. Ik was inderdaad al aan het kijken voor ander voer. Van Hils bijvoorbeeld. Er zijn geen allergietesten gedaan, omdat deze volgens de DA erg onbetrouwbaar zijn.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Anne »

Zolang je kat "weleens"mee kan eten blijf je de allergie in stand houden. Van voer switchen dekt de lading dan niet
Als jij je katten apart en op dezelfde tijd voert en daarna gelijk alles weer opruimt (inclusief losliggende brokjes) sluit je dat uit.
Een vlooienallergie kan erg lijken op een voedselallergie. Hummel hier heeft een vlooienallergie en telkens als we haar onderzochten zag ik ook nooit ergens vlooien of vlooienpoepjes. Een beet van een vlo ( het speeksel is hier de allergeen) kan al heel wat schade aanrichten. Bij Hummel werkt de serestevlooienband heel goed, sindsdien geen klachten meer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Loyke222 »

Anne schreef: 07 mar 2018 14:28 Zolang je kat "weleens"mee kan eten blijf je de allergie in stand houden. Van voer switchen dekt de lading dan niet
Als jij je katten apart en op dezelfde tijd voert en daarna gelijk alles weer opruimt (inclusief losliggende brokjes) sluit je dat uit.
Een vlooienallergie kan erg lijken op een voedselallergie. Hummel hier heeft een vlooienallergie en telkens als we haar onderzochten zag ik ook nooit ergens vlooien of vlooienpoepjes. Een beet van een vlo ( het speeksel is hier de allergeen) kan al heel wat schade aanrichten. Bij Hummel werkt de serestevlooienband heel goed, sindsdien geen klachten meer
Ik ben er nu ook erg consequent in. Tijdens het eten blijf ik er nu bij staan, zodat ik 100% zeker weet dat ze niks anders meer binnenkrijgt. Bedankt voor de tip over de vlooienallergie. Romy had in het begin alleen jeuk bij haar hoofd (dit wijst op een voedselallergie), maar nu heeft ze ook regelmatig kale plekken op haar buik. Dus dat zou misschien wel kunnen. We hebben haar al regelmatig nagekeken, maar zien inderdaad geen vlooien of iets dergelijks. Ook de andere drie katten twee honden hebben geen last van vlooien, maar ja je weet het nooit natuurlijk.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Anne »

Vooral met honden kun je zomaar ongewenste vlooien in huis krijgen. Een ontmoeting met een andere hond ( al gauw onvermijdelijk) en bingo. Hier ook twee honden die dagelijks door de modder struinen, ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Kat met jeuk, maar geen voedselallergie? Wat te doen?

Bericht door Loyke222 »

Inmiddels bijna zes weken verder. Als t goed is, is de prednison/cortisone nu uitgewerkt. Ik zie dat ze nu weer twee kale plekjes op haar buik begint te krijgen. Ook zie ik haar regelmatig aan haar buik likken. Er zijn nog geen wondjes, maar de plekjes beginnen rood te worden. Romy heeft alleen de RC hypoallergeen voer gekregen en twee weken geleden heeft ze paar brokjes geproefd van Purizon Vis... Wat kan ik nu het beste doen? Overstappen op Purizon Vis of terug naar de dierenarts voor een nieuwe prik...?
Plaats reactie