Likt staart stuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Likt staart stuk

Bericht door Yvonne62 »

Hallo, ik zit redelijk met de handen in het haar...Onze poes, 10 jaar, begon 2 jaar geleden ineens aan het puntje van haar staart te likken. Op een gegeven moment was het open en ging ontsteken. Alle medicijnen hielpen niet en er moest een stukje staart vanaf gehaald worden. Na operatie en heling begon poes weer aan de staart, ze likte de huid er vanaf en had op een gegeven moment de werveltjes open liggen toen we thuiskwamen na een dag werken.
De staart werd toen geamputeerd tot ongeveer 10 cm. 1,5 jaar is het goed gegaan maar nu begint ze weer aan haar staart te likken en heeft alweer een plekje kaal dat vorige week vochtig begon te worden.
Weer naar de dierenarts geweest, prednison injectie gehad en antibiotica en ze heeft haar kap weer om. Het is mooi dicht en ziet er rustig uit nu. Zodra de kap afgaat wordt ze niet uit het oog verloren maar vanmorgen moest ze toch weer even snel een lik over de staart geven. Het lijkt niet op te houden. De dierenarts weet het niet meer en ik dus al helemaal niet.
Ze heeft een joekel van een kap voor haar lijfje (15 cm) en die is veel te zwaar. Met alle kleinere kappen kon ze nog bij haar staart. Ik heb ze momenteel in alle maten.

Mensen om me heen zeggen zielig ze heeft geen kwaliteit van leven. Ik ben het met ze eens maar ik wil alles proberen voor haar. Maar als ze blijft likken aan die staart? Ze kan toch niet de rest van haar leven met die ellendige zware kap om blijven lopen? Als ik opsta s'morgens doe ik de kap direct af en dan gaat ze alles doen, eten, drinken en naar de bak. Dus met kap om doet ze helemaal niks.

Sorry voor het lange bericht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Likt staart stuk

Bericht door Dinky »

Is het wellicht mogelijk om de staartpunt in te zwachtelen op het moment dat het open is? Dan is een kap niet nodig.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Likt staart stuk

Bericht door Rik »

Het lijkt obsessief gedrag. Dat kan aan heel veel dingen liggen. Bijvoorbeeld jeuk, overgevoeligheid, pijn of stress. Je ziet niet dat ze aan staartjagen doet?

De prednison e.d. is natuurlijk om de wond weer te laten genezen maar zolang je de oorzaak niet aanpakt zal dit dus blijven gebeuren (zoals je gemerkt hebt). Ik ga er even vanuit dat er een compleet bloedonderzoek en allergieonderzoek plaatsgevonden heeft. Indien dat niet zo is, dan is dat natuurlijk de eerste stap. De laatste stap kan bijvoorbeeld een kattengedragstherapeut zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Likt staart stuk

Bericht door Yvonne62 »

Staart zwachtelen zonder kap helpt niet, in het verleden is de staart verbonden geweest en mevr sloopt het er nauwkeurig vanaf alsmede de huid van de staart.

Er zit nu geen wond meer het is dicht, dank zij de kap, maar het voelt hard. En dat baart me weer zorgen want voorheen genas het ook goed maar werd het hard en toen stierf het stukje staart af.

Dus ik heb alvast weer een afspraak bij de dierenarts voor vrijdagmiddag want vanmorgen toen de kap eraf ging zat mevr ook weer vuil naar haar staart te kijken alsof ze hem wou killen, dus of het jeukt of het doet pijn en in beide gevallen kan ze nog steeds niet zonder kap als ze alleen is. Wordt vervolgd dus...


Alvast bedankt voor het meedenken.
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Likt staart stuk

Bericht door Yvonne62 »

Sorry, overheen gelezen. Het is een stresskip, ze komt uit het asiel, 9,5 jaar geleden, en is ontzettend bang voor harde geluiden, maar aan staartjagen heeft ze nooit gedaan. Bloedonderzoek is inderdaad gedaan en daar is niets uitgekomen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Likt staart stuk

Bericht door castratenkoor »

Is het misschien een idee, als allerlaatste redmiddel, om de staart helemaal te amputeren?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Yvonne62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2018 11:18

Re: Likt staart stuk

Bericht door Yvonne62 »

Hoi, we zijn vrijdag naar de dierenarts geweest en hebben het daar natuurlijk over gehad. Maar eigenlijk gelijk weer verworpen want het is nou eenmaal een lik en plukkat en waarschijnlijk houdt het niet op en gaat ze zelfs verder aan een stomp.
Er was nu een andere dierenarts en die heeft haar rug bevoelt en gedrukt en bij het onderste deel van haar rug kromp ze in elkaar. We zijn nu bang dat het van haar rug afkomt, zit nu aan de pijnstillers en dan kijken hoe het gaat. Ze is best rustig maar kijkt nog af en toe naar de staart en heeft waarschuwing nodig en als er niemand is een kap op.
Hopenlijk doet ze dit omdat ze gewend is aan die staart te likken en niet meer door pijn. We wachten even af. Optie is ook nog een foto van de rug laten maken en dan kijken hoe of wat...De wond die ze had gemaakt aan de staart is goed genezen, nu nog een bos haar erop voordat ik haar weer vertrouw zonder kap als ze alleen is, want als ze nu likt ligt het plekje meteen weer open.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Likt staart stuk

Bericht door ErikPhilippus »

Dat zou goed kunnen, dat het in de buurt van de staart (onderste deel van de rug) pijn doet. Het is bekend dat een kat kan gaan likken op plaatsen waar pijn zit (b.v. de buik likken bij buikpijn). Ben benieuwd of de pijnstillers gaan helpen!

Succes,
Erik
Plaats reactie