Kaal plekje aan onderkaak+ bultje?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Deidre
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2012 13:24
Locatie: Zwolle

Kaal plekje aan onderkaak+ bultje?

Bericht door Deidre »

Hoi allemaal,

Ik ben vrij nieuw hier dus ik hoop dat jullie lief voor me zijn :)

Ik zit even met een dingetje. Ik heb twee ex-katermannen, eentje van 2,5 -Kip- en eentje van 0,5 -Freek-.
Freek is sinds ongeveer een maandje bij ons, Kip al vanaf dat hij 12 weken was.

Ze kunnen fantastisch met elkaar god bless.

Nu is het zo dat Kip een ruime week elke dag 1 keer moest overgeven, echt zn hele maaginhoud eruit niet enkel een haarbal.
Ik wist al hoe het zat met chronisch en acuut braken, hij is nogal een zorgenkindje zeg maar.
Hij at/eet verder wel goed, drinken net zo. Hij sliep in die periode wel wat meer dan normaal en hij deed geen bellytraps meer (als we aan zn buikje zitten dan gaat hij speelvechten met onze hand dat noemen we bellytraps lmao.

Sinds een paar dagen is het braken helemaal afgelopen, hij is weer bubbly en vrolijk en komt constant weer knuffelen en hij vecht weer met onze hand als we aan z'n bellytrap zaten dus we waren blij want hij lijkt zn oude zelf weer!

Echter kwam ik er gister achter dat hij een kaal plekje aan zijn linker onderkaak heeft, met een hard bultje wat wel iets weg lijkt te hebben van een talgknobbeltje. Ik mag er gewoon aanzitten, het boeit hem niet.
Er lijkt ook iets van een korstje op te zitten.

Ik heb vandaag gebeld met de DA en die geeft aan dat ik het gewoon even af moet wachten, in combinatie met zijn gebarf van afgelopen week en dat hij nu weer beter in zijn velletje lijkt te zitten dacht ze aan iets van een abcesje dat wellicht kapot gegaan was oid. We moesten het even een weekje aankijken en als het er dan nog is of erger geworden is langskomen.

Kijk mijn stress loopt langzaamaan steeds meer op want ik heb dus de fout gemaakt om dit te gaan googlen waardoor hij nu 6 soorten kanker heeft en eergisteren al dood had moeten zijn zeg maar.

Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt en hoe is dat afgelopen?
Zijn jullie het eens met het advies van mijn DA? Ik vertrouw haar voor de volle 100% ze heeft Kip echt door een idioot zware tijd gesleept toen hij amper een jaar oud was maar toch is er dat stemmetje...

Thanks!!

Groetjes Deidre, Kip, Freek
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaal plekje aan onderkaak+ bultje?

Bericht door Rik »

Haha, ja, als je gaat googelen moet je dat soms wel in perspectief kunnen plaatsen

Kun je een fotootje plaatsen van het plekje (of vergelijkbaar plekje gezocht via google afbeeldingen)? Is het een zwart puntje of licht?

Het kan natuurlijk het gevolg van een stoeipartijtje zijn. Of een soort puistje.

Wat krijgt Freek overigens te eten? Heeft ie allergieën? Geef je antivlooienmiddel? (Wat misschien een slechte reaktie heeft gegeven, ik hou normaal niet van dat spul)

Ik zou me normaal meer zorgen maken over braken, niet eten en lusteloos zijn dan over een plekje op de huid. Zeker als Freek het nu weer een stuk beter doet.

(Natuurlijk wel altijd verstandig om dat soort plekjes in de gaten te houden)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Deidre
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2012 13:24
Locatie: Zwolle

Re: Kaal plekje aan onderkaak+ bultje?

Bericht door Deidre »

Oke, ik ging dus net een vergelijkbaar iets zoeken op google. I'm traumatized holy shit.

Ik kan niet echt iets vinden.

Ik ga proberen het zo goed mogelijk te beschrijven.

Grootte van de kale plek is ongeveer een 2 euro munt, de haren zijn niet uitgevallen maar lijken afgebroken te zijn. De huid is niet verkleurd, gewoon normale huidskleur, de verdikking is niet te zien op het oog alleen te voelen. Er zit een piepklein korstje op, haast een zwart puntje. Het kan inderdaad goed dat het van het speelvechten komt.. ik bedacht me ook net dat die twee idioten ook altijd ja een soort van 'kauwen' zeg maar, op elkaar.. :eshifty:

Dus misschien heeft de ander dat haar wel van zn kin afgevreten omdat het kan lmao.

Ik geef hem geen antivlooienmiddel, alleen wanneer ik naar de DA ga voor de halfjaarlijkse controle. Zij doet hem zijn spul op. Ik ben veel te bang om zelf in een winkel iets te kopen daarvoor, heb tenslotte geen diermedicijnen gestudeerd dus dat soort dingen (ook al is het iets 'simpels' als antivlooien/wormen) laat ik over aan de professional. En we kennen allemaal de horrorstories van de Kruidvat antivlooienmeuk.

Hij heeft geen allergieen, wel specifieke voorkeuren. :roll: 't Is een draak wat dat betreft. "Konijn? Nee sorry ik wil alleen zalm en garnaal get out".

Dankjewel voor toch een soort geruststelling :-P

PS: het ging om Kip haha, Freek is zijn onstuimige niet te stoppen babybroer.
Deidre
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2012 13:24
Locatie: Zwolle

Re: Kaal plekje aan onderkaak+ bultje?

Bericht door Deidre »

Vergeten te vermelden, het zijn binnenkatten. Ik ben best panisch wat dat betreft. No dead roadkill babies for me thank you very much.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaal plekje aan onderkaak+ bultje?

Bericht door Rik »

O ja, ik zie nu dat je het over Kip had. Bij Freek van een half jaar zou ik me n.l. over dat braken veel meer zorgen maken. Maar je hebt het bij Kip dus vaker gehad.

Het plekje zou dan inderdaad van het speelvechten kunnen komen. Het bobbeltje zou bijvoorbeeld een bloeduitstortingkje kunnen zijn met een kleine opening (bijtpuntje of open gekrabd). Als het één van de vreselijke google-ziektes is, dan zal het niet wegtrekken en krijg je er nog wel meer symptomen bij. Maar zeker nu hij weer in orde lijkt, lijkt mij het advies van de DA prima. Het plekje gewoon goed in de gaten houden. Ook even opletten dat hij er niet teveel last van heeft of aan zit te krabben. Je wilt natuurlijk niet dat het nét zo'n "plekje" als bij Oscar wordt :-( (alleen was daar de initiële wond ook al veel groter)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kaal plekje aan onderkaak+ bultje?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Vertrouwen in je dierenarts is prima, maar ik zou mijn eigen gevoel de doorslag laten geven. Als jij een onrustig stemmetje van binnen hebt....zou ik die geruststellen door 'zeker weten'.

Wie betaalt....die bepaalt!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie