Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
frank1978
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2017 08:07

Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door frank1978 »

Wij zijn met onze kat Olle bij verschillende dierenartsen geweest. De algehele conclusie was dat het waarschijnllijk voedselallergie is. In eerste instantie heeft hij injectie gehad met Cortizol-achtig medicijn. Dit leek even te helpen, maar de jeuk kwam terug. Vervolgens op advies van dierenarts over gegaan op Hills hypoallergeen voer. Dit hebben we een week of 6 gebruikt. Daarnaast gesmeerd met Vertramil Honingzalf. Echter werden de wonden nog steeds niet minder. Weer naar de dierenarts. Deze keer een ander middel om de wonden in te smeren en Royal Canin Hypoallergeen voer geadviseerd gekregen. Dit lijkt (iets) beter te werken. Alleen zijn we er nu 4 weken mee bezig. Olle komt niet meer buiten, zodat we zeker weten dat hij niks anders te eten heeft. Hij ligt nu eigenlijk hele dagen op een stoel in huis. 2 keer per dag ongeveer heeft ie een jeukaanval. Die dan zo heftig is dat hij alles weer helemaal tot bloedens toe openkrabt. Zijn hartslag voel je giga omhoog gaan en hij zit te hijgen. Daarnaast plast en poept hij overal in huis. We beginnen een beetje ten einde raad te worden.

Olle is een kater geboren op 2 april 2013. Hij woont bij ons samen met Sam, een katertje uit hetzelfde nest, zijn broertje. Naar mijn idee ervaart Olle geen stress, behalve de jeukaanvallen. Hij ligt eigenlijk de hele dag op een kussen of stoel te liggen.

Wat me wel opvalt is dat als er een krabaanval plaats vindt hij daarna meestal ook zn urine laat lopen. Ongeacht waar hij zit. Dus ook op de bank of stoelen. Hij krijgt geen andere medicijnen en heeft, afgezien van een compleet kapotte nek geen andere medische klachten. We zijn na het laatste dierenartsconsult op haar aanraden met een vlooienkuur begonnen van Bayer Advantage 80 Dit hebben we nu twee keer van de 4 flacons gegeven. De eerst was ongeveer 5 weken geleden en de tweede anderhalve week geleden.

Wie herkent iets van dit verhaal of van de foto? We vinden het zooo zielig voor Olle en willen zoooo graag een oplossing!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte en beterschap allereerst
Heb je er wel eens aan gedacht dat Olle misschien ook allergisch kan reageren op vertramil honingzalf?
Zolang je niet weet wat de allergie veroorzaakt zou ik het tot een middel per keer laten, in dit geval dus eerst het voer goed zien te krijgen. Doordat je de honingzalf tegelijk met hypoallergeen voer hebt gebruikt weet je nu niet wat de oorzaak echt is.
Ook kan een poes heel goed allergisch reageren op anti vlo druppels, heeft Olle weleens eerder die kuur van Bayer advantage gehad? Ging het toen goed?

Heb je verder niets in huis waardoor het zou komen? Ligt hij vaak op een bepaald kleedje? Welk wasmiddel gebruik je daarvoor? Zolang je niet zeker weet hoe deze allergische klachten ontstaan zou je beter neutral waspoeder kunnen gebruiken

Ik snap dat jullie ten einde raad raken. Is er voor hem geen mogelijkheid dat hij toch iets anders binnen krijgt? Stukjes kaas van de vloer, bijv. of koekkruimels?
Eet hij niet van een bepaalde plant in huis?
Heel veel sterkte
Het kan 6 weken duren eer je met voeding resultaat kunt zien. Ik duim voor jullie dat het met de royal canin beter gaat

Hoe maak je overigens de voer/drinkbakjes schoon? Probeer eens klokeco of neutral afwasmiddel
Zijn het plastic bakjes?
Eet je andere poes precies hetzelfde als Olle? Zoniet, ververs wat vaker je drinkbak

Over de onzindelijkheidsklachten kan ik je helaas niet adviseren. Ik neem aan dat zijn urine goed is onderzocht? Maak je de plekken goed schoon, bijv. met Biotex groen?
Wat ontzettend sneu dat Olle zoveel stress ervaart. Misschien dat de da nog een oplossing heeft voor de jeuk, alhoewel een creme zeker ook allergenen kan bevatten
Nogmaals sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Natascha001 »

Het is echt vreselijk om je kat jeuk te zien hebben, zeker als zoals bij Ollie hij alles kapot krabt.

Het kan inderdaad van alles zijn. Hier hadden wij ook eentje met jeuk, maar gelukkig zonder dat de huid kapot ging. Bij hem bleek het overgevoeligheid voor kip te zijn.

Ik lees veel goede ervaring, bij met name honden, over de dierendermatoloog Dr Vroom. Ik weet niet waar je woont, maar misschien is dat iets
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Dinky »

Bah wat enorm vervelend :-(

Mocht royal canin niet werken dan kan je ook nog kijken naar trovet konijn speciaalvoer.
De tip van dermatoloog Vroom vind ik ook een hele goede!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door nellebel »

en het is zeker niet iets van binnenuit? volgens mij geven afwijkingen van schildklier bijv ook jeuk (heb het wel eens bij mensen gehoord). maar neem aan dat de DA dat allemaal hefet uitgelsoten?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Lovecat »

Ik heb ook een kat met voedselintolerantie die niet meer stopte met braken (geen huidproblemen). Trovet en RC hielpen niet maar hij doet het nu goed op Sanimed Atopy.
Ik zie dat dit voer ook veel goede recensies krijgt omtrent huidproblemen.

Ik begreep dat voor dit soort katten het vaak een zoektocht is naar het juiste voer omdat niet elk hypoallergeen voer geschikt is. Misschien toch nog wat andere soorten proberen??
frank1978
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2017 08:07

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door frank1978 »

Heeft iemand ook ervaring met Carnibest voor katten? Ik heb er wel goede dingen over gehoord, ook in combi met dit soort problemen...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Dinky »

Ik heb persoonlijk geen ervaring met carnibest. Weet ook niet of daar slechts 1 diersoort in zit die niet in de brokken zit? Want voor een eliminatiedieet waar jij het over hebt moet worden gestart met een diersoort die ze nog niet heeft gegeten. Meer informatie over eliminatiedieet vind je hier: https://www.voerwijzer.com/eliminatiedi ... v-of-barf/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Lovecat »

frank1978 schreef:Heeft iemand ook ervaring met Carnibest voor katten? Ik heb er wel goede dingen over gehoord, ook in combi met dit soort problemen...
Ik heb carnibest gevoerd aan de kat met voedselintolerantie en dat was het eerste voer waar hij op begon te braken. Ook andere soorten kvv van konijn tot lam waren het niet voor hem. Hij lijkt tot nu toe voer met vis het beste te verdragen.

Maar het ligt er dus echt aan waar je kat allergisch voor is. Kijk eens naar de ingrediënten van carnibest en misschien kun je een eliminatiedieet ermee proberen?
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door jinx857 »

Zijn het geen epileptische aanvallen?
Dat uit zich soms ook in bepaald gedrag. En omdat hij zijn urine enzo laat lopen....
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door yana »

Daar zat ik ook aan te denken. Soort FHS
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Zotvanpoezen »

yana schreef: 08 apr 2020 13:11 Daar zat ik ook aan te denken. Soort FHS
Bij FHS laat een kat zijn urine niet lopen en mutileert hij nooit zijn kop en nek. Soms wordt wel de staart flink toegetakeld.
Mutilatie van de kop en soms nek zie je wel bij FOPS, maak ook dan laten ze geen urine lopen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Spirit Animal Deer »

Oe, dat ziet er niet fris uit! Laat ook eens bloedonderzoek (o.a infectie screening) doen en een kweek (bacteriën, schimmel) van de wonden! Dit omdat het zo "open" is nu dat het makkelijk geïnfecteerd raakt. Vind het zorgelijk dat poesmans zoveel ligt, hij voelt zich duidelijk beroerd.

https://www.catmoneo.nl/beste-hypoallergeen-kattenvoer/

kijk hier eens, deze site geeft veel informatie over hypoallergene voeding. Ik ben zelf niet zo voor het voeren van royal canin bij allergieën. Heb het nagezocht, er zit kip in als eiwitbron. Ik zou zelf eerder kiezen voor een diersoort die je kat nog nooit heeft gegeten, dus geen vis, kip of rund. En gaan voor een kwalitatief goed voer met 1 eiwitbron en dit dan minstens 6 weken uitsluitend voeren.

Veel beterschap!

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Rik »

Spirit Animal Deer schreef: 09 apr 2020 18:00 Oe, dat ziet er niet fris uit! Laat ook eens bloedonderzoek (o.a infectie screening) doen en een kweek (bacteriën, schimmel) van de wonden! Dit omdat het zo "open" is nu dat het makkelijk geïnfecteerd raakt. Vind het zorgelijk dat poesmans zoveel ligt, hij voelt zich duidelijk beroerd.
Dit was een topic uit 2017 en frank1978 (topicstarter) is al sinds november 2017 niet meer op het forum geweest. Dus ik mag zeker hopen dat dit inmiddels helemaal onder controle is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Help! Tips voor mogelijke voedselallergie

Bericht door Spirit Animal Deer »

Mag ik hopen ook :-)

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Plaats reactie